Wel of geen halsdeken?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cent

Berichten: 259
Geregistreerd: 21-05-08
Woonplaats: Limburg

Wel of geen halsdeken?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-16 23:35

Hallo allemaal,

Ik kan alleen een oud topic vinden dus vandaar dat ik een nieuwe aan maak.

Ik zit met een dilemma. Mijn paard wordt dinsdag voor de 2e keer geschoren. De vorige keer is ze begin oktober gedaan, en haar haren op de hals waren snel weer terug. Nu wil ik haar een deken op gaan leggen met een hals alleen zit ik met een aantal vragen.

-hoe doen jullie dit als het paard knotjes heeft, blijven deze dan mooi en heel onder de halsdeken?

-hebben jullie last van kapotte manen of manen die uit gaan vallen?

Ook zit ik nog met een aantal opties wat ik zou kunnen doen.

-de hals alleen op doen als het heel koud is (dus echt vriest),een ijzige wind staat of het regent.

-de hals alleen overdag op doen en snachts af. Ze staat in een buiten stal waarvan het luikje wel dicht gaat en de stal dan dus dicht is. Alleen bij het paard langs haar blijft het luik wel open. Staat ze wel niet in de wind oid.

-de hals gewoon áltijd op doen en als de manen kapot gaan alsnog de hals af doen en dan het risico nemen dat haar haren op de hals weer sneller aangroeien.

Ze staat overigens overdag buiten van 9 tot 5, of het moet heel bagger weer zijn. Dan blijft ze op stal.

Wie kan mij advies geven wat te doen, kom er zelf namelijk niet uit!!

zebra89
Berichten: 759
Geregistreerd: 20-11-14
Woonplaats: Overijssel

Re: Wel of geen halsdeken?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 23:37

Heey

Mijn paard staaat 24/7 buiten met halsdeken ivm wintervacht aanmaken / wedstrijden. Dus niet geschoren.

- Knotjes blijven niet mooi onder de halsdeken bij mij maar ze lopen ook veel....dus ik knot voor hij op de trailer gaat en dan gaat de deken wel op maar of het uren goed gaat denk t niet.

- Ik heb wel het idee dat de manen iets 'dunner' worden maar meneer heeft een aardig pak. Maar kan ook zijn omdat ze plat liggen.

Ik kan je niet zo goed adviseren, maar denk dat als je paard geschoren is (ook hals) dat je met deze temperaturen buiten wel een hals om moet doen.

cent

Berichten: 259
Geregistreerd: 21-05-08
Woonplaats: Limburg

Re: Wel of geen halsdeken?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-16 23:45

Bedankt voor je reactie zebra89.

Ik weet het echt niet. Of indd gewoon eerst 24/7 op doen en als haar manen kapot gaan, de hals iig overdag op. Of juist snachts....overdag vriest het meestal niet zo hard als snachts...hmm weer een dilemma! :-p

zebra89
Berichten: 759
Geregistreerd: 20-11-14
Woonplaats: Overijssel

Re: Wel of geen halsdeken?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 23:51

Maar snachts staat ze binnen toch? Ik zou overdag dan sowieso hals op doen en snachts even kijken

cent

Berichten: 259
Geregistreerd: 21-05-08
Woonplaats: Limburg

Re: Wel of geen halsdeken?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-16 23:56

Ja maar ze staat niet in een geïsoleerde stal oid. Gewoon z'n bouwpakket houten/betonne stal zeg maar, met luik wat dicht kan.

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Wel of geen halsdeken?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 00:00

Waarom is het erg dat ze lange hals haren heeft?
Het klinkt alsof daar scheren vooral gedoe oplevert met dekens.

snorkel1986

Berichten: 3008
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 00:03

Bij mij niet geschoren vaste haksdeken knotjes blijven bij mij prima een hele nacht wel krijg ik richting eind seizoen een plek met korte manen dat grote van hand breete ik vind dit geen punt ik heb een nika deken voor 3 e seizoen op liggen

cent

Berichten: 259
Geregistreerd: 21-05-08
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 00:27

troi schreef:
Waarom is het erg dat ze lange hals haren heeft?
Het klinkt alsof daar scheren vooral gedoe oplevert met dekens.


