hoeveel inkopen deze winter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MiniLoe

Berichten: 3405
Geregistreerd: 08-08-08
Woonplaats: omg. arnhem

hoeveel inkopen deze winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 12:58

ik weet niet goed of het hier juist staat of bij voeding moet, maar mijn vraag is:

hoeveel moet ik ongeveer inkopen aan gewone baaltjes hooi voor een welsh a/b en een shet om de winter door te komen

afgelope winters kocht ik paar balen per keer ivm kleine opslag. nu hoor ik van alle kanten dat de prijzen zullen stijgen ivm slechte oogsten en te kort bij een strenge winter

nu heb ik de mogelijkheid om 75 balen op te slaan bij een kennis, zal dit zo ongeveer voldoende zijn?

ze zullen zich niet meer kunnen voeden met gras aangezien ze dit altijd volledig stuk lopen,dus moeten het hebben van wat wij bijvoeren. verder voer ik ze smorgens en inn de avond bij met brok en muesli en bv appel of winterpeen

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: hoeveel inkopen deze winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 16:19

of het genoeg is kun je nooit zeker weten, kan ook teveel zijn. Het is denk ik afkijken wat het weer doet en hoe nat de weide is etc. ik zou gewoon 75 balen inslaan als je daar de ruimte voor hebt. mocht het te weinig zijn kun je vast nog wel ergens wat extra balen vandaan halen. Misschien is het een idee om dit jaar bij te houden hoeveel balen je opvoert dan weet je voor volgend jaar ongeveer wat je nodig hebt mocht het hooi dan weer schaars worden.

fro

Berichten: 738
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Drenthe

Re: hoeveel inkopen deze winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 16:23

ongeveer 3 kwart baal hooi per dag rekenen;)

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 16:25

ligt er ook aan tot hoelang je nog gras voor ze hebt.
als je uitgaat van nov t/m maart hooi is 5 mnd, denk dat je toch wel 4 balen per week nodig zal hebben. dan zit je op +/- 90 balen ofzo.

ELpatcho
Berichten: 3581
Geregistreerd: 25-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 16:27

Wij rekenen 100 baal per paard, dus zal je iets lager kunnen gaan zitten voor die kleine knolletjes. Maarja als je nog zo'n winter als afgelopen jaar kunt verwachten, kan je beter ruim inkopen.
Laatst bijgewerkt door ELpatcho op 05-09-10 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: hoeveel inkopen deze winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 16:28

elpatcho, weet jij zo ook hoelang je doet met van die grote voorbroogbalen?

Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Re: hoeveel inkopen deze winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 16:29

wij verbruiken 200 balen voor 2 welsh a pony's en een paard. Ik denk dat je er al snel 100 nodig hebt.

ELpatcho
Berichten: 3581
Geregistreerd: 25-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 16:30

Ik dacht dat er in die grote voordroogbalen, 12 tot 15 balen zitten.

MiniLoe

Berichten: 3405
Geregistreerd: 08-08-08
Woonplaats: omg. arnhem

Re: hoeveel inkopen deze winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 13:58

ik kreeg te horen die welsh a zes kilo hooi per dag, dat is drie plakken,gister gewogen. de shet wat minder, is idd iets meer dan een halve baal per dag.

zal het bijhouden idd, wel zo makkelijk, nu ook makkelijker door de grote inkoop ipv losse baaltjes per keer

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: hoeveel inkopen deze winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:36

Die grote voordroogbalen moeten binnen enkele dagen opgevoerd kunnen worden anders gaan zij schimmelen. Met een klein aantal paarden is het duurder.

