[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 09:00

Oh wauw wat een werk!! Heb je dat met de naaimachine gedaan? Ik kan m’n moeder eens lief aankijken… :D gebruik je speciaal garen?
En idd die voering van de horseware dekens gaat idd snel stuk….
Gister stonden de haren op de schoft hier en daar een beetje omhoog omdat ze daar in de stof/ het gaas zaten maar verder zag t er goed uit. Ik ga wel even kijken of er een lapje stof op de schoft kan komen :j

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 09:38

Ja, samen met mijn man. Want wat een pokkewerk. Hebben dit vorig jaar ook gedaan bij de te grote deken en het zit als een huis.

Ik heb standaard een leernaald die ik gebruik en Guttermann sterk polyestergaren:
https://www.riasfournituren.nl/guterman ... er-sterk-gütermann-garen/

De lycra die ik heb gebruikt heb ik eerder een link van gedeeld. Dat is hetzelfde materiaal als die maskers. Schuurt niet en is wat dikker, sterker en niet warm.

Wiwabalia

Berichten: 4693
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 09:55

Ik kan het vliegenmasker van Rambo aanbevelen.

Mijn merrie trok continue alles af ij de wei maar liep vervolgens met vieze betraande ogen. Omdat deze de ogen echt goed vrij laat, is het de enige die ze (denk ik?) prettig vind.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 10:35

Hoi,

We zitten niet in het seizoen maar ik heb een vraag over de amigo liner onderdekens.
Ik wil voor komende winter overstappen op dit systeem en heb deze week een liner overgenomen van iemand.
Maat 5.0 = 152 voor onze A pony.

Nu is mijn vraag naar jullie ervaringen, heb ik een misproductie gekocht ? Of zijn ze normaal gesproken wel netjes passend ?
De lengte is keurig maar de borstomvang is gigantisch waardoor de borstsluiting ergens onder haar boeg hangt. Niet te doen natuurlijk, ik kan hem wel innemen met de naaimachine maar ik ben wel erg benieuwd of ze normaal wel vergelijkbaar met de outdoordekens zijn qua maat en model voordat ik nog andere varianten van de liners wil aanschaffen.

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 10:58

Ze zijn in mijn ervaring vrij wijd bij de borst ja. Maat 5.0 klinkt ook groot voor een a pony.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 11:07

5.0 is wel de maat van haar andere dekens en dat zit goed. Dan zit de borst sluiting ook gewoon netjes

Dan vraag ik me wel of of dit systeem dan het beste is voor haar

prugelpiet

Berichten: 12555
Geregistreerd: 20-01-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 13:14


Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 15:24


MaritB

Berichten: 8625
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 16:05

carlijn83 schreef:
Hoi,

We zitten niet in het seizoen maar ik heb een vraag over de amigo liner onderdekens.
Ik wil voor komende winter overstappen op dit systeem en heb deze week een liner overgenomen van iemand.
Maat 5.0 = 152 voor onze A pony.

Nu is mijn vraag naar jullie ervaringen, heb ik een misproductie gekocht ? Of zijn ze normaal gesproken wel netjes passend ?
De lengte is keurig maar de borstomvang is gigantisch waardoor de borstsluiting ergens onder haar boeg hangt. Niet te doen natuurlijk, ik kan hem wel innemen met de naaimachine maar ik ben wel erg benieuwd of ze normaal wel vergelijkbaar met de outdoordekens zijn qua maat en model voordat ik nog andere varianten van de liners wil aanschaffen.

Wat groot! Een a-pony is een pony tot 1.17 hè :)

Mijn welsh sectie was een 1.20 (B pony die eigenlijk) en droeg maat 4.9 :)

Mijn shetlander, a -pony draagt maat 4.3 (130)

De sluiting van de borst zit enorm laag, die laten verplaatsten helpt al. En als de liner vast zit in het deken is het ook al anders.

IwanLuver
Berichten: 1880
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 20:07

Mijn Lemieux Afbeelding
|(

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 20:41

%) wat super k*t!!

Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 21:05

Tjezus….hoe kan dat nou? Is je paard ergens achter blijven hangen?

IwanLuver
Berichten: 1880
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 22:11

Ja, geen idee? Verder geen beschadigingen aan de deken of aan haar lijf

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 16:26

Wel goed te maken, als het alleen maar langs de naad is. Dat scheelt iets :(:)

Mel80life

Berichten: 5
Geregistreerd: 26-01-23
Woonplaats: Hengelo

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 18:52

Hoi! Mijn pony draagt een Rambo sweet itch deken, zonder halster of vliegenkap, maar de deken blijft niet om de oren heen zitten. Hals blijft wel op zijn plek. Is dit gevaarlijk? En “werkt” de deken zo nog wel?
Zou ik er een vliegenkap bij kunnen gebruiken en de deken los kunnen laten hangen? Ook met kap is de nek te kort om te blijven zitten met grazen..
Of zou het een idee zijn om de oorgaten dicht te naaien? Deken zit verder top dus zou het zonde vinden om een nieuwe te moeten kopen..

