[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 20:12

Wol... Voor een zweetdeken ga ik echt alleen nog maar voor wol. Makkelijk en werkt perfect. Voor het voorseizoen gebruik ik een fleece - vliegendekencombi.

sas66 schreef:
Ik zoek een stevig tussendek: ongeveer 150 gram, 175 cm en waterdicht. Onze pony staat in een ruinengroep en zit onderaan de rang. Ons winterdek van Luba 300 gram met 1600 DEN overleeft dat goed. Nu zoek ik nog een tussendek dat langer dan een week mee gaat.


Om dat een beetje te kunnen zeggen is het handig om te weten wat voor bouw je paard heeft. Er zijn smalle en brede dekens, met hoge en lage halsaanzet.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.



Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 15:23

Weidebloem schreef:
Azmay schreef:
Diva krijgt eigenlijk nooit 0 gram op, die voelt meteen koud :')
Toevallig vorige week met een buitke 0 gram op kunnen leggen, voelde ze aangenaam onder. Mocht ook wel het was 18 graden en de zon scheen nog :+



Diva is ook el een echte Diva :D . Weet geen ander paardje hier op bokt die zo'n grote koukleum is! }>

Mijn ) grams heb ik een aantal maaden terug gestuurd en is via de winkel naar Bucas terug gestuurd, zit nu zonder regendeken :( . Heb nu vliegendeken op met dicht rugpand, hopelijk niet te koud met al die regen!


Ik heb er hier ook 1 hoor :) Staat gewoon onder 100 gram nu en erg warm voelde ze er niet onder.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 18:31

Bij 20 graden zijn de meeste dekens al te warm hoor. Hooguit zou je dan kunnen kijken naar een waterdichte vliegendeken.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 22:54

Dat is een fabel. Ik scheer mijn paard als ik van 24/7 buiten naar binnen ga. Daarvoor hanteer ik wel dekens, maar vacht hou je niet tegen. Na scheren is de vacht net zo mooi als daarvoor hoor.

Overigens deken ik bij 1 paard sneller op en de ander minder snel. Die laatste scheer ik ook niet, die staat gewoon de hele winter vol in het werk. Gewoon iets langer laten drogen werkt prima.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 12:42

Urbiezira. Veel hangt ook af hoe hij gehuisvest is nu. Staat hij daar de hele winter 's avonds op stal onder kunstlicht, dan wordt z'n vacht al snel minder dik.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 23:13

_Dominique schreef:
Super bedankt voor de tips.

Eerst werd me dat linersysteem aangeraden. Maar ik denk dat ik toch liever verschillende dekens wil. Ze wordt eind september/begin oktober geschoren (helemaal). Dan begin ik met een 100 grams met hals en dan kan ik altijd verder uitbreiden denk ik zo. Is dit een beetje een goede gedachtegang?

Edit: hoe erg is zo'n hals eigenlijk nodig?


Een hals is niet echt nodig. Maar met hals is wel meteen een stukje warmer als ze geschoren zijn. Ik zou wel even kijken of 100 genoeg is eind september. 100 gram is wat één van mijn paarden nu 's nachts op heeft. Meestal staat die ongeschoren begin oktober onder 200 met hals. De andere staat dan onder 100 zonder hals.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 16:13

Kijk ook even naar gevoelstemperatuur. Het kan best 17/18 graden zijn. Maar de gevoelstemperatuur is laag, ik zit zelf nu ook met mijn trui aan.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 17:41

Hier dan weer niet. Met de wind blijft het zelfs in de zon op het open veld gewoon fris. 100 gram heb ik er op liggen.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 17:34

Beau_Myrthe schreef:
Nope, zelfs met de allernieuwste en na wassen maar het blijft. Gevoelige manen denk ik..


Vlecht je ze wel?
Wat voor mijn anda met lange manen wel werkt is goed manen schoon wassen, daarna vlechten en dan insprayen met equistar.


Annekeee schreef:
Even ter interesse; Waar lees jij dat?

https://www.buienradar.nl/nederland/tem ... 3uur-terug
zegt 18 graden..


