Hoe verkoeling geven ondanks warme eczeemdeken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Hoe verkoeling geven ondanks warme eczeemdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 20:35

Hoi,

Mijn haflinger staat op een heel fijn plekje, 24/7 buiten met veel schaduw en twee redelijk koele schuilstallen. Als het warm is staat ze bijna altijd in één van de schuilstallen, geen last van vliegen en een beetje koelte. Sneue is dat ze een eczeemdeken om heeft (Rambo SIH) en daarnaast ook een vliegenmasker. Anders schuurt ze buik / hoofd open.

Nu wil ik haar graag de komende dagen wat extra verkoeling geven, heb het idee dat ze onder die deken toch wel warmer is dan zonder deken. Gister heb ik haar lekker afgespoten, vervolgens een uurtje gewandeld dus daarna droog de deken weer opgedaan. Vanavond hadden we allebei geen zin om te wandelen, dus afgespoten en toen gelijk de deken weer op.

Alleen. Nu zit ik me dus af te vragen; wordt het niet heel broeierig (en dus juist extra warm) als ik haar afspuit en dan de deken er weer op gooi? En stel als ik nat de deken er weer op doen, geeft het verkoeling als ik de deken ook nat spuit? Of juist weer niet? :7

Ik weet het niet meer, wil het graag wat koeler maken voor d'r maar geen idee of ik juist het tegenovergestelde bereik. Overigens staat ze eigenlijk nooit pal in de zon dus echt megawarm zal ze hopelijk niet worden..

Hilfe!

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 21:52

Ik heb dezelfde deken voor mijn merrie en vindt hem helaas ook erg warm in de hete zon, ondanks dat ie wel super goed werkt.
Als het erg heet is zet ik haar overdag zonder deken op stal, dat is prettiger dan buiten onder een te hete deken. Als het 's avonds nog erg warm is zoals nu en ze gaat weer de wei in doe ik een Amigo Mio op. Die is minder goed maar zo wordt ze niet te warm. Het is kiezen tussen de minst slechte opties.

Ik heb ook wel eens gehoord dat mensen de deken nat maken en dan de natte deken opdoen. Weet niet of dat werkt ...

pien_2010

Berichten: 43260
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Hoe verkoeling geven ondanks warme eczeemdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 08:05