oude shet word mager deken opdoen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lovemeintje
Berichten: 2342
Geregistreerd: 15-12-04

oude shet word mager deken opdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 20:24

hallo,
denk nu niet gelijk och weer iemand die een shet een dekentje om wil doen,
eigelijk wil ik dat niet, maar ben er nu niet zo zeker van omdat ze nu al vermagerd.

situatie:
shetland merrie van 27 jaar.
artrose.
tanden oke
geen wormen
eet genoeg
staat nu nog 24/7 in de wei met schuilstal/bomen enz en met onbeperkt goed hooi en gezelschap.
maar ze gaan als het weer slechter word overdag op de wei en snachts in een inloopstal met paddock met onbeperkt hooi.

nu is ze al een dik vachtje aan het kweken en staat gewoon te zweten in het zonnetje
maar ze begint nu wel te vermageren/flankjes vallen in ed.

wat adviseren jullie?
haar bietenpulp geven om haar wat aan te laten komen (ze is iets vatbaar voor hoefbevangenheid)
ik heb een ongevoerde regendeken en een staldekntje en fleecedekentje
(deze heeft ze nog niet omgehad maar heb ze voor de zekerheid al gekocht.)

en ALS ze een dekentje om krijgt moet ik haar dan scheren?

wie o wie kan mij iets wijzer maken of heeft een zelvde situatie
groetjes
Afbeelding
(hier nog dikke billetjes winter 2009)

zwelgje27
Berichten: 621
Geregistreerd: 08-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 20:37

Hier zelfde situatie. Mijn shet is 22, ook gevoelig voor hoefbevangenheid (afgelopen winter helaas weer terugval gehad) waars ook lichte artrose en ook schraal. Vorige winter is ze ook best afgevallen, maar heb haar toen alleen maar heel veel hooi kunnen geven ivm hoefbevangen toen..
Nu voel ik de ribben nog iets en zijn ze ook nog iets te zien, ze ziet er verder goed uit, maar moet niet meer afvallen eigenlijk..
Heb jij al wel de regendeken omgehad dit jaar..? Hoe staat die van jou erbij met weer als vandaag of gaat ze dan zelf in de schuilstal staan..?
Ik heb nu namelijk de regendeken erop liggen omdat ze gisterenmorgen alweer stond te rillen. (ookal was ze niet nat. Draagt eczeemdeken waaronder ze nagenoeg droog was)

Zit ook nog steeds enorm te twijfelen of ik haar dit jaar niet een licht gevoerd dekentje moet opleggen.. Ze krijgt wel een mooie dikke vacht. En zolang het droog is kan ze daarmee prima vooruit bij -10.. Maar het zijn vooral de koude gure dagen met neerslag en wind die haar veel energie kosten.. En waarop ik altijd twijfel of een ongevoerde regendeken niet juist koud is, omdat deze haar isolerende haren plat drukt..

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: oude shet word mager deken opdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 20:51

Van koud/regenwater koelt een pony snel af, helemaal in combinatie met wind en lage temperatuur. Met een regendeken op blijft pony droog en kost warm blijven veel minder energie. Plat drukken van de vacht komt ook door het gewicht van de deken, ongevoerde deken is niet zo zwaar.
Hoe warm/koud een pony is kan je controleren door in de oksel te voelen, is pony daar koud dan is de lichaamstemperatuur te laag (al zal pony dan waarschijnlijk ook staan te bibberen). Zo kan je ook in de gaten houden of de deken te warm of koud is. Wel vaak doen, je moet leren aanvoelen wat normaal is voor die pony.

lovemeintje
Berichten: 2342
Geregistreerd: 15-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 10:20

zwelgje27 schreef:
Hier zelfde situatie. Mijn shet is 22, ook gevoelig voor hoefbevangenheid (afgelopen winter helaas weer terugval gehad) waars ook lichte artrose en ook schraal. Vorige winter is ze ook best afgevallen, maar heb haar toen alleen maar heel veel hooi kunnen geven ivm hoefbevangen toen..
Nu voel ik de ribben nog iets en zijn ze ook nog iets te zien, ze ziet er verder goed uit, maar moet niet meer afvallen eigenlijk..
Heb jij al wel de regendeken omgehad dit jaar..? Hoe staat die van jou erbij met weer als vandaag of gaat ze dan zelf in de schuilstal staan..?
Ik heb nu namelijk de regendeken erop liggen omdat ze gisterenmorgen alweer stond te rillen. (ookal was ze niet nat. Draagt eczeemdeken waaronder ze nagenoeg droog was)

