[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: petraaken, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Weidebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 12:55

Azmay schreef:
Diva krijgt eigenlijk nooit 0 gram op, die voelt meteen koud :')
Toevallig vorige week met een buitke 0 gram op kunnen leggen, voelde ze aangenaam onder. Mocht ook wel het was 18 graden en de zon scheen nog :+

Diva is ook el een echte Diva :D . Weet geen ander paardje hier op bokt die zo'n grote koukleum is! }>

Mijn ) grams heb ik een aantal maaden terug gestuurd en is via de winkel naar Bucas terug gestuurd, zit nu zonder regendeken :( . Heb nu vliegendeken op met dicht rugpand, hopelijk niet te koud met al die regen!

Weidebloem

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 13:00

Ja, denk dat ik ook maar mijn smartex uit de kast trek. Komende vrijdag en zaterdag alleen maar regen! Enige deken waarvan ik zeker weet dat hij 12 uur lang volle regen tegen houdt.

Weidebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 12:37

Annekeee schreef:
Ik heb nu toch de regendeken van bucas op gedaan (smartex)
Ik zal gaan zien of hij eronder zweet nog niet.

Maar indd regendeken 0gram moet nu wel kunnen

Ja, ik heb hier ook maar de smartex opgedaan. Mijn Bucas 0gr regendeken moet ik vandaag via de post binnen krijgen. Is opnieuw door Bucas geïmpregneerd, ben benieuwd!

Weidebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 22:01

Vraag voor de Rambo kenners; kunnen de onderdekens van Bucas ook vast gemaakt worden aan de Rambo dekens?

Weidebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 22:17

Mmm jammer, heb allemaal Bucas dekens en liners, maar mijn regendeken is echt waardeloos. Na terug gestuurd te zijn geweest naar Ierland, nog steeds lek als een mandje. Heb mijn vertrouwen inmiddels verloren in de nieuwe Bucas dekens. Mijn oudjes van 6 jaar doen het nog prima, waar een 1 jaar oude deken van 1200 denier meer weg heeft van een zweetdeken...zucht

Weidebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 22:27

Ja, select turnout. Nog nooit zo'n lekke deken gehad. Net een vergiet.

Weidebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 17:07

Ir1ne schreef:
Maar ik heb nu in dit topic (correct me if im wrong) niet gelezen dat de smartex dekens ook doorlekken... is dat zo?

Ik heb alleen slechte ervaring met de Select. Heb ook een al wat oudere smartex en die is nog steeds 100% waterdicht. Ook met de buien van afgelopen dagen. Heb ook een oude 50gr Freedom, deze is een aantal jaren goed mee gegaan, maar inmiddels versleten.

Weidebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 10:23

Je kan een hals tegelijkertijd met een onderdeken aan de deken bevestigen, enig nadeel is dat het klittenband op elkaar geplakt moet worden en dus wel een dikke bobbel wordt. Of je daar ook nog een voering van een hals onder kan plakken kan, maar wordt een hele dikke bobbel en de buitenste flap van de buitendeken kan je niet terug vouwen. Het zou mijn keuze niet zijn. Is dat je vraag?

Weidebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 10:24

Ik heb ook nog een vraag aan mensen die de Bucas Sunshower deken gebruiken. Zijn jullie tevreden over de deken? Is deze sterk en houdt hij goed water tegen? Zag dat de deken wel 1000 Denier is, maar dat de recenties wisselend zijn.

Weidebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 10:33

niet de sunshower, ik lees echt al heel lang mee

Weidebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 10:38

ik heb de zoekfunctie ook gebruikt maar vind geen reacties of de deken sterk is, het lijkt namelijk meer een zeer dunne regendeken. Ik heb zelf de vliegendeken met dicht rugpand en denk dat de Sunshower geheel uit hetzelfde rugpand bestaat en vraag me af of dit wel goed houdt?

Dank je Nies

Weidebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 13:55

FatCat schreef:
Weidebloem schreef:
ik heb de zoekfunctie ook gebruikt maar vind geen reacties of de deken sterk is, het lijkt namelijk meer een zeer dunne regendeken. Ik heb zelf de vliegendeken met dicht rugpand en denk dat de Sunshower geheel uit hetzelfde rugpand bestaat en vraag me af of dit wel goed houdt?

Het is idd dun regendeken (geen voering, ook geen fleece) maar de stof vind ik wel sterk. Het is 800D nylon. Ter vergelijking - goedkopere regendekens zitten rond de 600D.

