[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suprice_Iris

Berichten: 1854
Geregistreerd: 08-01-09
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 13:40

Ir1ne schreef:
Denk dat wij er toch ook 1 aanschaffen...
Straks maar even de Ionic van een stalgenootje opleggen, paard had zon spierpijn van dit weekend...
Wil zo graag een recuptex maar k vind ze zo akelig duur :(


Horsefitshop heeft 25% korting!
Toevallig gisteren een smartex rain gekocht met korting, toch iets leuker :o

FenixJL
Berichten: 336
Geregistreerd: 05-11-16

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 14:00

Ik blijf twijfelen tussen de Rambo optimo of original.
Wie heeft er ervaring met 1 van deze 2 dekens?
Drukken ze niet op de schoft/borst.
En zou deze deken goed liggen op een PRE.
Ik lees ook dat de Rambo optimo best groot vallen
Zou wel een voordeel kunnen zijn ivm brede nek.

MarliesR

Berichten: 3287
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:07

Ik heb vorig jaar de Rambo optimo geprobeerd voor mijn Frederiksborger merrie omdat ik er tegen aanliep dat veel dekens zo strak zitten op de schouders. De Optimo zat ook veel te strak rond de schouders helaas en de pasvorm was ook wat vreemd voor haar.

Van alles wat ik lees valt de Rambo Duo nog net iets ruimer rond de schouders dan de Original. Qua hals zijn die twee vermoed ik erg vergelijkbaar (volgens Paardendrogist is de pasvorm nagenoeg vergelijkbaar en is het grootste verschil dat de Duo klittenband heeft voor de hals en de Original met ringetjes is).

Figo88

Berichten: 2642
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 16:39

FenixJL schreef:
Ik blijf twijfelen tussen de Rambo optimo of original.
Wie heeft er ervaring met 1 van deze 2 dekens?
Drukken ze niet op de schoft/borst.
En zou deze deken goed liggen op een PRE.
Ik lees ook dat de Rambo optimo best groot vallen
Zou wel een voordeel kunnen zijn ivm brede nek.


Ik heb beide Rambo dekens op mijn PRE gepast en ze zaten werkelijk voor geen meter. Ze knelden erg bij zijn borst en schouders en dat terwijl hij niet eens heel erg breed is. Erg jammer, maar geen enkele deken van Horseware ligt goed op mijn PRE.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 16:58

Bij mij liggen de horseware ook voor geen meter.. maar dat heb ik vaak met dure dekens.. blijkbaar horen die bij dure paarden ;-)

Figo88

Berichten: 2642
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 17:26

plutolover schreef:
Bij mij liggen de horseware ook voor geen meter.. maar dat heb ik vaak met dure dekens.. blijkbaar horen die bij dure paarden ;-)


Is een PRE niet "duur" dan? In dat geval heb ik iets verkeerd gedaan, haha :') :D

Bij mijn paard past tot dusver enkel Horsegear heel goed, maar ook niet alle types. Die dekens zijn ook perfect waterdicht en erg stevig.
Ik heb echt heel veel merken gepast, maar bijna alles knelt bij de borst en schouders.
Ik wil wel graag nog een keer Fedimax en Fouganza (is van de Decathlon, dekens zien er erg goed uit) proberen.
En er zijn ook een paar merken (kom even niet op de naam en zijn ook behoorlijk aan de prijs) die speciale schoftpads in de deken hebben genaaid waardoor er een betere drukverdeling op de schoft komt. Die zou ik ook nog weleens willen proberen.

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 17:27

Die schoftpads hebben de Trust dekens, maar ook de nieuwe Weatherbeeta.

Figo88

Berichten: 2642
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 17:36

RianneH schreef:
Die schoftpads hebben de Trust dekens, maar ook de nieuwe Weatherbeeta.


Oh serieus? Weatherbeeta ook? Dankjewel voor de tip! :) Heb je toevallig ook ervaring met de pasvorm?

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 17:38

MarliesR schreef:
Ik heb vorig jaar de Rambo optimo geprobeerd voor mijn Frederiksborger merrie omdat ik er tegen aanliep dat veel dekens zo strak zitten op de schouders. De Optimo zat ook veel te strak rond de schouders helaas en de pasvorm was ook wat vreemd voor haar.

Van alles wat ik lees valt de Rambo Duo nog net iets ruimer rond de schouders dan de Original. Qua hals zijn die twee vermoed ik erg vergelijkbaar (volgens Paardendrogist is de pasvorm nagenoeg vergelijkbaar en is het grootste verschil dat de Duo klittenband heeft voor de hals en de Original met ringetjes is).


