Dekens ontsmetten zonder te wassen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Dekens ontsmetten zonder te wassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 22:44

Via internet kwam ik alleen tegen dat je de dekens kan ontsmetten door ze te wassen. Dat snap ik uiteraard en dat gebeurt ook. Ik zou alleen graag regelmatig de dekens een opfrisbeurtje geven.. Ik heb ooit ergens iets gelezen over een ontsmettingsspray, maar ik kan dat nergens terugvinden. Wie kan mij hiermee helpen?

Polderpaard

Berichten: 325
Geregistreerd: 10-07-12
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 23:46

Technisch gezien is ontsmetten zonder te wassen niet mogelijk. Voordat je iets kunt ontsmetten - doel: ziekteverwekkers doden - zul je eerst het oppervlakkige/zichtbare vuil moeten verwijderen. Iets wat vuil is, kan niet ontsmet zijn. Misschien bedoel je "opfrissen" qua geur/frissig idee?

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Dekens ontsmetten zonder te wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 23:48

Echt goed opfrissen en ontsmetten kan door ze te wassen. want als je iets ter ontsmetting of ter opfrissing opspuit zit het er iets wat vies is nog gewoon op of in de deken.

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Dekens ontsmetten zonder te wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 10:09

Ontsmetting kan idd alleen bij schone oppervlakten.
Aanwezigheid van vuil belemmert de ontsmettende werking en zal daarom nooit effectief zijn.
De juiste volgorde is dan ook altijd éérst reinigen, dan ontsmetten.

Wat ik zelf wel tussentijds met mijn dekens doe is ze (op een mooie dag) binnenste buiten uithangen en een poos laten luchten en dan ook de binnen- en buitenkant goed afborstelen.
Als ze zo een paar uur gelucht hebben, zijn ze toch ook weer wat frisser.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Dekens ontsmetten zonder te wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 19:02

Je hebt inderdaad altijd iets nodig dat het vuil los weekt, en dat gaat niet zonder water (dus wassen). Er zijn wel spray's die ontsmetten (gebruik ik wel in mijn cap), maar dat gaat nooit door en door.

Die spray is in duitsland te verkrijgen, bij de DM (drogist). In nederland weet ik niet...