[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 12:38

Koper:


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Smartex Rain Big Neck 130/175 op een breed gebouwde IJslander van 1.38.

Hoe vinden jullie hem zitten? Dit is onze allereerste deken...


Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 12:45

Yvank_ schreef:
Wat zitten je bilkoorden eng! Die moet je eigenlijk wel kruisen of doorelkaar heen halen. Zo kan die er in vast komen zitten met rollen oid


Klopt, heb ze na de bovenste foto's aangepast, net als de kruissingels. Eerste deken ooit, ahum! Heb ze nu korter gemaakt en door elkaar heen gehaald.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 12:45

PanamaD schreef:
Ik vind hem netjes zitten!! Knelt hij niet bij zn onderhals? Groter moet zeker niet vind hem goed liggen


Bij de onderhals ziet ie precies netjes gelukkig. Deze maat is ook niet té groot?

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 14:02

Meer Bucasgebruikers dus... wat vinden jullie van de maat op mijn pony?

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 19:44

@ Koper ik heb hem gisteren gekocht en meteen opgelegd, dus nog geen ervaring op de langere termijn. Maar paard kwam vanochtend blij en droog de wei uit, deken even afgehaald om op mijn jonkie te passen (te groot voor hem) en alles gecontroleerd maar (nog) geen plekken. De deken was ook goed recht blijven liggen. Hij vond het prima om hem weer op te krijgen, dus tot nu toe lijkt het positief... Qua ruglengte had hij wel een maatje kleiner mogen hebben, maar bij de schouders en borst zit hij mooi met deze maat.

Ik heb een big neck genomen vanwege deze hals:

Afbeelding

Had hem vandaag dus ook opgelaten en heel even spijt toen de zon doorbrak... Vlak erna begon het weer te storten hier!

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 20:27

Koper die van mij heeft ook niet echt een brede hals volgens mij... De big neck is inderdaad geschikt voor diepe halzen. Inlekken is hier afgelopen nacht niet gebeurd.

Afbeelding

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 20:51

Koper Spuni heb ik vandaag deze deken opgelegd om de maat te checken, maar hij krijgt toch eentje kleiner.


Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 22:17

Nies_ schreef:
Bij mijn fjord zijn ze inderdaad eigenlijk ook te lang, maar heeft het aan de voorkant wel echt nodig. Blijft al jaren goed liggen dus ik vind het geen probleem.


Hier hetzelfde met mijn IJslander tot nu toe. De smartex rain ligt hetzelfde op hem als op de foto's hierboven, maar aan de voorkant moet ie niet kleiner.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 18:53

Zou zeker een Big Neck proberen felicity!

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 18:17

Hier ook de smartex eraf gehaald...

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 19:36

Koper schreef:
plutolover schreef:
die van mij is geschoren en staat nu onder de bucas smartex rain. op dit moment wordt het van de week best warm. en hij staat helaas veel binnen, als het weer kouder wordt, doe ik de 150 gram onderdeken van bucas eronder.

Mijn haf heeft t totaal niet snel koud. enige nadeel van bucas is dat ik vind dat er best veel druk op de schoft komt. ik had gelezen dat t komt omdat de deken dan te groot zou zijn.. Dat is die dus niet, bij de nek moest ik zelf een verbrederar kopen omdat, zelf de big neck versie te smal is...

ik zie wel hoe t gaat. MAar moet eerlijk zeggen bijna alle dekens trekken bij me haf wat strak op de schoft. terwijl hij niet eens een hoge schoft heeft. trek vooral strak als hij gaat eten.
Dat strak trekken bij de schoft heb ik ook met mijn ruin. Komt omdat zijn rug kort is en de voorkant (schouder/borst) heel lang. De ruglengte die bij zijn onderlengte van 175 hoort is te lang, waardoor de schoft van de deken vóór de schoft van m'n paard zit. Met elke deken heb ik dit probleem.


