Brace yourselves... winter is coming!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Brace yourselves... winter is coming!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 13:07

Hi bokkers!

Het is nog lang niet zo ver, maar het dekens regelen/scheermachine fixen/warme sokken kopen vereist wel wat planning - dus ben ik benieuwd naar wat er bij jullie in paardenland verandert met uitzicht op de winter. Ga je scheren? Zo ja wanneer? Verandert er iets aan je trainingsregime, of geef je de beestjes vrij? Hoe ga je om met typische winter-issues, en wat zijn dat voor jou? Staan jouw paardjes buiten of binnen, of allebei? Andere supplementen, ander harnachement? En wat doe je om het jezelf zo comfortabel en winter-proof mogelijk te maken op stal?

Ik kijk uit naar jullie winter-inspiratie!

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 13:19

Ik volg even, mijn paard heeft niet zo'n last van de winter, die geef ik wel een warme denken, maar ik zelf heb t nog koud met een eskimo/ski pak aan :') Drama, vind in de winter naar stal gaan dan ook echt niet leuk, laat mij maar binnen op de bank met 10 dekens en een hete chocomel :brr:

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Brace yourselves... winter is coming!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 13:24

Ik vrees dat ik nog even moet gaan denken over praktische maatregelen gezien de paarden in de tuin staan en ik niet weer de hele winter het hooi over de hele plaats wil hebben etc :')

Voor mezelf moeten er nog echt goede warme instapschoenen komen onder andere, helemaal geen zin in die kou :brr:

Niniane

Berichten: 6437
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Re: Brace yourselves... winter is coming!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 13:28

Die van mij staat 24/7 buiten en krijgt niks extra. Het is een fjord en heeft het ook niet nodig. Over een tijd begint hij een heerlijk dikke wintervacht te maken en kan hij er weer tegenaan.

Het enige dat verandert is eigenlijk de hoeveelheid rijden vanwege het slechte weer en geen beschikking tot een (binnen)bak. Dat vind ik wel altijd het vervelende aan 24/7 buiten hebben. Fijn voor het paard, maar minder fijn wanneer de dagen korter en grauwer worden.

M_arjolein

Berichten: 1427
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 13:29

Leuk topic, ik heb net mijn eerste dekens voor de winter alweer aangeschaft. Paard heeft altijd onder deken gestaan, heb het paard verkocht gehad en daar heeft hij zonder gestaan. En heb het paard nu weer terug gekocht en ik wil m weer met dekens hebben. Ik heb nu een 0 grams met fleecelaagje en een 300 grams. Wil nog graag een 150 grams.

Tuigje

Berichten: 399
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 13:34

Ik functioneer echt zeer slecht in de kou, vooral vanaf November.. :brr: en dan nog regen.. BAH BAH BAH
Ik heb de eerste regendeken al klaar liggen, de rest moet ik nog bij elkaar schrapen.
Zodra tegen het eind van September de nachttemperaturen zakken (onder 10 is de magische grens, of het moet heel erg nat en vies worden, dan iets eerder), gaat er hier een regendeken op.
Zo voorkom ik in bepaalde mate de aanmaak van een berenvel en hoef ik (hoop ik) ook dit jaar niet te scheren. (Paard staat in een binnenstal)
Paard doet het prima met wat lagere temperaturen, dus eigenlijk komen we alleen maar beter aan training toe dan in de zomer als er van die warme uitschieters tussen zitten :j

Ik overweeg een Bucas Smartex aan te schaffen dit jaar, voor als ik er een gevoerde deken op wil straks.
Onze paarden staan de hele dag (buiten) / nacht (in binnenstal) onder dezelfde deken, dit klinkt echt ideaal! Dan kan ik mijn 100 en 300 grams als reserve houden.

Verder moet ik voor nieuwe warme stallaarzen, ik nam altijd oude uggs over van familie, maar die zijn nu allemaal verrot gelopen op stal. :+ Mijn "nette" halflange winterjas die ik afgelopen jaar heb gekocht, schuif ik dit jaar door naar stal, die is best warm.

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 13:37

Bedankt alvast iedereen voor jullie reacties!

