[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 12:18

Hier niets, maar ik twijfel over vannacht. Misschien enkel in de nacht de dekens op, even kijken hoe ze er aan het einde van de dag bij staat.

"Een draver, is gaver" :D


RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 15:50

Liner onder de deken? Of een deel scheren wanneer er te veel vacht wordt aangemaakt?

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 21:28

Vergeet ook niet dat de lengte van de dag ook een zeer grote invloed heeft op het aanmaken van de vacht.

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 22:57

Hals scheren kan vanaf dat jij het gevoel hebt dat het nodig is. Vorig jaar heb ik hem in eind oktober laten scheren en hoewel de vacht wel iets aangroeide had ik daar de gehele winter voldoende aan. Maar de mijne staat niet heel fanatiek in het werk ;)

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 09:30

Je moet ook een beetje rekening houden met vraag en aanbod, in de winter zal je je vliegendeken minder snel verkopen dan wanneer de dazen plots overal zijn.
Zelfde als je winterdeken, bij -5 is daar meer vraag naar dan nu.

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 11:58

Hier zelfde ervaring met de Eurostar move.

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 12:23

De extra is 300gram toch?

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 12:29

Ja, ik ken het Bucassysteem, maar ondanks dat verkooppraatje leg je wel 300gram erop, dat is behoorlijk veel voor de gehele winter, gezien het lang niet altijd -5 is.

Ik zou dus eerder een lichtere versie aanschaffen. Heb zelf vanaf november tot maart met de Irish 50grams gedaan en in de echt koude periode naar een 200grams deken gewisseld. Maar nu mag de mijne wel vacht aanmaken, dus je kan best voor een tussenstap kiezen of twee dekens aanschaffen :$
Welke deken gebruikt de huidige eigenaar?

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 21:21

Hier een inloopstal en wij zijn net begonnen met de 0grams op's nachts om de vacht iets te beperken. Je moet wel even kijken of ze het op een 0 grams redt, soms hebben ze toch iets vulling nodig.

Rhino (en Rambo) heeft dacht ik een betere/sterkere stof dan de Amigo, dus een Rhino zou een slag sterker moeten zijn.

Zijn er mensen met ervaring met de Weatherbeeta ComFiTech?

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 21:40

cartouch schreef:
Is het altijd zo dat een onderdeken kan worden vastgemaakt aan het regendeken? Of moet je echt zoeken wat bij elkaar past?


Wat bij elkaar hoort binnen een merk past vaak het beste. Dat betekent niet dat andere onderdekens niet onder andere merk bovendekens passen, maar je moet wel opletten dat ze er niet onderweg schuiven, want daar gaan ze op staan, scheurt de deken in het beste geval, maar kan je paard zichzelf ook nog flink tackelen en dat is niet leuk.
Je hebt ook staldekens waarover je de regendeken kan gooien. Maar linersystemen zijn hele praktische dunne betaalbare dekens, dus vaak een handige keus.

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 22:02

Hoe bevalt die? :D

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 10:35

Hangt van je Bucas af, ze hebben ook gewone ongevoerde regendekens ;) Jij hebt er een met voering begrijp ik?

Het is ook maar net wat je wilt, persoonlijk vind ik het overdag nog vrij warm voor dekens en kan mijn stalhouder gelukkig wisselen, dus hier krijgt ze 's nachts een regendeken op en in de ochtend weer af.
Ook met de smartex zou ik ze met dit weer nog niet overdag een (gevoerde) deken op doen.

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 15:28

Ze kunnen over het algemeen wel wat hebben, hoewel je er ook tussen hebt zitten die snel verkrampen met wat regen.
20 graden is voor de smartex sowieso te warm, dan haal je ze zwetend er onderuit.

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 11:38

Het hangt vooral af van je paard. Zit ie al prima in de vacht en mag ie wat kweken zonder extreem teddy te worden dan redt je het wel met die deken. Moet ie echt heel strak in zn vel blijven dan moet je wel gaan ophogen, evt in het bucas segment.

"Een draver, is gaver" :D


RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 12:17

Overdag zonder en 's nachts onder de Dominick (met dunne voering) of de 50gr Bucas Irish.

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 16:35

Ik zou het niet doen.
Sterker nog, ik zou mijn jaarling dan eerder verhuizen naar een geschiktere stal. Maar dat is persoonlijk ;)

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 21:23

tanjaatjuhh schreef:
Wat vinden jullie van de nieuwe dekens van felix buhler? Vind de voorkant interresant en vernieuwend.