Zit ook nog steeds enorm te twijfelen of ik haar dit jaar niet een licht gevoerd dekentje moet opleggen.. Ze krijgt wel een mooie dikke vacht. En zolang het droog is kan ze daarmee prima vooruit bij -10.. Maar het zijn vooral de koude gure dagen met neerslag en wind die haar veel energie kosten.. En waarop ik altijd twijfel of een ongevoerde regendeken niet juist koud is, omdat deze haar isolerende haren plat drukt..


bij ons heeft ze nog nooit een dekentje opgehad
omdat ze nooit mager werd en een ongeloveklijke vacht aanmaakt.
(dit doet ze nu trouwens ook al)
heb ze wel al gekocht voor de zekerheid of voor bij ziekte ed.
met dit natte weer staan ze gewoon onder de bomen
ze kunnen in een stalletje maar doen ze niet
als het weer van de winter guur word laten we ze thuis staan dan kunnen ze in de grote stal en in de paddock en in de paddock uit de wind staan en zelf zoeken waar ze willen staan/eten(hooi op 3 verschillende plekken aangeboden)

ik denk persoonlijk als ik naar haar kijk dat ze nu nog geen deken nodig heeft maar als het echt vies weer word zou ik haar wel een ongevoerd regendekentje om willen doen maar snachts staat ze verschrikkelijk te zweten dus dan zou ie snachts af moeten
en overdag op? maar dat lijkt me ook niet goed.
terwijl ze overdag ook wel eens binnen staat en ook staat te zweten
pfff

ik kijk het aan wat ze zelf aangeeft
voorlopig is het nog te doenzo en gaan we haar goed in de gaten houden.
als jullie nog tiops hebben? graag!
groetjes

zorro

Berichten: 8761
Geregistreerd: 19-02-05

Re: oude shet word mager deken opdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:18

Mijn oude pony krijgt vanaf deze winter wel een regendeken op. Ik vond het zelf eerst heel griezelig, heb nog nooit een 'deken' paard gehad, dus het is allemaal nieuw voor mij. Gelukkig denkt mijn instructrice/tevens beste vriendin mee, en dat geeft mij toch het vertrouwen dat het allemaal wel goed komt.

Ze krijgt dus gewoon binnenkort een ongevoerde regendeken op, en ik koop er een gevoerde van 200 gram bij voor de koude dagen. Het zal voor mijn dame al enorm schelen dat ze beschermd is tegen de koude regen en gure wind. Hoeft ze geen extra energie in warm blijven te steken, en ik hoop dat haar weerstand hierdoor op peil blijft. Ze is vorige winter ernstig ziek geweest, en haar weerstand is nog steeds niet geweldig. Ik hoop dat een deken haar gezond de winter door krijgt..

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 13:24

Onze oude shet is al iets van 45 en ook erg mager (dat heb je nou eenmaal met zo'n oudje). Hij heeft altijd de beschikking over een schuilstal.
Denk niet dat ik dat beestje een plezier zou doen met een deken, dat kent hij helemaal niet. Hij maakt zijn eigen deken wel aan, en een paardenvacht werkt nog altijd véél beter dan een deken.
Ondanks dat hij zo mager is, merk ik nooit dat hij het koud heeft.
Mijn idee is: je moet ze gewoon genoeg brandstof geven zodat ze zichzelf warm kunnen houden. Die van ons krijgt drie keer per dag ponypap (subli seniores priores) met wat gewone brok en lucerne. Vorig winter hielden we ons hart vast met al die kou en die sneeuw, maar zelfs dat heeft hij prima doorstaan, en altijd 24/7 buiten.

lonnie

Berichten: 7845
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Moergestel

Re: oude shet word mager deken opdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 17:42

mijn oude shet is dan wel niet mager, maar kan zich in de winter met slecht weer niet goed warmhouden en krijgt daarom ook al 3 jaar een deken op :)
ook met onbeperkt hooi kon hij zich niet warm houden dus die theorie gaat niet altijd op! Gewoon goed je pony in de gaten houden. Mijne leek wel bevangen op een gegeven moment, DA bijgehaald en die bevestigde dat hij gewoon warmte nodig had omdat dat hem zelf niet meer lukte!

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 17:50

Ik word idd een beetje wazig van al die toppics met shets onder dekens.
Als ze echt flink in de sport lopen vind ik dat een ander verhaal, maar een gezonde shet kan prima zonder deken.
Een oude/ zieke shet mag best wat hulp hebben.
Maar dan zou ik kiezen voor een regen deken, want die vacht houd je pony wel warm,maar met een regendeken hou je regen en wind van hem af.
En als het wat kouder word kun je altijd verder kijken.

