Wisselen met regendeken, telkens op en af, kan dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Wisselen met regendeken, telkens op en af, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 16:04

Zijn er bokkers die dit ook doen?

M'n zusje doet al de hele winter telkens de regendeken van haar paardje op bij regen en af bij droogte. Kan dat geen kwaad vraag ik me af?
Paardje heeft ooit regenrot gehad dus ik snap haar wel, maar ik vraag me af of hij het dan niet sneller koud heeft of dat het slecht kan zijn...

Zijn er meer bokkers die wisselen met dekens op en af midden in het seizoen? Ze deed het trouwens pas sinds november ofzo hoor! Paardje heeft gewoon een hele dikke wintervacht kunnen krijgen en heeft het niet snel koud volgens ons, maar toch...

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 16:05

Die van mij kreeg het zelfs met een 50g en 100g regendeken te koud als ik die op legde, dus die krijgt gewoon helemaal geen deken meer op dan werkt de vacht iig nog zoals het moet.
Laatst bijgewerkt door Azmay op 30-01-17 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Wisselen met regendeken, telkens op en af, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 16:08

Als je een regendeken over een wintervacht heen legt dan druk je de haren plat. Een paard blijft warm doordat hij zijn haren opzet en daar lucht tussen vasthoudt. Dus nee, het is niet zo goed voor je paard om er steeds een hele dunne deken overheen te leggen.

Lins_Vetra

Berichten: 3157
Geregistreerd: 27-06-05
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 16:18

Vjestagirl schreef:
Als je een regendeken over een wintervacht heen legt dan druk je de haren plat. Een paard blijft warm doordat hij zijn haren opzet en daar lucht tussen vasthoudt. Dus nee, het is niet zo goed voor je paard om er steeds een hele dunne deken overheen te leggen.


Ben ik het mee eens, maar ook wel afhankelijk van de situatie. Bij regen en gure wind krijg mijn (ongeschoren) paard wel een dekentje op. Ze kan kiezen tussen buiten en binnen, maar soms waait de wind naar binnen

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Wisselen met regendeken, telkens op en af, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 16:31

paardje gaat niet een stal (heeft hele ruime schuilstal) in ofzo (24/7 buiten) en heeft het eerder te snel te warm dan te koud.
omdat ze de stal niet ingaat kreeg ze regenrot
toen ze hele dagen met een deken op stond ging het volgens m'n zus minder goed dan nu..

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 16:32

Zidore schreef:
paardje gaat niet een stal (heeft hele ruime schuilstal) in ofzo (24/7 buiten) en heeft het eerder te snel te warm dan te koud.
omdat ze de stal niet ingaat kreeg ze regenrot
toen ze hele dagen met een deken op stond ging het volgens m'n zus minder goed dan nu..


Als je het antwoord niet wil horen, waarom vraag je het dan?

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 16:40

Vjestagirl schreef:
Als je het antwoord niet wil horen, waarom vraag je het dan?

als je je mening wil doorduwen, ga dan lekker ergens anders reageren

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Wisselen met regendeken, telkens op en af, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 16:49

Dit is geen mening, dit is een feit. Paarden die een wintervacht hebben help je niet door er regendekens op te leggen. Die vacht is erop gebouwd om warm te blijven, om vocht af te voeren en om self-sustainable te zijn.

Jij vraagt of het kwaad kan: ja dat kan het. Als je alleen maar wil horen dat je het goed doet, ga dan alsjeblieft gewoon voor de spiegel staan.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 16:50

Juist onder een ongevoerde regendeken kunnen ze juist nog wel hun haren opzetten.

Bij paarden die echt last hebben van de regen lijkt dit me juist super verstandig. Zeker als het paard regenrot heeft gehad. Dat gezegt hebben wij een paard die meer dan een jaar terug ook regenrot heeft gehad maar na behandeling (en geen dekengebruik) niet meer.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 16:52

Maartje1990 schreef:
Juist onder een ongevoerde regendeken kunnen ze juist nog wel hun haren opzetten.