MiniLoe

Berichten: 3405
Geregistreerd: 08-08-08
Woonplaats: omg. arnhem

Re: hoeveel inkopen deze winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 23:02

ik heb 75balen op kunnen slaan.
zolang de hooiprijzen vrij stabiel blijven breek ik die 75balen nog niet aan en koop ze nog gewoon bij de boer, beter hooi over dan te weinig

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 10:56

Je kunt beter wat teveel hebben dan te weinig, dus even ruim rekenen. Zeker voor een pony is het handig om ook met volgende lente en zomer rekening te houden voor het geval je gras te kort komt door bv droogte of in het voorjaar te voedzaam gras hebt voor een pony. Het is dan handig dat je hooi voert dat een jaartje oud is.
Ik houd daar altijd rekening mee. Deze zomer hebben we genoeg van afgelopen winter over gehouden, wat nu opgevoerd wordt. Ze krijgen dagelijks weinig gras (dat zit vol in de groei dus kans op hoefbevangenheid) en een flinke pluk overjarig hooi. Oktober ga ik ook nog redden met het overjarige hooi en in november krijgen ze het rijke hooi weer gevoerd, als het gras op is en er niets meer in zit aan voeding.

Het is afhankelijk wat voor hooi het is, hoe zwaar en groot de balen zijn en wat je pony mag hebben op een dag om niet te vet te worden. Sommige balen hebben in 1 plak al heel veel zitten (dik grof hooi, strak geperst); sommige balen moet je 3 plakken van voeren om aan het zelfde gewicht te komen (dun fijn hooi waar niets van overblijft als je het uitschud bv).

MiniLoe

Berichten: 3405
Geregistreerd: 08-08-08
Woonplaats: omg. arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 18:15

ik kan er maar 75 opslaan bij mn schoonvader, 20km van stal af. op stal heb ik maar ruimte voor 8 hooibalen per keer. ben al blij met die 75 extra. gras te kort hebben we nooit, land genoeg,zelfs afgelopen droogte.

alleen staan ze swinters op een stuk wat ze kapot mogen lopen dus daar staat op een bepaald moment geen gras meer.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:43

fro schreef:
ongeveer 3 kwart baal hooi per dag rekenen;)

voor een welsh a en een shet? :=
mensen kinderen.. dan zijn die wel dik :+
hier gebruik ik 1 baal per dag voor een shetlander, grote C pony, en 2 Tinkers van rond de 1m55 per stuk

MiniLoe

Berichten: 3405
Geregistreerd: 08-08-08
Woonplaats: omg. arnhem

Re: hoeveel inkopen deze winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 13:53

of voer jij te weinig? aangezien mn welsh volgens voerdeskundige zes kilo hooi op een dag nodig heeft, komt met die balen die ik nu heb dan al uit op halve baal per dag voor alleen de welsh.

een boer zei vandaag tegen mij: ik zou me niet druk maken om de prijssteigingen maar of je straks uberhaupt nog hooi kan krijgen.

hoe denken jullie daar over, wat zijn de berichten die jullie krijgen of oppikken in je omgeving, degene die niet genoeg hebben kunnen opslaan,krijgen die straks gewoon te horen 'het is op'

ligt natuurlijk aan de winter maar als je uitgaat van vorig jaar.

heb 75 handzame baaltjes opgeslagen, kan nog dertig grote bijkopen, denk dat ik die er ook maar bij opsla als ik het zo hoor

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: hoeveel inkopen deze winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:57

bij mij eten ze zoveel als ze opkunnen, voer echt grote hoeveelheden,maar meer dan een baal per dag eten ze niet op.

hier is tot nu toe qua hooi alles prima, vooral omdat ze meesten vorige week nog hebben kunnen maaien en binnenhalen.
ik heb voor deze winter in ieder geval verschillende adressen om hooi te halen mocht dat nodig zijn, maar mijn vaste boer had stapels en stapels liggen zag ik vorige week al :j

MiniLoe

Berichten: 3405
Geregistreerd: 08-08-08
Woonplaats: omg. arnhem

Re: hoeveel inkopen deze winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 14:23

denk dat jouw balen dan groter zijn, dat kan ook natuurlijk

MiniLoe

Berichten: 3405
Geregistreerd: 08-08-08
Woonplaats: omg. arnhem

Re: hoeveel inkopen deze winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 18:58

zo heb nog wat balen kunnen regelen, heb er nu negentig balen liggen die ik rond november moet beginnen aan te breken, moet ik een end komen, thnx allen voor advies en antwoorden.

ga eens bijhouden vanaf waneer ik begin aan die balen en wat ik verbruik zo een winter periode, dit jaar ook voor het eerst gehele winter met twee ponys, voorgaande winters alleen de shet gehad