[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 13:43

Ik heb juist vanochtend de regendeken er af gehaald, het is weer droog en niet koud.

Voor mijn shetlandpony ben ik op zoek naar een 100 grams staldeken. Is er iemand die weet of die bestaan? Bij Horseware/Bucas/Nika kan ik ze niet vinden (alleen hele dikke). MHS heeft er wel maar hun huismerk schuurt bij de hals dus die wil ik liever niet meer. Qua maat heb ik onderlengte 135 a 140 nodig. En er moet een schoudersplit in zitten.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 22:12

dierliefde schreef:
Ik kom hier ook binnenvallen, want ik zit echt met mijn handen in t haar hoe ik dit moet aanpakken:

Ik heb een kleine pony met dekenmaat 145 en wil deze winter doortrainen, maar zonder dekens gaat dat onmogelijk worden. 1 heel groot probleem: Ik heb nog nooit met dekens gewerkt... Een paar van mijn punten:

1. Ze staat s avonds op stal en overdag buiten (voor zover het land dat toelaat), hoe doe ik dit qua dekens? 's avonds een dikkere deken of dezelfde dikte en dan buiten een waterdichte?

2. Ik hoop haar niet te hoeven scheren en de vacht kort te houden met dekens, is dit realistisch of zal ik toch moeten scheren?

3. Welke dikte dekens gebruiken en bij welke temperatuur doen jullie die op? Ik heb natuurlijk al een aantal schema's gezien op ruitershops, maar wellicht hebben jullie hier andere meningen over

4. Hoe begin ik? 's avonds begint de temperatuur toch al aardig te dalen. Kan ik beter een fleece of woldeken opdoen of een 0grams regendeken

Alvast heel erg bedankt

Mijn pony staat niet in het werk (ze is 27) en staat vanaf ongeveer september tot... het in het voorjaar niet meer steeds regent onder de dekens. Ik begin met haar als het 's nachts een graad of 5 is. Dan krijgt ze een dikke regendeken op (20 grams). Overdag gaat die dan nog af.
In principe hanteer ik: tot een graad of 5, of iets daaronder maar overdag nog warm en droog: 20 grams.
Rond het vriespunt: 100 grams
Vanaf ongeveer -5: 200 grams.

Mijn pony heeft iets minder vacht met dekens dan zonder, maar alleen als ik er in het najaar al mee begin. En het is heel erg afhankelijk van het weer, aanwezige beschutting en het individuele dier. Mijn merrie heeft het redelijk snel koud.

Beste tip: leer kijken naar je pony. Leer herkennen en voelen wanneer ze welke deken nodig hebben. Daar heb je ongeveer 1 winterseizoen voor nodig. In dat eerste seizoen zul je inschattingsfouten maken. Dat hoort er bij. Je kunt het niet meteen perfect doen. Paarden zijn dieren, geen machines die zich aanpassen aan het tabelletje van een fabrikant. En net zoals met alle andere dingen zul je, als je aan iets nieuws begint, af en toe op je muil gaan. Daar leer je van.

Voor bovenstaande pony werk ik met liners. Horsewareliners dus, en die gaan zowel onder Horseware (Rhino) als onder Nika. Voor mijn ruin vind ik dat niet werken. Hij heeft 0- grams dekens en 1 100-grams. Die iets dikkere deken heeft hij vorig jaar een paar dagen gedragen: bij vorst vanaf -6 ongeveer en bij lichtere vorst icm wind en/of neerslag. Alle dekens zijn waterdicht. Dit omdat ze altijd buiten staan (met inloopstal).

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 13:37

PanamaD schreef:
En vinden jullie vannacht en morgen een hals op doen te warm al?

Ja.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 14:09

Ojajoh schreef:
Veulen84 schreef:
Die deken heeft geen hele mooie pasvorm voor je paard.

.

Het probleem van haar lichaamsbouw is dat geen 1 deken dat heeft. Dan zou ik dekens op maat moeten gaan laten maken.
Ze is te lang van rug in verhouding met haar hoogte.
Op de foto lijkt ze wel "normaal"maar de mensen die haar IRL zien zeggen altijd "wow wat is ze groot (lang)"
ik werk met 3 maten met haar: pony shet en mini shet, en moet bijv hoofdstellen verbouwen omdat ze dus een te brede kaak voor een te smalle neus heeft :+

Bekend probleem, mijn ruin heeft het ook. Die past het beste in een Weatherbeeta Freestyle, als het goed is heeft Weatherbeeta ook ponydekens maar ik weet niet of ze ze ook zó klein hebben.