Heb je de big neck versie of de normale?
En levert dit verder geen problemen op? Hier dus exact hetzelfde probleem en twijfel mijn smartex te verkopen. Maar vraag me af of er een deken is waarbij we hier niet tegenaan lopen...

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 19:58

Koper heb je ook de HH Thor geprobeerd? Daar zit ik nu naar te kijken, maar zo te lezen hebben we hetzelfde probleem.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 20:35

Koper schreef:
Je bent fantástisch, dank je wel! Die had ik nog niet gevonden. Leve dit topic.


Heb je die paarse Amigo Bravo inmiddels? Ben benieuwd hoe die valt...

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 22:57

Wat zijn je wensen Albertina?

Wat voor basisvulling zouden jullie aanraden voor een geheel geschoren IJslander? 0 gram of toch 100 gram?

De rest wil ik aanvullen met liners van Horseware. Zijn die ook te stapelen (2 op elkaar) of werkt dat niet?

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 14:33

Het is echt raar weer inderdaad! Koper is die oude bravo van jou die er nu op ligt 0 gram?

Volgens mij ben ik eruit. Begin met de Amigo bravo pony plus turnout lite en een liner van 200 en 100 gram. Dan kan ik van 0 t/m 300, alle kanten op dus.

Dit is de deken:
http://www.rambodeken.nl/index.php?item ... 67&lang=NL

Alleen die kleur... Paars is wel favoriet bij mij, maar voor mijn ruin is het wel erg... hip?

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 18:03

Oja, heel scherp van me. :P

Dan heb je de bravo met de standaard sluitingen? In mijn link staat ie met de V-sluiting die de rambo's ook hebben. :j

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 16:35

Zijn er naast de Bucas Smartex nog andere dekens waar je een paard nat onder kunt zetten?

Dat vraag ik me af sinds we net zeiknat geregend terugkwamen van rit...

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 18:14

RobinSputnik schreef:
Ik heb ook een master deken en die is ideaal voor mijn vrij forse ijslander! Nu ook nog in de actie bij hypostore dus gunstige prijs.


Foto?! :D

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 18:32

Trekt die niet op de schoft als ze graast? Dat is hier hét probleem...

Balen toch dat je voor het stay dry principe meteen vastzit aan de pasvorm van Bucas, schiet niet op zo.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 00:39

Zijn de Horseware liners ook te gebruiken onder de Bucas Smartex, of gaat dat niet?

Edit: even gezocht en lees verschillende antwoorden. Denk dat ik maar voor een Bucas liner ga...

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 01:16

Andere vraag nog... Hoe doen de mensen zonder Bucas dat als je paard zeiknat geregend terugkomt van rit en de deken moet weer op?

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 06:16

Koper daarom ben ik benieuwd naar oplossingen, aangezien heel veel mensen ook geen smartex hebben.

Wil je trouwens mijn naam uit je bericht (laten) halen? :)

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 21:57

Newallure schreef:
Hebben jullie ervaring met de Horseware Waffle Liner of deken? Hoe drogen jullie paarden hier onder, gaat het echt sneller dan bij andere dekens? En hoe zitten ze als je ze onder je outdoordeken doet?

Het klinkt namelijk ideaal het systeem maar ja dat is wel vaker :o


Was wel nieuwsgierig naar de deken, hier staan wisselende reviews: https://www.paardendrogist.nl/product/s ... er/116434/

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 15:54

Vandaag mijn bucas smartex verruild voor een rambo original, wát een verschil in pasvorm. Rambo ligt echt vele malen beter op mijn IJslanders, geen getrek op de schoft en alle ruimte voor de halsaanzet. Blij mee!

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 16:23

Dat niet maar voor mijn pony's is de pasvorm zo veel beter, daar geef ik de fleecevoering graag voor op! Dan maar droog wrijven en even een zweetdeken op. Laat ze liever niet met drukkingen op de schoft staan...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 bezoekers