[INFO] Alle vragen over dekens? #02

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

pietiedecy
Berichten: 946
Geregistreerd: 26-04-09

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:23

als het goed is komt morgen mijn 500 grams! :) kan die op als het straks echt winter wordt! zal nu nog even de fleecedekens verwisselen voor winterdekens, want ze waren behoorlijk nat na de training, dus maar even laten drogen!


pietiedecy
Berichten: 946
Geregistreerd: 26-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 23:00

die van ons rollen eigenlijk nooit.. als ze overdag in de bak staan, rolt er misschien eentje een keer, Maar niet als ik ze even los doe.. Ze rollen wel in hun stal, meestal een halfuurtje na het hooi voeren, dan rollen ze standaard even lekker in het schone stro! :)

pietiedecy
Berichten: 946
Geregistreerd: 26-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 23:10

@bloempje, halsdeken van HH trekt hier sws al naar achteren.. die heb ik alleen op op de trailer. Hals begint enorm te trekken, en denk dat het met een deken er overheen nog erger wordt..

pietiedecy
Berichten: 946
Geregistreerd: 26-04-09

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 17:05

dat die van jullie zo makkelijk rollen.. hier alleen in de stal, en heeel soms 1tje in de bak, maar dat is echt heel soms.. :P

pietiedecy
Berichten: 946
Geregistreerd: 26-04-09

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 22:50

vanavond op les geweest, dus zal zo de fleecedekens even omwisselen voor 200 & 300 grams! paarden staan in buitenstal en voelden vanochtend lekker aan onder deze dekens :)

pietiedecy
Berichten: 946
Geregistreerd: 26-04-09

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 22:03

Arghhh de 4-jarige heeft net haar deken gemold.. *zucht* vorig jaar al eentje, en vandaag van voor helemaal kapot getrokken.. ik hoorde met het voeren ineenkeer iets scheuren, en ja hoor hele deken stuk :( iemand nog een sterke winterdeken (200/300 grams) maat 205 in de aanbieding?

de rest staat nog steeds onder 200 en 300 , lekker warm :)

pietiedecy
Berichten: 946
Geregistreerd: 26-04-09

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 20:35

hier staan de 2-jarigen lekker met zijn allen in de opfok! alleen de rijpaarden hebben dekens op om de vacht tegen te houden! fokmerrie's en shetlanders staan ook lekker bloot :)

pietiedecy
Berichten: 946
Geregistreerd: 26-04-09

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:26

@borrie01, een regendeken geeft niet veel warmte, dus als je shet weer een beetje fit is kan deze best weer zonder deken staan! Ik zou hem eerst nog wel even oplaten, zoals je zelf ook al zegt.

pietiedecy
Berichten: 946
Geregistreerd: 26-04-09

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:25

die van mij krijgt ook een teddy hals :}, de rest op stal helemaal niet.. alleen Lutske :P
Maar halsdekens begin ik (voorlopig) niet aan, ben zo bang dat ze haar manen kwijt raakt!

pietiedecy
Berichten: 946
Geregistreerd: 26-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 22:28

Polderpaard schreef:
Hier ook een flinke teddy hals, maar ik kan me er echt niet aan ergeren hoor :) ik heb nu dekens met een halve hals en door zijn teddy hals hoop ik geen hele halzen op de dekens nodig te hebben van de winter. Handig toch juist die isolatie van zich zelf?
Ik geloof trouwens dat die van mij ook de ruigste is van stal en dat voor een kwpn'er :D


hier ook dekens met halve hals! (HH highliners), ik kan me opzich ook niet ergeren aan de teddyhals, maar ze zweet hier natuurlijk wel erger door, wat soms wel vervelend is.. en voor op wedstrijd had ik toch liever dat ze daar ook een gewoon vachtje heeft :)

@carlijn, ik denk niet dat dat sterk genoeg is.. als paard veel beweegt zal het klitterband snel losgaan.

pietiedecy
Berichten: 946
Geregistreerd: 26-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 14:28

Polderpaard schreef:
pietiedecy schreef:

hier ook dekens met halve hals! (HH highliners), ik kan me opzich ook niet ergeren aan de teddyhals, maar ze zweet hier natuurlijk wel erger door, wat soms wel vervelend is.. en voor op wedstrijd had ik toch liever dat ze daar ook een gewoon vachtje heeft :)

@carlijn, ik denk niet dat dat sterk genoeg is.. als paard veel beweegt zal het klitterband snel losgaan.