Next best is Nika. Zit ietsjes strakker bij de schouders/hals maar is wel te doen op zich. Is ook aardig waterdicht, mijn merrie blijft er gewoon goed droog onder en mijn ruin met de lastige voorkant heeft 1 keer klamme schouders gehad.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 14:13

hielkebro schreef:
Ik kom even binnenvallen met een vraag,

Mijn welsh van 20 jaar wil ik deze winter onder een winterdeken hebben.
Dit zodat ze dunner in de vacht blijft en omdat ze in de winter erg begint af te vallen en dun wordt, hopelijk dat dit energie bespaart.
ik wil het bij zo weinig mogelijk dekens houden.
Is het verstandig om 1 deken te kopen van 200 gr. en deze in de herfst al op te doen ? mocht het te koud worden dat ze er dan nog vacht bij aan kan maken.

Lijkt me veuls te warm. Mijn shetlander (27 jaar) krijgt vanaf dat het 's nachts 5 graden is 20 grams op (Rhino ongevoerd). Als het rond het vriespunt is 100 grams en vanaf -5 ongeveer 200 grams. Soms wissel ik dus 2 x per dag. Zij draagt ook dekens omdat ze in de winter te mager wordt zonder. Ze maakt bij gebruik van dekens minder vacht aan onder de dekens dan bijv. op de hals. Vorig jaar ben ik half september begonnen. Dit jaar ben ik op 7 september begonnen, maar dat is omdat het regent. Als het droog was geweest had ze nu nog bloot gestaan. In de praktijk doet ze het grootste deel van het najaar met 100 grams, in de vorm van een Horseware liner. Dat is warmer dan bijv. Nika 100 grams.
Laatst bijgewerkt door Koper op 08-09-17 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 14:17

Sjira schreef:
Ik ben echt een fervent fan van de V-sluiting. Sinds ik de rhino wug heb met V-sluiting heeft mijn paard nooit meer schuurplekken! Leg ik er iets op met een gewone dubbele sluiting dan meteen weer schuren bij borst en schouder. Gelukkig zijn er nu ook originals met V-sluiting. Maar dat is echt mijn gouden tip bij paarden waarbij dekens schuren.

Daarnaast staat mijn paard de hele dag buiten, maakt niet uit wat voor een weer het is. Ze heeft veel mogelijkheden om te schuilen (inclusief de stal) maar dat doet ze niet. Als het giet en plenst en alle paarden staan te schuilen, dan staat die van mij midden in de wei. En sinds de Rhino is er geen druppel mee door de deken heen gekomen!! Ik ga nooit meer voor iets anders :D

Nou ik wel. In het begin had ik voor mijn merrie alleen een Rhino wug. In de herfst/winter is dat prima maar als ze 'm in de zomer op kreeg omdat het regende kwam ze er gestoofd onder vandaan. Daarom vorig jaar een dunnere regendeken gekocht. Dat is ook meteen een deken met verstelbare borstsluiting, ik vindt het afschuwelijk als je de voorkant niet kunt verstellen. De haken van de Rhino v-sluiting vond ik ook veel te groot, zwaar en lomp voor mijn pony.

Afgelopen nacht is ze netjes droog gebleven onder de Rhino (3e winter dat ze 'm draagt, en met door mij erop geknutselde voorsluiting met gesp). Maar voor nu overdag vond ik 'm te warm.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 14:48

Heb je bij ponywebwinkel.nl en MHS gekeken?

Nika heeft nu nog geen nieuwe dekens voor komend seizoen, die komen eind september/begin oktober als ik het goed heb. Dus misschien nog even een paar weekjes wachten? 300 grams heb je nu nog niet nodig, wel?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 15:01

Volgens mij moet het nog komen. De modellen waar nu "nieuw" bij staat waren er 11 maanden geleden namelijk ook al.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 15:07

Volgens mij kun je Nika alleen maar bij Nika bestellen.

Ik zie nu overigens wel (zomer)dekens die er een jaar geleden nog niet waren. Maar geen nieuwe regen/winterdekens.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 16:46

FenixJL schreef:
Ahh super! Het gaat weer regenen _-:(
Ik leg zn eczeem deken er op met nog een regen deken erover !

