[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
MarliesR

Berichten: 3287
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 15:03

Er zijn wel wat algemeenheden qua pasvorm, maar uiteindelijk is het zo paardafhankelijk! En dus echt een kwestie van passen en proberen. Het helpt als je wat dekens van stalgenoten kan proberen.

Zo word er bijvoorbeeld gemiddeld gezegd dat de WUG dekens niet geschikt zijn voor paarden met een brede boeg en juist voor smalle paarden vaak mooi zitten. Guess what? Mijn brede Frederiksborger waarbij veel dekens te krap zitten rond de boeg past super in de Rhino & Rambo Wug dekens.

Mijn nieuwe paard is nogal een smalletje. En de Rhino wug zit hem juist te krap rond de schouders :+ .

Voor Savino nu een Rambo Original overgenomen van een bokker. Hoop dat deze hem beter gaat passen.

Qua temperaturen is het ook weer zo afhankelijk van het paard zelf. Mijn vorige arabier kon rustig tot 25graden met een Bucas Power Turnout Light op staan. Die had het heel erg snel (te) koud. Vi (mijn Frederiksborger) deed het niet geweldig onder 0-grams dekens en kon eigenlijk al snel naar 200 zonder problemen en met echte vorst of veel regen rond het nulpunt naar 400 gram. En Savino (mijn Westfaals) heeft het sneller warm, maar bij veel regen wel weer baat bij 0 of 100 grams.


MarliesR

Berichten: 3287
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 18:35

Ik heb vandaag de Rambo original binnen gekregen die ik over kon nemen van een bokker. Ben er echt heel erg blij mee! Had eigelijk de Rambo Duo willen kopen (die nieuwe kleur is mooooi). Maar kon deze tweedehands overnemen in de juiste maat en hij is echt nog super netjes!

Zal wel niet lang duren overigens, één van zijn grootste hobby's schijnt een zo dik mogelijke homogene laag blubber op zijn dekens te smeren :+ :D
Afbeelding


MarliesR

Berichten: 3287
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 07:29

Tarico schreef:
Mijn oude Rhino is vandaag gesneuveld na 1 dag gedragen te hebben. Er zaten al wat halen in, dus niets leukers voor de andere paarden om daaraan te trekken :j

Welke dekens dragen de paarden die in een (grote) kudde staan? Ik heb nog een Amigo en Weatherbeeta liggen maar als de dekens in dit tempo sneuvelen wordt het een duur seizoen :')


Echt wel behoorlijk hufterproof zijn die ouderwetse New Zealand dekens. Ze zijn alleen wel behoorlijk zwaar en qua pasvorm moet het ook natuurlijk maar net willen.
En voor mijn arabierruin had ik destijds een Bucas Power Turnout (Light & Extra). Die heeft behoorlijk wat ruig gespeel overleefd zonder problemen! Toen de deken een jaar of 4/5 was heeft wel een andere ruin op een gegeven moment de klittenband voor de halsbevestiging er afgetrokken :+ . Maar dat zou nog wel weer te repareren zijn geweest. Bij mijn huidige paarden klopt de pasvorm van Bucas niet plus dat ik met de nieuwe dekens teveel ellende hoor qua waterdichtheid.

En hier in de huidige kudde doen de Rambo's het goed. Je zou ook nog kunnen kijken naar de Fedimax dekens. Hebben ze met verschillende pasvormen en in 1800d (ook hele goede waterdichtheid met 8.000 waterkolom). En die zijn ook nieuw gewoon goed te betalen.

Nouvel schreef:
Marlies, fijn dat 'ie zo mooi past, ziet er goed uit!
Veel plezier ermee!
Komt goed van pas, de herfst is begonnen volgens mij...

Ja ben er echt blij mee! Nogmaals bedankt!
En qua weer past het inderdaad ook goed nu, brrr wat guur!


PanamaD schreef:
Hele mooie deken!! En mooie hoefschoenen achter 8-) blij mee?

Helaas hier vandaag ontdekt dat er in mijn nieuwe bucas deken een gat zit doordat een te speels paard niet van mijn deken af kan blijven! Grr. Maarja t is al gebeurt.

Ze staat al sinds vrijdag onder 150g en niets te warm!


