Stressvol paard scheren, tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 15:01

Ayasha schreef:
pluisje88 schreef:
Ik doe niet aan verdoven met scheren. Ik heb ook een opal en die hoor je amper. Dat je paard daar bang voor is is complete kolder. Dan is er eerst op andere vlakken nog heel veel werk aan de winkel als hij dit niet kan hebben. Stop met pamperen, neem je plek in,
Ga stevig in je schoenen staan en ga de grens van spanning verleggen door in hele kleine stapjes steeds iets lastigere situaties op te zoeken zodat het paard zelf leert spanning te reguleren. Door alleen maar te paaien en alle prikkels weg te houden maak je het probleem alleen maar erger. Je eigen houding is echt cruciaal bij zo’n paard. De mijne kon ik niet aan komen toen ik haar kreeg. Inmiddels scheer ik haar los staand in een weiland, kan ik er met vlaggen en bladblazers achteraan. Je zult het probleem moeten aanpakken. De wereld past zich niet aan aan je paard. Je zult je paard moeten leren om klaar te zijn voor de wereld. Daar help je hem pas echt mee.

Scheren doet geen pijn, de opal heeft geen snoer die ze spannend kunnen vinden en maakt geen geluid. Dus dit is gewoon dikke onzin. Ik heb er de meest rillerige beesten mee kunnen scheren. De eerste aanraking houden ze hun adem in, tweede haal ademen ze weer en na de derde haal is het klaar. In 5 minuten staan ze ontspannen aan hun hooi te knabbelen terwijl ik ze ontdoe van hun jas. Het is maar net wat je eigen houding hierin is. Laat desnoods iemand anders het doen die wat minder “mieperig” is.

Ik zie het je graag komen proberen met Sam hier. :)
En als ik "mieperig" was, was ie uberhaupt niet zo ver gekomen dat scheren nodig was. En mijn man is het nog minder. :+

Eentje die door de voorbenen zakt van angst als je aan de borst komt is niet "gewoon aan het stressen". Het enige paard dat dat ooit gedaan heeft hier was een paard dat daar heel veel redenen toe had en die deed dat vlak voor hij halvelinge in shock ging. (gelukkig was het door de DA dus die kon hem ook behandelen. )


Waarom dan perse de borst willen scheren? Scheer de rest en laat dat zitten. Dan komt dat de volgende keer wel. Beetje out of the box denken mensen…

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 15:02

pluisje88 schreef:
Waarom dan perse de borst willen scheren? Scheer de rest en laat dat zitten. Dan komt dat de volgende keer wel. Beetje out of the box denken mensen…

Dat moet je tegen TS zeggen. Bij Sam krijg je niks gedaan zonder verdoving.. Met verdoving scheren we de benen en het hoofd niet.

deborah_D

Berichten: 170
Geregistreerd: 26-02-14
Woonplaats: België

Re: Stressvol paard scheren, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-22 17:09

Ik wilde hier geen discussie starten over wel of niet verdoven ..

Kort gezegd, ik wil mijn paard scheren, dus geen reacties van 'waarom zou je scheren?'

Ik vind het fijn om iedereen zijn meningen te horen en ik ben hier ook wel wat mee. Ik hou jullie op de hoogte hoe het is gegaan.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Stressvol paard scheren, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 18:16

Klein machientje, veel olie op de machine en begin met patroontje te scheren. En ja helaas dat begint op de borst. Hoe normaler je het vindt hoe simpler het is. En heb een eind doel in je hoofd. Niet in 1 dag of uur hele paard kaal willen hebben, je wil genoeg er af om hem niet na 5 min. stappen drijfnat te hebben. Als streepje genoeg is, super, moet je meer scheren dan weet je dat na de volgende keer rijden.

Benfan

Berichten: 4005
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Stressvol paard scheren, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 18:52

Die van mij scheren we niet meer juist door de stress die het geeft. Wel eens met de dierenarts erover gehad, maar die is ook bang dat ze er dwars doorheen komt en dan zijn ze nog gevaarlijker. heb er wel eens onder gelegen daardoor... niemand die mij nog wil helpen met mijn 'staatsgevaarlijke barbie paard' en dat snap ik volkomen.

Nu zag ik laatst een scheermes achtig ding voorbij komen, waarmee je de lange haren eraf kan scheren. Benieuwd of dat wat kan doen.. is het alleen maar een patroon met korter haar erop hebben zodat ze niet drijfnat word.

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Stressvol paard scheren, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 19:32

De mijne vind het ook niet echt tof. Heeft zeker bij de eerste keer dat is het apparaat er op zet spierspanning maar ik scheer gewoon rustig door. Zonder de moeilijke plekken te doen. En dat breid ik langzaam uit en als hij een plekje minder fijn vind zoals in jou geval zijn borst. dan scheer ik er eerst om heen en dan een klein beetje op dat plekje wat hij niet fijn vind en zo verder. Ik heb de eerste keer geen benen en hoofd geschoren omdat dit wel echt te spannend was en ook gevaarlijk.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 23:32

Ik snap je haast niet zo goed. Als je in 2 oefensessies al zover bent gekomen dan ga je daar toch 2 weken mee door? Dan heb je 14 oefensessies tijd! Flinke kans dat de stress dan weg is en blijft.

deborah_D

Berichten: 170
Geregistreerd: 26-02-14
Woonplaats: België

Re: Stressvol paard scheren, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-22 23:28

Dus, ik heb hem geschoren met een lichte sedatie en dat ging super goed! Hij was best alert maar liet alles goed toe. Nu zag ik vandaag nog een paar stukjes die ik gemist had, scheermachine genomen en deze zonder verdoving geschoren, hij vond het spannend maar eens aan het scheren was het oké! Nogmaals bedankt voor de tips, het deed me sterker in mijn schoenen staan om eraan te beginnen :)

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Stressvol paard scheren, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 13:08

Dat is goed nieuws!

Tenno7

Berichten: 2240
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Stressvol paard scheren, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 00:31

Hier een kwpner die echt panisch werd met scheren. Dan werkt dus ook geen enkele verdoving meer.

Ik heb er daarna een training van gemaakt. De eerste keer scheren duurde ook 2 weken. Inmiddels na 10 jaar kan ik hem echt zooooo makkelijk scheren!! Hij is zooo braaf nu. Alleen zijn hoofd wil hij echt NIET! dus dan verdoofde ik hem wel. En kon ik net zijn hoofd scheren. Hij bleef zich ondanks de verdoving er wel tegen verzetten. Nu is hij met pensioen en doe ik ook zijn hoofd gewoon niet meer. Wil hem niet weer verdoven, en rij geen wedstrijden meer. Dus dan maar een kaal lijf met een fluffy hoofd hahahah.

Het kan dus wel zonder verdoving, maar maak er dan een training van, en zorg dat je zeeën van tijd en geduld hebt als het niet goed gaat!

Lees dat het al gelukt is super fijn!. Hopelijk heb je nog wat aan deze ervaring van mij voor in de toekomst!