Ik vind zelf de Rambo modellen met lange klittenband sluitingen voor de hals, dus de duo en de supreme, ook iets ruimer en voor onze paarden prettiger vallen dan de original op een of andere manier.
Of het echt heel veel verschil maakt weet ik niet, maar ze lijken toch net iets anders te vallen aan de voorkant.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 17:38

RianneH schreef:
Die schoftpads hebben de Trust dekens, maar ook de nieuwe Weatherbeeta.

De wat oudere ook, in mijn Weatherbeeta Landa Freestyle zitten ze ook. Is een erg fijne deken, redelijk goed waterdicht (in die hoosbuien van afgelopen week heeft 'ie mijn paard goed droog gehouden maar de deken zelf was wel doorweekt) en stevig. Ik had er graag nog eentje gewild maar nu Weatherbeeta een nieuw model heeft is er nergens meer een Freestyle te vinden. En die nieuwe wil ik niet want de splitten zitten verkeerd.

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 17:39

Figo88 schreef:
RianneH schreef:
Die schoftpads hebben de Trust dekens, maar ook de nieuwe Weatherbeeta.


Oh serieus? Weatherbeeta ook? Dankjewel voor de tip! :) Heb je toevallig ook ervaring met de pasvorm?


Nog niet, heb hem net dit weekend besteld :)

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 17:39

Figo88 schreef:
plutolover schreef:
Bij mij liggen de horseware ook voor geen meter.. maar dat heb ik vaak met dure dekens.. blijkbaar horen die bij dure paarden ;-)


Is een PRE niet "duur" dan? In dat geval heb ik iets verkeerd gedaan, haha :') :D

Bij mijn paard past tot dusver enkel Horsegear heel goed, maar ook niet alle types. Die dekens zijn ook perfect waterdicht en erg stevig.
Ik heb echt heel veel merken gepast, maar bijna alles knelt bij de borst en schouders.
Ik wil wel graag nog een keer Fedimax en Fouganza (is van de Decathlon, dekens zien er erg goed uit) proberen.
En er zijn ook een paar merken (kom even niet op de naam en zijn ook behoorlijk aan de prijs) die speciale schoftpads in de deken hebben genaaid waardoor er een betere drukverdeling op de schoft komt. Die zou ik ook nog weleens willen proberen.


haha, nee maar t valt me op alles wat 'goed' en duur is, is gemaakt op dressuurpaarden ofzo. Ik ben al tijdje opzoek na goed ademenende beenbescherming. Maat Cob!! me he de echte goede bescherems zijn in maat paard, of cob is alsnog te lang voor mijn hafje.

Zo ook met dekens. ik heb laatst de rhino ionic gekocht die zou breder zijn dan de amigo. dus ik dag waag de gok. Nou pas mooi niet, gelukkig wel op kunnen lossen met een tussenstuk ertussen.

vreemd genoeg past mijn hafje de Harry horse dekens uitstekend. dus ik happy. Nu hopen dat hij heel blijft.. Al heb ik ook keer bucas gehad maar he nog te strak om zn nek..

Figo88

Berichten: 2642
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 17:47

En aan iedereen die nu al een deken op heeft heb ik eigenlijk de vraag of jullie dat doen omdat jullie paard het anders echt al koud heeft, ter voorkoming van een te dikke wintervacht of vanwege een andere reden.
Mijn paard heeft het in de winter of met veel wind en regen ook echt koud, maar dit is echt van dat twijfel weer.. Overdag meestal nog wel boven de 15 graden en hoewel er af en toe een stortbui komt, is het daarna in de zon weer best warm. En 's nachts is het nog zo rond de 12 graden. En aangezien ik helaas niet de mogelijkheid heb om 2x per dag naar mijn paard te gaan, kies ik er dan vooralsnog voor dat hij het dan beter af en toe iets te koud kan hebben en zich d.m.v. onbeperkt hooi weer warm kan eten dan dat hij het te warm heeft. Want hitte kunnen ze anders natuurlijk niet kwijtraken.

Ik ben benieuwd hoe dat bij jullie is/hoe jullie dat doen!

Figo88

Berichten: 2642
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 17:52

plutolover schreef:
haha, nee maar t valt me op alles wat 'goed' en duur is, is gemaakt op dressuurpaarden ofzo. Ik ben al tijdje opzoek na goed ademenende beenbescherming. Maat Cob!! me he de echte goede bescherems zijn in maat paard, of cob is alsnog te lang voor mijn hafje.

