Werken en rijden op de weide

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Okira

Berichten: 53
Geregistreerd: 12-12-06
Woonplaats: Een klein dorpje

Werken en rijden op de weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-13 17:14

Hoi!

Ik wou even horen of er onder jullie ook zijn die op een weide moeten rijden? Mijn beide paarden staan aan huis en heb niet direct de mogelijkheid om telkens naar de manege te gaan om ze te rijden of longeren. 1 van de 2 ben ik sinds vandaag terug beginnen inwerken, eerst vooral veel aan de longe. Ik zou dit graag 3 a 4 keer in de week volhouden de eerste 2 maand, tot ze terug gewoon is aan werken. Dus ze op manege gaan zetten om ze enkel een paar keer te longeren en er misschien even op te zitten vind ik ook wat overdreven.

Nu, met dit weer lag de weide deze ochtend toch vochtig genoeg en soms schuift het dan eens. Hoe gaan jullie hiermee om?

CoSnuf

Berichten: 1725
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 17:17

Ik heb ook niet de mogelijkheid om naar een bak te gaan.

Met dit weer is het land voor mij te nat, zelf rennen en glijden ze ook maar dat doen ze zelf.
Ik rij niet met deze weersomstandigheden in het land (longeren ook niet)
Mij is het veel te glibberig.

(Ik heb 2 jonge paarden die maken nog wel eens gekke sprongen haha)
Ik rijd nu voornamelijk gewoon buiten.

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Re: Werken en rijden op de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 17:19

nu longeer ik niet op het gras. enkel languit alle draden open een rondje rijden.
met longeren is het veel te glad.

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 17:26

Ik heb net nog gelongeerd op de wei maar mijn wei ligt nogal hoog en is daarom nog wel goed te doen.
Anders kan ik op het maisveld naast mijn huis longeren, daar is het helemaal niet glad.

We hebben wel een binnenrijbak op nog geen vijf minuten stappen maar om daar nu heen te gaan voor alleen het longeren vind ik niets. Ik heb net wel de galop achterwege gelaten. Paard is verkocht en gaat zaterdag naar zijn nieuwe huis, moet er niet aan denken dat er nu iets zou gebeuren.

.

Okira

Berichten: 53
Geregistreerd: 12-12-06
Woonplaats: Een klein dorpje

Re: Werken en rijden op de weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-13 17:44

Het stuk waar ik gelongeerd heb ligt ook wat hoger dus dacht het nog zou meevallen.. niet dus :s. Het was nu niet heel erg glad ook maar zeker niet ideaal. Ik bekijk het morgen nog eens :).

Das wel fijn , een binnenrijbak zo dichtbij :), ik zou ook al gewoon blij zijn met een goeie buitenpiste :)

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Re: Werken en rijden op de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 17:56

als het te doen is, maar glad laat ik ze altijd los lopen ;) ipv aan de longe. dan zijn ze nog prima te sturen, maar lopen ze meer op eigen benen. merk dan altijd dat ze glibberingen net wat beter opkunnen vangen.

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 18:40

Wij zijn zeker content met een binnenpiste zo dichtbij zeker omdat er ook altijd een parcours staat, kan mijn dochter fijn trainen.

Los heb ik gisteren geprobeerd maar dan duikt hij steeds naar het gras dus dat werkt niet echt.

MathildeMoes

Berichten: 49
Geregistreerd: 09-08-13

Re: Werken en rijden op de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 20:58

Ik heb helaas ook niet de mogelijkheid om in een bak te rijden. Het land is de hele winter eigenlijk niet echt geschikt bij ons om te rijden, dus maken we meestal een buitenrit en pakken we het rijden in de lente/zomer weer op

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Werken en rijden op de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 21:13

Geen haar op mijn hoofd die er ook maar aan denkt nu op mijn weiland te rijden. Land is te nat en wordt dan gigantisch vertrapt en ik wil de paarden daar graag in het voorjaar weer gewoon laten grazen. Dus nee, ik doe het absoluut niet.

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 21:13

vuurneon schreef:
Geen haar op mijn hoofd die er ook maar aan denkt nu op mijn weiland te rijden. Land is te nat en wordt dan gigantisch vertrapt en ik wil de paarden daar graag in het voorjaar weer gewoon laten grazen. Dus nee, ik doe het absoluut niet.


gras groeit gewoon weer terug hoor :+
ookal is het nu zwart...

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 21:15

unihorses schreef:
vuurneon schreef:
Geen haar op mijn hoofd die er ook maar aan denkt nu op mijn weiland te rijden. Land is te nat en wordt dan gigantisch vertrapt en ik wil de paarden daar graag in het voorjaar weer gewoon laten grazen. Dus nee, ik doe het absoluut niet.


gras groeit gewoon weer terug hoor :+
ookal is het nu zwart...



Klopt, maar dan moet ik de paarden langer bij de stal houden om het gras weer de kans te geven om te groeien. Bovendien kan ik dan eerst het land weer slepen, terwijl het nu mooi glad is :) Gras is niet meer terug gekomen op de winterwei; daar staat alleen onkruid in het voorjaar en de zomer.
Ik sta op hele zware klei op lager gelegen land, dus dat is echt vlot een bende.
Ze mogen 1 stukje ruïneren, is nu al geruïneerd en verder absoluut niet rijden in het land als het land nat is. Of er moet sneeuw liggen, dan kan er ook gereden worden.

Lovethokkaa
Berichten: 338
Geregistreerd: 30-11-13
Woonplaats: brabant

Re: Werken en rijden op de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 19:13

Ik moet ook op de wei of in het bos rijden, longeren kan ik wel in een zand ronde doen. Ik kijk natuurlijk wel of het niet gevaarlijk wordt, en als het gras in 1 weide er slechter uit gaat zien, ga ik in een andere wei tot dat hij weer oke is. :)

Okira

Berichten: 53
Geregistreerd: 12-12-06
Woonplaats: Een klein dorpje

Re: Werken en rijden op de weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 22:08

Ik heb vandaag gereden ipv longeren. Op zand is toch veel aangenamer hoor :). Maar goed, roeien met de riemen die we hebben :). Het leek in het begin dat ze nogal voorzichtig liep maar dat kan ook aan het feit liggen dat ze totaal niet correct loopt :s. Na 10min ging het al veeel beter :)

MariaMaaike

Berichten: 1861
Geregistreerd: 22-07-11
Woonplaats: Helemaal bovenin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 17:34

Ik moet ook in de wei of buiten rijden. Het longeren kunnen we nog wel op zand doen.
We rijden dan in de wei, op het hoogste stukje, waar het het droogst is.
En het rijden gaat pas door als ik zeker weet dat het niet te glad is!
En galopperen doe ik dan eigenlijk ook niet.
We gaan liever op buitenrit, :j dan hoeven we wat minder voorzichtig te doen (wat betreft het glibberige :P)

Solleke_Noah

Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 17:37

Hier ook enkel een weide dus in de winter rijden we altijd over de straat. Evt wat langeteugelwerk op de weide of wat dressuurwerk in stap, maar longeren nu is geen doen, dan gaat paardlief sowieso op zijn plaat :P (we staan op kleigrond).