Bezweet in de winter buiten laten staan?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LisanneFloor

Berichten: 280
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Bollenstreek

Bezweet in de winter buiten laten staan?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 14:35

Hi Bokkers!

Ik heb een verzorgpaard Chanel. Nu kwam de eigenaar gister naar mij toe dat ik haar niet meer na het rijden onder een zweetdeken mag laten staan als we hebben gereden (ze heeft een wintervacht), hij haat het om de deken af te doen :\
Maar kan dit kwaad om na het rijden bezweet weer buiten te zetten? Ik moet er wel bij zeggen dat ze heel snel zweet.

Groetjes!

it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Re: Bezweet in de winter buiten laten staan?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:37

Misschien minder intensief rijden en of langer uitstappen? Dan is de zweetdeken niet nodig.

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:37

Kun je haar niet uitstappen met uitrijzweetdeken? of goed uitstappen en zelf even een half uurtje wachten om deken op en af te doen en goed droog maken?
Als je echt goed uitstapt kan het inpricipe ook niet zoveel kwaad, maar ik zet mijn bijrijdpaard toch liever een halfuurtje uit de tocht met zweetdeken.
Laatst bijgewerkt door xSogno op 18-11-13 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:38

Nee, het kan geen kwaad, mits je een gezond paard hebt en netjes uitstapt. :)

LisanneFloor

Berichten: 280
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 14:40

Esmeej333 schreef:
Kun je haar niet uitstappen met uitrijzweetdeken? of goed uitstappen en zelf even een half uurtje wachten om deken op en af te doen en goed droog maken?


Ik denk dat ik dat maar doe, een half uurtje wachten haha.

LisanneFloor

Berichten: 280
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 14:40

TurdusMerula schreef:
Nee, het kan geen kwaad, mits je een gezond paard hebt en netjes uitstapt. :)


Dankje! Uitstappen doe ik altijd heel netjes :D

Kirsha
Berichten: 4642
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:41

Waar het om gaat is dat je paard is afgekoeld en de huid droog is. Paarden met een wintervacht blijven lang nat, maar zolang het vocht op de vacht ligt en niet op de huid kan dat geen kwaad. Een uitgebreidere uitleg kun je hier lezen:

http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... dekens.htm

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Bezweet in de winter buiten laten staan?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:44

Gewoon goed uitstappen tot ze niet meer warm is. Heb je niet een schuilstal waar je haar hooi in kan voeren? Als ze uit de wind staan kan afgekoeld zweet niet zoveel kwaad, maar als het waait kunnen ze te snel afkoelen. Die van mij ging na het rijden met de zweetdeken op de trailer en thuis ging de deken af en ging ze naar buiten. Als het waaide gaf ik haar in de schuilstal haar hooi. Nooit ziek van geworden. Maar ik stapte wel ruim een half uur uit als ze heel nat was (binnenbak). Als ik haar buiten reed was ze minder nat en stapte ik korter uit. Dan ging ze gewoon na het rijden meteen de wei weer in.

Renee1991

Berichten: 5976
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Bezweet in de winter buiten laten staan?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:01

Mijn oude verzorgpaard had dat ook, dan deed ik altijd goed uitstappen tot ze op adem was, daarna flink met handdoeken droogwrijven. Daarna ging ze ook weer de wei op. Ging altijd gewoon goed.

Brainless

Berichten: 29730
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Bezweet in de winter buiten laten staan?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:02

Hier ook; alles wordt koud en op adem gestapt, maar droog gaat met dit vochtige weer niet lukken.

salamaleque
Berichten: 987
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Re: Bezweet in de winter buiten laten staan?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:34

Ik heb vorig jaar toen mijn paard hoestte van de DA begrepen dat een paard ziek wordt van een virus en niet van bezweet buiten staan (mits goed op adem gestapt). Toch vind ik het een naar idee en zet hem toch het liefst zo droog mogelijk weg. Het artikel van Paard Natuurlijk (oa ook over het gebruik van dekens) ken ik. Zou mijn paard graag zijn dikke wintervacht willen laten houden en van het deken-gedoe af willen zijn alleen mijn paard is bijna niet te rijden met zijn dikke vacht bij het instappen hangt zijn tong al op zijn hoeven. Dus scheerapparaat erover heen, deken op en hij loopt weer als de beste. Wij gaan tenslotte ook niet hardlopen met een dikke donzen jas aan ....

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Bezweet in de winter buiten laten staan?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:37

Het nare idee is ook wat je zelf gewend bent... Maar ik kan mij ook voorstellen dat het wat 'omschakelen' vergt. :)

Mijn pony voelt zich goed in de winter, hij wordt juist vrolijk bij lage temperaturen en we maken dan gerust lange, intensieve buitenritten (door mul zand en flink galop) bijvoorbeeld. :)

Daisy01

Berichten: 688
Geregistreerd: 13-01-08
Woonplaats: Sijbekarspel

Re: Bezweet in de winter buiten laten staan?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:46

Ik stap mijn pony op adem en dan gaan gewoon de winterdekens weer op. (Droog of niet droog.)

Krijg haar namelijk echt niet droog gestapt en ze staat gewoon onder de dekens.

Appelina
Berichten: 42
Geregistreerd: 16-11-13

Re: Bezweet in de winter buiten laten staan?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 17:48

Kun je niet na het rijden een zweetdeken op de pony doen en dan daar nog even blijven? Na een kwartier of een half uur kan de deken er wel vanaf.