Zo ook met dekens. ik heb laatst de rhino ionic gekocht die zou breder zijn dan de amigo. dus ik dag waag de gok. Nou pas mooi niet, gelukkig wel op kunnen lossen met een tussenstuk ertussen.

vreemd genoeg past mijn hafje de Harry horse dekens uitstekend. dus ik happy. Nu hopen dat hij heel blijft.. Al heb ik ook keer bucas gehad maar he nog te strak om zn nek..


Ja, ik begrijp precies wat je bedoeld. Veel spullen (en dat merk je dan vooral bij dekens) lijken echt gemaakt voor een vrij standaard gebouwd paard (zoals de kwpn-er) en zeker voor de wat bredere paarden moet je echt heel goed zoeken totdat je iets vindt wat past.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 18:00

Figo88 schreef:
En aan iedereen die nu al een deken op heeft heb ik eigenlijk de vraag of jullie dat doen omdat jullie paard het anders echt al koud heeft, ter voorkoming van een te dikke wintervacht of vanwege een andere reden.
Mijn paard heeft het in de winter of met veel wind en regen ook echt koud, maar dit is echt van dat twijfel weer.. Overdag meestal nog wel boven de 15 graden en hoewel er af en toe een stortbui komt, is het daarna in de zon weer best warm. En 's nachts is het nog zo rond de 12 graden. En aangezien ik helaas niet de mogelijkheid heb om 2x per dag naar mijn paard te gaan, kies ik er dan vooralsnog voor dat hij het dan beter af en toe iets te koud kan hebben en zich d.m.v. onbeperkt hooi weer warm kan eten dan dat hij het te warm heeft. Want hitte kunnen ze anders natuurlijk niet kwijtraken.

Ik ben benieuwd hoe dat bij jullie is/hoe jullie dat doen!

Ik vanwege de regen. Vacht hebben ze zat. Mijn merrie heeft een hekel aan regen en ze wordt zonder deken ook te dun met dit weer. Mijn ruin vindt regen prima maar zijn lijf vindt dat niet. Zo mogen zijn nieren bij voorbeeld niet koud worden. Ze dragen allebei een 0-grams regendeken. Inderdaad is het wanneer de zon schijnt best lekker warm en natuurlijk vind ook ik dit twijfelweer. In het verleden heb ik het principe "bij twijfel niet doen" gehanteerd en de resultaten vielen wat tegen. Nu doe ik dus "bij twijfel wel doen" en dat lijkt beter te gaan. Ze zweten niet, en mijn ruin met de Uitgebreide Eigen Mening blijft ook netjes stilstaan wanneer ik de dekens wissel. Als hij bezwaar zou hebben wandelt 'ie echt wel weg.

Overigens hier ook het zelfde probleem dat dekens voor een ander model paard lijken gemaakt. Ik ben voor mijn merrie eigenlijk wel heel tevreden over Nika. Die hebben ponydekens die ook passen bij de proporties van een pony, niet zeg maar warmbloedendekens in het klein. Voor mijn ruin is de Weatherbeeta Freestyle goed. Niet perfect, maar het kan. Omdat het vandaag wat zonniger is heeft hij nu de Amigo Bravo weer even op. Die is lichter en kan de buitjes van vandaag nog wel hebben. En zo kan de Weatherbeeta even drogen voor hij morgen weer op gaat.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 18:07

Ir1ne schreef:
Maar ik heb nu in dit topic (correct me if im wrong) niet gelezen dat de smartex dekens ook doorlekken... is dat zo?


Ik heb alleen slechte ervaring met de Select. Heb ook een al wat oudere smartex en die is nog steeds 100% waterdicht. Ook met de buien van afgelopen dagen. Heb ook een oude 50gr Freedom, deze is een aantal jaren goed mee gegaan, maar inmiddels versleten.

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 18:11

Figo88 schreef:
En aan iedereen die nu al een deken op heeft heb ik eigenlijk de vraag of jullie dat doen omdat jullie paard het anders echt al koud heeft, ter voorkoming van een te dikke wintervacht of vanwege een andere reden.
Mijn paard heeft het in de winter of met veel wind en regen ook echt koud, maar dit is echt van dat twijfel weer.. Overdag meestal nog wel boven de 15 graden en hoewel er af en toe een stortbui komt, is het daarna in de zon weer best warm. En 's nachts is het nog zo rond de 12 graden. En aangezien ik helaas niet de mogelijkheid heb om 2x per dag naar mijn paard te gaan, kies ik er dan vooralsnog voor dat hij het dan beter af en toe iets te koud kan hebben en zich d.m.v. onbeperkt hooi weer warm kan eten dan dat hij het te warm heeft. Want hitte kunnen ze anders natuurlijk niet kwijtraken.