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 19:41

Nee hoor, hier zit hij ook nooit om te horen. Nooit problemen mee gehad.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 21:08

Oor opening dicht naaien of verwijderen is wel een goed idee als je het niet gebruikt.
Ik heb er een keer 1 gehad die met de tak van zijn achterijzer er in vast zat

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 10:10

Heeft iemand al ervaring met de Presteq vliegedeken big neck?

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 11:20

Niet met de presteq, maar slechte ervaringen met andere XL versies. Ik heb nu 3 keer een XL versie geprobeerd (een van Bucas, een van Rambo en 1 x Amigo) en ze zijn allemaal veel te wijd op mijn Irish Draught merrie, terwijl ‘gewone’ dekens weer veel te krap zitten op d’r borst en hals :\

Inmiddels ben ik wel een beetje uitgeprobeerd, kan geen passende vliegendeken vinden en heb al zoveel geld verspild, doordat ze gewoon onmogelijk schoon blijven bij het passen. Ze moet echt even een stukje lopen, liefst draven, voor ik kan zien of het echt goed zit en dan heb je zo weer een veeg..

Of ben ik te kritisch en is het niet erg als het her en der een beetje dubbel gaat zitten op d’r borst?

Nouja, hier heb je niks aan, maar moest even m’n frustratie kwijt :+

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 11:37

fransje23 schreef:
Heeft iemand al ervaring met de Presteq vliegedeken big neck?

ah mooi wist niet dat ze die ondertussen hadden.
Vorig jaar of jaar daarvoor eens geïnformeerd naar de maat en toen zeiden ze dat ze in de toekomst een big neck zouden uitbrengen.

Mij lijkt die sluiting opzij erg fijn.

Zelf heb ik nu voor een paard de rambo xl
Voor de ander nog de shirs, maar als die stuk gaat wilde ik ook voor hem de rambo, maar is dit wellicht ook een optie.

Sorry verder dus nog geen ervaring

Nibbit

Berichten: 10412
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 16:04

lies schreef:
Niet met de presteq, maar slechte ervaringen met andere XL versies. Ik heb nu 3 keer een XL versie geprobeerd (een van Bucas, een van Rambo en 1 x Amigo) en ze zijn allemaal veel te wijd op mijn Irish Draught merrie, terwijl ‘gewone’ dekens weer veel te krap zitten op d’r borst en hals :

Inmiddels ben ik wel een beetje uitgeprobeerd, kan geen passende vliegendeken vinden en heb al zoveel geld verspild, doordat ze gewoon onmogelijk schoon blijven bij het passen. Ze moet echt even een stukje lopen, liefst draven, voor ik kan zien of het echt goed zit en dan heb je zo weer een veeg..

Of ben ik te kritisch en is het niet erg als het her en der een beetje dubbel gaat zitten op d’r borst?

Nouja, hier heb je niks aan, maar moest even m’n frustratie kwijt :+


En de XL een maatje kleiner?

Nibbit

Berichten: 10412
Geregistreerd: 03-06-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 16:05

Heeft iemand ervaring met de bucas sun shower?

Hoe is de pasvorm; geschikt voor smallere of bredere paarden?

Hoe is de voering, blijft de deken goed liggen? (of trekt hij scheef zoals de bucasdekens met fleece?)

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 17:00

Nibbit schreef:
En de XL een maatje kleiner?


Ohja, nooit aan gedacht.. zou het zo simpel zijn?

Mbt de sunshower, die heb ik nooit geprobeerd, maar andere Bucas dekens wel, oa de sweet itch light en de power turnout (met fleece) en op mijn paard liggen ze, ondanks dat ze te krap zaten aan de voorkant/hals, wel altijd op z’n plek. Schuiven dus bij mijn paard juist nooit. Als je die ervaring wel hebt, bij jouw paard, zou ik de gok niet nemen.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 17:35

Ik heb de sunshower voor mijn vorige paard gehad en daar lag ‘ie niet fijn op, maar daar lag niks van Bucas goed op.
Ik heb nu een ander paard waar Bucas zowaar wel goed op ligt, ik heb de sunshower pas aangeschaft maar hij heeft ‘m nog maar 1x kort op gehad, dus ik kan er nog weinig van zeggen.
Ik twijfel wel een beetje aan het schuren van de grove netvoering, maar misschien valt dat mee…

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 17:37

Ik overweeg om mn protector maat 175 toch te gaan verkopen. Na 48 uur dragen vind ik hem toch wat te strak op de schoft. Nu is 183 te groot, dus die doe ik ook maar max 24 uur op. Maar liever te groot dan te klein.

Is voor die deken hier ook interesse? Ik heb hem voorzien van extra binnenvoering tegen schuurplekken op schouder, schoft en staart. En hij is maar 48 uur gedragen.

Origineel
Afbeelding

Met voering
Afbeelding