Kan een paard (over)gevoelig worden van een deken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Kan een paard (over)gevoelig worden van een deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 21:16

Rare vraag waarschijnlijk, maar het is ook maar een hersenspinsel :Y)

Ik heb een pony die sinds enige jaren met slecht/koud weer steevast in een winterdepressie lijkt te raken. Daarvoor is mij dat nooit zo opgevallen, of dan toch niet in die mate dat ik het onthouden heb. Tot nu toe was er elk jaar wel iets wat in de winter uit de bus kwam dacht ik dacht "ja, dat is het". En dan was het weer lente en dan waren de problemen weer weg. Maar nu is het dus weer "winter" en zit ik er weer mee .. de vorige oorzaken kunnen het volgens mij niet zijn (voor de zekerheid wordt over 2 weken bloed genomen) maar het is er wel weer.

Dus denk ik verder ... en zat ik mij af te vragen of paarden gevoelig kunnen worden door een deken. En dan niet als de deken op ligt, maar als die af is. Pony is heel vrolijk, duwt zijn neus in het halster om mee te kunnen en vind alles prima, totdat je begint te borstelen, dan komt zijn ware aard naar boven en maken stalgenoten grote bogen om hem heen 8-) Spieren, wervels, stijfheid, etc. is allemaal al de revue gepasseerd en is in principe uitgesloten.

Ik vind het moeilijk om uit te leggen wat ik bedoel, maar hij heeft dus sinds het kouder is dekens op (met hals) om hem te beschermen tegen regen & wind (vanwege gevoelige spieren). Hij is niet geschoren en zijn haar reageert er heel raar op, hij krijgt steeds meer weerborstels en plekken van haren die niet meer in de juiste richting liggen (heeft verder geen (ver)haarproblemen, is ook op cushing getest dit jaar), dit is echt puur haar, er zit niks in of onder of ...

Hij is met poetsen heel gevoelig en wordt snel boos, maar dit enkel waar de deken ligt (zowat overal dus :P ). Het hoofd zou je uren kunnen borstelen, evenals de benen & staart en onder de buik in. Dat maakt hem allemaal niks, maar hals & rug/lichaam & achterhand .. dat zorgt voor boze blikken en veel hoofdgeschud. Rijden is ook niet meer wat het geweest is, als je wat teveel wiebelt in het zadel krijg je meteen boze blikken, dat heeft hij anders niet (en jammer genoeg voor hem wiebel ik nogal eens). Zo werken met hem lijkt nog ok, zolang je hem maar niet aanraakt en niet teveel vraagt :+

Dus alles overdenkend lijkt het precies alsof zijn huid/haar heel gevoelig is en hij aanraking niet fijn vindt. Maar waarom alleen nu? Waarom niet de rest van het jaar? Waarom niet de jaren ervoor? Hij heeft sinds een paar jaar (dus volgens mij sinds de problemen) dekens, dus nu zit ik mij af te vragen of die een rol kunnen spelen. Iemand die zoiets nog gehoord of ervaren heeft?

tarek

Berichten: 400
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Hierden

Re: Kan een paard (over)gevoelig worden van een deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 21:21

Wat voor binnenkant heeft je deken? Is het een anti statische binnenkant of stof?

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 21:22

Zijn er ook jaren geweest dat hij dekens zonder hals had? Als hij toen op precies de zelfde plekken, inclusief hals, zo reageerde heb je je antwoord denk ik.

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 21:23

Wellicht dat de deken te veel schuurt en zijn huid daar heel gevoelig van wordt? Is het bij alle dekens? Al een kleinere maat geprobeerd? Of wellicht een ander model van een ander merk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 21:29

@ tarek : ik heb geen idee :o Zal eens zien of ik dat kan uitvogelen.

@ Koper : de eerste 2 jaar denk ik :j (of toch in ieder geval 1 seizoen). Dan had hij zo'n leuk haarverschil tussen hals & rest van het lichaam, zag niet uit, maarja _O- Probleem is dat ik mij niet zo goed herinner of hij het op dat moment alleen op het lichaam had of niet .. maar toen had hij ook wel andere issues dus of dat wat zegt... Zou op zich wel kunnen proberen om hem zonder hals te zetten en te kijken of het verschil maakt...