Sterk genoeg om er eventueel ook een onderdeken onder te doen? Of zou dat niet werken?

Weidebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 22:17

FatCat schreef:
Ik wissel niet omdat die van mij snachts in een binnenstal staat. Tenzij je paard 24/7 buiten staat vind ik wisselen een beetje overbodig. Paarden kunnen beter tegen grote temperatuur wisselingen dan ons. Als je wat hebben te knabbelen dan helemaal.

Hier hetzelfde. Van 8 tot 20.00 buiten, snachts op stal. Mijn paard wordt echt boos als ik haar nu onder een deken zet. Waardeert ze echt niet. Voor veel paarden geldt dat hun comfort temperatuur rond de 10 graden ligt en kunnen ze juist zonder deken hun temperatuur goed regelen. 24/7 buiten en/of geschoren vind ik wel een ander verhaal.

Weidebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 14:12

lindamusters schreef:
[ [url=m/hYaxnn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik snap helemaal niks van dit bericht. Dan mogen ze mij eens gaan uitleggen waarom mijn 1200 denier Bucas deken (nieuw) niet watericht was en na wassen nog steeds niet waterdicht was. Zelfs na terug sturen naar Bucas en opnieuw laten impregneren, resultaat: nog steeds niet waterdicht! Wel een heel stuk verbeterd, maar voor mij blijft de ervaring (ook met mijn andere dekens) als een deken eenmaal niet meer waterdicht is ga je hem ook niet meer waterdicht krijgen met wassen met een speciaal dekenwasmiddel.

Maar misschien ben ik na mijn ervaring een te grote pessimist geworden op dekengebied :+

Weidebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 14:28

als er geen beschadigingen aan de stof zijn en de deken nooit gewassen is, wat ik aanneem gezien de deken een maand oud is, dan mag hij niet doorlekken. Zeker niet met de buitjes van afgelopen dagen. het kan zijn dat een 600denier deken met continue regen op een gegeven moment gaat doorlekken, maar buitjes moet echt geen probleem zijn. Wat voor deken is het? Ik zou contact op nemen met de winkel waar je hem gekocht hebt.

Weidebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 15:52

wat een onzin, je hebt gewoon recht op een waterdichte deken. Ik zou het daar niet bij laten zitten. Als het niet werkt via de winkel proberen Bucas te bereiken. Mijn Bucas is destijds via de winkel naar Bucas opgestuurd.

Weidebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 13:57

emmaudb schreef:
Even een update:
Na een geïrriteerd antwoord vanaf mijn kant en door ze te wijzen op de garantie van hun website, moet ik het serienummer doorsturen en dan krijg ik mijn geld terug.

ah heel fijn! en terecht!

Weidebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 11:21

Thea_Ste schreef:
mag ik even een vraag in de groep gooien? :)

met de warme dagen hier gaat mijn paard haar deken uit. Ze voorspellen dit weekend bij ons 22 tot zelfs 24 graden en een goed zonnetje.

nu vroeg ik mij af of ik het deken eens kon schoonspuiten met water en dan laten drogen in de zon? dus binnen en buitenkant. of kan dit kwaad voor de waterdichtheid er van?

Als mijn dekens erg vies zijn doe ik dat eigenlijk altijd zo, met de hoge drukspuit. Maar je moet wel degelijke en stevige dekens hebben. Als je een deken met een dun plastic laagje aan de binnenkant hebt, kan dit beschadigen. Ik zorg dan ook altijd dat ik het snel doe en de deken niet ligt te weken in het water. Dus zeker niet zonder risico.

Weidebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 21:41

Niezzz schreef:
Had vorig jaar voor mijn paard een Horseware by Felix Buhler wug deken. Dacht wil graag een deken die 1000% waterdicht is en waar liners onder kunnen dus heb een Rambo duo gekocht. Deze een tijdje op gehad maar paard werd steeds nukkiger met omdoen dus vind ze blijkbaar niet fijn (deed ze vorig jaar met de wug niet). Vanwege de kou vandaag de wug weer opgelecht en zit die helemaal strakgetrokken aan de voorkant toen ik der net uit het land haalde. Blijkbaar is de breder geworden afgelopen jaar (is dit jaar ook doorgereden/paard is 4 dus groeit mega). De dekens lijken allemaal goed te passen maar ze heeft denk ik een tamelijk korte hals in vergelijking met der beenlengte en dus moet ze diep bukken om te grazen denk ik. Zou een Bucas wat zijn?