Ik ben zelf onwijs fan van de winter, altijd al geweest - vandaar dat ik er nu al naar uitkijk om in sjaals en uggs op stal te bibberen, en dan heerlijk thuis op de bank te ploffen met warme chocomel inderdaad :brr: :)

Mijn paarden staan op een pensionstal en staan in de winter het merendeel van de dag buiten in zand-paddocks. Ze werken de hele winter door en worden dus ook helemaal geschoren (soms zelfs meerdere malen!) en krijgen een dikke winterdeken om :j Verder staan ze op stal met een eigen uitloopje. Dingen die ik wil gaan regelen zijn:

- Dekens uitzoeken en wassen (ja... vreselijk. Moet nog gedaan worden :n )
- Scheermachine grondig schoonmaken en gereedmaken voor gebruik
- Cavalor dry-feet voor natte paddockvoetjes
- Standaard een stash schone/droge truien & (rij-)broeken op stal voor een gevalletje "buienradar zei dat het droog zou blijven!?"

En nog veel meer!

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 13:39

Tuigje schreef:
Ik functioneer echt zeer slecht in de kou, vooral vanaf November.. :brr: en dan nog regen.. BAH BAH BAH
Ik heb de eerste regendeken al klaar liggen, de rest moet ik nog bij elkaar schrapen.
Zodra tegen het eind van September de nachttemperaturen zakken (onder 10 is de magische grens, of het moet heel erg nat en vies worden, dan iets eerder), gaat er hier een regendeken op.
Zo voorkom ik in bepaalde mate de aanmaak van een berenvel en hoef ik (hoop ik) ook dit jaar niet te scheren. (Paard staat in een binnenstal)
Paard doet het prima met wat lagere temperaturen, dus eigenlijk komen we alleen maar beter aan training toe dan in de zomer als er van die warme uitschieters tussen zitten :j

Ik overweeg een Bucas Smartex aan te schaffen dit jaar, voor als ik er een gevoerde deken op wil straks.
Onze paarden staan de hele dag (buiten) / nacht (in binnenstal) onder dezelfde deken, dit klinkt echt ideaal! Dan kan ik mijn 100 en 300 grams als reserve houden.

Verder moet ik voor nieuwe warme stallaarzen, ik nam altijd oude uggs over van familie, maar die zijn nu allemaal verrot gelopen op stal. :+ Mijn "nette" halflange winterjas die ik afgelopen jaar heb gekocht, schuif ik dit jaar door naar stal, die is best warm.


Yep, September is hier meestal ook wel de grens. In ieder geval voor de grote sportmerrie die het óf veel te heet óf veel te koud heeft, prinses op de erwt :? Ik wil voor haar ook de Bucas Recuptex Therapy rug kopen zodat ze minder last heeft van haar rug in de winter, heb daar onwijs positieve dingen over gehoord!

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 13:42

Ik volg ook! Mijn (bij)rijpaard krijg geen deken en wordt niet geschoren. We rijden gewoon door zoals de rest van het jaar, maar dan met wat meer/langere pauzes tussendoor. :)

Mijn mini moet ik even kijken hoe dat gaat. Ik heb hem pas sinds kort en weet niet hoe hij vacht zal gaan aanmaken. Als hij weinig vacht maakt krijgt hij een dekentje en anders blijft ie bloot. Geschoren wordt hij niet, hij is pas 2 dus hoeft nog niet zodanig aan het werk dat ik dat nodig vind.

Mini staat 24/7 overdekt buiten in de winter. Rijpaard overdag buiten, snachts op stal.

Voor mezelf moet ik wel de nodige maatregelen treffen, haha. Ik heb nieuwe thermolaarzen en dikke sokken nodig en een nieuwe winterjas + handschoenen en muts. Binnenkort maar even bij de Decathlon kijken. :)