@ mariekerocky : zoiets zat ik te denken :j Tot nu toe bij alle dekens, verschillende merken, verschillende maten. Maarja, misschien passen ze ook wel allemaal niet :')

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Kan een paard (over)gevoelig worden van een deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 21:31

Zekers kan een paard dan pijn ervaren: Haarpijn. Je kent het vast wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 21:32

Daar zat ik inderdaad aan te denken, maar wist niet goed of dat vergezocht zou zijn :o

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 21:38

[***] schreef:
Daar zat ik inderdaad aan te denken, maar wist niet goed of dat vergezocht zou zijn :o

Nou ja, je moet érgens zoeken toch? Als de hals er af kan en hij 'm niet persé nodig heeft zou ik dat proberen om te zien of het verschil maakt.

Anoniem

Re: Kan een paard (over)gevoelig worden van een deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 21:41

Klopt :j Ik probeer ook maar wat :Y)

Kan ik op zich doen, maar dan komt het volgende probleem: heeft hij hem wel of niet nodig.
Reden dat ik met hals begonnen ben is omdat hij wat soepelheidsverlies heeft in zijn nekwervels (C3) dus ik dacht "lekker inpakken en warm houden, geen regen/wind aan laten komen". Dus ja .. wel of niet nodig, ik kan het niet zeggen eigenlijk :=

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 21:45

Maar je geeft ook aan dat de meeste te bedenken oorzaken al zijn uitgesloten toch? Als hij NU geen last lijkt te hebben van die wervels zou ik zeggen: testen maar. En als hij er wel duidelijk last van krijgt is het een kwestie van even 3 of 4 klittebandjes vastmaken. Of denk ik nou weer te simpel?

Edit: wie weet had hij wel last van zijn hals gekregen doordat hij met zijn hoofd gekke bewegingen maakte vanwege haarpijn op zijn lijf? Weet je veel wat zo'n paard verzint :Y)

Anoniem

Re: Kan een paard (over)gevoelig worden van een deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 21:47

Haha neen, het is wel zo simpel eigenlijk :Y)
Maar dan ga ik weer aan mezelf twijfelen of ik wel kan inschatten wanneer het geen verbetering geeft en hij die hals toch nodig heeft, maar dat zal ik waarschijnlijk vanzelf wel merken ;)

snorkel1986

Berichten: 3009
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Kan een paard (over)gevoelig worden van een deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 21:51

reactie op het wasmiddel van de deken???

Anoniem

Re: Kan een paard (over)gevoelig worden van een deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 21:52

Deken wat hij nu op heeft liggen is nieuw (net als de andere dekens ook ooit waren ;) ) dus ik denk het niet meteen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 21:56

Dit doet zijn haar trouwens (kwam er ineens achter dat ik al foto's had gemaakt :+)

Afbeelding
(de hals moet je niet op letten, is van de deken in kleinere maat en is nu met de nieuwe deken weg)

Afbeelding

Dit is begonnen 2 jaar terug als een weerborstel, een ovaaltje op de zijkant van zijn achterhand, heel klein. Vorig jaar was het een hele ovaal, DA heeft er naar gekeken maar die kon er niks van maken, is echt puur haar. Lachend noemde we dat zijn aan/uit-knop. Maar dit jaar heb ik ineens een heel bedieningspaneel := Leverde even terug een heel gefascineerde DA op (kwam voor stalgenootje, is niet onze vaste DA) maar die kon er ook niks van maken. Eigen DA komt over 2 weken weer, kan nu al niet wachten wat die gaat zeggen :7 Andere kant heeft hij dat overigens niet (wat je wel zou verwachten als het van de deken komt, toch? Of zou hij zo scheef zijn...)

