deken op doen wanneer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
brendarianne
Berichten: 107
Geregistreerd: 12-05-10

deken op doen wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 10:03

Ik heb een jaarling en die staat in het weiland tot nu toe, wanneer is het beste om haar een deken op te doen?

MaaikeMo

Berichten: 3761
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: London

Re: deken op doen wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 10:26

Niet

Poiuytrewq
Berichten: 15421
Geregistreerd: 06-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 10:27

Waarom wil je een jaarling een deken op doen als ik vragen mag?

brendarianne
Berichten: 107
Geregistreerd: 12-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 21:13

Als het zometeen kouder wordt dus dacht vraag het vast even wanneer dat het beste is voor haar.

Skyka
Berichten: 103
Geregistreerd: 29-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 21:15

Als ze gewoon op de wei staat lekker laten staan zonder dekentje. Er is nu nog geen reden om te voorkomen dat ze een dikke vacht krijgt imo.

deess

Berichten: 892
Geregistreerd: 26-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 21:25

hoi,bij mijn weten is het niet de bedoeling om jonge paarden die opgroeien een deken op te doen, omdat ze weerstand moeten opbouwen en dat onbelemmerd door dekens moeten kunnen doen. pas als jonge paarden echt ziek worden en door de dierenarts geadviseerd wordt een deken op te doen, dan pas hoef je daar over na te denken ;) als het paard gereden wordt tegen de tijd dat hij een jaar of 3 ofzo is, dan pas komt er een x een deken aan te pas..succes er mee hoor, groetjes deess

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: deken op doen wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 21:38

Ik zou bij een jaarling ook geen deken op doen, je gaat ze niet in het zweet werken en ze kunnen best zonder dan!

brendarianne
Berichten: 107
Geregistreerd: 12-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 21:44

Ik hoor het al jullie advies is dus niet.
Maar ik zie bijna alle paarden met dekens, dacht dat ik haar te kort zou doen als ik dat in de winter niet zou doen vandaar mijn vraag al vooraf
bedankt

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: deken op doen wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 21:44

Er staan inderdaad al veel PAARDEN met dekens, maar geen jaarlingen. Je doet een jaarling echt geen tekort hoor!

brendarianne
Berichten: 107
Geregistreerd: 12-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 21:47

Fijn om te weten dat je hier met je vragen terecht kunt en zoveel advies krijgt van mensen die met je meedenken

bedankt allemaal

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: deken op doen wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 21:47

Daar zijn we toch voor? Gelijk een vraagje terug: heb je ervaring met jaarlingen en het opvoeden van paarden?

Abiola

Berichten: 3734
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 21:49

De paarden die jij met deken ziet, zijn meestal ook geschoren. Als je een paard zijn jas afpakt, moet je hem er ook eentje terug geven. Jaarlingen, of paarden die niet hoeven te werken, worden doorgaans ook niet geschoren, en hebben derhalve ook geen (tweede) jas/deken nodig.

brendarianne
Berichten: 107
Geregistreerd: 12-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 21:56

Ja hoor dat mag vragen staat vrij .
Nee heb geen ervaring in het opvoeden van een jaarling.Ik heb vanaf mijn derde jaar een eigen pony gehad en daarna tot mijn 12 e jaar eigen paarden.Toen mijn vader overleed en ik naar de manege ging hebben ze mijn paard verkocht zonder mijn medeweten en toestemming.Ik was toen 12 jaar had veel verdriet, omdat ik deze liefde met mijn vader deelde en die overleden was en mijn paard was verkocht ik ben toen omgedraaid nooit meer teruggegaan en nooit meer gereden.Nu de laatste jaren doe ik vrijwilligers werk voor paarden en pony's en omdat ik toch zoveel liefde in mij heb wilde ik graag weer een pony voor mijzelf waar ik nu alle tijd voor heb en veel plezier en erg gelukkig mee ben naast mijn kinderen dan.
Ik hoop dat ik je voldoende heb ingelicht mocht je nog vragen hebben dan lees ik het wel

thysvisscher

Berichten: 200
Geregistreerd: 10-09-07
Woonplaats: Bilthoven

Re: deken op doen wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 21:59

wow wat een verhaal, ik hoop dat je heel veel fijne tijden met dit paardje mag hebben!!