Tuigje

Berichten: 399
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 13:43

Eapy schreef:
Tuigje schreef:
Ik functioneer echt zeer slecht in de kou, vooral vanaf November.. :brr: en dan nog regen.. BAH BAH BAH
Ik heb de eerste regendeken al klaar liggen, de rest moet ik nog bij elkaar schrapen.
Zodra tegen het eind van September de nachttemperaturen zakken (onder 10 is de magische grens, of het moet heel erg nat en vies worden, dan iets eerder), gaat er hier een regendeken op.
Zo voorkom ik in bepaalde mate de aanmaak van een berenvel en hoef ik (hoop ik) ook dit jaar niet te scheren. (Paard staat in een binnenstal)
Paard doet het prima met wat lagere temperaturen, dus eigenlijk komen we alleen maar beter aan training toe dan in de zomer als er van die warme uitschieters tussen zitten :j

Ik overweeg een Bucas Smartex aan te schaffen dit jaar, voor als ik er een gevoerde deken op wil straks.
Onze paarden staan de hele dag (buiten) / nacht (in binnenstal) onder dezelfde deken, dit klinkt echt ideaal! Dan kan ik mijn 100 en 300 grams als reserve houden.

Verder moet ik voor nieuwe warme stallaarzen, ik nam altijd oude uggs over van familie, maar die zijn nu allemaal verrot gelopen op stal. :+ Mijn "nette" halflange winterjas die ik afgelopen jaar heb gekocht, schuif ik dit jaar door naar stal, die is best warm.


Yep, September is hier meestal ook wel de grens. In ieder geval voor de grote sportmerrie die het óf veel te heet óf veel te koud heeft, prinses op de erwt :? Ik wil voor haar ook de Bucas Recuptex Therapy rug kopen zodat ze minder last heeft van haar rug in de winter, heb daar onwijs positieve dingen over gehoord!


Ja, daar heb ik ook al een aantal keer positieve dingen over voorbij zien komen! Maar is het echt dat ze last heeft van haar rug, of merk je dat ze strammer is dan normaal?
Mijn paard hecht tegenwoordig ook veel waarde aan mijn gevoerde regen-uitrijdeken. Het was een gevecht om de eerste paar keer op te stijgen, maar toen ze hem eenmaal een paar keer op had gehad met losrijden, merkte ik dat ze veel sneller en fijner losliet. Ze heeft 'swinters nogal de neiging om heeeel fris te worden als ze kou op haar lendenen krijgt. en losrijden met een zweetdeken onder mijn benen vind ik niet heel relaxed.

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 13:46

Tuigje schreef:
Ja, daar heb ik ook al een aantal keer positieve dingen over voorbij zien komen! Maar is het echt dat ze last heeft van haar rug, of merk je dat ze strammer is dan normaal?
Mijn paard hecht tegenwoordig ook veel waarde aan mijn gevoerde regen-uitrijdeken. Het was een gevecht om de eerste paar keer op te stijgen, maar toen ze hem eenmaal een paar keer op had gehad met losrijden, merkte ik dat ze veel sneller en fijner losliet. Ze heeft 'swinters nogal de neiging om heeeel fris te worden als ze kou op haar lendenen krijgt. en losrijden met een zweetdeken onder mijn benen vind ik niet heel relaxed.


Ze heeft kissing spines. Ze had er een aantal jaar geleden veel last van, maar het is goed te managen met een adequate rijstijl en de behandeling die we toen gedaan hebben. Dus magnetisch & verwarmend is voor haar onwijs fijn, vooral in de winter wanneer ik merk dat ze meer last krijgt. Fleecedekens tijdens stappen en de eerste 10 minuutjes draf is hier ook aan de orde! ... En het welshje vind alles prima :)

Wiskey1
Berichten: 1675
Geregistreerd: 15-01-17

Re: Brace yourselves... winter is coming!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 13:52

Bij ons krijgen ze allemaal een deken met hals op, verder qua trainen veranderd er niet heel veel, als ze zweten dan blijven ze op stal tot ze droog zijn, zo mogelijk onder ons solarium. Verder lopen ze eigenlijk tot het donker wordt buiten in de bak, land is te nat. In de bak krijgen ze kuil, op stal ook meer kuil, zodat ze genoeg te doen hebben. Krachtvoer verandert niet. Ook als het vriest komen ze gewoon buiten, ondanks dat de bak dan hard is. Rijden doen we dan niet, ivm geen binnenbak. Mits mogelijk zou we eventueel nog naar een binnenbak kunnen, maar met werken ect is dat niet praktisch, omdat ze toch een stuk op de trailer moeten.