Dat is voor de afgelopen paar uur. Vannacht wordt het hier 15 graden met een gevoelstemperatuur van 11 / 12 graden.

Morgen gaat het inderdaad flink regenen zeg.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:23

Ojajoh schreef:
Weinig dekens tegen op gewassen met dit weer :oo
Ik probeer het niet eens, heb haar gewoon binnen staan momenteel, hele nacht binnen gehouden


Oh wel hoor, goede regendeken kan dit prima aan. De dames stonden vanmorgen gewoon heerlijk te grazen buiten. Nergens last van. Ja van een storende baas. Mare thats it.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 12:38

Die deken heeft geen hele mooie pasvorm voor je paard.

Staartflappen vind ik inderdaad ook maar een kansloos geheel. Werkt niet. gewoon een goede deken met mooie afronding is wel zo lekker.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 23:29

Merrielief had het vanavond gewoon koud onder d'r 100 gram. Stond te trillen als een rietje. Dus voor vannacht maar even opgehoogd naar 200 gram. Morgen wel weer verder kijken.
Ander monster staat zonder deken. Die had een blubber-spa-bad genomen (godzijdank is ze nog grijs) en voelde zich best happy.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 10:43

Werkt zo'n plakroller niet?

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 10:54

Ducktape en dan elke keer een stukje opschuiven?

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.



Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 19:38

Joman schreef:
Wat hebben de meesten hier nu voor deken opliggen? Ik heb 0 grams opliggen en m'n paard zit dun in z'n vacht. Hij verhaard echter wel en ik wil absoluut niet hebben dat hij in z'n haren schiet. Scheren is geen optie!


Ik heb er hier 1 naakt staan. Heeft nog gewoon een strak zomervachtje.
De andere is in d'r wintervacht geschoten en staat nu onder 100 gram.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 20:34

PanamaD schreef:
Citaat:
Ik heb er hier 1 naakt staan. Heeft nog gewoon een strak zomervachtje.
De andere is in d'r wintervacht geschoten en staat nu onder 100 gram.

Hu? De dunne vacht zonder deken en dikke vacht met deken? Dat zou ik niet denken zou eerder andersom doen. De dunne vacht kan t nu zomaar friss krijgen vannacht.

En t is toch al bewezen dat een deken geen dik pak haar tegen houdt of heb ik het mis


Ik deken niet naar vachtdikte, vacht krijgen ze toch wel. Maar naar of ze het echt koud hebben of niet. Die met de dunne vacht heeft het gewoon niet koud. Heeft ook nog vet genoeg om nog wat op te vangen.
De andere is iets afgevallen en tegelijk vol in de rui gesprongen en heeft dus nu een vachtje. Maar stond van de week te trillen onder 50 gram.

Van de eerste weet ik dat ze tot vorst prima afkan met maximaal 300 gram. Terwijl de andere op dezelfde temperaturen ongeveer 100 of 200 gram hoger staat. Die staat bij een normale winter dus onder 500 gram.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 18:38

Afbeelding

Merrie maar even getrakteerd op een nieuwe deken. Lekker droog.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 20:05

Figo88 schreef:
plutolover schreef:
haha, nee maar t valt me op alles wat 'goed' en duur is, is gemaakt op dressuurpaarden ofzo. Ik ben al tijdje opzoek na goed ademenende beenbescherming. Maat Cob!! me he de echte goede bescherems zijn in maat paard, of cob is alsnog te lang voor mijn hafje.

Zo ook met dekens. ik heb laatst de rhino ionic gekocht die zou breder zijn dan de amigo. dus ik dag waag de gok. Nou pas mooi niet, gelukkig wel op kunnen lossen met een tussenstuk ertussen.

vreemd genoeg past mijn hafje de Harry horse dekens uitstekend. dus ik happy. Nu hopen dat hij heel blijft.. Al heb ik ook keer bucas gehad maar he nog te strak om zn nek..


