drinkbak in wei ijsvrij houden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tjarda_auke1
Berichten: 142
Geregistreerd: 02-06-10

drinkbak in wei ijsvrij houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 16:26

Ik heb buiten een groot vat staan waar de paarden uit kunnen drinken , se paarden staan ivm mijn werk smorgens om 6 uur al op het land en komen savonds na 8 uur pas op stal heeft iemand goede tips om de bak zoveel mogelijk ijsvrij te houden? Zodat de parden kunnen drinken?


Renee1991

Berichten: 5974
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: drinkbak in wei ijsvrij houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 16:30

Ik zou er inderdaad iets groots in leggen... Er wordt op internet ook wel gezegd dat suiker toevoegen het bevriezen wat vertraagt, maar dat is ook weer niet goed voor je paard en een beetje omslachtig met zo'n grote ton :( Of iets met warmte rondom de ton?

WillyWortel2
Berichten: 2
Geregistreerd: 12-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 03:36

Vorstvrije waterbak zelf maken.

Wij hadden al een kunststof waterbak met vlotter, de ene helft staat in de bak, de ander helft in de wei.
Koop tracingkabel, in ons geval 8 meter. ( http://www.warmtekabel.nl/verwarmingslint ) Deze kabel is thermostaatloos. Mag gekruist liggen, is waterdicht en wordt nooit te warm. Hoe kouder, hoe warmer de kabel. De kabel wordt nooit te warm. Zorg voor een geaard stopcontact. Bij volcontinu gebruik is het stroomgebruik bij temperaturen rond de 0 graden ongeveer 35 cent per dag. Vriest het niet, dan gewoon de stroom eraf
Koop putroosters (omdat de kabels van kunststof anders gaan drijven) en maak de kabel met tie-ribs vast. Omwikkel het laatste deel van de warmte-kabel om/langs de waterleiding, indien kunststofleiding eerst alu-tape er om heen doen, isolatiebuisje erom en klaar. Geen gesjouw meer met water. Uurtje werk
Werkt geweldig.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: drinkbak in wei ijsvrij houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 09:06

Ik heb wel gehoord dat je er tennisballen in kan doen om het water in beweging te houden.

WillyWortel2
Berichten: 2
Geregistreerd: 12-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:08

Slmt9 schreef:
Ik heb wel gehoord dat je er tennisballen in kan doen om het water in beweging te houden.

Tennisballen bewegen niet uit zichzelf, dus werkt niet!

MariaMaaike

Berichten: 1861
Geregistreerd: 22-07-11
Woonplaats: Helemaal bovenin

Re: drinkbak in wei ijsvrij houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 13:51

Ik heb wel eens gehoord dat ze er een volleybal in doen.
Als er dan ijs op het water ligt dan moeten de paarden met de snuit de bal drukken.
Hierdoor breekt het ijs en kunnen ze drinken

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Re: drinkbak in wei ijsvrij houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 17:31

De beste oplossing die ik tot dusver heb ervaren; metalen babykruiken gevuld met kokend water erin! Werkt geweldig, hoe meer kruiken, hoe langer ontdooid.

tjarda_auke1
Berichten: 142
Geregistreerd: 02-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 08:46

Bedabkt voor de duidelijke uitleg en foto's dit jaar gaat dit waarschijnlijk niet meer lukken maar wil komend jaar zowieso ook automatiche drinkbakken in de stal en dan buiten ook een kraan met tracing, nu weet ik ongeveer wat het aan stroom kost en dat valt me echt mee:) me
WillyWortel2 schreef:
Vorstvrije waterbak zelf maken.

Wij hadden al een kunststof waterbak met vlotter, de ene helft staat in de bak, de ander helft in de wei.
Koop tracingkabel, in ons geval 8 meter. ( http://www.warmtekabel.nl/verwarmingslint ) Deze kabel is thermostaatloos. Mag gekruist liggen, is waterdicht en wordt nooit te warm. Hoe kouder, hoe warmer de kabel. De kabel wordt nooit te warm. Zorg voor een geaard stopcontact. Bij volcontinu gebruik is het stroomgebruik bij temperaturen rond de 0 graden ongeveer 35 cent per dag. Vriest het niet, dan gewoon de stroom eraf
Koop putroosters (omdat de kabels van kunststof anders gaan drijven) en maak de kabel met tie-ribs vast. Omwikkel het laatste deel van de warmte-kabel om/langs de waterleiding, indien kunststofleiding eerst alu-tape er om heen doen, isolatiebuisje erom en klaar. Geen gesjouw meer met water. Uurtje werk
Werkt geweldig.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Britta31

Berichten: 13128
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 17:41

Een oude bezemsteel om het ijs stuk te slaan.Wel 2 keer per dag doen als het heel koud is.Werkt goed.
Ik heb de pony wel bij huis staan.

Eeffje
Berichten: 19
Geregistreerd: 02-01-14

Re: drinkbak in wei ijsvrij houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 12:40

Ik doe dan een bal in het water, werkt hier toch wel goed.

Ollientje86
Berichten: 56
Geregistreerd: 01-01-14

Re: drinkbak in wei ijsvrij houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:53

Idd bal in het water leggen. Door de koude wint drijft de bal heen en weer. En water dat in beweging is bevriest niet ;)

thunderbuddy

Berichten: 42
Geregistreerd: 12-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:58

WillyWortel2 schreef:
Vorstvrije waterbak zelf maken.