Tuigje

Berichten: 399
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 13:55

Eapy schreef:
Tuigje schreef:
Ja, daar heb ik ook al een aantal keer positieve dingen over voorbij zien komen! Maar is het echt dat ze last heeft van haar rug, of merk je dat ze strammer is dan normaal?
Mijn paard hecht tegenwoordig ook veel waarde aan mijn gevoerde regen-uitrijdeken. Het was een gevecht om de eerste paar keer op te stijgen, maar toen ze hem eenmaal een paar keer op had gehad met losrijden, merkte ik dat ze veel sneller en fijner losliet. Ze heeft 'swinters nogal de neiging om heeeel fris te worden als ze kou op haar lendenen krijgt. en losrijden met een zweetdeken onder mijn benen vind ik niet heel relaxed.


Ze heeft kissing spines. Ze had er een aantal jaar geleden veel last van, maar het is goed te managen met een adequate rijstijl en de behandeling die we toen gedaan hebben. Dus magnetisch & verwarmend is voor haar onwijs fijn, vooral in de winter wanneer ik merk dat ze meer last krijgt. Fleecedekens tijdens stappen en de eerste 10 minuutjes draf is hier ook aan de orde! ... En het welshje vind alles prima :)


Fijn dat dat zo goed te managen is! En investeren in een bucas is dan waarschijnlijk wel de moeite waard :)

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 14:18

Hier ook iemand gek op de winter! :D :brr:

Ik ben deels voorbereid en deels moet ik een schop onder mn hol om de bodem van de twee schuilstallen aan te pakken want die zijn niet winterklaar.

Mijn Shet die ik voor de sulky heb is gisteren al geschoren maar nog dekenloos, veel te warm. Ik heb alle soorten en diktes op voorraad dus dat komt goed. Qua trainen ga ik door. Ik heb thuis een bak die winters vaak wel goed aankan. We zijn ook lid van de vereniging om de hoek met een grote binnenhal waar ik mag mennen. Rij nu 3 a 4 keer per week en wil dat volhouden. Zal misschien iets vaker bakwerk ipv buitenrit zijn. Moet nog wel een waterdichte uitrijdeken kopen ! Heb vorig jaar ook voor het eerst gesleed (?!) met mijn Shet dat zou ik graag weer doen, koop wel ff een nieuwe dan.

Verder heb ik nog een Shet als maatje daar doe ik niks mee en een fjord van 2,5 die ik na de winter ga beleren. Aan die 2 heb ik amper werk.

Qua voer hou ik dit schema aan; 3x per dag hooi uit slownet en 1x brokjes. In de winter vaak met peen erbij en 1x p/w warme slobber :D Nu staan ze een halve dag op de weide, wil dat zo lang mogelijk volhouden maar als t niet meer gaat houdt t op. Afgelopen 2 jaren gingen ze toevallig er vanaf in het laatste weekeind van oktober. Oh en over water ook geen zorgen want we hebben verwarmde drinkbakken :D

Voor mezelf heb ik een skibroek en thermoleggings, handschoenen, fleecejassen.. Jaa dat komt goed, en anders ren ik snel even naar binnen voor een bakkie warme thee :D Voordeel van de paarden aan huis.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Brace yourselves... winter is coming!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 14:30

Jullie zullen mij wel vreemd vinden, maar ik vind de winter heerlijk en kan niet wachten om alle winter kleding aan te schaffen. :D Heb ook echt een enorme zomerdip elk jaar :(

Bliksem

Berichten: 2734
Geregistreerd: 06-11-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 16:56

Ik wil hier nog helemaal niet over nadenken |(
Ik had vorig jaar echt een gigantische winterdip. Ivm werk was ik vrijwel nooit voor 19u op (onze doe-het-zelf) stal waar ik dan met een hoofdlamp aan de slag kon om alles te mesten en te voeren. Ik moest dan zelf ook nog avondeten en de volgende dag om 6u op, dus erg veel zin en tijd om iets met het paard te gaan doen was er niet. Ik vind die korte dagen echt helemaal niks, hoop dat dat het dit jaar iets beter gaat qua motivatie.

