veulendeken? en waar kopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mexlovenoa

Berichten: 555
Geregistreerd: 07-11-09

veulendeken? en waar kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 18:38

ik hoop dat het gier goed staat....

zijn er mensen die veulendekens gebruiken?? en waarom? of waarom niet?

waar zou je deze kunnen krijgen?

KimD

Berichten: 20416
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: veulendeken? en waar kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 18:41

Agradi.nl :)

Liesje89

Berichten: 9926
Geregistreerd: 01-12-03

Re: veulendeken? en waar kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 18:42

Divoza had ze ook altijd :)

Romy18
Berichten: 1054
Geregistreerd: 08-12-05
Woonplaats: Mol belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 18:48

Waarom zou je n veulen n deken op willen doen?

Laat dat beestje als je blieft lekker in de groep in de wei staan zonder deken... vriendjes slopen dat deken gelijk, veulen zelf sloopt m waarschijnlijk ook, veulen staat in regen en wind buiten en n natte deken is garantie n ziek veulen. Veulenlief kan heel goed dikke teddybeer vacht maken die wel tegen regen en wind kan en veulenlief mag over 3 jaar elk jaar n deken op hebben.
Geef dat beestje gewoon wat ie nodig heeft: vriendjes, goed voer, n grote speeltuin en wat liefde en aandacht en dat wordt ie zeker en vast net zo groot en sterk als met n deken waar ie niets aan heeft :-)

wendy1987

Berichten: 6925
Geregistreerd: 29-10-07

Re: veulendeken? en waar kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 18:50

Maar sommige veulens zijn geschoren voor keuringen en krijgen het met dit weer dus erg koud. En om ze dan buiten te kunnen houden is zo'n deken ideaal. Wou dat ik dat gehad had toen onze veulen was. Dan had ze een stuk langer lekker buiten kunnen lopen ipv de stal op omdat ze het koud kreeg door combo regen/wind.

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 18:51

Romy18 schreef:
Waarom zou je n veulen n deken op willen doen?

Laat dat beestje als je blieft lekker in de groep in de wei staan zonder deken... vriendjes slopen dat deken gelijk, veulen zelf sloopt m waarschijnlijk ook, veulen staat in regen en wind buiten en n natte deken is garantie n ziek veulen. Veulenlief kan heel goed dikke teddybeer vacht maken die wel tegen regen en wind kan en veulenlief mag over 3 jaar elk jaar n deken op hebben.
Geef dat beestje gewoon wat ie nodig heeft: vriendjes, goed voer, n grote speeltuin en wat liefde en aandacht en dat wordt ie zeker en vast net zo groot en sterk als met n deken waar ie niets aan heeft :-)


Zooo wat ben jij voorbarig.... ze stelt gewoon een vraag hoor.

Ben persoonlijk ook wel benieuwd naar de reden om zo'n deken te gebruiken, omdat de meeste mensen dekens alleen gebruiken bij paarden die getraind worden/ oude zieke paarden.

amyz

Berichten: 6910
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 18:54

Als t niet nodig is zou ik n veulen ook niet onder een deken zetten.. Ze bouwen in dat eerste jaar zo veel weerstand op! Mijne heeft vorig jaar ook lekker zonder deken gestaan en nu ivm keuring wel een deken, maar intussen is ie nu wel winterhard :)

mexlovenoa

Berichten: 555
Geregistreerd: 07-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 18:57

Romy18 schreef:
Waarom zou je n veulen n deken op willen doen?

Laat dat beestje als je blieft lekker in de groep in de wei staan zonder deken... vriendjes slopen dat deken gelijk, veulen zelf sloopt m waarschijnlijk ook, veulen staat in regen en wind buiten en n natte deken is garantie n ziek veulen. Veulenlief kan heel goed dikke teddybeer vacht maken die wel tegen regen en wind kan en veulenlief mag over 3 jaar elk jaar n deken op hebben.
Geef dat beestje gewoon wat ie nodig heeft: vriendjes, goed voer, n grote speeltuin en wat liefde en aandacht en dat wordt ie zeker en vast net zo groot en sterk als met n deken waar ie niets aan heeft :-)


ik heb niet gezegt dat ik hem ga kopen.. ik wil eerst reacties wat andere ervan vinden. daarbij
vind het ook niet echt aardig overkomen.. ''veulenlief'' krijgt wat hij nodig heeft. in dit topic wil ik horen van mensen of zij een deken gebruiken of niet. je hoeft niet zo te reageren

Daphaan

Berichten: 1144
Geregistreerd: 03-07-08
Woonplaats: Leiden

Re: veulendeken? en waar kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 19:00

ik ben erg betuttelend met mijn veulen, maar een deken kreeg hij niet :)
als hij geschoren zou zijn zou het een ander verhaal zijn, maar misschien moet je iets meer info geven over je veulen en waar hij staat om passende reacties te krijgen :)

rocymax

Berichten: 6484
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Re: veulendeken? en waar kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 19:03

ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of een veulen als die geschoren is een deken nodig zou hebben, dus ik lees dit topic lekker mee.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 19:07

Een deken bij veulens wordt over het algemeen gebruikt als het beestje niet gezond is of de pech heeft om een vroeg/laat geboren te worden en in gure weerstomstandigheden terecht komt (zo heb je veulens die met sneeuw ter wereld komen). En zoals eerder genoemd, diegene die geschoren zijn.

Bovenstaande drie redenen gaan denk ik het vaakste op.

[edit] Maar de vuistregel is: beestje gezond, geen deken op.