Hehe! Ja, makkelijk aan te doen ook! Ze zijn alleen helaas toch minder geschikt voor hele nachten aan zoals ik ze nu gebruik. Dat gaat met die van de voorvoeten een stuk beter (die zijn wat zachter qua voering). Was er al een beetje bang voor, maar volgens hun moest het kunnen. Niet dus. Nou ja, het is nog maar even tijdelijk...

Roos_M schreef:
Moooooooi die Rambo
Jouw paard heeft rondom hoefschoenen. Ik ben daar niet zo bekend mee; hoe zit dat precies?

Dankje! Staat hem goed he?
Ik heb rondom hoefschoenen omdat hij 's nachts op stal + stenen paddock staat. En aangezien hij helaas nogal kort bekapt was toen ik hem een paar maanden geleden kocht en hij voor van de ijzers af kwam sleten de hoeven veel te hard en ging hij gevoelig lopen. Normaliter zou hij maar tijdelijk op dat pleintje hebben gestaan, maar door omstandigheden duurde het wat langer voor hij in de kudde geïntroduceerd kon worden en bleek daarna dat hij hier niet lekker ligt in de groep (te lang hengst geweest, te lang alleen gestaan en dan in een best grote gemengde kudde introduceren bleek toch wat teveel van het goede). Dus staat hij nu al een tijdje apart in afwachting van de verhuizing naar de nieuwe stalling (2 okt gaat hij over). En om de slijtage op te vangen dus hoefschoenen laten aanmeten rondom voor de nachten (overdag staat hij zoveel mogelijk op de wei).

MarliesR

Berichten: 3287
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:07

Ik heb vorig jaar de Rambo optimo geprobeerd voor mijn Frederiksborger merrie omdat ik er tegen aanliep dat veel dekens zo strak zitten op de schouders. De Optimo zat ook veel te strak rond de schouders helaas en de pasvorm was ook wat vreemd voor haar.

Van alles wat ik lees valt de Rambo Duo nog net iets ruimer rond de schouders dan de Original. Qua hals zijn die twee vermoed ik erg vergelijkbaar (volgens Paardendrogist is de pasvorm nagenoeg vergelijkbaar en is het grootste verschil dat de Duo klittenband heeft voor de hals en de Original met ringetjes is).

MarliesR

Berichten: 3287
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 12:15

Het blijft zo paard afhankelijk!

Mijn grote ruin was eindelijk op een redelijk gewicht (enorm mager gekocht tijdje terug) en met de regen zakte hij gelijk weer behoorlijk terug in gewicht en het beetje bespiering verdween ook gelijk weer. Met 0 grams (Rhino Wug) ging het minder snel, maar was hij ook niet top. Nu met 100grams Rambo original gaat het perfect en trekt hij langzaam weer wat bij! Vandaag schijnt tussendoor af en toe de zon wel redelijk, maar hij voelt gewoon comfortabel warm en staat ook zeker niet te zweten dus heb het maar even zo gelaten.

Mijn jonge merrie (3,5) wilde ik dit jaar dekenloos laten, maar ze had het toch wel echt wat koud door de combinatie van veel regen met veel wind. En de kudde is momenteel ook vrij groot en wat onrustig door nieuwe toevoegingen in de groep waardoor ze minder aan haar rust toekomt. Dus toch ook maar weer een deken erop gedaan en daar was ze duidelijk tevreden mee. Nu nog een Rhino Wug medium (200grams) maar wel al echt wat ouder dus 200g haalt hij niet meer. Heb een nieuwe Rhino Wug 100g voor haar besteld nu met de 20% korting. Hopelijk komt die snel binnen.

MarliesR

Berichten: 3287
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 18:49

Sowieso heb je wel flinke verschillen van paard tot paard. Maar nu ik mijn beide paarden op verschillende stallen heb staan merk ik ook weer dat waar je paard staat ook een boel uitmaakt!

Ik heb mijn merrie hier aan huis staan en we wonen midden in het bos. Daardoor valt de invloed van de wind grotendeels weg. Mijn ruin staat nu op een pensionstal een stukje verderop en daar liggen de weilanden echt vol op de wind met weinig tot geen schuilmogelijkheden. Hierdoor dus veel meer wind en bovendien geen mogelijkheid om te schuilen bij regen.


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: XladyX en 28 bezoekers