We houden ze hier 's winters verder hetzelfde als 's zomers, dus 24/7 buiten en mijn paarden krijgen geen dekens op. Ze krijgen genoeg eten, bewegen genoeg en kunnen schuilen om zich warm te houden. Met trainen wel minder praktisch, maar dat deed ik vorig jaar toch alleen in het weekend :=

De kou vind ik niet erg, heb dus vooral moeite met de korte dagen.

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 17:01

xApple schreef:
Hier ook iemand gek op de winter! :D :brr:

(...)

Voor mezelf heb ik een skibroek en thermoleggings, handschoenen, fleecejassen.. Jaa dat komt goed, en anders ren ik snel even naar binnen voor een bakkie warme thee :D Voordeel van de paarden aan huis.


Wat leuk, nog een winter fan! Ik denk dat het hem vooral daarin zit dat je je goed voorbereidt - dan is de winter echt wel te doen met paarden, zelfs leuk :)

Wiskey1
Berichten: 1675
Geregistreerd: 15-01-17

Re: Brace yourselves... winter is coming!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 17:06

Ik vind winter ook niet erg, soms best lekker. Met de paarden is het af en toe niet ideaal, ook als het niet vriest, dan is onze bak echt een modderpoel (niet echt zwaar, voornamelijk nat) en dan kan je toch net ff minder effectief trainen. En kou is heerlijk, want zodra t echt kouder wordt, regent het tenminste niet, wat ook met werk (veel buiten) een stuk fijner is. En die donkere avonden, als ik niks hoef, kaarsjes aan, thee drinken en film kijken. Of lekker sporten

lindamusters

Berichten: 715
Geregistreerd: 02-05-15

Re: Brace yourselves... winter is coming!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 18:24

Ik wil de mijne eigenlijk wel scheren, vorig jaar zo mee afgezien, maar wanneer kun je het beste beginnen met eerste keer scheren ? (Welke maand dus :+ ) Had wel een deken op maar eigenlijk ook "te laat" opgedaan dus toen was er al een wat dikkere vacht, en een schimmel in de rui in t voorjaar is verschrikkelijk

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Brace yourselves... winter is coming!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 18:39

Voor mij wordt het deze winter even kijken hoe en wat.
Paardlief staat sinds februari 24/7 buiten en dat bevalt ons prima, maar niet scheren is geen optie, echter was helemaal scheren niet ideaal in het dekenwisselseizoen/voorjaar.
Ook even kijken hoe het met rijden gaat, geen rijbak of verlichting dus afhankelijk van daglicht en buitenritten. Maar ach, we nemen het zoals het komt haha.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Brace yourselves... winter is coming!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 18:49

Ah heerlijk he, die winterse temperatuurtjes en de paardjes lekker dik in het stro. Helaas moeten mijn paarden op stal vanaf begin/midden oktober. Onze weien overleven het anders niet door de bosgrond en heel bevorderlijk voor de paarden bleek het ook niet te zijn (we hebben het wel eens geprobeerd om het hele jaar weidegang te geven). Ze krijgen natuurlijk de nodige uren paddock met z'n tweetjes en extra hooi. Verder scheer ik sinds vorig jaar maar gewoon in een jachtpatroon. Anders is het zo'n gedoe met inrij-dekentjes, mijn eigen merrie staat ook gewoon de hele winter onder 100/200 gr. Onze tinker wordt helemaal geschoren, ze is al wat ouder en heeft artrose, zijn staat meestal onder 300 gr als het echt kouder wordt. Verder hebben we twee binnenbakken dus dat is ook geen reden om de training stil te leggen gelukkig. Ik kijk er in ieder geval naar uit. Ik vind het heerlijk om lekker ingeduffeld te gaan trainen en de paardjes zijn zo lief met hun pluizige oren.

Ik heb al wat rondgekeken of ik nergens een waterdichte winterdeken in de uitverkoop kan vinden, maar het aanbod is nog niet echt fantastisch. Vaak zijn de waterdichte dekens ingevoerd of meteen 300gr en pokke duur. Als iemand mij goede deals kan aanraden? Het is zo'n gedoe om steeds een regendeken op te leggen voor ze op de paddock gaan als het regent of er veel plassen liggen...