Wordt je op wedstrijd aangekeken/beoordeeld op teddy vachtjes? Dat zou ik wel raar vinden van een jury. Het zegt immers niets over je prestaties. Maarja, ik ken het wereldje helemaal niet hoor. Het zweten is inderdaad soms lastig. Ik ben wat langer bezig hem weer vrijwel droog te krijgen voor zijn deken we op gaat op stal. We gaan meestal lekker wandelen met de zweetdeken op na het rijden, dat vinden we allebei nog gezellig ook :)ddd
Ik heb ook HH highliners en ze bevallen me heel goed. Ze passen hem zo fijn, geen scheefzakken etc. +:)+


je wordt er niet echt duidelijk op beoordeeld, maar in een gladde vacht vinden ze toch mooier! :) (& ik zelf ook) hangt ook wel beetje van de jury af :). Ja dat heb ik dus ook, highliners liggen perfect! :D alleen bij de andere reus dan weer niet.. die heeft ze binnen een week stuk en altijd scheef hangen, dus daar maar geen highliners meer voor :P heb voor Lutske nu en 200, 300 en 500 highliner :)

pietiedecy
Berichten: 946
Geregistreerd: 26-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 00:06

NeverGiveUp schreef:
winia4ever schreef:



Die van mij is ook een koudbloed, ik weet niet hoe het komt zal wel per paard veel verschillen.
Maar vind het apart dat wij hier 13 friezen hebben staan en wat jij zeg normaal veel vacht aan maken, en wij ze allemaal kort in de vacht hebben.
Heb er ook geen verklaring voor.
Daarom denken wij hier dat het met het voer te maken heeft.
Ze krijgen hier allemaal het zelfde.


hangt ook van de stallen af! op de stalhouderij staan alle friezen ook gewoon zonder dekens, en in een dun vachtje! alleen de dekhengst staat onder een winterdekentje. Deze paarden krijgen alleen na het rijden even een zweetdekentje op, maar staan anders gewoon lekker bloot! Hier thuis hebben we (4) buiten stallen, waar het veel kouder is, waardoor paarden snel vacht aanmaken, dus die hebben wel dekens nodig tegen de vacht. Bij de stalhouderij staan ze met 11 (boxen) in een schuur, dus paarden geven elkaar ook al heel veel warmte :)

pietiedecy
Berichten: 946
Geregistreerd: 26-04-09

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 21:31

hier hebben ze dit op:
300 + 0 grams regendeken
220 + 0 grams regendeken
200
200

:)
een van de shetlanders waarschijnlijk toch maar scheren.. Voor het mennen is zo'n dikke vieze vacht toch echt niet handig.. dus dan krijgt die ook dekens op!

pietiedecy
Berichten: 946
Geregistreerd: 26-04-09

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:31

Lutske staat nog prima onder de 300 + ongevoerde regendeken :) (net even een extra laagje)
Hylkje voelde niet heel lekker onder de 220 + 0 grams, dus daar misschien nog een 300 voor bij bestellen..
Cathariena staat nog heerlijk warm onder de 200 grams!


Baukje blijft onder de 200 grams, die mag wel wat vacht aanmaken (nu nog in zomervacht..) want ze is februari uitgerekend, en met de bevalling wil ik geen dekens om, zijn genoeg rare ongelukjes mee gebeurd, dus dat risico willen we niet lopen!

pietiedecy
Berichten: 946
Geregistreerd: 26-04-09

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 19:44

kan prima 2 outdoordekens, zolang de onderste deken maar fijn ligt voor het paard! dus niet schuurt / trekt :)

pietiedecy
Berichten: 946
Geregistreerd: 26-04-09

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 20:50

waarom zou outdoor op outdoor niet werken? als je 2 dikke dekens hebt, en die op elkaar legt is het toch duidelijk warmer als een enkele outdoordeken? laagjes werken altijd beter.. Natuurlijk kun je hier beter staldekens/onderdekens voor gebruiken, amar het kan prima :)

pietiedecy
Berichten: 946
Geregistreerd: 26-04-09

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 14:41

wat een bende met die sneeuw! niks aan :( hier de paarden maar lekker op stal onder de dikke dekens!

pietiedecy
Berichten: 946
Geregistreerd: 26-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:01

MadelonSunny schreef:
MadelonSunny schreef:
Mijn haf krijgt aan de voorkant waar de gespen zitten wondjes. Geen open wondjes maar het haar is er weg geschuurd en er zitten een paar korstjes. Der onderdeken trekt namelijk naar achter. Werken die borstbeschermers goed tegen schuurplekken?