Ik zou 'm op stal zetten met een zweetdeken en wanneer hij droog is de regendeken met hals en zonder eczeemdeken er onder.

Als je weet dat je deken goed ventileert kan je paard er ook wel onder als hij iets klammig is. Maar met een doorweekte vacht zou ik dat niet doen.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 20:34

Muhh... ik moet een nieuwe regendeken en ik weet niet welke. Ik wou een zelfde als ik al had maar die vind ik nergens meer. Dus dan maar een andere.. maar welke? In theorie neig ik toch naar de Smartex, lees er veel goeds over en op plaatjes ziet hij er goed uit. Maar die plaatjes zijn allemaal schuin van voren, ik kan er geen vinden van opzij. Ik ben bang dat de borstsluiting te hoog zal zitten voor mijn ruin zijn hals.

Heeft iemand een foto van opzij? Liefst met een paard wat het hoofd een beetje omlaag heeft?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 22:36

Dank je wel liedjuh2 :) Dat ziet er toch al heel anders uit dan op de verkoopfoto's.

Ik denk dat ik de gok maar ga wagen, inmiddels heb ik foto's gevonden van de borstsluiting en die kan ik denk ik wel aanpassen zodat paard + hals er in gaan passen. Of mezelf kennende er een heel nieuwe op knutselen.

Op wat voor manier was jouw paard er uit gegroeid? Groeide hij nog in de breedte of lengte? Pasten zijn schouders goed in deze deken?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 17:26

Tarico schreef:
Koper schreef:
Ik denk dat ik de gok maar ga wagen, inmiddels heb ik foto's gevonden van de borstsluiting en die kan ik denk ik wel aanpassen zodat paard + hals er in gaan passen. Of mezelf kennende er een heel nieuwe op knutselen.


Ik weet niet welke maat je nodig hebt maar bij Divoza zijn ze nu €167. Vanaf maat 175.

Wat een goede tip, dank je wel *\o/* Hij heeft ondermaat 175.

RoosM en elise, desnoods verprummel ik de voorsluiting. Heb ik met de Rhino van mijn merrie ook gedaan zodat 't naar m'n zin was.

Wijslander thanks voor de foto's! Ziet er goed uit, ben je er tevreden over? Waarom heb jij voor big neck gekozen?

Er was nog iemand die geen Rhino wug wilde ivm geen ogen voor de liner. Natuurlijk is het handig als die oogjes wel aan de deken zitten maar zonder gaat 't ook prima. Wel de liner aan de achterkant vastmaken, anders gaat 't wel schuiven ja.

En er was iemand die bang was dat 0 grams te koud zou zijn. Het is 17 graden en de zon schijnt... zou me er geen zorgen om maken.

Hier ook dekens door- en doornat maar paarden nog droog *\o/* De Rhino (gisterochtend af gehaald) is alweer bijna droog, die gaat vanavond weer op. De Nika (gisteravond af gehaald) was vanochtend nog nat maar voorlopig heb ik die niet nodig. De Amigo Bravo is na anderhalf etmaal nog steeds niet droog >;) maar die heeft z'n langste tijd ook gehad. En de Weatherbeeta heb ik er vanochtend af getrokken en is nu al halverwege droog terwijl die normaal als langste nat blijft. Ding was na een dag en een nacht doorwéékt. Ik snap er niks van waarom hij nu ineens zo snel droogt.

Ernstig off topic: PanamaD: en van komkommersla?
Laatst bijgewerkt door Koper op 09-09-17 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 17:34

Niezzz schreef:
Hoe drogen jullie natte dekens (in de winter) zonder verwarmde ruimte waar die uitgehangen kan worden?

Die van mijn merrie droog ik in de kelderbox. Haar dekens zijn klein genoeg zodat ik ze daar kan uithangen.

De dekens van mijn ruin droog ik in de badkamer := Daar is wel een radiator maar die kan niet aan. Uiteraard is het daar wel warmer dan buiten aangezien de badkamer binnenshuis is.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 19:21

Kimmiee_D schreef:
Rachel_x schreef:
[ [url=m/UjaKiZ.png]Afbeelding[/url] ]
Weet iemand of er voor deze deken ook geschikte liners te koop zijn? Volgens mij lees ik dat deze lijn geen bevestigingsringen hebben?



