Hoe eczeemdeken om doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 13:44

Hillebill schreef:
Dan opzoek naar een 2de hands eczeemdeken 135/185
Ben niet echt bekend met dit soort dekens. Men zei dat het merk welke ik nu heb epple jack dat je daarvan een maat groter moest nemen.....



Ik heb deze net gekocht van Epple Jack:
https://www.ej.nl/paard/dekens-toebehor ... _2301.html

Ik heb nu dus 3 verschillende merken eczeemdekens:
2 Premiere, die je dus over het hoofd aantrekt.
1 Rambo Sweet Itch Hoody
1 Epplejeck itch free full neck.

Ik heb de Eplejeck natuurlijk net 3 dagen opliggen, dus ik weet nog niet hoe hij het gaat houden, maar hier wat verschillen/overeenkomsten met de andere merken.

Ik vind tot nu toe dat de epplejeck deken de goede eigenschappen van beide andere merken heeft en dat zijn:
Deken voelt dun en licht zoals de stof van de Premiere deken.
Deken is net zo gemakkelijk op te leggen als de Rambo Sweet Itch, doordat je de hals sluit met klitteband.

Nadeel van de Premiere vind ik de strakke elastiek om het hoofd. In het begin zat die zo strak dat ik de neiging had om hem in te knippen, want het leek me gewoon niet prettig/verstikkend voor het paard. Ook moeilijk daardoor om over het hoofd te trekken, en al helemaal als je het halster nog aanhebt.
Nadeel van de Rambo is een beetje dubbel: de deken is van een zodanig stevige kwaliteit (wat dus goed is), dat het de deken ook zwaar en warm maakt (wat dus het nadeel is).
De Premiere en Epplejeck deken zijn veel dunner en luchtiger dan de Rambo.
Bij een regenbui drogen ze ook sneller op.

De buikflap van de premiere sluit perfect aan door de elastieken banden.

De deken van Rambo heeft een veel te ruime buikflap voor mijn paard. De buiksingels zijn te lang en zou ik eigenlijk korter moeten maken. Ik los het nu op door de singels kruislings vast te maken. Doe ik dat niet, dan krijgt ze het voor elkaar om zich onder de buik te trappen en dan vast te hangen met een achterbeen in de buikflap...best gevaarlijk dus. Gelukkig is ze een koele kikker en huppelt ze dan vrolijk verder op 3 benen naar het volgende grassprietje totdat iemand haar bevrijd.

De Epplejeck deken heb ik dus in dezelfde maat gekocht als de andere merken dekens en daar heb ik dus vrijwel geen last van een te ruime buikflap. Met de singels op zijn kortst past het zodanig dat ik niet denk dat ze daar nog in kan vast komen te zitten. Wel mis ik de klitteband op de buikflappen om deze aan elkaar vast te "plakken". Doordat de deken zo dun is, zwabberen de buikflappen soms gedeeltelijk tussen de singels door. Ik probeer ze zo netjes en recht mogelijk op/onder de singels te deponeren, maar na 1 rolbeurt zit het natuurlijk al niet meer zo. Ik ga eens kijken of ik zelf iets van klitteband erop kan maken.
Van de Epplejeck zou het halsdeel wat ruimer mogen zijn. De deken zit nu strakker om de hals dan de andere 2 merken en iets meer ruimte lijkt me toch fijner.

Wat ik bij alle deken vervelend vind, is dat ze op de rug niet gevoerd zijn met een glad laagje (zoals de Rambo wel in het halsdeel heeft om de manen te sparen). De haren blijven nu in de deken haken en trekken alle 3 de merken dekens naar achteren.
Bij de Premiere kun je de deken dan redelijk makkelijk naar voren trekken, door al die lussen die eraan zitten.
De Rambo is door zijn ruime ruimte ook best makkelijk naar voren te trekken,maar de Epplejeck poehpoeh, daar heb ik gisteren aan zitten trekken en plukken om hem van de huid/haren te krijgen en hem naar voren te trekken, maar dat was zo gemakkelijk nog niet. De Epplejeck lijkt nog erger in de haren te blijven hangen dan de andere 2 merken en is het moeilijkst weer naar voren te trekken. En ik trek ze dus regelmatig naar voren omdat het anders zo trekt om de borst.
Laatst bijgewerkt door Isabonny op 29-05-17 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt


Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 13:46

Art_Ificious schreef:
Heb ook zo een deken maar van Passier.
Zelfde systeem wel.
Echter ging het erg lastig over paardje zijn hoofd. Was dat bij jou ook het geval?

Bij de mijne moet denk ik juist een maatje groter. Paard is 1m47 maar deken ligt er zo op:
Strak achter de oren kan niet want dan lijkt het deken te willen scheuren als hij zijn hals omlaag doet. Vandaar dat het halsdeel halverwege zit, ik ben dus zoekende naar een maatje 185 tweedehands liefst.
[ [url=m/9tIzZQ.png]Afbeelding[/url] ]


Die deken is dus echt te klein.
Het halsdeel is te kort, de buikflap te strak, en het hangt maar minimaal langs de flanken af.

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Re: Hoe eczeemdeken om doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 11:45

Ik vind dat het best goed sluit. Uiteraard zijn er wat spleetjes tussen de klittebanden, maar, tenzij je je paard in een soort pyama inpakt met benen en al, zullen de muggen toch altijd ergens aan kunnen komen om te steken, zoals onder de buik in de liezen, of aan de benen, de neus etc.

Ik zie de mugjes niet zo vlug onder de deken in kruipen, naar boven naar de manenkam. Ze kunnen hooguit een prikje op de hals geven, als ze daar al aankomen.

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 11:50

Ik las op een Ijslanderforum nog een nadeel van de Rambo en die heeft te maken met het gewicht van de deken: meerdere mensen meldden dat de deken zo zwaar drukt op schouders/rug, dat het paard op schoft/rug doorschuurplekken kreeg.

Diezelfde mensen gebruikten nu dus ook de Epplejeck grijze deken met oranje bies. Die heb ik dus ook. Ligt nu een dag of 10 aan 1 stuk op en buiten het feit dat ik hem soms even naar voren trek, omdat ook hierin de haren blijven haken en daardoor de deken naar achteren schuift, blijft de deken goed liggen. Ze is nog steeds heel...afkloppen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 bezoekers