Niemand ervaring mee?


ze werken wel, maar door het strakke elastiek bij de hals krijgen veel paarden daar juist weer een wond.. op de schoft, bij de manen zeg maar. Dus ik raad ze niet aan! kun je geen washandje (ver)naaien, en dat je die om de gespen van je deken doet? of een bontje? Dit heb ik een keer bij iemand gezien, en vond ik wel een hele slimme oplossing!

pietiedecy
Berichten: 946
Geregistreerd: 26-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:04

mirgino schreef:
MadelonSunny

ik weet niet welke dekens je nu hebt, maar ik zou passende dekens kopen
je paard staat er 24 uur mee op en als de pasvorm niet goed is zit dat erg vervelend voor je paard :j


het is bij de gespen staat er.. hebben wel meer paarden last van, dekens passen wel, maar ze krijgen een velletje tussen de gespen

pietiedecy
Berichten: 946
Geregistreerd: 26-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:06

Rienn schreef:
pietiedecy schreef:



ze werken wel, maar door het strakke elastiek bij de hals krijgen veel paarden daar juist weer een wond.. op de schoft, bij de manen zeg maar. Dus ik raad ze niet aan! kun je geen washandje (ver)naaien, en dat je die om de gespen van je deken doet? of een bontje? Dit heb ik een keer bij iemand gezien, en vond ik wel een hele slimme oplossing!


Haha ik geef er net een link van. Ook niet echt ideaal in mijn ogen, maar kan een oplossing zijn.

Ik deed altijd een bontje tussen de borst van het paard en de deken. (oud zadelbontje)


ja, dat is het zelfde idee als een bontje om de gesp heen maken! als het alleen om de gespen gaat zou ik niet zo'n elastieken ding kopen, veel paarden krijgen hier juist wonden/ uitvallende manen etc. van! gewoon even crea bea zijn! :D

pietiedecy
Berichten: 946
Geregistreerd: 26-04-09

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:57

hier nog 300 gram bij Lutske , morgenochtend vroeg maar weer even voelen! maar volgende week wordt het al weer warmer, dus wil de 500 grams er eigenlijk nog niet op..

pietiedecy
Berichten: 946
Geregistreerd: 26-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 15:52

viphorse schreef:
Hallo allemaal,

Ik heb nog een dekenvraag en hoop dat jullie een antwoord hebben.
Ik heb nav mijn vorige vraag hier mijn dragende merrie onder een deken gezet. Gister stond ze heerlijk op rust buiten te soezelen. Ze voelt prima onder haar deken aan.
Maar ze is dragend en half april uitgerekend. Nu heeft ze al meerdere veulens gehad en ze bevalt altijd 2 weken voor de tijd ongeveer.

Kan ze of met haar deken aan bevallen of is het meestal zo dat de dekens in april eraf kunnen ?
Sorry voor de vraag maar wij gebruiken nooit geen dekens :o
Oh de merrie heeft onder haar deken een goede vacht zitten.


in april kunnen de dekens makkelijk weer af! :j
wij hebben hier een merrie die februari al uitgerend is (eerste keer) heeft een dunne deken om, en dat gaan we straks gewoon afbouwen! Hier geen paarden onder de dekens als ze hoogdrachtig zijn, gebeuren te vaak ongelukjes mee, dat willen wij niet!

pietiedecy
Berichten: 946
Geregistreerd: 26-04-09

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 21:36

hier nog steeds de 200 / 300 op, paarden voelen lekker warm! volgende week wordt het alweer warmer.. dus de 500 gaat pas op als het echt koud wordt!

pietiedecy
Berichten: 946
Geregistreerd: 26-04-09

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 19:25

hier nog gewoon de 200 en 300 om, ook voor vannacht! paarden hebben genoeg te eten op stal, en het wordt maar 1 nachtje koud. Ze stonden allemaal lekker warm dus blijft mooi zo :)

pietiedecy
Berichten: 946
Geregistreerd: 26-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 22:01

Luf_Midnight schreef:
hier alles nog onder 400 grams met hals,
ik wil der graag zo'n nieuwe harry's horse highliner 300 grams bij nemen.
[ Afbeelding ]
weet iemand hoe deze vallen?
heb nu een 183 rambo op, en de gewone 175 van harry's horse was te klein, maar heb vorig jaar een highliner in het 185 gekocht en daar past me paard met 205 zelfs in.


ik heb deze deken ook gekocht maar dan in de 500 grams. Hij valt bij mij iets kleiner, m'n paard heeft 205 in de dekens, en deze ook 205, past goed. Maar de dekens van andere merken, ook in 205 zijn net iets ruimer ;). wel mooie deken :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 bezoekers