Deze heb ik voor mijn Welsh A. Zitten idd gaan bevestigingsringen op voor een liner. Zitten alleen ringen voor het hals deel

Aan Horsewaredekens voor kleine ponies en aan 600 denier dekens zitten die oogjes nooit. En aan wugs dus ook niet. Ze zitten wel aan de Bravo, en aan Rhino en Rambo met normale hals, en vanaf onderlengte 165.

Wijslander bekend model ja. Ik dacht dat de big neck voor brede halzen was. Dat heeft mijnes niet, hij heeft een diepe hals. Hij heeft veel decolleté nodig zeg maar. Ik ben bang dat een model voor brede halzen juist gaat inlekken?

xLiez Amigo zou ik juist niet doen bij brede schouders.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 19:41

Rachel_x schreef:
Yvank_ schreef:
Dat klopt :) je kan ze dan enkel aan de achterkant vastmaken.

Oké! Dankje. Heeft iemand ervaring of de deken dan toch, ondanks dat hij alleen achter vast ligt, goed blijft zitten? Een haakje vastmaken aan de deken kan ik ook vast doen denk ik? Scheelt me een nieuwe deken kopen. Of schuift die combinatie binnen de kortste keren er onder uit?

Nee hoor, dat gaat prima. Ik gebruik een Horsewareliner onder een Rhino wug (en onder een andere deken zonder oogjes) en dat schuift niet. Wel de liner aan de achterkant vastmaken, anders schuift het wel.

Wijslander hij is inderdaad nog helemaal droog, wat goed! Heb je voor Spuni de zelfde?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 18:11

Joman schreef:
Wat hebben de meesten hier nu voor deken opliggen? Ik heb 0 grams opliggen en m'n paard zit dun in z'n vacht. Hij verhaard echter wel en ik wil absoluut niet hebben dat hij in z'n haren schiet. Scheren is geen optie!

Nu nog bloot, komende dagen als het regenachtig is gaan ze onder ongevoerde regendekens. Ruin 0 grams, merrie in principe ook maar afhankelijk van temperatuur kan 't ook 's nachts 20 grams worden. Beiden hebben al redelijk wat winterhaar en dat mag ook.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 19:16

Die korting duurt nog wel even hoor. Altijd rond dierendag, bij Agradi en bij voorbeeld de Paardendrogist.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 20:33

RianneH schreef:
tanjaatjuhh schreef:
Wat vinden jullie van de nieuwe dekens van felix buhler? Vind de voorkant interresant en vernieuwend.

[ [url=m/kKf1ky.jpg]Afbeelding[/url] ]

https://www.kramer.nl/outdoordeken-High ... &ci=257487


Niet echt nieuw. Ik had jaren terug een Eurostar Move, zelfde soort voorkant. Zakte alleen helemaal scheef door de zware gespen en daardoor schuurde ie verschrikkelijk.
De staldekens van de Optimo hebben dit ook. Ik vind het een aantrekkelijk systeem, zou echt een oplossing zijn voor die van mij. Alleen denk ik dat enkel klittebandsluitingen niet handig zou zijn voor een outdoordeken. Een systeem met bij voorbeeld een ring en 4 haakjes of gespen lijkt me dan handiger, anders krijg je idd dat het scheef zakt. Net als met die hengstendekens.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 20:54

Dat elastische stuk zou je ook weg kunnen laten. Als het sterk elastiek is zal het niet genoeg meegeven en als het slap elastiek is gaat het lubberen en heb je er na een tijdje niks meer aan. De vorm van de voorflap van de Optimo staldeken vind ik veel mooier.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 16:38

RianneH schreef:
Die schoftpads hebben de Trust dekens, maar ook de nieuwe Weatherbeeta.