Ik heb haar al vaker laten scheren en wil nu met een halsdeken proberen tegen te gaan dat het zo snel terug groeit. Daarom wil ik ervaringen weten, want wil niet dat de manen er aan gaan. Iets dunner of klein beetje weg maakt mij niks uit.

Ik scheer haar helemaal omdat ze ontzettend zweet met name in haar hals, en vindt patronen lelijk.

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 00:27

Ik weet niet of een eczeem deken met hals te vergelijken is met een winterdeken met hals, maar de manen van mijn pony zijn wel aardig naar de knoppen Door het constant ophebben van een deken.

Heeft ze echt last van de langere nek haren of vind je het gewoon lelijk? Als ze er geen last van heeft en niet extreem gaat zweten etc. Zou ik het zo laten. Of alleen de luchtpijp scheren.

cent

Berichten: 259
Geregistreerd: 21-05-08
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 00:29

snorkel1986 schreef:
Bij mij niet geschoren vaste haksdeken knotjes blijven bij mij prima een hele nacht wel krijg ik richting eind seizoen een plek met korte manen dat grote van hand breete ik vind dit geen punt ik heb een nika deken voor 3 e seizoen op liggen


Ik heb nu een nika deken met losse hals. Ze heeft wel nu met regen weer of koude wind een 0 grams regendeken met vast hals op en alleen buiten. Ook van Nika. Heb nog geen kale plekken, misschien valt het ook wel mee en maak ik mij druk om niets.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Wel of geen halsdeken?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 00:32

Mijn ervaring:

Knotjes worden ramp onder halsdeken
Manen zo goed als kaal op de 'buig' plek van het halsdeken. Heeft nu hele zomer terug kunnen groeien, heb daardoor al zijn manen af moeten knippen, dus NO WAY dat ik er nu weer een hals deken op leg :P

Heb het 1 nacht gedaan om de knotjes netjes te houden, maar de keer ervoor dat ik dat zonder deken had waren ze nog veel mooier sochtends, met deken kon ik alles opnieuw doen.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 00:40

Ik gebruik ook halsdekens, maar alleen voor de regen. Ik heb twee Tinkers met lange manen, en ivm de lengte vlecht ik ze niet vaak en wil ik niet dat ze door de nattigheid gaan verzilten. Eerder schoor ik beide paarden ook en zodra het nat was of echt koud ging de halsdeken op. Op stal in de nacht terugklappen met een dekensingel, en op mooiere dagen ( zoals vandaag) is het natuurlijk ook niet nodig.
Met vlechten /knotten vind ik het redelijk snel slordig worden omdat de delen natuurlijk continue eroverheen schuurt, dus dat raad ik af.

cent

Berichten: 259
Geregistreerd: 21-05-08
Woonplaats: Limburg

Re: Wel of geen halsdeken?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 00:52

Denk dat ik de hals alleen op ga doen als het regent of koud waait. En de rest van de tijd gewoon af. En dan maar hopen dat het niet te snel weer aan groeit en anders hebben we pech. Ik wil ook niet dat haar manen er aan gaan!! Het belangrijkste is dat het lichaam lekker warm blijft.

Nielojram

Berichten: 7798
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 01:05

cent schreef:
Hallo allemaal,

Ik kan alleen een oud topic vinden dus vandaar dat ik een nieuwe aan maak.

Ik zit met een dilemma. Mijn paard wordt dinsdag voor de 2e keer geschoren. De vorige keer is ze begin oktober gedaan, en haar haren op de hals waren snel weer terug. Nu wil ik haar een deken op gaan leggen met een hals alleen zit ik met een aantal vragen.