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 19:08

Als een veulentje te vroeg is geboren of om een andere reden weinig weerstand heeft, is een dekentje geen overbodige tijdelijke luxe.
Maar verder zonder deken; de vacht is de meest perfecte deken die er bestaat.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Re: veulendeken? en waar kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 00:01

Ik vind dat je alleen een deken moet gebruiken op aanraden van bv een dierenarts als je dus een ziek/zwak veulen hebt of zoals magda_90 zei een vroeg/laat geboren veulen.

Waarom niet? Omdat een veulen geen heftige inspanningen hoeft te doen en dus gerust z'n wintervacht kan behouden.
Daarbij spelen veulens graag en de kans dat ze de deken slopen of verstrikt raken in de deken door het spelen is een tikkeltje groter dan bij een volwassen paard.

Voordelen zie ik dus alleen in als het nodig is en dus medische redenen heeft.

naambordjes
Berichten: 663
Geregistreerd: 18-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:34

magda_90 schreef:
Een deken bij veulens wordt over het algemeen gebruikt als het beestje niet gezond is of de pech heeft om een vroeg/laat geboren te worden en in gure weerstomstandigheden terecht komt (zo heb je veulens die met sneeuw ter wereld komen). En zoals eerder genoemd, diegene die geschoren zijn.

Bovenstaande drie redenen gaan denk ik het vaakste op.

[edit] Maar de vuistregel is: beestje gezond, geen deken op.



Ben het hier ook mee eens, denk dat dit wel de 3 hoofdredenen zijn voor dekengebruik bij een veulen. :j

Hananas
Berichten: 1674
Geregistreerd: 25-03-08

Re: veulendeken? en waar kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:42

Ik heb altijd gehoord dat veulens onder deken minder weerstand hebben. Lijkt me wel logisch, maar of het bewezen is betwijfel ik.

amyz

Berichten: 6910
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: veulendeken? en waar kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 11:18

Tsja met een deken kunnen de haren niet rechtop staan om warmte vast te houden, dus je hebt een verrekte dikke deken nodig met zo'n kleintje... Misschien dat je daardoor op een slechtere weerstand komt? Sowieso krijgen ze niet de gelegenheid om uberhaupt weerstand op te bouwen..

Cavalry
Berichten: 48
Geregistreerd: 08-09-10

Re: veulendeken? en waar kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 11:44

ik zou het eerlijk gezegd niet goed weten, zelf nooit een veulen gehad maar ook nooit een veulen met een deken gezien. Allemaal ( neem ik aan ) een dikke wintervacht, ik lees hem ook mee. Ik ben wel benieuwd!

amyz

Berichten: 6910
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: veulendeken? en waar kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 11:57

Mijn (intussen jaarling natuurlijk) veulen stond afgelopen winter 24/7 buiten zonder deken, en stond als enige van de ploeg niet te rillen.... Die hád me een vacht! Ze maken m wel aan hoor :) Daarbij zijn ze vaak best slim; die van mij ging naast de baal hooi in het gevallen hooi liggen, de etende pony's ernaast lieten veel uit hun mond vallen en zodoende had poown een heerlijk dekentje en matrasje van hoor, waar ie ook nog is van kon eten :P

mollypaardje
Berichten: 29
Geregistreerd: 08-09-10

Re: veulendeken? en waar kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 12:23

Ik zou alleen bij echte noodzaak een dekentje bij een veulen opleggen, bij ziekte of iets dergelijks.

JoyceLa

Berichten: 2123
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Alphen aan de Rijn

Re: veulendeken? en waar kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 12:45

Is er naast de discussie waarom veulens wel/ niet een deken ommoeten iemand die weet waar je ze voor een degelijke prijs kan bestellen? Of tweedehands kan verkrijgen? Ik ben namelijk op zoek naar een gevoerde regendeken en een echte winterdeken voor mijn veulen. En nee het zou neit mijn voorkeur hebben maar mijn veulen van is net doodziek geweest en moet nu goed aansterken.

amyz

Berichten: 6910
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: veulendeken? en waar kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 12:47

Uhm ik ben ze ooit tegengekomen... Je kan is gaan googlen, weet nmlk de site niet meer en is al een tijdje geleden. Zijn er iig niet veel, maar ze zijn ook weer niet al te duur, iets van 35 euro als ik het me goed herinner.

jwbos

Berichten: 334
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:21

mirka1994 schreef:
Is er naast de discussie waarom veulens wel/ niet een deken ommoeten iemand die weet waar je ze voor een degelijke prijs kan bestellen? Of tweedehands kan verkrijgen? Ik ben namelijk op zoek naar een gevoerde regendeken en een echte winterdeken voor mijn veulen. En nee het zou neit mijn voorkeur hebben maar mijn veulen van is net doodziek geweest en moet nu goed aansterken.



Wij hebben deze in het assortiment, dit inderdaad als er een veulen ziek is, te vroeg geboren worden of voor gebruik in een koude periode. De staldekens hebben we hierom altijd op voorraad voor noodgevallen.

http://ww.uhg-shop.nl/?Lng=nl&PageID=2& ... ubCatID=39

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: veulendeken? en waar kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 16:45

Het is onjuist dat een veulen aansterkt of meer weerstand krijgt door een deken. Eerder een vermenselijking van het veulen. Zelfs mijn ernstig verzwakte en verwonde weesveulentje heeft het fantastisch overleefd zonder deken.

JoyceLa

Berichten: 2123
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Alphen aan de Rijn

Re: veulendeken? en waar kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 16:58

Dat ze er meer weerstand van krijgt heb je mij niet horen zeggen. Op deze manier hoeft zelf geen energie te verspillen om warm te blijven. Ze kan haar energie op dit moment beter gebruiken..

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:31

Voor een veulen dat geschoren is voor een keuring kan ik me voorstellen dat je met dit weer een waterdicht dekentje buiten op zou willen leggen, voor een normaal gezond veulen met eigen vacht zou ik het nooit doen, laat ze maar sterk worden...