De wat oudere ook, in mijn Weatherbeeta Landa Freestyle zitten ze ook. Is een erg fijne deken, redelijk goed waterdicht (in die hoosbuien van afgelopen week heeft 'ie mijn paard goed droog gehouden maar de deken zelf was wel doorweekt) en stevig. Ik had er graag nog eentje gewild maar nu Weatherbeeta een nieuw model heeft is er nergens meer een Freestyle te vinden. En die nieuwe wil ik niet want de splitten zitten verkeerd.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 17:00

Figo88 schreef:
En aan iedereen die nu al een deken op heeft heb ik eigenlijk de vraag of jullie dat doen omdat jullie paard het anders echt al koud heeft, ter voorkoming van een te dikke wintervacht of vanwege een andere reden.
Mijn paard heeft het in de winter of met veel wind en regen ook echt koud, maar dit is echt van dat twijfel weer.. Overdag meestal nog wel boven de 15 graden en hoewel er af en toe een stortbui komt, is het daarna in de zon weer best warm. En 's nachts is het nog zo rond de 12 graden. En aangezien ik helaas niet de mogelijkheid heb om 2x per dag naar mijn paard te gaan, kies ik er dan vooralsnog voor dat hij het dan beter af en toe iets te koud kan hebben en zich d.m.v. onbeperkt hooi weer warm kan eten dan dat hij het te warm heeft. Want hitte kunnen ze anders natuurlijk niet kwijtraken.

Ik ben benieuwd hoe dat bij jullie is/hoe jullie dat doen!

Ik vanwege de regen. Vacht hebben ze zat. Mijn merrie heeft een hekel aan regen en ze wordt zonder deken ook te dun met dit weer. Mijn ruin vindt regen prima maar zijn lijf vindt dat niet. Zo mogen zijn nieren bij voorbeeld niet koud worden. Ze dragen allebei een 0-grams regendeken. Inderdaad is het wanneer de zon schijnt best lekker warm en natuurlijk vind ook ik dit twijfelweer. In het verleden heb ik het principe "bij twijfel niet doen" gehanteerd en de resultaten vielen wat tegen. Nu doe ik dus "bij twijfel wel doen" en dat lijkt beter te gaan. Ze zweten niet, en mijn ruin met de Uitgebreide Eigen Mening blijft ook netjes stilstaan wanneer ik de dekens wissel. Als hij bezwaar zou hebben wandelt 'ie echt wel weg.

Overigens hier ook het zelfde probleem dat dekens voor een ander model paard lijken gemaakt. Ik ben voor mijn merrie eigenlijk wel heel tevreden over Nika. Die hebben ponydekens die ook passen bij de proporties van een pony, niet zeg maar warmbloedendekens in het klein. Voor mijn ruin is de Weatherbeeta Freestyle goed. Niet perfect, maar het kan. Omdat het vandaag wat zonniger is heeft hij nu de Amigo Bravo weer even op. Die is lichter en kan de buitjes van vandaag nog wel hebben. En zo kan de Weatherbeeta even drogen voor hij morgen weer op gaat.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 17:18

Tarico schreef:
Ik zag dat bij de nieuwe ComFiTec lijn de Ultra en Premier het freestyle systeem hebben dus ik heb de Premier besteld.

Ik zie het niet. Help me even?

Rianne, zou kunnen. Ik heb een normale hals.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 01:03

Ondertussen zijn de schoftpads als enige stuk van de deken nog niet droog :+ Echt súperhandig vind ik ze eigenlijk niet. Maar mijn paard heeft ze ook niet nodig. Behalve dan als prothese, met die deken lijkt het tenminste nog of hij een schoft heeft :+

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 12:45

Woeiii, wat een weer! Ik vind 't wel lekker :D Paardjes hadden wel een paar hoosbuien gehad maar in de zon en met de wind zijn ze ook zo weer drooggeföhnd, en de dekens ook. Dus de droge dekens die ik vanmorgen bij me had gaan er nu vanavond maar op. Heb ze allebei onder 0 grams staan, dikker vind ik te warm als de zon schijnt. Vanavond mijn merrie iets dikkere deken op en mijn ruin de Weatherbeeta want die is beter waterdicht.

Vraagje. Mijn merrie leek vorig jaar niet goed te kunnen wennen aan de Rhino losse hals. Toch wil ik wel dat ze een deken met hals heeft, onder andere omdat ze een manenboog heeft en dus weinig aan haar manen heeft bij regen. Nou heeft ze nog een nieuwe deken nodig en ik zit vreselijk in dubio of ik een gewone hals of een vaste hals zal bestellen voor haar. Die deken zou dan van lichter materiaal zijn, en daardoor misschien anders aanvoelen? Reageren jullie paarden verschillend op verschillende halzen?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BleikjA, Cats_Horses en 4 bezoekers