Hele winter alleen regendeken/ongevoerde deken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Hele winter alleen regendeken/ongevoerde deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 18:50

Zijn er meer mensen die dit doen?
Alleen een regendeken gebruiken...dus geen gevoerde dekens?

De bezorgde mama in mij komt naar boven...
Pony 24/7 buiten, kweekt een fikse vacht.
Hij heeft vaker 24/7 buiten gestaan en meestal ging ik tot 300 grams max qua dekens.
Nu wilde ik met onderdekens gaan werken dit jaar,maar ik kan eigenlijk niks fijns vinden.

Nu denk ik er dan maar aan om hem alleen onder de regendeken te houden.
Een ongevoerde rhino deken.
Die kan echt goed stortbuien hebben dus hij blijft er mooi droog onder.

Ik stel me vast aan als ik nu al denk aan -15..... :o :o :o

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 18:52

Ik zou het niet doen. Zo'n deken houdt ze niet warm als het echt koud is, dus ze moeten zichzelf warm houden. Echter kunnen ze hun vacht niet open zetten vanwege het deken..

Capriootje

Berichten: 6749
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 18:54

Als onderdeken kan je ook deken aan een staldeken, deze blijven vaak veel beter liggen :j

Alleen een regendeken zou ik niet doen door bovenstaande reden.

shetties

Berichten: 4073
Geregistreerd: 04-02-09
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 18:54

Ik zou die deken dan hooguit opdoen als je een enorm regenachtige dag verwacht ofzo, maar niet voor 24/7

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 18:56

Toen met die 'storm' een poos terug had een paard bij ons op de wei het behoorlijk koud met alleen een ongevoerde regendeken. Het lijkt mij eigenlijk nog fijner voor een paard zonder deken, dan alleen een ongevoerde regendeken. De vacht wordt namelijk wel platgedrukt, dus ze kunnen zichzelf niet echt warm houden, en hebben wel zo'n natte deken op zich liggen. Naar mijn ervaring en idee is het dus niet echt fijn voor een paard, alleen een ongevoerde regendeken. Maar misschien zijn er andere bokkers met andere ervaringen. :)
Voor kou zou ik me trouwens niet zo druk maken, paarden kunnen heel goed tegen de kou. Het gaat echt vooral om regen en wind.

quintusgl

Berichten: 4450
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 18:57

Bij de Rhino hoort de liner van HW. Ik, en velen met mij, zijn juist erg tevreden over die onderdekens. Blijven super zitten!
Ik zou liever óf geen deken óf aanpassen aan de temperatuur met de deken.

Marsu

Berichten: 2112
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: ZUIDLAND

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 18:57

Ik heb mijn ijslander al een paar jaar in de winter onder een ongevoerde (Bucas smartex rain) regendeken buiten staan. Dit gaat erg goed.

shetties

Berichten: 4073
Geregistreerd: 04-02-09
Woonplaats: 't Gooi

Re: Hele winter alleen regendeken/ongevoerde deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 18:59

De smartex rain heeft toch een fleecvoering?

Gwahir

Berichten: 755
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: ʕ·ᴥ·ʔ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 19:01

Mijn paard heeft vorig jaar een regendeken op gehad in de winter, omdat hij wat mager werd. Hij had toen dus al vacht aangemaakt, en dat is prima gegaan icm de regendeken en 24/7 buiten. Het scheelt al veel omdat de deken de regen en wind tegenhoudt, ook al is hij niet gevoerd. Ook een ander paard bij ons op stal staat ieder jaar al vanaf de herfst onder een regendeken en die maakt daardoor al minder vacht aan.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 19:03

Mijn dierenarts raadde mij aan om alleen de regendeken op te houden, of het moet inderdaad extreem koud worden. Maar gezien de dikke wintervacht vindt zelfs de dierenarts het onzin om een dikkere deken om te doen. Dus gewoon goed naar het paard kijken: dikkere deken kan altijd op, maar bij een dikke wintervacht is het niet altijd nodig om maar een dikkere deken om te doen.

Dus ik heb een 200 grams deken nog liggen voor het geval dat... Maar ik ga ook gewoon proberen om alleen de ongevoerde regendeken op te houden :)

Want dat kan wel prima inderdaad :)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 14-11-13 19:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 19:04

De Rhino's zijn ook verkrijgbaar in verschillende diktes, is dat geen optie dan?
Ik denk dat je voor jezelf moet bedenken: wel of helemaal geen dekens..

Marsu

Berichten: 2112
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: ZUIDLAND

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 19:04

Smartex rain heeft inderdaad een fleecevoering, maar wordt verkocht als zijnde ongevoerd. Eigenlijk zou hij gelijk zijn aan 100 gram.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 19:06

Dat verhaal over dat ongevoerde dekens de haren platdrukken, daar heb ik mijn twijfels bij.
Dan zou een gevoerde deken dit ook doen en als en paard het daar koud onder krijgt,kan het dan dus ook de haren niet opzetten??