-hoe doen jullie dit als het paard knotjes heeft, blijven deze dan mooi en heel onder de halsdeken?

-hebben jullie last van kapotte manen of manen die uit gaan vallen?

Ook zit ik nog met een aantal opties wat ik zou kunnen doen.

-de hals alleen op doen als het heel koud is (dus echt vriest),een ijzige wind staat of het regent.

-de hals alleen overdag op doen en snachts af. Ze staat in een buiten stal waarvan het luikje wel dicht gaat en de stal dan dus dicht is. Alleen bij het paard langs haar blijft het luik wel open. Staat ze wel niet in de wind oid.

-de hals gewoon áltijd op doen en als de manen kapot gaan alsnog de hals af doen en dan het risico nemen dat haar haren op de hals weer sneller aangroeien.

Ze staat overigens overdag buiten van 9 tot 5, of het moet heel bagger weer zijn. Dan blijft ze op stal.

Wie kan mij advies geven wat te doen, kom er zelf namelijk niet uit!!



Bovenste vragen hebben betrekking op de eigenaar.

Stel deze vragen eens aan je paard...

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Wel of geen halsdeken?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 06:06

Hier altijd een hals op na het scheren..
Manen hebben wel wat te verduren maar mogen wel wat missen ( scheelt weer manen trekken :Y) )
Knotten doe ik altijd net voordat ik de trailer op ga maar dit doe ik zomers ook omdat meneer zijn. Knotjes altijd door de mest heen haalt :=

Nann__

Berichten: 2208
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: Ede

Re: Wel of geen halsdeken?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 07:29

Met deze temperaturen zou ik ook zeker een hals om doen. Die van mij is nu een maand geleden geschoren en staat al de hele tijd met hals. Helaas heb ik de mogelijkheid niet om s nachts mijn hals los te doen, anders had ik dat zeker gedaan. Als jij dat wel hebt zou je dat nog kunnen overwegen.
Ik denk dat een hals altijd wel een beetje ten koste gaat van je manen. Ik heb er zelf pas aan het einde van het seizoen last van, ook handbreedde ongeveer richting de schoft.

Over knotten heb ik geen idee van, ik knot ook vlak voor we weg gaan.

cent

Berichten: 259
Geregistreerd: 21-05-08
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 08:24

Nielojram schreef:
cent schreef:
Hallo allemaal,

Ik kan alleen een oud topic vinden dus vandaar dat ik een nieuwe aan maak.

Ik zit met een dilemma. Mijn paard wordt dinsdag voor de 2e keer geschoren. De vorige keer is ze begin oktober gedaan, en haar haren op de hals waren snel weer terug. Nu wil ik haar een deken op gaan leggen met een hals alleen zit ik met een aantal vragen.

-hoe doen jullie dit als het paard knotjes heeft, blijven deze dan mooi en heel onder de halsdeken?

-hebben jullie last van kapotte manen of manen die uit gaan vallen?

Ook zit ik nog met een aantal opties wat ik zou kunnen doen.

-de hals alleen op doen als het heel koud is (dus echt vriest),een ijzige wind staat of het regent.

-de hals alleen overdag op doen en snachts af. Ze staat in een buiten stal waarvan het luikje wel dicht gaat en de stal dan dus dicht is. Alleen bij het paard langs haar blijft het luik wel open. Staat ze wel niet in de wind oid.

-de hals gewoon áltijd op doen en als de manen kapot gaan alsnog de hals af doen en dan het risico nemen dat haar haren op de hals weer sneller aangroeien.

Ze staat overigens overdag buiten van 9 tot 5, of het moet heel bagger weer zijn. Dan blijft ze op stal.

Wie kan mij advies geven wat te doen, kom er zelf namelijk niet uit!!



Bovenste vragen hebben betrekking op de eigenaar.

Stel deze vragen eens aan je paard...



Ik weet niet wat jij voor paard hebt maar de mijne praat helaas niet terug als ik d'r wat vraag!