Ja, ik begrijp precies wat je bedoeld. Veel spullen (en dat merk je dan vooral bij dekens) lijken echt gemaakt voor een vrij standaard gebouwd paard (zoals de kwpn-er) en zeker voor de wat bredere paarden moet je echt heel goed zoeken totdat je iets vindt wat past.


En dat is dus de reden dat ik sfeer bij mijn mark todd's en jhl's. Ze liggen prima op mijn pre's en de meeste anders gebouwde passen er onder. Mijn nieuwe jhl valt zelfs een tikkeltje ruim aan de voorkant.

Soms helpt het om eens over de grens te kijken. Merken die hier standaard verkocht worden zijn ook bedoeld voor het grote publiek.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 12:04

Merrie heeft d'r 100 gram ook nog gewoon op, kan ze prima hebben. Als ik daar nu mee ga rommelen wordt ze hartstikke stijf. Dus laat dat maar zo.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 21:11

150 kan ook prima als stap hoor. Zeker als je toch naar 400 gaat. Ik ben in stappen van 0 naar 100 gegaan en dan nu naar een veel gewassen 200 (dat is wel 150 nu denk ik). Mijn volgende deken is 300 en dan 500.

Overigens zijn ruglengtes internationale maten. Bijna alle landen gebruiken ze, ons systeem is gebaseerd op engels maten en dan europeser gemaakt.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 22:14

upendo schreef:
Ik vroeg me af waarom veel van jullie zoveel wisselen met deken op en af.. :)
Stalgenoten van me waren er niet zo voor, die gaven aan dat ondanks die paar uur dat het overdag 15/20 graden is het het leeuwendeel toch echt wel koud is, zeker als je al bent begonnen met dekens.

Ik wil eigenlijk even de pros en cons afwegen om al dan niet deken weer af te halen als het wat beter wordt.


Ik wissel ook niet gedurende de dag op dit moment. Heb inderdaad het idee dat het grootste deel van de dag echt te koud is. De paar uur dat het overdag warm is, heeft ze het in ieder geval niet te warm. Wel is het zo dat je nu echt moet opletten met jeuk en irritatie. De deken moet wel echt af. Doordat de vacht los zit en het wel warm is kan het zijn dat irritatie ontstaat.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 08:45

upendo schreef:
Ik vind het moeilijk.. :=
Paardjelief is nog niet op het gewicht waar ze op moet zijn, dus moet alle zeilen al bijzetten om warm te blijven en die paar uurtjes zon vangen overdag vind ik dan lastig als ik bedenk dat ze dan dus ook wind vangt. Maar als ik dan zie dat sommige paarden de ene dag met en de andere dag zonder deken staan weet ik het ook niet meer. :')
Lastig soms, zo'n eerste eigen paard en knopen doorhakken.

Ik borstel haar iedere dag wel goed zodat het loszittende haar er wel zo veel mogelijk vanaf komt.


Geen paard is het zelfde, dat maakt dat er zo veel oplossingen voor het zelfde probleem is of dat een ander geen probleem is. Iedereen maakt fouten in het begin, die fouten vertellen je de tekenen waarop je later een manier vind om het goed te doen. Proberen, proberen en vervolgens weet je wat werkt. Mensen kijken mij ook nog steeds raar aan met 1 die 24/7 onder een dek staat en 1 die nog 24/7 zonder staat. Dat is mijn ervaringen fouten die me vertellen wat goed is voor elk paard.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 20:49

1 onder 0 gram en 1 onder 200 gram met hals.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 20:32

Ik wou net zeggen: Wat een raar model deken is dat. Lijkt me meer geschikt voor een paard met een hoge halsaanzet.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 11:14

Temeraire schreef:
Een staldeken is gewoon een deken die niet waterdicht is. Die wordt soms ook als onderdeken gebruikt maar een echte onderdeken zit beter.


Dat is dan weer zo'n onzin. Staldekens hebben 10tallen jaren gefunctioneerd als onderdeken. Hebben altijd prima gepast en dan komt een duur merk met onderdekens als verkooptruuk en dan krijg je dit soort opmerkingen. Er zijn net zo veel slecht passende/zittende onderdekens als staldekens onder een regendeken.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 bezoekers