Bij paarden die echt last hebben van de regen lijkt dit me juist super verstandig. Zeker als het paard regenrot heeft gehad. Dat gezegt hebben wij een paard die meer dan een jaar terug ook regenrot heeft gehad maar na behandeling (en geen dekengebruik) niet meer.


Dan moet je wel een heel lichte deken hebben. Mijn regendeken is daar te zwaar voor ookal is die ongevoerd.

Jildau

Berichten: 9406
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 16:53

Vjestagirl schreef:
Dit is geen mening, dit is een feit. Paarden die een wintervacht hebben help je niet door er regendekens op te leggen. Die vacht is erop gebouwd om warm te blijven, om vocht af te voeren en om self-sustainable te zijn.

Jij vraagt of het kwaad kan: ja dat kan het. Als je alleen maar wil horen dat je het goed doet, ga dan alsjeblieft gewoon voor de spiegel staan.


En toch kreeg mijn paard erge regenschurft vorige winter.. Altijd 24/7 buiten en nooit geschoren of dekens op gehad. Blijkbaar was die vacht toch niet overal tegen bestand.

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 16:57

Die van mij krijgt ook alleen met bar slecht weer een (ongevoerde) regendeken op. De deken is puur voor de regen en niet om zichzelf warm te houden. Geen probleem hier hoor! :)

Bij een flinke regenbui wordt mn paard tot op de huid nat. Denk dat ze het daar kouder van krijgt dan van dat dekentje wat mogelijk de haren wat platter duwt.

Goudlokje1
Berichten: 1225
Geregistreerd: 03-02-12
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 17:00

Vjestagirl schreef:
Dit is geen mening, dit is een feit. Paarden die een wintervacht hebben help je niet door er regendekens op te leggen. Die vacht is erop gebouwd om warm te blijven, om vocht af te voeren en om self-sustainable te zijn.

Jij vraagt of het kwaad kan: ja dat kan het. Als je alleen maar wil horen dat je het goed doet, ga dan alsjeblieft gewoon voor de spiegel staan.

Niet altijd.. Mijn Schwarzwalder Fuchs staat hier in Engeland toch onder een deken omdat hij, ook met wintervacht, in het verleden flinke rainrot heeft gehad. Sommige paarden kunnen er beter tegen dan anderen, jammer dat er meteen zo fel op terug wordt gereageerd.

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 17:02

@jildau die van ons dus ook (ook altijd 24/7 buiten en nooit geschoren en nooit dekens) maar vjestagirl vind dat ze een feit heeft.. Doen jij nu wel af en toe een regendeken op dan Jildau? of de hele winter

Maartje1990 schreef:
Juist onder een ongevoerde regendeken kunnen ze juist nog wel hun haren opzetten.

Bij paarden die echt last hebben van de regen lijkt dit me juist super verstandig. Zeker als het paard regenrot heeft gehad. Dat gezegt hebben wij een paard die meer dan een jaar terug ook regenrot heeft gehad maar na behandeling (en geen dekengebruik) niet meer.

hier nu dit jaar ook geen regenrot meer, dus zoals gezegd werkt het bij haar. Ze heeft het volgens mijn zus ook niet koud, maar ik twijfelde daar aan vandaar dit topic. Maar nu ik dit zo lees denk ik dat m'n zus het gewoon voor haar paardje goed doet. Ze heeft overigens een hele lichte regendeken, ik zou het eerder een regenjas noemen haha :+

Toen ze eerder regendekenloos stond stond ze te bibberen van de kou met dagen met veel regen... dus ik snap haar keuze wel. Ik maak me zelf alleen altijd wat eerder zorgen als het koud is (net als afgelopen weken als het vriest) maar als haar paardje het er goed onder doet, dan snap ik het wel.

