Voor het eerst zonder deken, of toch nog maar even niet.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Darkness85

Berichten: 2439
Geregistreerd: 17-08-08
Woonplaats: Haarlem

Voor het eerst zonder deken, of toch nog maar even niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 22:38

Hoi mensjes.

Ik zit er serieus over te denken om m'n paard voor het eerst zonder deken te laten. Dit omdat ik ben verhuisd van stal. Ik sta nu bij een boer waar ze overdag buiten staan en 's nachts binnen. M'n start kaart en het wedstrijd rijden heb ik opgezegd. M'n Tinesje word nu dus niet meer fanatiek bereden. Alleen een beetje recreatief. Tines is een Tuiger en hij is 16 jaar.

Ik vind het ieder jaar een mega gedoe met die dekens. Dit jaar ook weer. Ik heb hem een week of wat geleden met die hele zware regenval wel onder een 0gr regendeken gehad. Maar die is nu alweer een tijdje af. Maar ik vraag me af of mijn Tinesje dus nu in 1x zonder deken de winter in kan.

Hij heeft tot z´n 5e wel altijd dekenloos gestaan heb ik gehoord. Omdat hij vroeger altijd z´n dekens sloopte. Maar na die tijd stond hij ´s winters altijd onder een 330gr deken. Ook stond hij altijd binnen in de winter. Wel eens een half uur in de paddock. En buiten een uurtje wandelen/grazen aan de hand. Maar verder niet.

Tines heeft het nooit echt koud. Hij maakt ook nooit wintervacht aan. Ook niet als ik toevallig is laat begin met dekens. Daar maak ik me dus zorgen om. Wat nou als hij geen wintervacht aan maakt? Kan hij dan ook gewoon dekenloos de winter door? Hij staat nu in de winter grotendeels buiten in de paddock ipv in z'n stal.

Wie heeft dat ook gedaan? Z'n ex "sportpaard" na jaren voor het eerst dekenloos de winter door? Wat zijn jullie ervaringen?

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 22:43

Ja hoor, dat is heel goed mogelijk.
Ik ken verschillende paarden (waaronder ex-dravers... echte sportpaarden die vanaf 1,5 een dek op kregen) die op latere leeftijd dekenloos zijn gaan leven.
Natuurlijk is niet gezegd dat je paard direct een dikke wintervacht ontwikkelt.
Maar er zijn genoeg paarden met een niet zo'n dikke vacht die het toch niet koud hebben.
Het gaat meer om de structuur van de vacht dan de dikte.

Mocht het niet lukken, dan kun je je paard alsnog een deken op doen.

Darkness85

Berichten: 2439
Geregistreerd: 17-08-08
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 22:46

Ja dat is ook wel weer zo. Ik kan hem tuurlijk altijd nog een deken op doen. Tines heeft trouwens ook een erg dunne, zachte en gladde vacht. Niet ideaal als wintervacht. -O- Ik heb m ook nog nooit hoeven scheren.

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 22:48

vorig jaar voor het eerst de deken afgelaten en damn wat kreeg ze een vacht. Ging super heeft het een keer een beetje koud gehad met regen in combinatie met regen maar na meer ruwvoer ging dat beter. Je kan altijd een deken nog opleggen mocht het niet gaan.

Darkness85

Berichten: 2439
Geregistreerd: 17-08-08
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 22:51

Maar is het niet zo dat als ze eenmaal een wintervacht aan gemaakt hebben. En ze het toch nog koud hebben dat een 0gr regendeken dan niet genoeg is? Moet je dan echt een gevoerde op gaan leggen? Kan/mag dat met zo'n vacht? Of moet ik m dan gaan scheren ofzo?

Elanor

Berichten: 6777
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 22:51

Ik heb de mijne voor het eerst zonder deken gezet toen ze een jaar of 25 was, ze heeft voordien altijd 's winters onder dek gestaan. Je staat ervan versteld hoe vlot ze een vacht kunnen kweken als het kouder wordt. Wel zorgen dat ze steeds voldoende ruwvoer hebben om 'de kachel te blijven stoken. Nooit een probleem gehad, ze loopt nu als 5 winters zonder, ook gewoon als het sneeuwt. :) Bedenk trouwens dat een groter paard het in theorie nog minder snel koud heeft dan een kleine pony, oppervlak neemt veel minder snel toe dan inhoud. :)
Laatst bijgewerkt door Elanor op 13-09-10 23:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Darkness85

Berichten: 2439
Geregistreerd: 17-08-08
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 22:53

elanor schreef:
Bedenk trouwens dat een groter paard het nog minder snel koud heeft dan een kleine pony, oppervlak neemt veel minder snel toe dan inhoud. :)


Eeeeh. Die vat ik ff niet. Vooral t 2e gedeelte van de zin. :o?