De rhino blijft van binnen mooi droog,zelfs met stortregen.
Die is dan niks zwaarder dan bijvoorbeeld een natgeregende 200 grams deken?

Ik weet dat rhino in meer grams te krijgen is.
had ik vorig jaar ook.
Maar zit me gewoon te bedenken wat meerwaarde van dikkere dekens is.

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 19:09

Ja precies. Maar is het dan niet helemaal te overwegen om "gewoon' dekenloos te gaan?

Anoniem

Re: Hele winter alleen regendeken/ongevoerde deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 19:10

Voor de natte dagen vind ik een deken wel fijn
Vooral die regen met wind.
Dan slaat het op den duur op zijn spieren, ik vind het belangrijk dat hij droog blijft..

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 19:13

Gewoon proberen :)

Zelfs mijn dierenarts geeft het aan dat het echt kan, als de vacht goed is dan blijft ie functioneel genoeg. Dus is voor de warmte in principe geen dikkere deken nodig.

Je kan er ook voor kiezen alleen regendeken om te doen bij de natte en gure dagen :)

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 19:14

Ik heb mijn pony's al jaren de hele winter onder een ongevoerde deken. Gaat prima. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 19:14

Ik heb alleen niet elke dag 2x tijd om op en neer te rijden, dus zoals nu ligt ie er al een tijdlang gewoon dag en nacht op.
Vacht maakt ie zat aan.

Hij is ook wel wat gewend want komt van oorsprong uit Hongarije,daar kan het ook flink koud zijn.

pluisbeer

Berichten: 958
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 19:18

Ik doe hetzelfde. Alleen een regendeken(24/7 buiten). Het argument van dat ze de haren niet op kunnen zetten geloof ik maar gedeeltelijk. Er zijn maar beperkte plekken waar de deken drukt, dat is op schoft, stukje schouder, bil en borst. De rug ligt vrij(die is nooit zo recht als de deken) de zijkanten zijn drukvrij en alles waar de deken niet licht ook. Zo redeneer ik. Moet zeggen dat het vorig jaar eerste jaar was dat hij ook in de winter buiten stond 's nachts. Maar ik denk dat hij warmer blijft met de nacht in de wei, beetje rondscharrelen en eten dan in een koude stal stilstaan. Hij heeft ook haren zat.

Molfre

Berichten: 2631
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 19:20

Verschil met een gevoerde deken is dat het daarbij de deken is die de warmte vasthoudt, bij een regendeken moet de vacht dat zelf doen.

Ik zou lekker dekenloos met een regendeken voor nood gaan.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Re: Hele winter alleen regendeken/ongevoerde deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 19:33

Mij lijkt dat het gevaar er meer in zit dat als de zon een keer flink schijnt en je pony gaat zweten, kan dat zweet bij een 0grams nergens naartoe. Beetje hetzelfde idee als met een regenjas, dan zweet je je nat en koud. Als je een winterjas hebt die waterdicht is heb je daar ook geen last van.

marleen_usar

Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 19:35

Als de vacht heel dik is dan hebben ze geen deken nodig, bij hele erge regen deed ik vorig jaar een regendeken op vanwege zijn spieren. Maar nu heeft hij hem nog niet nodig gehad.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:23

KozieZ schreef:
Mij lijkt dat het gevaar er meer in zit dat als de zon een keer flink schijnt en je pony gaat zweten, kan dat zweet bij een 0grams nergens naartoe. Beetje hetzelfde idee als met een regenjas, dan zweet je je nat en koud. Als je een winterjas hebt die waterdicht is heb je daar ook geen last van.


Maar een regendeken ademt gewoon hoor :) net als functionele regenkleding. Mijn goedkope regenpak ademt niet, maar mijn outdoorjas 'ademt' wel.

Maar als het echt zo warm is, kan de deken af.

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Hele winter alleen regendeken/ongevoerde deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 22:12

Dat doe ik hier.

Ik heb een Rhino Wug 0 grams, en nog een liner (van Horseware) 100 grams.

Met enkel 0 grams komt ze nu prima uit de voeten. Ze staat normaal kaal, maar met de dagen met extreem veel regen krijgt ze de regendeken op. Voor de écht koude dagen (en dan bedoel ik niet droge vorst, daar voelen ze zich zonder deken prima in, maar de dagen met die snijdende koude wind) gooi ik de 100 grams eronder. Werkt perfecto!

Anoniem

Re: Hele winter alleen regendeken/ongevoerde deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 22:42

Ik had dus een insulator gekocht,veel te kort...
en een onderdeken(horseware),die ligt ook niet goed onder de wug.

Valt een echte liner dan zo anders...