Vroeg me af of er meerdere bokkers zijn die alleen een regendeken op doen als het regent (en dus niet hele dagen) M'n zus vind het fijn dat als het vriest en droog is dat die dan af kan en ook als het warm is. Buiten dat kan ze dan lekker ook een x rollen in het zand enzo, dus alleen als het een paar dagen regent gaat die deken op

Fijn Jibbel & Goudlokje1! Hier dus hetzelfde :)

Goudlokje1
Berichten: 1225
Geregistreerd: 03-02-12
Woonplaats: Roosendaal

Re: Wisselen met regendeken, telkens op en af, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 17:04

Met droge kou laat ik de deken er eigenlijk altijd af, omdat (die van mij in ieder geval) hij zich dan wel warm kan houden, dan is het echt een mega-teddybeer. Maar zodra het flink regent en koud wordt gaat de regendeken erop. Al is het maar voor mijn eigen gevoel :)

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 17:05

Pas maar op met wat je zegt over bibberen van de kou. ;)
Er wordt straks vast gepredikt dat je paard bibbert om zichzelf weer warm te maken.

Zolang mn paard nog niet kan praten, probeer ik iig te voorkomen dat ze doornat regent en gaat bibberen. Vind dat teveel een opdonder voor de spieren.

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 17:06

Hier n dunne regenjas.
Met de kou was 0 te weinig en de 100 perfect.
Dus ik wissel ook.
Ik voel haar.
Lekker warm is goed voor haar.
Te warm trekt ze dr jas zelf uit.
Zonder gein.

Heb nog een 300 als t echt nodig is.

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 17:08

Bij droge kou laat ik de deken af en ook met af en toe een beetje regen doe ik hem niet meteen op, maar als de voorspelling zo is als voor afgelopen nacht en vandaag met langdurige regen, dan krijgt mijn paard ook een regendeken op. Paardlief staat 24/7 buiten en heeft ook een jaar flinke regenschurft gehad, met de deken op bij regen heeft ze dat niet.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 17:13

Dat kan perfect, hier hangt het van het weer af of er iets op gaat.
Ik heb er nu twee met een ongevoerde staan (super lichte justarug dekens, vacht heeft alle ruimte). Da's nu eigenlijk puur voor de wind. Volgend weekend spreken ze van 12 graden en dat gaan ze direct bloot. Ik doe het al jaren zo en nooit problemen.

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 17:14

Dat bibberen was dus alleen toen ze zonder af-en-toe-regendeken stond, dit jaar niet meer gezien :)

Paardje is ook een teddybeer en heeft het hele najaar (en zomer) absoluut geen deken op gehad, dus genoeg tijd gekregen om teddybeer te worden.

De regenrot kreeg ze rond jan/feb dus nu gaat die deken er op bij dagen regen (dus niet bij 1 dagje of 1 buitje maar met een paar dagen regen achter elkaar)

paardje is ook wat ouder aan het worden, de jaren ervoor had ze nergens last van en altijd zonder deken in weer en wind buiten gestaan, ze wil nu die rainrot voorkomen, want dat was echt niet fijn

fijn om te lezen dat er meerdere bokkers zijn die dit doen!! :) :)

Jildau

Berichten: 9406
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 17:16

Zidore: Hij is begonnen met een 0 grams regendeken en heeft nu gewoon de hele winter een 200 grams regendeken op en staat 's nachts op stal. Wil het nooit weer hebben, wat een ellende!

Afbeelding

Xjosee

Berichten: 1625
Geregistreerd: 14-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 17:25

Vjestagirl heeft wel een punt. Ik zou er zelf voor kiezen om dan een dikkere waterdichte deken op te doen dan een dunne regendeken.

Maar uiteindelijk is het kijken naar het paard.

Britta31

Berichten: 13128
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Wisselen met regendeken, telkens op en af, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 17:31

Ik heb gisteren de winterdeken van mijn ruin weer verruild voor de regendeken.Deze houdt ook de wind tegen.Als het weer zo koud wordt krijgt hij de winterdeken weer op.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Wisselen met regendeken, telkens op en af, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 19:39

Vjestagirl heeft helemaal geen punt. Onder ongevoerde dekens kunnen ze namelijk prima hun vacht opzetten. Dat ze dat niet zouden kunnen is alleen maar een aanname

Jildau

Berichten: 9406
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: Wisselen met regendeken, telkens op en af, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 19:41

Leek mij juist dat dat makkelijker kan onder een lichte deken. Plus die deken drukt toch niet overal? Hooguit dan op de schoft en kont.