[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, Dyonne, Nicole288, C_arola

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 23:21

Binnenkant van mijn dekens is nooit echt vuil of vet. Hooguit een beetje huidvet aan de voorkant.
Geen reden om de deken te wassen.
Nu bewaar ik haar winterdeken niet in huis, dus voor de geur hoeft het ook niet. :)

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Tancreda4

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 23:41

Hier ook geen wasserette. Dekens die jaren mee gingen na een keer proffsioneel wassen En waterdicht maken niet meer waterdicht. Dus nee, ga ik niet meer doen.

Binnenkant was ik op een zonnige dag zelf even met de hand. Of nou ja, even..... Kostte wel wat tijd :))

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 03:45

Hier ook slechte ervaring met wassen. Vind het wel fijn om de binnenlaag te kunnen wassen, daarom blij met het liner systeem. Mijn paarden staan 24/7 buiten dus liggen ook niet in de mest met de deken. Is puur zand en modder wat op de buitenkant komt, ergste spoel je er zo af met wat water.

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 06:40

Hoe vinden jullie dit passen?
Per ongeluk eentje met hals genomen.
Nooit eentje met vaste hals gehad.
Hoe “los” moet die rond zijn hals? Deze vind ik best strak (kan er wel met een vuist nipt tussen) bij de plakkers aan de keel

Afbeelding

Spenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 07:10

Nou laten ook maar bar weinig mensen hun dekens wassen bij een fatsoenlijke bedrijf die wassen met de middelen en volgens de voorschriften van bucas/horseware. Bij zulke bedrijven krijg je ook gewoon garantie op de waterdichtheid en een was certificaat waardoor je gewoon je garantie op de deken behoud.

Heb je hem niet laten wassen doen de merken een heel stuk moeilijker met garantie juist om de reden dat mest/urine/zand de waterdichte maag aantast en zorgt de deken minder goed ademt door het huidvet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 07:21

Maar als ze goed waterdicht zijn en blijven heb je de garantie toch niet nodig?
Ik heb 8 jaar met een Amigo gedaan en daarna overleed het paard waarop de deken lag anders was het nog langer geweest. Nooit laten wassen en nooit problemen.
Heb na haar overlijden de dekens wel laten wassen omdat ik ze toen jaren niet ging gebruiken.

Het grootste gevaar voor aantasting van de waterdichte laag zijn bij mij haar kuddegenoten :D

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 07:22

Haf_Woezel ik vind het er niet verkeerd uit zien. Hoe gaat eten vanaf de grond?

Spenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 08:09

fransje23 schreef:
Maar als ze goed waterdicht zijn en blijven heb je de garantie toch niet nodig?
Ik heb 8 jaar met een Amigo gedaan en daarna overleed het paard waarop de deken lag anders was het nog langer geweest. Nooit laten wassen en nooit problemen.
Heb na haar overlijden de dekens wel laten wassen omdat ik ze toen jaren niet ging gebruiken.

Het grootste gevaar voor aantasting van de waterdichte laag zijn bij mij haar kuddegenoten :D

Wat vreselijk goor sorry 8 jaar niet wassen. Weet je wat daar wel niet aan bacteriën in gaat zitten?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 08:24

Mijn moeder waste de dekens ook nooit door de verhalen van 1 stalgenoot. Deken was echt helemaal op na een paar jaar, niet eens een klein beetje waterdicht meer maar alsof het een staldeken was. Zelfs miezer konden ze niet meer aan. Nieuwe dekens gehaald en elk jaar laten wassen door bedrijf. Enige reden waarom we na bijna 10 jaar een nieuwe gekocht hebben is omdat hij echt kapot gescheurd was nadat paard ergens bleef hangen. De anderen zijn allemaal nog perfect, ondanks dus elk jaar wassen.

Niet wassen was hier dus echt funest voor de deken, want de huidige is detzelfde model alsndie 2 voorgaande. Alleen de laatste 2 gaan veel langer mee als paard ze heel laat. En de binnenkant kan ik echt niet zonder te wassen op blijven leggen := Misschien heb ik gewoon een goor paard, dat kan ook. Die gaat dus wel rustig in de mest liggen ook al zijn er schone stukken, net als in de plassen, modder en gewoon een hoop huidvet.

Enige nadeel nu vind ik dat de onderdeken door ons zelf gewassen moet worden en die heeft ze groot gedeelte van het seizoen op. Daar blijft haar in plakken en vorig jaar kregen we een toeslag vanwege het haar terwijl wij hem al schoongemaakt hadden...