Elanor

Berichten: 6777
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 23:01

Euh, ff denken hoe ik het makkelijk uitleg. :D

Stel je een pony en een paard even voor als twee bowlingballen, de ene groot en de andere klein. Wanneer een bol groter wordt, neemt de oppervlakte toe met het kwadraat van de straal, maar de inhoud neemt toe met de derde macht van de straal. Oftewel: de inhoud neemt sneller toe dan de oppervlakte. Dus hoe groter de bol (paard), hoe meer inhoud t.o.v. de oppervlakte.
Die "inhoud", het lijf, produceert warmte. Die warmte verdwijnt via het oppervlak. Een grote bol (paard) heeft meer inhoud, dus produceert meer warmte, en heeft daarbij ook minder oppervlakte, dus raakt die warmte ook minder snel weer kwijt. Een kleine bol (pony) produceert minder warmte en raakt die warmte ook sneller kwijt omdat hij in verhouding met zijn inhoud meer oppervlak heeft. :) Verduidelijkt dat het een beetje? :+

Darkness85

Berichten: 2439
Geregistreerd: 17-08-08
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 08:18

Wiskunde was nooit mijn sterkste vak op school. Maar ik snap je. :D

MosselJarig
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Voor het eerst zonder deken, of toch nog maar even niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:09

Mijn paard is dan wel geen sportpaard, maar heeft wel altijd een deken op gehad, hij gaat nu de 3de winter in zonder deken. Ook hij had altijd een mooie gladde vacht onder de deken en ook niet dik, nu is hij met de winter een lekker teddy

Sodeletuut

Berichten: 21303
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Voor het eerst zonder deken, of toch nog maar even niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:13

Ik zal zeggen, gewoon de deken af laten. Ik denk eigenlijk met veel zekerheid te kunnen zeggen dat je paard gewoon een normale wintervacht gaat ontwikkelen. Het ligt natuurlijk aan de lengte van de dagen hoe de vacht groeit, maar ook zeker aan de temperatuur van het lichaam. Je doet je paard geen deken om, dus hij zal zelf moeten zorgen dat als het kouder wordt, hij zichzelf warm kan houden. Daarom zal hij een vacht gaan ontwikkelen. :)

spiritxxx

Berichten: 525
Geregistreerd: 13-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:25

Ik zou hem ook aflaten, zeker als je er niet heel hard mee aan het werk gaat.
Mijn nieuwe paard wil ik ook zonder deken laten deze winter, maar die heeft ook nog nooit een deken op gehad, en doet niet veel.
Als je gewoon niks doet kwa dekens gaat hij uiteindelijk zelf wel zijn vacht zo regelen dat hij het niet koud heeft.

JoT

Berichten: 4009
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 22:19

Darkness85 schreef:
Maar is het niet zo dat als ze eenmaal een wintervacht aan gemaakt hebben. En ze het toch nog koud hebben dat een 0gr regendeken dan niet genoeg is? Moet je dan echt een gevoerde op gaan leggen? Kan/mag dat met zo'n vacht? Of moet ik m dan gaan scheren ofzo?



Nope, geen dun regendekentje erop. Dan kan je paard z'n haren niet meer omhoog zetten en dan werkt de verwarming een stuk minder goed. Ik zou het gewoon zonder deken proberen. Heb je het idee dat het niet goed gaat, dan kan je er alsnog een deken op gooien. Let wel op het voer, een paard dat zichzelf warm moet houden heeft daar wel voldoende 'brandstof' voor nodig. Mijn paard maakt overigens ook geen superdikke wintervacht aan, maar als je je hand op zijn huid legt, dan is het daar toch best warm, ook in de winter.

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 00:30

Mijn senior heeft (sinds vorig jaar) op regendagen en winderige dagen een lichte regendeken op (600 dn) welke goed ruim ligt. Ik heb niet de indruk dat dat nadelig is voor de werking van de vacht. Juist zwaardere dekens drukken de vacht plat.
Hij houd zich prima op temperatuur.

Darkness85

Berichten: 2439
Geregistreerd: 17-08-08
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 08:28

@ Mossel: Hoe oud is jou paard?

@ JoT: Dat wist ik idd. Dat ze wel genoeg "brandstof" moeten hebben om zit warm te kunnen houden.

