Paard uit wintervacht krijgen, wanneer deken op ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

Paard uit wintervacht krijgen, wanneer deken op ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 22:45

Hallo allemaal :D

Mijn (tinker) hengst die momenteel een aardige teddyberen vacht heeft gaat begin maart weer naar de keuring.
Echter wil ik hem voor de keuring wel mooi, glad in z'n vacht hebben zitten.
Wanneer kan ik het beste beginnen met en deken op doen ? En hoeveel grams ? Ik ben echt een complete leek op deken gebied, zolang ze zonder deken kunnen blijven ze dat ook bij mij ;)

En is het wijs om de dikte van een deken op te bouwen of juist niet ?
Ik kan me zo voorstellen dat als je vanuit het niets ineens een dikke deken erop gooit dat hij dan behoorlijk gaat staan te zweten.

Hij staat trouwens in een beschutte buiten box ;)

Bedankt alvast !

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 22:46

Je bent eigenlijk al te laat om de vacht kort te houden met een deken. Hier komt er bij temperaturen onder de 15 graden al een lichte deken op, of zodra we merken dat ze hun vacht aan gaan maken. Dat is begin van de herfst, (september) midden in de winter krijg je die vacht niet meer korter met een deken.

Alice13

Berichten: 2519
Geregistreerd: 12-07-09
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 22:48

Als ik goed begrijp wil je nu nog met dekens beginnen om z'n vacht weer te minderen?!
Of wil je dat z'n vacht niet erger wordt?

Als je vacht wilt minderen of beperken moet je hier toch wel begin van seizoen mee beginnen en ben je nu echt te laat. Als je hem tegen die tijd glad wilt hebben kan je hem misschien tegen die tijd scheren?!

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 22:48

Ik denk dat je al eerder moest beginnen met dekens :) Nu heeft het eigenlijk niet meer zoveel nut aangezien hij al een vrij dikke vacht heeft. Mijn paard heeft nu een 300gr deken op maar hij heeft ook bijna geen wintervacht. Mijn pony heeft al een serieuze wintervacht dus een deken zou niet meer nodig zijn. Ik denk dat 200gr al te warm voor hem gaat zijn :=

Mss dat je het kan proberen met een 100-150gr deken, maar blijft hij wel de vacht behouden die hij niet heeft. Is scheren geen optie als de keuring er is?

Zeeuwsemeid

Berichten: 1681
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Walcheren

Re: Paard uit wintervacht krijgen, wanneer deken op ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 22:50

Ik wou net zeggen, kan je niet scheren voor de keuring?

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 22:51

Je kan een paard niet uit zijn wintervacht krijgen door dekens op te gooien.. :n
Gewoon afwachten in hoeverre ze straks verhaard is, en anders evt scheren ;)

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard uit wintervacht krijgen, wanneer deken op ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 22:52

Nu lekker zo laten lopen en gewoon goed in conditie houden en dan een aantal weken voor de keuring scheren en dekens over.

Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 22:54

Nou een jaar of 2 terug hebben we hem ook voor de keuring (volgens mij een maandje) een deken op gedaan. Toen stond hij bij de voorbrenger binnen in stal en hebben we hem ook een deken opgedaan. Toen was hij zo uit z'n wintervacht ;) De keuring was toen wel een maandje later dan komend jaar.

Dus vandaar dat ik dat dit jaar eigenlijk ook zo wou proberen, scheren kan altijd natuurlijk, maar ook dat moet toch ruim voor de keuring gebeuren wil het er een beetje netjes uit zien op de dag zelf (geen strepen enzo ;) )

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 22:55

Volgens mij kan je een paard met zeewier uit zijn wintervacht krijgen. Iig dat zei een fokker die ik ken. Of hij heeft me voor de gek gehouden. Maar iig met een bepaald voer kan je ervoor zorgen dat hij gaat verharen of het ondersteunen en dan wel een deken opgooien.

ArGieVai

Berichten: 3085
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Dublin, Ireland

Re: Paard uit wintervacht krijgen, wanneer deken op ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 22:59

Dat heb ik nog nooit gehoord femek :)... Kan volgens mij ook echt niet..