Ik ben benieuwd hoe dat bij jullie is/hoe jullie dat doen!



Hier kan er gelukkig gewisseld worden voor mij, dat scheelt een hoop.
Meerdere redenen voor het kiezen van de deken, ze staat 24/7 buiten met een zeer ruime schuilstal die ze alleen niet op zoekt met regen. Heb d'r vorig jaar een paar keer koud terug gevonden en dan wil ze wel wat koliekig worden. Met d'r 22 jaar wil ik niet dat ze invalt om zich warm te houden en het zou fijn zijn als ze niet te dik in de vacht komt zodat we rustig kunnen blijven door trainen.
Ik ga dus niet opbouwen naar 300-400 gram, vorig jaar had ze het lastiger en toen het grootste gedeelte onder 50 gram gestaan, heb een 100grams onderdeken klaar liggen en 200gr als het echt koud wordt.

Mijn oude Landa Freedstyle heeft overigens geen schofstuk, vermoed dat het een nog ouder type is of komt door de halve hals?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 18:16

Hier ook vanwege de regen. De wei is niet beschut dus regen in combinatie met wind geeft een in elkaar gekrompen paard :). Ondanks onbeperkt ruwvoer en een grote inloopschuur moet ik toch een deken opdoen.

Weatherbeeta Freestyle is mijn favo deken. Rhino en Amigo past hij ook maar Weatherbeeta steekt er voor mij met kop en schouders bovenuit. Ik wou dat ik vorig jaar meer van die dekens had gekocht.
Ik zag dat bij de nieuwe ComFiTec lijn de Ultra en Premier het freestyle systeem hebben dus ik heb de Premier besteld.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 18:18

Tarico schreef:
Ik zag dat bij de nieuwe ComFiTec lijn de Ultra en Premier het freestyle systeem hebben dus ik heb de Premier besteld.

Ik zie het niet. Help me even?

Rianne, zou kunnen. Ik heb een normale hals.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 18:33


Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 18:46

MarliesR schreef:
Ik heb vorig jaar de Rambo optimo geprobeerd voor mijn Frederiksborger merrie omdat ik er tegen aanliep dat veel dekens zo strak zitten op de schouders. De Optimo zat ook veel te strak rond de schouders helaas en de pasvorm was ook wat vreemd voor haar.

Van alles wat ik lees valt de Rambo Duo nog net iets ruimer rond de schouders dan de Original. Qua hals zijn die twee vermoed ik erg vergelijkbaar (volgens Paardendrogist is de pasvorm nagenoeg vergelijkbaar en is het grootste verschil dat de Duo klittenband heeft voor de hals en de Original met ringetjes is).


Is dominick niet wat voor je?
Die vallen ruim rond de schouders.


Ik heb nog geen deken op.
Die dikke vacht die ze al heeft houd prima de regen tegen. Nadeel. Ze heeft het met werk echt heel warm. Ik ga onderkant hals en borst scheren.

In oktober / november weer zijkanten scheren en dan deken erop. De 0 grams dominick is dun gevoerd met katoen.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 18:47

Hier ook sinds vabdaag deken. Heb nu 0 gram met fleece, heb helaas niet 1 zonder fleece anders had ik die op gedaan

Ik doe t omdat er geen schuil mogelijkheden zijn. En hij toch al wat ouder is.

Ik doe meestal met twijfel niet doen, nu dus keer wel gedaan.

Die van mij wordt rond 10/15 okt geschoren. Dan krijgt hij afhankelijk van de temp z'n Rhino ionic en 200 grams deken om. (Outdoor) de Rhino moet ik wel even opbouwen

MerleSimone

Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 19:33

Wanneer je je paard scheert, is een halsdeken dan noodzakelijk? En dan alleen overdag of ook snachts?

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 19:33

Ligt eraan wat je scheert :)

JenniferU
Berichten: 2210
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 19:43

Juun met zijn nieuwe smartex:
Erg lastige bouw ivm pusbult op de borst. Past in mijn ogen netjes hooguit iets te lang op de rug maar maat kleiner word te krap en bigneck is te wijd.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding