[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 08:53

Hoe doen jullie Rambo Summer Series het met het betere regenwerk? Of hebben jullie ze dan niet om?
Hij beviel ons heel goed eigenlijk, tot ik hem een keer overdags op had, naar mijn werk ging en de regen veel langer en harder bleek te zijn en ook gecombineerd ging met windkracht 4. Het resultaat was dat toen ik 's avonds weer naar stal kwam ik een ijslollie ontmoeten waarvan hij op de rug nog steeds droog was, maar de gazen zijpanelen kletsnat tegen hem aangeplakt zaten en zijn hals en hoofd ook nog nat waren terwijl alle ander pony's (zonder dekens, het was 18 graden) allang weer opgedroogd waren. Door de natte zijflappen was zeg maar [***]'s complete CV uitgevallen en kon hij de rest van zijn lichaam ook niet meer opdrogen.
Toen ben ik dus een uur bezig geweest met Back on Track en Fedimax warmtedekens om hem weer op temperatuur te krijgen.
Zijn wij nou de enigen die zoiets meemaken en gaat het bij de rest wel gewoon altijd goed met regen en wind?

Ik moet zeggen dat ik de deken sindsdien ook niet meer heb durven gebruiken, maar aangezien het weer kouder/regenachtiger gaat worden lijkt de Summer Series me wel een goede overgangsdeken voor we naar de 0grams gaan. Alleen staan ze hier dan ook 's nachts met deken op de stal en dan wil ik niet dat hij een hele nacht met natte zijflappen blijft staan.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 10:16

Charizard schreef:
Ik heb mijn horseware dekens ineens rete snel verkocht nu.

Ik hoor meer verhalen over die summer met heftige regenbuien.. Zelf heb ik de 3 in 1 van amigo en die droogt wel erg snel op, gaat ook niet plakken. Nu is die aan de zijkant ook niet waterdicht..


Echt waar? Ik wist niet dat meer mensen hetzelfde probleem hadden bij de Rambo Summer Series, hmm. Waarom zou de zijkant van de Amigo dan niet plakken? Die van de Rambo Summer bestaat uit vrij grof, open gaas, misschien is dat het verschil? Heeft die van Amigo van dat hele fijnmazige gaas?


Anoniem

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 15:22

Precies mijn ervaring... -O-
[***] was echt compleet verkleumd en kon zelfs zijn hals en oren niet meer droog maken terwijl de rest van de pony's alweer compleet opgedroogd waren, drie uur na de hoosbui.
Wat gek dat de andere er dus wel 'droog' onder bleef!
Misschien dat het ook met de bouw te maken heeft? [***] heeft een erg grote borstpartij met lange schouder en hoge schoft en bij hem regent de schouder vaak in als ik geen hals gebruik. Dus dan zou het kunnen dat het bij een stortbui toch ook teveel de schouder afkoelt en als die natte gaasflappen dan ook nog tegen het lichaam blijven plakken dan is uiteindelijk het strookje rug het enige wat nog droog blijft terwijl de rest van het paard staat te verkleumen. :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 19:49

Koper schreef:
Overdag vind ik het ook te warm voor een deken. 's Nachts is het boven de 10 graden, en als ze het koud hebben gaan ze maar binnen staan. Ik heb zelfs wat hooi binnen neergelegd :o De betutteling ten top.


Het gaat er met paardendekens ook niet om om wat jij vindt, maar om wat het paard nodig heeft. Remember the difference? :j

Ik 'wil' ook nog geen dekens opleggen, als het aan mij ligt gebeurt dat zelfs helemaal nooit, maar de afgelopen dagen waren hier door de wind en daarvoor die koude nachten wel op het randje voor de mijne. Als een paard niet winddicht/waterdicht is, snel afvalt of snel last van zijn spieren krijgt dan is het niet heel gek om ze deze maand al met moeilijke momenten een deken op te doen. Ik hou zo lang mogelijk de deken af, maar zodra ik merk dat de rugspieren weer stijver worden dan gaat er een deken op, want het gaat nou eenmaal niet om wat ik vind maar om hoe mijn paard gezond en pijnvrij blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 20:54

In die post schreef Rianne dat ze de nacht verkeerd in had geschat toen ze voor zonder deken koos, en achteraf waarschijnlijk liever wel een deken gebruikt had?
Waar val jij dat dan bij in jouw post? Ik lees alleen maar dat je dekens overdag onzin vind en dat paarden maar binnen moeten staan als ze het koud hebben. Je schrijft nergens dat je jouw adviezen beperkt tot het welzijn van jouw twee eigen pony's, en als algemeen advies vind ik het nogal gevaarlijk aangezien dit weer voor een deel van de paarden zonder deken al problematisch is. Een hoop PSSM1 en 2 paarden staan al met regendekens op omdat de temperatuursverschillen met deze wind en regen al funest zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 21:04