@ TS; kan wel platter gaan liggen door een deken, maar je wintervacht gaat helaas niet weg... Welke maand was de keuring vorig jaar? Misschien was hij toen alweer verhaard? Ik zou denk ik voor de keuring gewoon een scheermachine er over heen halen... :)

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 23:04

Wat kan schelen is rond de tijd dat de rui begint (januari) het licht langer aanhouden op stal en extra lijnzaad en vitamines bijgeven, evt ook onder een dun dekentje zetten, maar niet te dik, dan gaat 'ie broeien.
Zo kun je de rui wat versnellen

Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 23:04

Keuring vorige keer was begin april. Nu dus een maand eerder....

Denk dat hij vorige keer dan al bezig geweest is met verharen en dat het door de deken wat sneller gegaan is ofzo :)

Extra vitamines en lijnzaad bijvoeren gaat het niet worden voor hem ben ik bang..... Het is zo'n gruwelijke zeikerd met z'n eten..... Muesli moet hij niet..... Brok moet hij niet.....slobber wil hij niet..... Doe meneer maar gewoon een plak hooi :Y)

Zou een maandje van te voren scheren vroeg genoeg zijn ? Of zijn dan de strepen nog niet weg ? Heb er eigenlijk nog nooit op gelet hoe lang dat duurt :o Heb het ook nog nooit hoeven doen voor een keuring _O-

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 23:07

Shayla schreef:
Dus vandaar dat ik dat dit jaar eigenlijk ook zo wou proberen, scheren kan altijd natuurlijk, maar ook dat moet toch ruim voor de keuring gebeuren wil het er een beetje netjes uit zien op de dag zelf (geen strepen enzo ;) )


Hier geen strepen na het scheren hoor.. :n
Deden het vroeger altijd voor de hengstenkeuring.. en die paarden zagen er altijd super uit na het scheren!

pillow
Berichten: 7802
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 23:09

Shayla schreef:
Nou een jaar of 2 terug hebben we hem ook voor de keuring (volgens mij een maandje) een deken op gedaan. Toen stond hij bij de voorbrenger binnen in stal en hebben we hem ook een deken opgedaan. Toen was hij zo uit z'n wintervacht ;) De keuring was toen wel een maandje later dan komend jaar.

Dus vandaar dat ik dat dit jaar eigenlijk ook zo wou proberen, scheren kan altijd natuurlijk, maar ook dat moet toch ruim voor de keuring gebeuren wil het er een beetje netjes uit zien op de dag zelf (geen strepen enzo ;) )

Redelijk logisch dat een paard in maart en april makkelijk uit de vacht gaat.. Dan gaan ze normaal gesproken ook verharen en als je ze dan een deken oplegd zal het sneller gaan. Om deze tijd van het jaar gaat je dat echt niet lukken. Ik zou het eerst maar eens afwachten en niks doen. Zoals gezegd kun je voor de keuring eventueel scheren. Maar nu niet, want dan moet je hem de hele winter dik ingepakt houden.

Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 23:12

Casarell schreef:
Hier geen strepen na het scheren hoor.. :n
Deden het vroeger altijd voor de hengstenkeuring.. en die paarden zagen er altijd super uit na het scheren!


Hier altijd :o Maar dat zal wel aan m'n scheerapparaat leggen denk ik :+ Of aan mijn scheerkunsten _O-

Voorlopig doe ik inderdaad ook nog even niks, maar weet liever van te voren wat me te doen staat dan dat ik alles ,bij wijze van spreken, last minute nog moet gaan regelen ;)

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Paard uit wintervacht krijgen, wanneer deken op ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 08:58

Lot weet daar alles van, die moet je gewoon even bellen! Deken opgooien om wintervacht te verminderen gaat niet werken,dan had je eerder moeten beginnen.