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 19 PR 212

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 08:52

Hier worden de dekens ook ieder jaar gewassen en waterdicht gemaakt... Ik vind het wel zo fris om begin van het seizoen weer een schone deken op te leggen, en na het seizoen, schoon op te bergen...
Ondanks dat mijn paarden beide erg schoon zijn op stal, presteren ze het soms toch om in de mest te gaan liggen...

"There's something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good, perhaps it's the risk, the gamble, in any event it's a thing I need"

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 09:55

En hoe weet je of een wasserij de goede middelen gebruikt?
Zijn dat specifieke producten?

Spenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 09:56

Muze schreef:
En hoe weet je of een wasserij de goede middelen gebruikt?
Zijn dat specifieke producten?

Ja dat zijn specifieke producten. Daar vraag je gewoon naar. En een goeie wasserij geeft ook aan wat ze gebruikt hebben.

Bucas dekens was je met de bucas wash en bucas spray.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 10:02

Ik was 1x per jaar de dekens in een speciekuip met wasmiddel van Nikwax. De buitenkant vd deken spuit ik wel vaker af meermaals in het seizoen.

Verder gebruik ik standaard een onderdeken (gevoerd of ongevoerd). Die was ik meermaals per seizoen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 10:24

Spenk schreef:
Wat vreselijk goor sorry 8 jaar niet wassen. Weet je wat daar wel niet aan bacteriën in gaat zitten?

Bacteriën zitten sowieso overal dus dat is op zich niet zo een ding.
Maar jij doel op ziekteverwekkende bacteriën?

Deken was van binnen echt nog keurig, nauwelijks huidvet.
Scheelt misschien dat ik mijn paard niet scheer waardoor het huidvet in de vacht blijft ipv in de voering van de deken.
Waarom zou ik een deken wassen die niet echt smerig is?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 14:06

Willen jullie even meekijken?
Past dit?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

en de liner
Afbeelding
Afbeelding

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 14:40

DuoPenotti schreef:
Willen jullie even meekijken?
Past dit?

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

en de liner
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Deze deken is te lang, dat het zo afhangt is niet de bedoeling. Je kunt waarschijnlijk ook niet meer een stukje bil zien aan het uiteinde van de deken?

Vainqueur(Paddox x Zodiak): Dressuur B+10 L1+9 Springen B+37 L+22 Naar Limburg
Conquest(Con air(v. Contender) x Peter Pan): Dres: B+15 L1+15 L2+11 M1+11 M2+1 Spr: B+17 L+16 M+1 SGW: B+13 L+17 M+17 Z+1
Miss Lana(Iglesias D.V. x Metall)

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 14:40

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 14:52

Dat dacht ik ook te lang. Maar hij trekt niet achter de schoft.
Zou hij bij een maat kleiner niet te krap van voor worden? Dat ze nog meer op de sluitingen gaat drukken ook?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 14:58

Dat trekken op en achter de schoft ga je bij zo'n te grote deken vaak pas zien als ze ze een tijd ophebben. Dat kan nu goed lijken, maar als maat kleiner voor te klein is is het niet het juiste model helaas.

Ik haat sowieso dekens passen, want zelfs als ze niet te lang zijn en goed lijken te zitten kan dat na een dag of 2 dragen alsnog niet goed zijn.
Ik dacht een goedkopere deken te halen, was duurder uit, paard met drukplekken, deken die onbruikbaar was en alsnog duurdere moeten kopen die wel goed lag...

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 19 PR 212

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 15:00

Ja haat ik ook.

Dit is overigens een amigo bravo xl
Dus voor de brede paarden.
Als dit niet past weet ik geen alternatief meer

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 15:09

Heb wel eens een swab gezien die op kweek was gezet van de binnenkant van een gedragen deken die schoon leek. Bah bah.

Meeste wasserijen bieden bucas wash aan. Horseware is lastiger te vinden gek genoeg. Dat verbaast me wel steeds.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 15:33

DuoPenotti schreef:
Ja haat ik ook.

Ja, ik herken 't probleem. Zoals 't bij jouw paard zit, heb ik dat met Bucas. Of te lang achter of te krap van voor.
Hier geeft het schuurplekken of een strakke schoft (en pijn).

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 15:43

DuoPenotti schreef:
Ja haat ik ook.

Ik vind je deken niet mooi zitten. Te lang.

Bucas Irish Turnout al geprobeerd?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 15:46

Ja veel te krap
Plus sluiting te hoog

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 15:47

DuoPenotti schreef:
Ja veel te krap

O wat apart.
En een normale Bucas met een borstverbreder ertussen?

Vriendin met een Drumhorse heeft een power turnout met een borstverbreder.