Paard scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xxpaaardje
Berichten: 1390
Geregistreerd: 20-08-13

Paard scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-16 11:52

Ik had even een vraagje.

Ik ga binnenkort me paard scheren want die vacht die ze nu heeft is veelste dik. Echt een teddy vacht noem ik dat altijd . Alleen ze is vrij groot paard en zo draai we ons grote scheer appenraat aan zetten flipt ze hem helenmaal je kan niet mee in de buurt komt. Met kleintjes kan het wel maar dan ben je heel lang bezich en wil der ook niet telang pesten enzo. Maar ze moet wel echt nu gaan we binnenkort kijken naar zoon stiller maar zou echt niet weten of dat ze daar beter op regeerd. En we willen het liefst echt geen praam op doen maar ze was vorig jaar toen ik der kreeg heel lelijk geschoren met happen der uit en helen stukken vergeten maar wij willen der niet met geweld of wat dan ook hoeven tescheren wij willen dat ze bij ons goed evaringen krijgt want die heeft ze niet gehad maar met deze vacht kan ze echt niet veder anders vat ze kou en zou en ze is heel snel bezweet al in een kwartier enzo en duurt okk tijd voor ze droog is dus ik heb echt geen anderen optie dus als je je blieft kom niet aan met waarom
Wil je der scheren vorige keer konden we het doen met van die kleintjes maar daar is die vacht echt tedik voor nu of je bent mega lang bezich en dat is voor haar ook niet prettig . Lijkt me maar als iemand tips heeft graag want het is ook beter voor haar als ze weer kaal gaat en we hebben zelf evaring de evaring om tescheren en ik zou echt niet iemand ander willen vragen mijn vorige schoren we ook altijd maar die heeft altijd goede evaringen gehad en ander kan het niet en zeker geen vreemde want dat zou ze echt niet goed vinden plus dat we zelf alleen spullen hebben dus iemand tips

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Paard scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 12:06

Waarom geen praam? Ik laat mijn merrie altijd scheren met praam, het geeft haar rust en het mijn scheerder kan haar werk goed en snel doen zonder problemen.

xxpaaardje
Berichten: 1390
Geregistreerd: 20-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-16 12:18

Princesj schreef:
Waarom geen praam? Ik laat mijn merrie altijd scheren met praam, het geeft haar rust en het mijn scheerder kan haar werk goed en snel doen zonder problemen.



Ben niet zo van de praam en me moeder ook niet en we zouden ook niet weten of we hem wel om krijgen Michien dat ze wel altijd met praam gedaan is maar dat zou ik echt niet weten maar ik wil niet 1 st een gevrecht aan moeten om dat ding om tekrijgen

MallyBelly

Berichten: 3530
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 12:22

Ik scheer al 4 jaar nu onze eigen paard, waarvan er 1 de tik heeft, als ze vast staat compleet in paniek te raken. Wanneer ze los staat is er niks aan de hand.

Probeer rustig te blijven, bij paarden die zo enorm bang zijn, probeer ik altijd het heel rustig uit te bouwen. Eventueel braaf paard er naast zetten en die eerst scheren. Laten wennen aan het geluid.. Dan aan de trillingen (zijkant van het apparaat) en zo verder. In mini stapjes bij voorkeur. Niet te snel willen gaan.
Laatst bijgewerkt door MallyBelly op 19-10-16 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 12:23

Je kunt een appje downloaden die trilt en Scheermachine geluid geeft. Als je nu al elke dag tijdens het poetsen die aanzet en 'gebruikt', dan kan ze wennen. Begin ermee bij haar buik, als ze bang is probeer je je telefoon bij haar te houden totdat ze ontspant. Dan haal je je telefoon direct weer weg! Rust is de beloning! Dit bouw je op totdat je bij d'r hoofd kan komen. Met het echte apparaat begin je net zo, mits ze rustig is op je appje op je telefoon. En ook daarvoor neem je net Zo lang de tijd totdat ze er rustig op reageert voordat je echt gaat scheren. Let ook op dat je zelf ook ontspannen bent! Adem af en toe een x goed diep in en uit met je armen losjes langs je lijf.