PenP2014
Berichten: 1975
Geregistreerd: 17-11-13

Re: Paard uit wintervacht krijgen, wanneer deken op ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 09:02

Geloof ook niet dat dat gaat werken met een deken. Buiten dat t niet erg gezond is voor je paard. Anders late scheren ?

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 09:08

Baileys01 schreef:
Geloof ook niet dat dat gaat werken met een deken. Buiten dat t niet erg gezond is voor je paard. Anders late scheren ?


Scheren is even min niet goed voor je paard, maar ik begrijp hartstikke goed dat je hem niet met zo'n teddievacht een keuring wilt laten lopen.
Dus ik zou hem nu gaan scheren en hem dan nu een 200 grams opdoen en midden in de winter een 400 grams.

PenP2014
Berichten: 1975
Geregistreerd: 17-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 09:16

donna123 schreef:
Baileys01 schreef:
Geloof ook niet dat dat gaat werken met een deken. Buiten dat t niet erg gezond is voor je paard. Anders late scheren ?


Scheren is even min niet goed voor je paard, maar ik begrijp hartstikke goed dat je hem niet met zo'n teddievacht een keuring wilt laten lopen.
Dus ik zou hem nu gaan scheren en hem dan nu een 200 grams opdoen en midden in de winter een 400 grams.

Het is dan maart, lijkt me gezonder hem dan te scheren dan nu.. Alleen zit je er dan mee dat ie "vers" geschoren is en dat is ook niet altijd even mooi nee..

Koper

Berichten: 30265
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 09:22

Femek2902 schreef:
Volgens mij kan je een paard met zeewier uit zijn wintervacht krijgen. Iig dat zei een fokker die ik ken. Of hij heeft me voor de gek gehouden. Maar iig met een bepaald voer kan je ervoor zorgen dat hij gaat verharen of het ondersteunen en dan wel een deken opgooien.

Ja, maar niet aan het begin van de winter :+

Als een paard verhaart, gewoon in het voorjaar dus, kun je dat wel met eea ondersteunen ja. Maar nu niet. Ik hoop voor TS dat haar paard vroeg verhaart. En anders inderdaad scheren.

Judith_VB

Berichten: 619
Geregistreerd: 01-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 09:29

Een wintervacht heeft niets met kou te maken of dekens op gooien.
Goed ruwvoer (onbeperkt) en (dag) licht in de stal tot ongeveer 23.00 is de truuc.
Het aanmaken en verliezen van de vacht heeft alles te maken met licht. Let maar eens op, ze beginnen altijd te verharen rond de langste en de kortste dag. Dat is het seintje van de natuur.
Dus wil je een gladde vacht in maart moet je deze maand scheren voor kerst.

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 09:35

Citaat:
Het is dan maart, lijkt me gezonder hem dan te scheren dan nu.. Alleen zit je er dan mee dat ie "vers" geschoren is en dat is ook niet altijd even mooi nee..


Maar als je een paard wilt scheren is dat het beste om dat rond deze tijd te doen, want anders verstoor je het haarmeganisme alleen maar meer

Iphi
Berichten: 327
Geregistreerd: 12-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 09:41

Wat judith_vb zegt is correct, een paard krijgt en verliest winterhaar door het veranderen van daglengte. Als je vanaf januari elke avond het licht op stal tot 23 u aan laat zal hij verharen.

Mogelijks bleef ook bij de voorbrenger op stal het licht aan 's avonds, waardoor het verharen toen sneller is gegaan?

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Paard uit wintervacht krijgen, wanneer deken op ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 09:45

Het beste zou je hem dan nu kunnen scheren en dan dikke dekens opdoen dan zit die in maart wel kort zijn zijn vacht.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:54

Nouvel schreef:
Wat kan schelen is rond de tijd dat de rui begint (januari) het licht langer aanhouden op stal en extra lijnzaad en vitamines bijgeven, evt ook onder een dun dekentje zetten, maar niet te dik, dan gaat 'ie broeien.
Zo kun je de rui wat versnellen


Maar daar zul je wel speciale lampen voor moeten hebben. Asymulatie lampen die ze ook in de kassenbouw hebben.