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 21:59

Lijkt wel alsof het komt door de beweging van je paard zelf. Dus dat hij wanneer hij loopt "schuurt" tegen de deken. Wat voor voering zit er in?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 22:02

Ik weet het niet :o Heb echt geen verstand van dekens en staat op de site niet erbij.
Is gewoon een gladde voering, maar of het ergens iets speciaals is of bepaalde stof ofzo geen idee :o

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 22:04

Maar geen fleece dus. Gewoon glad. Dat lijkt me vooralsnog voldoende informatie.

Vind 't er erg op lijken dat de vacht op de één of andere manier aan de deken "plakt" en dat de vacht daardoor zo raar gaat zitten. 't Is net waar hij zijn achterhand het meeste onder die deken beweegt.

Anoniem

Re: Kan een paard (over)gevoelig worden van een deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 22:06

Geen fleece in ieder geval neen ;)

Zou kunnen, maar dat het maar aan 1 kant is is dan wel raar. En dat verklaart ook nog niet waarom hij op de rest van zijn lichaam zo gevoelig doet (want gelukkig ziet het niet overal zo uit :P ).

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 22:08

Wellicht is 'ie niet helemaal recht :Y)

Ik probeer ook maar met je mee te denken he :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 22:09

Die illusie heb ik inderdaad niet, dat hij recht zou zijn :+ Dus kan wel wat je zegt :j
Maar dat zou dan puur het uitzicht zijn waar ik dan een verklaring voor heb .. want het probleem zit overal en niet enkel daar. Hij is daar ook niet extra gevoelig ofzo, is gewoon hetzelfde als de rest.

Wat wel gek is is dat het in de loop der jaren erger wordt, terwijl hij wel (tot voor kort dan) dezelfde dekens op had..

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Re: Kan een paard (over)gevoelig worden van een deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 22:18

Waarom koop je niet zo'n gladde paardenpyjama voor onder zijn deken? :)

Anoniem

Re: Kan een paard (over)gevoelig worden van een deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 22:20

Omdat ik nog maar aan het nadenken ben of het eventueel met de deken kan te maken hebben.
Bestaat dat voor het volledige lichaam? Hoe krijg je paard daarin? Sluit dat niet juist alles af waardoor haren verstikken en hij misschien nog meer last krijgt? Ik heb er geen ervaring mee, ken enkel zo'n borstbeschermer (van zien bij anderen) maar heb daar dezelfde bedenkingen bij.

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 22:27

Die gekke haarwervels heeft appie ook elke winter.
wil ik wel foto van maken voor je. Hij heeft het voornamelijk op zijn flanken en buik.
Denk iets door het liggen of door druk van de deken op die plekken waardoor de haren zo blijven, appie rolt namelijk wel veel :j

Appie had het eerder ook elke winter, sjaggerijnig, boos doen naar de deken.
Poetsen ook niet fijn vinden
Hij liep dan onder 300 gram, een best zware deken vond ik.

Hij loopt nu onder een 150 gram, krijgt flink veel eten,dus hij is ook lekker vol en hij krijgt andere vitamines en ik heb een hele blije vrolijke pony.
Belangrijk is ook dat je pony er vrij in bewegen kan,dus lekker rollen zonder dat de boel scheef hangt, geen geknel,op de borst met eten.
Niet te lang aan de zijkanten

Pak je hem misschien te warm in?
En maak eens een foto met de deken er op, filmpje eventueel

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Kan een paard (over)gevoelig worden van een deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 22:36

Er komen bij mij ook een aantal vragen op:
Is de deken schoon, is het geen irritatie van vuil/bacteriën?

Past de deken goed, is hij niet te klein?

Is de deken niet te warm? Het is momenteel relatief warm en vochtig weer, de vacht kan gaan broeien.

kamille
Berichten: 470
Geregistreerd: 18-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 22:43

Kan hij schuilen? Ik zou dan de deken af laten. Hij heeft zijn wintervacht dus heeft geen deken nodig. Een andere oorzaak zou verandering van het voer kunnen zijn, ivm zomer en winter.