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 18:50

Frummels schreef:
Jullie zullen mij wel vreemd vinden, maar ik vind de winter heerlijk en kan niet wachten om alle winter kleding aan te schaffen. :D Heb ook echt een enorme zomerdip elk jaar :(

Hier ook haha! Winter is heerlijk

Wiskey1
Berichten: 1675
Geregistreerd: 15-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 18:52

Heleennn schreef:
Ah heerlijk he, die winterse temperatuurtjes en de paardjes lekker dik in het stro. Helaas moeten mijn paarden op stal vanaf begin/midden oktober. Onze weien overleven het anders niet door de bosgrond en heel bevorderlijk voor de paarden bleek het ook niet te zijn (we hebben het wel eens geprobeerd om het hele jaar weidegang te geven). Ze krijgen natuurlijk de nodige uren paddock met z'n tweetjes en extra hooi. Verder scheer ik sinds vorig jaar maar gewoon in een jachtpatroon. Anders is het zo'n gedoe met inrij-dekentjes, mijn eigen merrie staat ook gewoon de hele winter onder 100/200 gr. Onze tinker wordt helemaal geschoren, ze is al wat ouder en heeft artrose, zijn staat meestal onder 300 gr als het echt kouder wordt. Verder hebben we twee binnenbakken dus dat is ook geen reden om de training stil te leggen gelukkig. Ik kijk er in ieder geval naar uit. Ik vind het heerlijk om lekker ingeduffeld te gaan trainen en de paardjes zijn zo lief met hun pluizige oren.

Ik heb al wat rondgekeken of ik nergens een waterdichte winterdeken in de uitverkoop kan vinden, maar het aanbod is nog niet echt fantastisch. Vaak zijn de waterdichte dekens ingevoerd of meteen 300gr en pokke duur. Als iemand mij goede deals kan aanraden? Het is zo'n gedoe om steeds een regendeken op te leggen voor ze op de paddock gaan als het regent of er veel plassen liggen...

Ik heb een waterdichte, wel met vaste hals, als je paard geen sloper is, is het een prima deken. 200grams, van pagony, ligt aan wat je budget is, maar kocht m vorig jaar niet in de uitverkoop voor 100 geloof ik

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 19:33

dat vind ik toch al aardig aan de prijs voor een pagony, hoef ook geen hals dus ik kan hem goedkoper vinden denk ik... Ik heb een hele fijne 200gr van pagony maar die is helaas niet waterdicht, die heb ik voor 30 euro kunnen kopen vorige winter!

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Brace yourselves... winter is coming!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 19:50

Ik zie niet eens heel erg op tegen de winter. Zo lang het maar niet te nat wordt. Ik kan prima tegen kou, maar slecht tegen nattigheid. Ook hebben we alleen een provosorische buitenbak die vrij snel nat blijft, dus dat is ook minder.
Paardlief wordt altijd geschoren 's winters, en krijgt een warme jurk op. Trainen is met hem in volle wintervacht geen doen, en ivm beginnende artrose vind ik het erg belangrijk dat hij beweging blijft krijgen. Op het moment dat de buitenbak rijden niet meer toe laat zal het wat meer buitenritjes worden, en wat minder dressuurmatig werk. Al probeer ik dan wel 2x per week naar de binnenbak te gaan (maar dit lukt niet altijd)
Ze blijven gewoon 's nachts op stal en overdag op de wei. Met de dagen wat korter is echter ook de weidegang korter (ongeveer 8u 's ochtends tot zonsondergang). Hij zal dan ook meer hooi bij krijgen. Extra krachtvoer is nooit nodig, hij is 's zomers erg moeilijk slank te houden en komt meestal 's winters weer wat mooier in model. Ook is de zomerexceem dan voorbij, nog een voordeel :D

Ik heb een enorm fijne winterjas van Anky. 110% wind en waterdicht. Verder zweer ik bij gevoerde softshell rijbroeken, mijn roeckl handschoenen, buff kol er op en thermo shirts van Odlo. Ben alleen nog op zoek naar de perfecte winter sokken. Dus als iemand tips heeft :P