@ Koper: Volgens mij geef ik alleen aan dat jouw post als een algemeen advies klinkt en dat dat advies voor een deel van de paarden rond deze tijd van het jaar gewoon gevaarlijk is.
Rianne's post begon als een algemen 'ik vind' post en gaf vervolgens meteen aan dat ze daarmee in het geval van haar paard fout zat, en dus impliciet dat wat je als mens vindt vaak niet klopt en dus ook minder belangrijk is dan het welzijn van het paard zelf.
Ik heb er helemaal geen problemen mee als mensen op de vraag 'mogen paarden nu een deken om' antwoorden dat alle paarden altijd zonder deken kunnen - maar ik zal wel aangeven dat bloot staan bij sommige paarden echt een risico is als dat individu een zorgvuldigere behandeling nodig heeft.

Anoniem

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 21:13

Ik vind het niet echt nodig om mijn post nu voor de derde keer voor je te herhalen; dat ik de uitspraak 'ik vind dekens nu onnodig voor paarden' zonder verdere nuancering gevaarlijk vind heb ik toch al gezegd? Jij schreef dat als eerste, nu schrijft Yvank dat ook, het maakt toch niet uit wie dat zegt? Mijn mening blijft toch gewoon staan?

Anoniem

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 21:18

Back on topic: heeft iemand al ervaring met de Felix Buhler High Neck Detroit van Krämer? Ik vind het wel mooi dat hij geen sluitingen op de borst heeft, maar weet niet of de deken ook geschikt is voor een paard met een erg laag aangezette hals? Het is niet de bedoeling dat hij zichzelf wurgt tijdens het grazen. 8-)

Anoniem

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 22:11

Ik ben inderdaad ook door dat elastieken inzetstukje geinteresseerd, maar ben wel benieuwd hoe elastisch dat is. Als dat vrij stug is en toch nog hoog om de hals begint, dan ben ik bang dat de deken erg strak om de schoft trekt bij het grazen. Ik heb nu Rambo's die goed bevallen (pas aan het einde van het seizoen her en der wat warrige haren op plekken die schuurplekken zouden kunnen worden), maar ik heb nog geen 50gr Rambo High Neck gevonden en die zou wel mooi zijn.

Anoniem

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 22:28

O wauw, dat is bijna een kloon! :wow:

Anoniem

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 22:37

Is de kwaliteit van Felix Bühler dekens beter? Want dan ga ik die serieus eens overwegen.

Anoniem

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 23:03

Wel/niet zweten wordt ook sterk bepaald door hoe goed een deken ademt, naar mijn ervaring verschilt dat echt per merk en ook kleur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 20:08

No_No schreef:
Koper schreef:
Wat was er misgegaan? :=


Tja.. lag in eens netjes opgevouwen op de voerton :D
Ik had het alleen aan de bies vast gestikt. De regendeken heeft ook ringen voor een hals en daar had ik het niet vast gestikt. Leek mij wel handig die ringen ook nog te kunnen gebruiken :D maar was dus niet sterk genoeg.


Ik heb de officiele BOT fleece paardendeken en zelf een BOT fleece deken op de bank liggen die oorspronkelijk als een home made paardenonderdeken bedacht was, maar daar ben ik meteen van afgestapt toen ik zag hoe enorm zwaar de officiele fleece BOT deken al naar achteren trekt. De paardenharen haken in de fleece en duwen naar achteren. Ik sprak eens met een amazone die met een rok reed over dat probleem, en zij zei dat haar showteam na een eerste proefrondje alle rokken van een gladde voering had voorzien omdat de amazones tijdens het proefje bijna van het zadel getrokken werden door de rokken die via hetzelfde mechanisme naar achteren trokken.
Ik ben toen uiteindelijk overgegaan op Rambo ionic nylon onderdeken, Bucas Recuptex (die trekt ook al wat, maar minder dan fleece) en Fedimax onderlappen als onderdekens. Met de Rambo en Fedimax oplossingen blijft de bovendeken los rond de schoft hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 21:04

Ik ben ook fan van liners, maar ze verkleinen de deken wel. Bij ons valt een 0-grams deken met een 200gr liner in praktijk kleiner dan een 200gr deken, en geeft daardoor eerder schuurplekken rond de schouder. Helaas had ik daardoor dus en alle liners, en alle gewone dekens. _-:(
Bijkomend nadeel is dat de liners niet in de wugs pasten dus daar had ik ook weer alle dekenvarianten van nodig... :x

Scheeftrekken heb ik opgelost door zelfklevend klittenband te gebruiken in de dekens.

Anoniem

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 21:29

Ik heb ook het idee dat een liner onder een 0grams deken met 200gr liner strakker over de schoft en achterhand ligt en daardoor kouder is dan een 200grams deken. Misschien dat de bouw van het paard en het gewicht van de bovendeken ook een rol speelt?


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 bezoekers