[ [url=m/kKf1ky.jpg]Afbeelding[/url] ]

https://www.kramer.nl/outdoordeken-High ... &ci=257487


Niet echt nieuw. Ik had jaren terug een Eurostar Move, zelfde soort voorkant. Zakte alleen helemaal scheef door de zware gespen en daardoor schuurde ie verschrikkelijk.

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 21:43

Mijn hengstendeken zakt dan weer niet scheef.

De eurostar zakt scheef naar de zware kant van de gespen. Erg jammer want die elastische voorkant was ideaal voor de lage halsaanzet.

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 18:44

Mooi bovenstaande dekens :D

Ik baal echt dat die onderste sluiting van de horseware dekens schuurplekken aan mijn paard geeft, want wat zijn het toch fijne dekens!

Gister met 25% korting bij Horze de Weatherbeeta besteld, dat was een fijn bedrag dat eraf ging :D https://www.horze.nl/regendekens-0g/wea ... or=PU%2FBL

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 09:50

Alle Horseware en Bucas zijn niet verstelbaar aan de voorkant.

Je komt dan in een anders type deken uit, HH, Weatherbeeta, Dominick, de huismerken van Divoza en EJ, Fedimax dacht ik, Horze huismerk. De vraag is ook hoeveel je er voor uit wilt geven, er zit nogal een prijsklasse verschil tussen deze en andere merken.

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 09:56

Dan zou ik de huismerken in eerste instantie links laten liggen. Ik heb een oude Dominick waar ik wel tevreden over ben, Nessie in dit topic heeft afgelopen winter nieuwe aangeschaft, misschien kan zij vertellen hoe de waterdichtheid bevallen is? Dit zijn wel dekens van >150,-, maar he, als ze het lang vol houden is het zeker de moeite waard.

Heb zelf net een nieuwe Weatherbeeta besteld, dus weet nog niet hoe die het gaat doen. Vorig jaar een oudje (200gr) gebruikt waarover ik wel tevreden was.

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 17:27

Die schoftpads hebben de Trust dekens, maar ook de nieuwe Weatherbeeta.

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 17:39

Figo88 schreef:
RianneH schreef:
Die schoftpads hebben de Trust dekens, maar ook de nieuwe Weatherbeeta.


Oh serieus? Weatherbeeta ook? Dankjewel voor de tip! :) Heb je toevallig ook ervaring met de pasvorm?


Nog niet, heb hem net dit weekend besteld :)

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 18:11

Figo88 schreef:
En aan iedereen die nu al een deken op heeft heb ik eigenlijk de vraag of jullie dat doen omdat jullie paard het anders echt al koud heeft, ter voorkoming van een te dikke wintervacht of vanwege een andere reden.
Mijn paard heeft het in de winter of met veel wind en regen ook echt koud, maar dit is echt van dat twijfel weer.. Overdag meestal nog wel boven de 15 graden en hoewel er af en toe een stortbui komt, is het daarna in de zon weer best warm. En 's nachts is het nog zo rond de 12 graden. En aangezien ik helaas niet de mogelijkheid heb om 2x per dag naar mijn paard te gaan, kies ik er dan vooralsnog voor dat hij het dan beter af en toe iets te koud kan hebben en zich d.m.v. onbeperkt hooi weer warm kan eten dan dat hij het te warm heeft. Want hitte kunnen ze anders natuurlijk niet kwijtraken.

Ik ben benieuwd hoe dat bij jullie is/hoe jullie dat doen!



Hier kan er gelukkig gewisseld worden voor mij, dat scheelt een hoop.
Meerdere redenen voor het kiezen van de deken, ze staat 24/7 buiten met een zeer ruime schuilstal die ze alleen niet op zoekt met regen. Heb d'r vorig jaar een paar keer koud terug gevonden en dan wil ze wel wat koliekig worden. Met d'r 22 jaar wil ik niet dat ze invalt om zich warm te houden en het zou fijn zijn als ze niet te dik in de vacht komt zodat we rustig kunnen blijven door trainen.
Ik ga dus niet opbouwen naar 300-400 gram, vorig jaar had ze het lastiger en toen het grootste gedeelte onder 50 gram gestaan, heb een 100grams onderdeken klaar liggen en 200gr als het echt koud wordt.

Mijn oude Landa Freedstyle heeft overigens geen schofstuk, vermoed dat het een nog ouder type is of komt door de halve hals?

"Een draver, is gaver" :D

RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 09:19

Als bucas goed ligt zou ik daar gewokn bij blijven. Ook van de Smartex heb je verschillende diktes.

"Een draver, is gaver" :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 bezoekers