HELP!! Wanneer beginnen met deken??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Noetje14

Berichten: 491
Geregistreerd: 08-02-12
Woonplaats: in buurt van eindhoven

HELP!! Wanneer beginnen met deken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 20:22

hallo allemaaal,
de voorafgaande jaren hebben al onze pony's en paarden gewoon een wintervacht gekregen, maar nu ik met mijn nieuwe pony ook deze winter intensiever wil gaan trainen heb ik besloten hem geen wintervacht te laten krijgen. mijn vader vindt het echter een heel gedoe met al die dekens. scheren over een tijd is ook geen optie (zelf kunnen we het niet en laten doen kost geld, en is ook nog eens niet mooi)
Nu vroeg ik me alleen af wanneer ik dan zou moeten beginnen met het opdoen van een deken. mensen zeggen eind augustus maar het is nu snacht nog helemaal niet zo koud. toch maak ik me zorgen of we niet al te laat zijn ( ik zie al wat lichtere haren door zijn vacht ). heeft het uberhaupt nog zin om nu nog aan een deken te beginnen of kan ik zelfs beter nog een paar weekjes wachten.
kan iemand mij helpen?????

Naamloos1

Berichten: 4938
Geregistreerd: 30-07-06

Re: HELP!! Wanneer beginnen met deken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 20:25

Ik doe/deed het altijd zodra het s'nachts onder de 10 graden kwam.. Dan begon ik met een lichte deken.. Als je nu al gelijk gaat beginnen heb je in de koude wintertijd heel wat warme dekens nodig om het bij te houden..
Maar dit verschilt natuurlijk per persoon, wat je zelf fijner vind en gewend bent :)

MeFlower
Berichten: 521
Geregistreerd: 14-01-09

Re: HELP!! Wanneer beginnen met deken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 20:28

Nou meid NU nog NIET in ieder geval, veel te warm! Bij een 'gemiddeld' paard begin je met een ongevoerde regendeken als de temperatuur overdag onder de 15 graden komt. Het verschilt wel wat per paard, maar op dit moment hoef je echt nog niet te beginnen met dekens.

Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 20:29

't Is verdorie 20+ graden, je gaat nu toch zeker geen deken om doen? Arm dier..... :+

Noetje14

Berichten: 491
Geregistreerd: 08-02-12
Woonplaats: in buurt van eindhoven

Re: HELP!! Wanneer beginnen met deken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 20:41

sorry, ik heb het ook over snacht. ik wil hem snacht een deken op doen. zeker omdat hij nog tot ± oktober 24/7 op de wei staat (dus ook snachts) overdag natuurlijk nog niet.
nogmaals sorry voor het misverstand.

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Re: HELP!! Wanneer beginnen met deken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 20:43

Als je de vacht kort wilt houden moet je idd nu al beginnen. Ja het is warm :+ Maar de dagen worden nu al korter en de paarden zijn dus allang bezig met verharen en kweken van wintervacht.

Debbie00

Berichten: 1674
Geregistreerd: 30-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 20:44

Die van mij staat nu snachts ook buiten zonder deken. Je zou snachts een ongevoerde regendeken op kunnen doen buiten.

Mastrootje

Berichten: 2525
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 20:45

LauEef schreef:
Als je de vacht kort wilt houden moet je idd nu al beginnen. Ja het is warm :+ Maar de dagen worden nu al korter en de paarden zijn dus allang bezig met verharen en kweken van wintervacht.


Hoe zou een deken dat tegen gaan, die heeft geen invloed op de hoeveelheid uren licht...

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 20:47

Millanka schreef:
LauEef schreef:
Als je de vacht kort wilt houden moet je idd nu al beginnen. Ja het is warm :+ Maar de dagen worden nu al korter en de paarden zijn dus allang bezig met verharen en kweken van wintervacht.


Hoe zou een deken dat tegen gaan, die heeft geen invloed op de hoeveelheid uren licht...


Nee maar door tijdig een deken op te doen gaat het paard geen wintervacht aanmaken

Noetje14

Berichten: 491
Geregistreerd: 08-02-12
Woonplaats: in buurt van eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 20:47

hij staat trouwens ook gewoon buiten nu met slecht weer.
ja ik weet het echt niet wat ik moet doen. misschien is regendeken wel een optie.
en nee dat heeft niks te maken met licht maar een deken voorkomt nou eenmaal wel dat paarden een wintervacht krijgen,

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 20:51

De wintervacht is volgens mij afhankelijk van licht,dus als het vroeger donker wordt krijgt het paard meer vacht..Een deken opdoen is nu een beetje zielig,te warm..Wil je de wintervacht voorkomen moet je het licht s'avonds laat uit doen op stal..

Lieverdje10
Berichten: 14
Geregistreerd: 24-08-12

Re: HELP!! Wanneer beginnen met deken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 21:02

Indd als het vroeger donker gaat worden ga ik beginnen met de deken zodat die de vacht mooi kort houdt! Ik denk beneden de 10 graden

Mandy66

Berichten: 441
Geregistreerd: 21-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 21:57

Wij doen meestal bij onze merrie's altijd tijdens de winter de deken op of
als het echt koud is. Maar in dit seizoen in ieder geval niet ;)

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 22:11

PP ----> SV

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: HELP!! Wanneer beginnen met deken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 12:36

Ik kan me ook niet voorstellen dat het opdoen van een deken terwijl het nog warm is ervoor zorgt dat er geen wintervacht aangemaakt gaat worden....

Mijn paard krijgt een ongevoerde regendeken op als het kouder is (en ook enige dagen blijft) als 15 graden.

Noetje14

Berichten: 491
Geregistreerd: 08-02-12
Woonplaats: in buurt van eindhoven

Re: HELP!! Wanneer beginnen met deken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 12:41

veel verschillende meningen dus, maar als ik het goed begrijp denk ik dat ik nog wel even wacht.

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Re: HELP!! Wanneer beginnen met deken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 12:43

Ik weet ook niet wat de logica erachter is maar ik deed mijn paard (toen ze destijd nog altijd op stal stond) 1 september een deken op en de rest deed dat pas toen het koud was. Mijn had gewoon een dun vachtje en de rest moest allemaal geschoren worden...

Noetje14

Berichten: 491
Geregistreerd: 08-02-12
Woonplaats: in buurt van eindhoven

Re: HELP!! Wanneer beginnen met deken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 13:53

ik heb besloten hem vanaf nu gewoon altijd een deken op te leggen snachts. overdag alleen als het regent zoals nu.

OlympicOrry

Berichten: 592
Geregistreerd: 28-11-05
Woonplaats: België

Re: HELP!! Wanneer beginnen met deken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 13:57

Mijne staat nu snachts ook onder een fleece, overdag gaat het regendeken pas op wanneer het onder de 15 graden is en de 300 grams gaat erop als het onder de 10 graden is. Vanaf dan kijk ik naar het weer en doe ik er nog een deken onder of wissel ik voor de 500 grams als het nog veel kouder word, deze maatstaf hanteer ik reeds enkele jaren en gaat altijd goed, overingens heb ik ook een paard dat weinig vacht aanmaakt en het dus nogal snel koud heeft.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 13:58