@ Senna21: Uiteraard drukken zwaardere dekens de vacht nog platter. Maar dat is met gevoerde dekens niet erg. Want onder een gevoerde deken hoeft hij z'n vacht niet op te zetten om warm te blijven. ;)

MosselJarig
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Voor het eerst zonder deken, of toch nog maar even niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 10:04

Mijn paard is wel iets jonger indd dan die van jou 8, maar hij was daarvoor niks gewent, en stond merendeel op stal met deken.

Tancreda4

Berichten: 24033
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:08

Ik zou het gewoon in de gaten houden en hem lekker dekenloos alten lopen zolang dat gaat! Krijg je het idee dat hij het toch koud gaat krijgen, kan je altijd een deken op gooien.

Wietje (ook tuiger uiteraard ;)) maakt ook amper wintervacht aan, bij haar is het helaas echt een mietjes vacht. Kou gaat wel, nattigheid en kou of wind niet, dus heb ik haar met zulke dagen een ongevoerde regendeken op om haar warm te houden. Mocht Tinus het koud krijgen, kun je altijd nog dekentjes opgooien, misschien is dan een dunnetje ook al genoeg, kwestie van uitproberen :)

JoT

Berichten: 4009
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:33

Geef ook de moed niet te snel op. Het eerste jaar dat ik mijn paard had, had ie eigenlijk een deken op moeten hebben, maar daar heb ik te lang mee gewacht. Het arme dier was zo mager :o De tweede winter toch weer geprobeerd met in mijn achterhoofd om sneller een deken op te doen als het fout dreigde te gaan. En toen ging het prima. Ik merk nu ook dat zijn vacht alweer wat dikker en vetter aan het worden is, blijkbaar regelt zijn lichaam dat prima zelf :)

Darkness85

Berichten: 2439
Geregistreerd: 17-08-08
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 21:34

@ Tancreda4: Ja ik weet dat Wietekind een "mietje" is.. :') (Die ken ik al wat langer dan vandaag) :D

Maar wat nou als hij straks een echte vacht heeft. En het toch koud heeft van de winter. Kan ik hem dan ook gewoon mn regendeken van 350gr op doen? Of is die dan te dik?

Darkness85

Berichten: 2439
Geregistreerd: 17-08-08
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 21:37

@ JoT: Ik dacht te zien dat Tinesje ook een beetje vacht aan het aanmaken is. :D

Elanor

Berichten: 6777
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:45

Darkness85 schreef:
Maar wat nou als hij straks een echte vacht heeft. En het toch koud heeft van de winter. Kan ik hem dan ook gewoon mn regendeken van 350gr op doen? Of is die dan te dik?


Je maakt je volgens mij teveel zorgen. :D Als hij een goede wintervacht heeft, heeft hij het echt niet koud. 'T is een paard hé, zijn harde schijf is al vanaf zo'n 5 miljoen jaar geleden "voorgeprogrammeerd" om een wintervacht te kweken waarmee hij het niet koud krijgt. Dat programma wordt niet zomaar 'overschreven' door 11 jaartjes met deken. ;) Blijkt ook wel uit het meerendeel van de ervaringen hier. :)

Als, als en áls,... dan kieper je er gewoon een deken op. Ik zou dan gaan voor een 150 grams aan ofzo. :)
Laatst bijgewerkt door Elanor op 15-09-10 21:50, in het totaal 3 keer bewerkt

Tancreda4

Berichten: 24033
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:47

Dan opeens 350 opgooien is dan wel een groot verschil en mogelijk wat teveel van het goede. Ik zou voor dunner gaan.

Darkness85

Berichten: 2439
Geregistreerd: 17-08-08
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 21:48

elanor schreef:
Als, als en áls,... dan kieper je er gewoon die deken op. Krijgt hij het daar toch te warm onder, dan schaf je een 150 grams aan ofzo. :)


Ik heb ook nog een amigo midium (200gr) regendeken hoor. :') :Y)

Darkness85

Berichten: 2439
Geregistreerd: 17-08-08
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 21:50

Tancreda4 schreef:
Dan opeens 350 opgooien is dan wel een groot verschil en mogelijk wat teveel van het goede. Ik zou voor dunner gaan.


Ja maar die 350 is net nieuw. Heb ik een maand of 2 geleden gekocht. (Rhino plus heavy) Dat was voor ik me bedacht om dekenloos te proberen. :') |o

Elanor

Berichten: 6777
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:51

Teruggaan naar de Ruitershop, héél lief kijken en zeggen dat je hem nog niet hebt gebruikt en vragen of je hem toch nog mag ruilen? :D