brendarianne
Berichten: 107
Geregistreerd: 12-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 22:02

Dankje dat vind ik heel lief om te horen.

spiritxxx

Berichten: 525
Geregistreerd: 13-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 22:02

Ik vind dat je ze altijd tot ze bereden gaan worden gewoon zonder deken moeten staan, behalve als het van de DA moet. Dan kunnen ze goed een weerstand opbouwen en een beetje hard worden. ;)

Carlijnx

Berichten: 1468
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 22:03

ik zou een jaarling ook geen dek om doen denk ik, en anders een dun regendek. Ik vind het opzich niet zo gek hoor. De mijne staat al met een dik dek! Ik weet het, het is een dik dek ja, maar anders krijgt ie al verschrikkelijk dikke haren. En gister had ie het met een dun dek al heel erg koud!

spiritxxx

Berichten: 525
Geregistreerd: 13-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 22:05

boytju2 schreef:
ik zou een jaarling ook geen dek om doen denk ik, en anders een dun regendek. Ik vind het opzich niet zo gek hoor. De mijne staat al met een dik dek! Ik weet het, het is een dik dek ja, maar anders krijgt ie al verschrikkelijk dikke haren. En gister had ie het met een dun dek al heel erg koud!


Een jaarling?

Carlijnx

Berichten: 1468
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Thuis

Re: deken op doen wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 22:19

neee, dat niet :)

ik zou een jaarling geen dek om doen, of anders een regendek maar dat zei ik net ookal :D.

Abiola

Berichten: 3734
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: deken op doen wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 22:20

Maar een gezonde jaarling heeft ook geen regendeken nodig.

Carlijnx

Berichten: 1468
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Thuis

Re: deken op doen wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 22:22

nee weet ik, maar ik vind het altijd zo zielig :=

ja ik weet dat het niet zielig is, maar ik geef toe dat de paarden bij ons heel erg verwend worden

Abiola

Berichten: 3734
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: deken op doen wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 22:34

Ik denk niet dat het verwennen is. Je projecteert iets op een beest, hij heeft die deken niet nodig, maar wij mensen denken nu eenmaal snel dat als wij een jas aan doen, zij het ook koud hebben. Met deken op zijn ze minder in staat om hun eigen temperatuur te regelen, een ongeschoren gezond paard heeft het niet nodig, het hindert hem alleen maar.

Carlijnx

Berichten: 1468
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Thuis

Re: deken op doen wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 22:38

ja dat weet ik wel, want ik bedoel hoe zou een wild paard dan in de winter overleven? Maarja, die paarden bij ons zijn niet van mij dus ik heb er niet zoveel over te zeggen :( Ik zou het dan zoiezo anders doen! Maar de pony waar ik op rij heeft wel degelijk een dek nodig, naja als ik 's winters wil blijven rijden iig. Als hij niks om krijgt heeft hij echt een super dikke vacht. En dat hindert hem. Met rijden gaat ie dan verschrikkelijk hijgen en na een half uur stappen is ie nog niet uitgehijgt. En hij blijft dan de hele dag nat van het zweet en kan ie niet naar buiten. Dusja, ieder zn eigen manier :)

Abiola

Berichten: 3734
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: deken op doen wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 22:46

Ik neem aan dat de pony die je rijdt geen jaarling is? Mijn paard krijgt in de winter ook een deken op, want ik scheer haar, ik ben er dus niet op tegen, maar als mijn paard nog niet zou worden bereden, zou ik niet scheren en er dus ook geen deken op leggen.

Carlijnx

Berichten: 1468
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Thuis

Re: deken op doen wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 22:48

hihi, nee het is geen jaarling. Had dat al eerder opgenoemd ;)
Ik heb de mijne 1x geschoren maar hij is er na de winter niet beter op geworden xd. Hij had 's zomers zn winterhaar en 's winters zn zomerhaar. Na 1 of 2 daar was ie weer in zn ritme ..