Mijn ervaring is dat Bucas goed past op normaal-smal gebouwde paarden met een nette halsaanzet. Als de halsaanzet laag is, of een brede hals, dan zit de deken vaak te krap om van de grond te eten. Misschien past dan de extra breed wel goed, maar daar heb ik dan weer geen ervaring mee.

Heb nu een smartex met liner opligfen en dat is geen probleem om beiden op en af te doen. Is iets meer werk om het netjes te krijgen, maar blijven aardig goed voor en achter aan elkaar zitten. Het wordt wel zwaar met zo'n smartex.

Weidebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 12:24

PanamaD schreef:
Nee hoor weidebloem, niet mee eens. Die van mij heeft echt een beste als aanzet en de bucas irish turnout past echt goed. De amigo daar in tegen past niet.

Vb
[ [url=m/E4yG3E.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oo oeps, hier een pony waarbij de smartex juist te hoog sluit, doordat de pony een vrij lage halsaanzet heeft. Misschien zit er dan toch best verschil tussen de verschillende modellen. Anyway, het blijft altijd ff puzzelen wat nu goed op je paardje ligt.

Weidebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 21:49

Ziet er inderdaad mooi passend uit! Sluiting is ook interessant, ben benieuwd hoe die het gaat houden. Maar de deken is dus wel verstelbaar van voor?

Weidebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 14:51

ik vind de fedimax fleece heel goed werken, maar is alleen in Duitsland te bestellen. Wel een dikke fleece, dus voor koud weer, maar mijn paard is er echt snel droog onder, sneller dan een gewone fleece of ouderwetse wollen deken.

Anders een winterdeken met stay dry voering zoals Bucas deze aanbied? Ik durf het zelf niet aan maar deze outdoor dekens kunnen op een nat paard. Op Marktplaats zijn hier vaak wel tweedehands dekens van te vinden.

Weidebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 14:09

Hier ook ongschoren onder smartex rain. Overdag buiten, snachts in grote open buitenbox. Vind de verschillen ook heel grappig om te lezen. 400gr hebben we hier zelfs met vrieskou niet gehaald :D

Weidebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 09:42

Ik zou tegen die tijd aan de eigenaar vragen hoe en wat zij deden. Een regendeken is altijd handig om te hebben. Of je daarnaast met liners of waterdichte dekens wil werken hangt er vanaf wat jezelf prettig vind en ook hoe je paard gestald wordt.

Mocht je je paard komen komt het vanzelf wel wat je allemaal nodig hebt, komt goed hoor! Je kan niet alles van te voren helemaal op orde hebben :D

Weidebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 11:03

Fabster schreef:
Felba schreef:
Dankjewel,
Ja er zijn zo veel soorten, regen, fleece, uitrij stal etc etc.
Dan nog niet gesproken over maten en grams.
Dus ik dacht miss hebben jullie wat tips over welke “soort” dekens je het beste als eerste aan kan schaffen

Maar mss koop je wel een paard die geen dekens nodig heeft. Dat zou ik echt aanraden. Ik heb 5 paarden, waarvan 1,5 in de dekens (1 alleen ‘s nachts in de winter vanwege een serieuze knieblessure. Ze staan hier 24/7 buiten en bij nattigheid op de grond liggen is niet bevordelijk). Maar eenmaal in de dekens heb je ineens een vermogen in he schuur liggen aan van alles en nog wat en alles dubbel voir t geval het nat wordt/ stuk gaat of weet ik t wat. Dus als je een advies wil: zoek er 1 die zonder dekens kan. :+ Scheelt heel veel geld, energie en frustratie.

Zonder is zeker handig, maar meeste paarden waarmee in de sport gereden worden zijn niet te houden zonder deken. Heb t bij mijn jonge paardje in het begin geprobeerd en die maakt nu dus een teddyberen vacht aan waardoor ze met rijden snel zweet. Terwijl de eerste paar jaar ze mooi dun in haar vacht bleef.

Ook als ik wilde rijden en mijn paard weer lekker uitgebreid in de blub had liggen rollen kon ik t rijden wel vergeten...

Sindsdien heeft ieder paard wat ik gehad heb in de winter dekens op. Ik vind het een gedoe, maar het heeft zijn voordelen als je actief rijd en een buitenpaard hebt.