Mijn shet kreeg toen ie 30 jaar was ook iedere winter een dekentje op, anders viel die erg snel af.

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 18:01

Maar als de pony nu al staat te zweten èn mager wordt kan het mss ook weleens Cushing zijn.
Een ongevoerde regendeken lijkt me persoonlijk niet zo fijn, net alsof je met een alleen een hemdje een regenjas aan doet.
Maarja je moet even checken, elke keer onder de deken voelen of zoals iemand hier zei, in de oksel checken als de deken er nog niet op ligt.
Maar je kunt idd m.i. een ouder paard wel helpen met een deken, dan gaat er geen energie verloren, als ze koud/nat zijn.
Ik heb vorig jaar ook een merrie pas toen ze het zichtbaar koud kreeg een deken opgedaan (wel lichtgevoerd) Ik kreeg het commentaar dat de vacht platgedrukt werd en ze het juist koud zou hebben. Maar ze werd nat van het sneeuwen en rilde enorm. Nadat de deken opging is ze natuurlijk niet meer helemaal nat geworden, steeds onder de deken gevoeld en ze was elke keer aangenaam warm eronder.
Met -15 ging er nog een onderdeken onder en ze is absoluut niet afgevallen die winter. Ik ga het de komende winter zolang mogelijk aanzien. Staat ze te rillen en is het ook flink koud, is ze miserabel(ze is 22 jr) dan gaat de deken gewoon weer op.
Nu bijv rilt ze ook weleens maar tussendoor maakt de zon ze weer warm en de temperaturen zijn nog vrij hoog (voor een paard dan he?)het is nú de tijd om een vacht aan te maken. Dat is bij jouw shet al gaande. Krijgt de shet ook krullen moet je helemaal aan Cushing denken. Ik hoop dat het goed gaat deze winter en doe wat je gevoel je ingeeft. (en simpelweg voelen in de oksel of onder die deken als de shet die toch opkrijgt)
Succes!

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 18:47

Amalarab schreef:
Maar als de pony nu al staat te zweten èn mager wordt kan het mss ook weleens Cushing zijn.
Een ongevoerde regendeken lijkt me persoonlijk niet zo fijn, net alsof je met een alleen een hemdje een regenjas aan doet.
Maarja je moet even checken, elke keer onder de deken voelen of zoals iemand hier zei, in de oksel checken als de deken er nog niet op ligt.
Maar je kunt idd m.i. een ouder paard wel helpen met een deken, dan gaat er geen energie verloren, als ze koud/nat zijn.
Ik heb vorig jaar ook een merrie pas toen ze het zichtbaar koud kreeg een deken opgedaan (wel lichtgevoerd) Ik kreeg het commentaar dat de vacht platgedrukt werd en ze het juist koud zou hebben. Maar ze werd nat van het sneeuwen en rilde enorm. Nadat de deken opging is ze natuurlijk niet meer helemaal nat geworden, steeds onder de deken gevoeld en ze was elke keer aangenaam warm eronder.
Met -15 ging er nog een onderdeken onder en ze is absoluut niet afgevallen die winter. Ik ga het de komende winter zolang mogelijk aanzien. Staat ze te rillen en is het ook flink koud, is ze miserabel(ze is 22 jr) dan gaat de deken gewoon weer op.
Nu bijv rilt ze ook weleens maar tussendoor maakt de zon ze weer warm en de temperaturen zijn nog vrij hoog (voor een paard dan he?)het is nú de tijd om een vacht aan te maken. Dat is bij jouw shet al gaande. Krijgt de shet ook krullen moet je helemaal aan Cushing denken. Ik hoop dat het goed gaat deze winter en doe wat je gevoel je ingeeft. (en simpelweg voelen in de oksel of onder die deken als de shet die toch opkrijgt)
Succes!



Een shet heeft toch wel wat meer aan dan een hempje, een te dikke deken opleggen met die dikke vacht dan gaan ze juist zweten.
Het is niet zo zeer de kou die vervelend voor ze is maar het natte en de wind en daardoor koelen ze af.