Wij hadden al een kunststof waterbak met vlotter, de ene helft staat in de bak, de ander helft in de wei.
Koop tracingkabel, in ons geval 8 meter. ( http://www.warmtekabel.nl/verwarmingslint ) Deze kabel is thermostaatloos. Mag gekruist liggen, is waterdicht en wordt nooit te warm. Hoe kouder, hoe warmer de kabel. De kabel wordt nooit te warm. Zorg voor een geaard stopcontact. Bij volcontinu gebruik is het stroomgebruik bij temperaturen rond de 0 graden ongeveer 35 cent per dag. Vriest het niet, dan gewoon de stroom eraf
Koop putroosters (omdat de kabels van kunststof anders gaan drijven) en maak de kabel met tie-ribs vast. Omwikkel het laatste deel van de warmte-kabel om/langs de waterleiding, indien kunststofleiding eerst alu-tape er om heen doen, isolatiebuisje erom en klaar. Geen gesjouw meer met water. Uurtje werk
Werkt geweldig.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]



handig ! :j

xAnneleen

Berichten: 45
Geregistreerd: 04-08-13

Re: drinkbak in wei ijsvrij houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:48

of iets van een filtertje zodat het water blijft bewegen?

4horsenl

Berichten: 110
Geregistreerd: 05-01-14

Re: drinkbak in wei ijsvrij houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 20:02

Zou zo'n pompje die ze bij vijvers gebruiken om het water ijsvrij te houden niet werken? Houdt het water in beweging. Zou dan ook de waterbak ijsvrij moeten houden. Is volgens mij ook een vrij goedkope oplossing.

4horsenl

Berichten: 110
Geregistreerd: 05-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 20:04

WillyWortel2 schreef:
Vorstvrije waterbak zelf maken.

Wij hadden al een kunststof waterbak met vlotter, de ene helft staat in de bak, de ander helft in de wei.
Koop tracingkabel, in ons geval 8 meter. ( http://www.warmtekabel.nl/verwarmingslint ) Deze kabel is thermostaatloos. Mag gekruist liggen, is waterdicht en wordt nooit te warm. Hoe kouder, hoe warmer de kabel. De kabel wordt nooit te warm. Zorg voor een geaard stopcontact. Bij volcontinu gebruik is het stroomgebruik bij temperaturen rond de 0 graden ongeveer 35 cent per dag. Vriest het niet, dan gewoon de stroom eraf
Koop putroosters (omdat de kabels van kunststof anders gaan drijven) en maak de kabel met tie-ribs vast. Omwikkel het laatste deel van de warmte-kabel om/langs de waterleiding, indien kunststofleiding eerst alu-tape er om heen doen, isolatiebuisje erom en klaar. Geen gesjouw meer met water. Uurtje werk
Werkt geweldig.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Dit ziet er professioneel uit. Wordt de kabel niet kapot gebeten ?

Malissaa1

Berichten: 130
Geregistreerd: 10-06-12
Woonplaats: Surhuisterveen

Re: drinkbak in wei ijsvrij houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 14:34

Bal in het water leggen kijken of dat lukt? :)

boerderij14
Berichten: 56
Geregistreerd: 23-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 23:29

bevriest het bij jouw dan ? zo koud is het buiten toch niet ?

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Re: drinkbak in wei ijsvrij houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 23:47

gewoon stuk hout om ijs kapot te slaan en jerrycans sjouwen. al die ballen werkt echt niet en ook zout suiker oplossing is leuk voor mensen die uitgedroogd zijn, maar paarden drinken het niet

tjarda_auke1
Berichten: 142
Geregistreerd: 02-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 17:27

boerderij14 schreef:
bevriest het bij jouw dan ? zo koud is het buiten toch niet ?


Het is -6 bij mij geweest afgelopen week en dat word het vanaf morgen weer

boerderij14
Berichten: 56
Geregistreerd: 23-01-14

Re: drinkbak in wei ijsvrij houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:20

je woont dus boven in holland ?

wat een verschil met het zuiden dan zeg

DexterM
Berichten: 140
Geregistreerd: 01-03-13

Re: drinkbak in wei ijsvrij houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:26

Geweldig willywortel die waterbak verwarming! Wat hier redelijk werkt is s avonds en s ochtend met jerrycan met heet water bijvullen. Duurt het toch wel weer even totdat het dicht vriest. Totdat het echt heeeel koud wordt. Of wen bal proberen idd.

snorkel1986

Berichten: 3006
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: drinkbak in wei ijsvrij houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:29

gewoon goedkope lichte bal werkt of hand vol stro/ hooi op water (vriest minder snel dicht maar dan wel in voorjaar waterbak schoon maken aangezien die vol vies nat hooi onderin heeft (rotten met vorst doet het niet echt))

tjarda_auke1
Berichten: 142
Geregistreerd: 02-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 10:39

[quote="boerderij14"]je woont dus boven in holland ?

wat een verschil met het zuiden dan zeg[/quote

ik woon in weener (duitsland) tegen de groningse grens aan]

tjarda_auke1
Berichten: 142
Geregistreerd: 02-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 10:40

snorkel1986 schreef:
gewoon goedkope lichte bal werkt of hand vol stro/ hooi op water (vriest minder snel dicht maar dan wel in voorjaar waterbak schoon maken aangezien die vol vies nat hooi onderin heeft (rotten met vorst doet het niet echt))


bal ligt er continue in en hooi knoeien ze zelf er veel in, werkt niet echt . Maak het ijs nu gewoon paar keer per dag stuk en volgend jaar maar zoiets maken als willy wortel:)