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Re: Paard scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 12:31

Onze pony wil ook niet geschoren. Hij is niet zozeer bang maar vindt het vervelend. Als je het scheerapparaat aanzet en op tafel legt loopt hij er zo naar toe. Hij doet alles om je weg te krijgen en is daarbij echt gemeen. Sedatiepasta van de dierenarts helpt bij hem niet afdoende maar misschien wel bij jouw paard? Die kun je zelf geven net als een wormenspuit. Daar worden ze suf van maar moet wel een klein uurtje inwerken. Anders kun je hem nog in de bloedbaan laten spuiten door de dierenarts. Praam vind ik ook niks. Zeker niet als je hem helemaal wil scheren. Dat duurt toch wel even anderhalf uur, nou ik denk niet dat dat echt lekker is voor zijn bovenlip. Succes!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34600
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 12:36

Sedatiepasta is niet verstandig is mijn ervaring, als ze in paniek zijn breken ze er zo doorheen en dan is het pas echt gevaarlijk, omdat ze toch wat suffig zijn met grote kans op ongelukken. Ook een praam doet niet genoeg voor een paard wat in paniek raakt. Enige optie is sederen via de bloedbaan, daar moet je even de DA voor laten komen. Kost wel wat, maar dan kun je veilig werken. Of toch met praam als dat helpt, maar dan niet helemaal scheren. Je kan dan een patroon scheren, zodat de delen waar ze het meest bezweet raakt vrij zijn van haar.

liedjuh2

Berichten: 2442
Geregistreerd: 18-01-10
Woonplaats: Waar mijn huisje is....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 12:39

Mijn paard valt onder het kopje gevaarlijk met scheren. Afgelopen jaar twee volle spuiten tranquigel en een praam op gehad en nog gericht kunnen slaan naar mij.

Die probeer ik vooral nooit meer te hoeven scheren..... kon er vorig jaar niet onderuit, hij had tot eind november zonder deken 24/7 op het land gestaan.
Maar mocht ik ooit nog een keer moeten scheren, laat ik de dierenarts langskomen om hem plat te spuiten. Ik ga d'r niet eens meer aan beginnen zo achterlijk als hij deed.
Hij is bij alles hartstikke braaf en dapper behalve bij het scheren, helaas wordt hij daar gewoon gevaarlijk.

Ik zou als ik jou was, het paard door een dierenarts laten verdoven zodat je in alle rust kan scheren. Dan krijgt ze een goede ervaring mee en kan je proberen het af te bouwen. Dus de volgende keer verdovingspasta en zo verder. Ken paarden die zo over hun angst heen zijn gekomen en die nu met gemak zonder verdoving of wat dan ook geschoren kunnen worden.

MyWup

Berichten: 2522
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: dorpie in Grunn

Re: Paard scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 12:50

De dierenarts laten komen, die kan je paard verdoven.
Anders tranquigel.
Een praam is niet zielig, de scheerder moet wel een beetje snel zijn, paard moet niet 2 uur lang met een praam op staan

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 13:04

xxpaaardje schreef:
Princesj schreef:
Waarom geen praam? Ik laat mijn merrie altijd scheren met praam, het geeft haar rust en het mijn scheerder kan haar werk goed en snel doen zonder problemen.



Ben niet zo van de praam en me moeder ook niet en we zouden ook niet weten of we hem wel om krijgen Michien dat ze wel altijd met praam gedaan is maar dat zou ik echt niet weten maar ik wil niet 1 st een gevrecht aan moeten om dat ding om tekrijgen


Heb je geen handige stalgenoot die dat kan doen? Het is een natuurlijke verdoving, vele malen veiliger dus als spuiten door de dierenarts (wat 99% van de tijd goed gaat, maar ik heb er toch een paar goed fout zien gaan).

xxpaaardje
Berichten: 1390
Geregistreerd: 20-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-16 14:52

Princesj schreef:
Waarom geen praam? Ik laat mijn merrie altijd scheren met praam, het geeft haar rust en het mijn scheerder kan haar werk goed en snel doen zonder problemen.



Ben niet zo van de praam en me moeder ook niet en we zouden ook niet weten of we hem wel om krijgen Michien dat ze wel altijd met praam gedaan is maar dat zou ik echt niet weten maar ik wil niet 1 st een gevrecht aan moeten om dat ding om tekrijgen[/quote]

Heb je geen handige stalgenoot die dat kan doen? Het is een natuurlijke verdoving, vele malen veiliger dus als spuiten door de dierenarts (wat 99% van de tijd goed gaat, maar ik heb er toch een paar goed fout zien gaan).[/quote]


nee denk het niet en zeker niet omdat me paard niet snel mensen vertouwt en haar vertouwen dan gewonnen moet worden en der is niemand naar mijn weten die ze naast mijn en mijn moeder volledig vertouwt.

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Paard scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 15:44