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: oude shet word mager deken opdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 23:20

Ik bedoel geen dikke deken, ik bedoel alleen geen ongevoerde regendeken!

zwelgje27
Berichten: 621
Geregistreerd: 08-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 08:45

TS: ik heb de regendeken nu ook achterwege gelaten.. Ze loopt nog in haar eczeemdeken en ik wil haar vacht opbouw toch zo min mogelijk tegen gaan..
Ik heb voor die van mij de laatste tijd de senioris prioris gewoon voorzichtig aan wat opgeschroefd, dit gaat goed! en heb nu ook lucerne gekocht, verder krijgt ze gewoon zoveel hooi dat ze resten laat liggen. En ze is al wat voller geworden! Dus bij mij gaat ze hopelijk zonder deken en gewoon met een lekkere teddyvacht de winter weer door!

Hoe gaat het nu bij jou?

skaay

Berichten: 2515
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: ergens in nh

Re: oude shet word mager deken opdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 11:21

mijn shetlander van 29 krijgt ook sinds vorige winter een deken op.
want ze werd ook heel erg mager , en dit helpt.
wel is het een dikke gevoerde deken, ookal heeft ze zelf ook al een dikke vacht.
tog zweet ze er niet onder.
dus ik zou het gewoon proberen als ik jou was.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 09:34

Voer je overjarig hooi, of komende winter hooi van 2010? In laatst genoemde zit nl wat meer aan voeding in. Ik geef mijn shet 's winters 's morgens en 's avonds een handje Hippostar Polo bij, zitten weinig eiwitten in maar veel vitaminen ed. Oudere paarden en pony's worden vaak mager omdat ze meer verbranden om zich warm te kunnen houden. Een deken en wat brok helpt daar goed bij. Vraag me af of een deken voor een shet niet te warm wordt.

lovemeintje
Berichten: 2342
Geregistreerd: 15-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 16:58

Bravura schreef:
Voer je overjarig hooi, of komende winter hooi van 2010? In laatst genoemde zit nl wat meer aan voeding in. Ik geef mijn shet 's winters 's morgens en 's avonds een handje Hippostar Polo bij, zitten weinig eiwitten in maar veel vitaminen ed. Oudere paarden en pony's worden vaak mager omdat ze meer verbranden om zich warm te kunnen houden. Een deken en wat brok helpt daar goed bij. Vraag me af of een deken voor een shet niet te warm wordt.



komende winter krijgen ze hooi en stro van dit jaar(2010)
dat is juis mijn vraag is een (ongevoerde regendeken) niet te duk voor een shet
gelukkig hoef ik me daar voorlopig niet druk om te maken het is prachtig weer en nog te warm het gaat exct om van de winter als het guur en nat is.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 09:16

Een shet heeft een dusdanig dikke vacht dat een ongevoerde regendeken alleen voorkomt dat ze nat regent en als nadeel dat ze de vacht niet op kan zetten als ze het toch koud heeft.

Mijn ervaring met regendekens is dat paarden en pony's bij wat mindere temperaturen al snel koud aanvoelen onder een ongevoerde deken. De welsh met vacht had hier 's winters toch 220 gram op om warm te blijven onder een deken. Pony's zouden snel huidproblemen krijgen als ze het te warm hebben, bij de welsh nooit iets van gemerkt, maar toch iets om even bij stil te staan.

ChristaMoor

Berichten: 2640
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 09:20

zwelgje27 schreef:
En waarop ik altijd twijfel of een ongevoerde regendeken niet juist koud is, omdat deze haar isolerende haren plat drukt..


Je geeft eigenlijk zelf het antwoord al. Als de haren niet meer overeind gezet kunnen worden doordat er een deken op ligt, dan verdwijnt de isolatielaag. Verder heeft een goede wintervacht een waterdichte werking. Als je een regendekentje oplegt, moet je er zeker van zijn dat deze dan echt waterdicht is en niet na een halve dag gaat doorlekken (is mijn ervaring toch wel met waterdichte dekens). Dan wordt het paardje alleen maar kouder dan zonder deken.

Zelf zou ik gaan voor bijvoeren om aan de energiebehoefte (aanmaken van de wintervacht) te voldoen. Zorg ook voor voldoende vitamines/mineralen.

Succes met je beslissing.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 09:30

ik zou haar onbeperkt hooi geven en alleen een lekkere warme deken als het echt nodig zou zijn bij dagen onder de -10 als ze blijft afvallen.anders lekker brandstof blijven geven want ze heeft een schuilstal.omdat ze bevangen is geweest zou ik uit kijken met andere dingen voeren dan enkel hooi.anders van die vitamine koeken er bij voeren en hooi zodat ze nog wat meer vitamines binnen krijgt.succes met het de pony