_Charlot
Berichten: 1265
Geregistreerd: 19-09-13

Re: Wel of geen halsdeken?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 08:36

Hoihoi!
Mijne hebben ook een hals op, buiten sowieso!
Mocht het overdag heel koud zijn hebben ze 24/7 een hals op, maar anders overdag af.

De manen van mijn paarden worden er niet anders van.
Pas als je meerdere dagen de hals de gehele dag op hebt ga je waarschijnlijk verschil merken!

Ze blijven met halsdeken wel mooier vind ik persoonlijk

cent

Berichten: 259
Geregistreerd: 21-05-08
Woonplaats: Limburg

Re: Wel of geen halsdeken?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 16:31

In wat voor stal staan jullie paarden. Omdat er een aantal zeggen overdag buiten om, en snachts af. Maar in de stal bij mij is het niet veel warmer als buiten. Alleen geen tocht wind regen oid

Jord

Berichten: 1561
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Betuwe

Re: Wel of geen halsdeken?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 16:35

Ik gebruik nooit halsdekens ook niet bij geschoren paarden.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 16:36

Hier inderdaad een halsdeken op na het scheren. Maar ik heb een Fries en makkelijk praten. Mijn vlecht blijft prima onder de halsdeken :)

Als je knotjes maakt gewoon echt tegen de hals aan maken (dus met naald en draad), dan blijven ze mooier dan wanneer ze er half op staan.

Afhankelijk van de temperatuur gaat de deken 's nachts af (alleen staldeken), paarden staan in een binnenstal.

_Charlot
Berichten: 1265
Geregistreerd: 19-09-13

Re: Wel of geen halsdeken?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 18:44

Ik heb enkele paarden in een binnenstal waar dus de halsdeken op stal altijd af is.

En de paarden in een buitenstal, hebben eigenlijk de halsdeken snachts ook af, tenzij het zoals nu enorm vriest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 18:50

-hoe doen jullie dit als het paard knotjes heeft, blijven deze dan mooi en heel onder de halsdeken?
Ik heb ze er wel is een nacht onder gehad, gingen alleen een hoop haartjes uit de knotjes springen. Ik heb ze gewoon weer plat gemaakt met haarlak en toen was het prima te doen!

-hebben jullie last van kapotte manen of manen die uit gaan vallen?
Nog nooit gehad, merrie staat er 24/7 mee, op stal en in de paddock.

Ook zit ik nog met een aantal opties wat ik zou kunnen doen.

-de hals alleen op doen als het heel koud is (dus echt vriest),een ijzige wind staat of het regent.

Mwa, ik ben persoonlijk van op of af, niet steeds wisselen. Of je moet 'm alleen op doen als ze naar buiten gaat en binnen af, maar ook dat zal niet werken zoals ze wilt merk ik met de paarden op m'n werk. Die staan op stal zonder hals en buiten met, maar die zijn ook al weer voor de tweede keer geschoren omdat voornamelijk de hals weer enorm in de vacht geschoten was.

-de hals alleen overdag op doen en snachts af. Ze staat in een buiten stal waarvan het luikje wel dicht gaat en de stal dan dus dicht is. Alleen bij het paard langs haar blijft het luik wel open. Staat ze wel niet in de wind oid.
Zelfde als hierboven.

-de hals gewoon áltijd op doen en als de manen kapot gaan alsnog de hals af doen en dan het risico nemen dat haar haren op de hals weer sneller aangroeien.

Dat zou ik wel doen. Kapot geschuurde manen is ook niks...

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: Wel of geen halsdeken?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 19:03

Ik heb een losse hals die er de hele tijd aan zit.
Overdag buiten en s nachts op stal.
De manen er onder zitten in vlechten en dat gaat prima, het is nog steeds een lekkere dikke bos.
En natuurlijk blijven de haren op de hals in dit geval langer weg.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Wel of geen halsdeken?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 23:32

Ik gebruik ook nooit halsdekens, zowel ongeschoren als geschoren.