Zelf anti-insectenspray maken -> emulgator?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zeebries

Berichten: 2394
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 08:07

Owkee, in dezelfde verhoudingen als ergens bovenaan dit topic vermeld?

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Re: Zelf anti-insectenspray maken -> emulgator?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 11:51

Ik heb mijn vliegenspray uiteindelijk als volgt gemaakt :

1/2 liter water
1/2 liter azijn
10 druppels essentiële cederolie (tegen de vliegen)
10 druppels essentiële citronellaolie (tegen de muggen)
10 druppels essentiële tea tree olie (tegen de teken)
2 drupjes dreft (om de oliën op te lossen in het water)

alles bij elkaar doen, schudden en voila

eigenlijk wou ik er nog hertshoornolie bij doen tegen de dazen ook, maar dat moet ik nog ergens gaan kopen

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: Zelf anti-insectenspray maken -> emulgator?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 14:37

Hihi, helemaal mijn recept eilandje en ik wilde idd nog reageren met de toevoeging: hertshoornolie tegen de dazen

Overigens nog een tipje voor de mensen met honden en katten, teetrea olie helpt niet alleen tegen teken maar ook tegen vlooien (moet dan geen vlooien explosie zijn maar ze zijn er niet gelukkig mee)

fayetje
Berichten: 30
Geregistreerd: 19-04-06
Woonplaats: België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 14:26

als je olie en water wil mengen geraakt de olie niet door de waterstofbruggen van de watermoleculen elk soort detergent (afwasmiddal) kan met 1 of 2 drupjes deze bruggen verbreken als je in een dooschijnende fles kijkt terwijl je dit doet zie je de olie direkt vallen naar beneden goed schudden dan en dan lukt het wel je moet wel onthouden elke keer voor je hem gebruikt weer te schudden anders heb je alleen water vermits de olie weer lichtjes bovenop gaat liggen ... veel succes

Pareltjuh

Berichten: 281
Geregistreerd: 02-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 20:56

ik vind afwasmiddel niet zo'n fijn idee, ik ga liever voor 2 druppels babyshampoo, zeepvrij en ph-neutraal.

Acilon

Berichten: 1195
Geregistreerd: 14-04-03
Woonplaats: Adegem-oost vlaanderen

Re: Zelf anti-insectenspray maken -> emulgator?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 13:31

mag ik even een opmerking maken? tee trea helpt inderdaad zeer goed bij paarden maar opletten bij gebruik op honden en katten, ze zijn er erg gevoelig aan en kunnen daardoor in coma of erger gaan..

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: Zelf anti-insectenspray maken -> emulgator?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 15:16

Heb je daar misschien een bronvermelding van Acilon? Ik heb daar nog nooit van gehoord en aangezien ik het al jaren bij mijn hond en katten (tekenafweer, werkt geweldig goed) gebruik wil ik daar wel even wat over lezen, ik wil graag weten wat er kan gebeuren bij wat voor gebruik.

Joyce_oud

Berichten: 90
Geregistreerd: 11-05-06
Woonplaats: Barendrecht :)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 10:13

Ik doe 1/4 citronella, 1/4 azijn, 1/2 water en een drupje dettol!

Werkt super!

jantineS

Berichten: 427
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: groesbeek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 13:09

Eej, ff over dat tea tree, ik ben er zeer tevrede over. Maar ooit hebt ik dat gemengt met citronella. Van dat spul in zo'n groen flesje.. Man mijn pony ging over de rooie van gekheid. Ik weet niet wat het was, maar het was geen goede combie..Misschien lag het aan de pony, maar ik zou er mee oppassen..

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: Zelf anti-insectenspray maken -> emulgator?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 14:10

Ik zou als ik jou was ook niet zomaar spul gaan mengen als je niet weet wat het precies is en wat voor effect het kan geven. Voor het zelfde geld brand je de gaten in de huid van je pony, ik zou mij toch eerst even inlezen in het spul wat je wil gaan gebruiken.
Overigens hebben zéér veel paarden een allergische reactie op citronella, ik gebruik het in ieder geval niet, voorkomt erg veel ellende!

wizewo

Berichten: 2603
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: regio Antwerpen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 17:56

Mijn mengsel bestaat vnl uit het water van gekookte kruidnagelen(erg lang laten koken, half uur of zo) met citronella en wat azijn. Exact het mengsel van de paardenwinkel bij ons in de buurt alleen 20 EUR goedkoper! Het werkt ook even tegen de dazen.


citronella kan je ook rustig weglaten hoor... heb ik bij gebrek aan citronella uit kunnen testen.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 11:04

Eerst even een opmerking. Essensiele olie bestaat niet. Het zijn Etherische olieen. Essensiele is een vertaalfout uit het engels(daar zijn het essential oils).
Ik kan het weten, werk bij de grootste (en enige ) distilateur van etherische olieen in nederland

Citronella kan idd reacties geven. Tea tree werkt ook ontsmettend, werkt dus ook super op wondjes!
Kruidnagel olie is ook super om er in te doen.

Ik gebruik het vliegenmiddel van mijn hoefsmid, gemaakt van eterische olien. Ik ben zelf niet van het mengen(alleen van het handelen en distileren er van ) en begin daarom daar ook niet aan(het is allemaal natuurlijk, maar natuurlijk wil lang niet altijd zeggen dat het veilig is!!!!).

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Zelf anti-insectenspray maken -> emulgator?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 13:05

Ik gebruikte altijd verschillende olien die ik oploste in de alcohol. Dan aanlengen met water.

Altijd teatree, meestal lemongrass

Soms geranium, walnoot olie of eucaliptus

NOOIT citronella. Mijn zwarte pony verkleurt erdoort bij het leven en mijn Haf heeft vorig jaar brandwonden vd citronella opgelopen

Ik heb wel vaker gehoord dat een drupje afwasmiddel werkt. Ik ga dat denk ik ook eens proberen! Scheelt toch weer alcohol.

Ik spuit er in het dazenseizoen een spray of 2 hertshoornolie in. (CTD spray)