[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
mcjv

Berichten: 2161
Geregistreerd: 10-05-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 12:00

Baileysdream schreef:
mcjv schreef:
85/107
dus hij zou dan een 105 aan dekenmaat hebben? :wow: hij is maar 85 cm :=


Jij zegt zelf een 3.6. Dus ja. :) ik kijk enkel in de maattabel op Google. Zoals MarjanB hieronder zegt heeft mijn paard exact hetzelfde. De lengtemaat meet je vanaf borst tot kont horizontaal.

MarjanB schreef:
Maar dat is de lengte maat en niet de schofthoogte.

Mijn merrie is 164 en heeft lengtemaat 198


Slmt9

Berichten: 4729
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 12:11

Marigo schreef:
Ja je hebt gelijk idd, ik zie het nu ook. Met Duits is het altijd even puzzelen ;) Dan nog wellicht een interessant alternatief voor de Bucas, als deze pasvorm een beetje anders is. Hij lijkt ook hoog te sluiten, maar wel op meerdere standen te bevestigen. Hoewel het geen V-sluiting is, lijkt de deken me wel minder stug en vierkant bij de halsaanzet. En dat laatste is juist het ding met Bucas bij mijn haf.


Ik denk dat deze nog fijner is:
https://www.fedimax.de/pferdedecken-wei ... 00d/a-1167

Keramisch en staydry ineen was ik ook gelijk voor gegaan. Jammer dat Fedimax geen liners heeft. Ondanks dat het 1800d is, vraag ik me toch af of ‘t net zo sterk is als mn rambo.

pluisbeer

Berichten: 953
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 12:38

Ik heb net de rambo original lite besteld en weidegenoot ook. Hoop dat we nu van al die doorlekkende dekens af zijn.
Waldhausen, Divoza, Premiere redden het allemaal niet hier kwa waterdichtheid.

Bagheera_206

Berichten: 25862
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 12:41

pluisbeer schreef:
Ik heb net de rambo original lite besteld en weidegenoot ook. Hoop dat we nu van al die doorlekkende dekens af zijn.
Waldhausen, Divoza, Premiere redden het allemaal niet hier kwa waterdichtheid.


*\o/* Zijn de paardjes vast heel blij mee. Kost wat, maar dan heb je ook wat. :D

Hier was het o.a. een EJ en Premiere die de regen niet konden hebben. #zingtvalsBløfverder

It's not how good you are, but how good you want to be!

Marigo
Berichten: 1038
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 14:49

Slmt9 schreef:
Marigo schreef:

Ik denk dat deze nog fijner is:
https://www.fedimax.de/pferdedecken-wei ... 00d/a-1167

Keramisch en staydry ineen was ik ook gelijk voor gegaan. Jammer dat Fedimax geen liners heeft. Ondanks dat het 1800d is, vraag ik me toch af of ‘t net zo sterk is als mn rambo.


Die ziet er idd heel fijn uit. Misschien ga ik een poging wagen en bestellen. Zal paard eens opmeten en foto’s maken en mailen naar ze. Kijken of ze goed advies kunnen geven. Lijkt me ingewikkelder om retour te sturen als het niet goed is.

Lys_PPA

Berichten: 1313
Geregistreerd: 30-09-19

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 15:50

Ik kom even binnenvallen in dit topic, 10 pagina's teruggelezen maar het blijft een interessant onderwerp 'dekens'..

Dit is de eerste winter dat ik met dekens aan de slag ga. Mijn paard stond voorheen op een andere stalling, veel teveel binnen dus toen vond ik het gebruik van dekens overbodig. Nu staat hij veel meer buiten met 2 maatjes ipv grote kudde dus besloten dekens te gaan gebruiken.

Ik had nog een premiere 150gr liggen (toen ik hem kocht in april 2019 was hij nog een deken gewend dus kon hem niet zomaar kaal buiten zetten).

Tevens heb ik al eens (shopaholic tik) een bucas smartex rain big neck maat 190 gekocht. Deze past hem perfect. Nu vind ik de premiere dus niets om daadwerkelijk te gaan gebruiken, andere kwaliteit en ligt veel minder goed. Welke deken zouden jullie houden als aanvulling op de smartex rain? De smartex medium of smartex extra?
Ik heb beide dekens gekocht met Black Friday, dus ik heb ze al thuis liggen, nu nog kiezen welke ik ga houden en welke retour. De smartex extra vond ik erg dik aanvoelen, maar de medium dan juist weer relatief dun.

pluisbeer

Berichten: 953
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 16:24

Als je de dunste neemt kun je altijd nog een liner gebruiken.
Daar heb ik nu voor gekozen.

Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 16:28

Lys_PPA schreef:
Ik kom even binnenvallen in dit topic, 10 pagina's teruggelezen maar het blijft een interessant onderwerp 'dekens'..

Dit is de eerste winter dat ik met dekens aan de slag ga. Mijn paard stond voorheen op een andere stalling, veel teveel binnen dus toen vond ik het gebruik van dekens overbodig. Nu staat hij veel meer buiten met 2 maatjes ipv grote kudde dus besloten dekens te gaan gebruiken.

Ik had nog een premiere 150gr liggen (toen ik hem kocht in april 2019 was hij nog een deken gewend dus kon hem niet zomaar kaal buiten zetten).

Tevens heb ik al eens (shopaholic tik) een bucas smartex rain big neck maat 190 gekocht. Deze past hem perfect. Nu vind ik de premiere dus niets om daadwerkelijk te gaan gebruiken, andere kwaliteit en ligt veel minder goed. Welke deken zouden jullie houden als aanvulling op de smartex rain? De smartex medium of smartex extra?
Ik heb beide dekens gekocht met Black Friday, dus ik heb ze al thuis liggen, nu nog kiezen welke ik ga houden en welke retour. De smartex extra vond ik erg dik aanvoelen, maar de medium dan juist weer relatief dun.


Je moet even kijken naar de temperatuur ranges van Bucas die zeggen heel veel

Voor de smartex is dat dit


Afbeelding

Dus de rain die je al hebt kan van 14 graden tot het vriespunt

De extra kan van 10 graden tot - 20

Ik zou dus de extra houden want die overlapt de rain :) en kan je als het rond de nou 5 graden ofzo? Hem gewoon wisselen.

Rainer
Berichten: 632
Geregistreerd: 13-02-13

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 16:31

Ik heb de smartex rain en extra inderdaad. Die van mij staat dag en nacht buiten en zodra het overdag onder de 8 graden is doe ik de extra op. Hij staat dus bijna de hele winter onder de extra, alleen voor en najaar meestal een aantal weken onder de rain. Hij is wel (deels) geschoren.

evelienn28

Berichten: 601
Geregistreerd: 19-07-11
Woonplaats: emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 20:32

Hey ik kom hier even binnenvallen.
Ik heb laatst een smartex Rain voor mijn mini gekocht 122cm die leek mij wat te groot

Afbeelding

Nu een 114cm gekocht, deze lijkt bij de hals dan weer krap met eten

Afbeelding

Afbeelding
Wat denken jullie?
Kan dit of zou je dit niet doen zit zo te twijfelen.

Had er ook een hals bij gekocht maar die is helemaal te groot :+
Afbeelding

Django <3 Mijn lieve paardje

Slmt9

Berichten: 4729
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 21:07

Marigo schreef:
Die ziet er idd heel fijn uit. Misschien ga ik een poging wagen en bestellen. Zal paard eens opmeten en foto’s maken en mailen naar ze. Kijken of ze goed advies kunnen geven. Lijkt me ingewikkelder om retour te sturen als het niet goed is.


Ja, als je nou via paypal kon betalen, kan je gratis retourneren. Maar die optie hebben ze niet geloof ik. Dat weerhoudt mij er van om te bestellen. Ik vind de walker met keramisch erg mooi en overwoog om die als liner te gebruiken.

Celebi
Berichten: 3492
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 21:10

Die hals. _O-

Zonder gekheid: die eerste is veel te groot inderdaaf. Die tweede lijkt beter, maar kijk even kritisch naar de hals aanzet. Veel pony's hebben een vrij lage hals aanzet en in combinatie met de extreem hoge sluiting van Bucas trekt dat strak als ze hun hoofd naar beneden doen om te eten. Gevolg: wondjes op de schoft. Goed voelen of er nergens strak trekt dus! :j

Danuah

Berichten: 451
Geregistreerd: 16-06-15

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 21:20

Ook ik kom even binnenvallen. Hier een Tinkertje die van de week stond te tollen op z’n benen, waarschijnlijk was de weers omslag even teveel voor zijn spieren en kwam daar een reactie vanuit zijn PSSM2 uit voort.

Hij staat 24/7 buiten, ik heb hem nu een 100 grams regendeken van EJ omgedaan en dat lijkt goed te gaan. Hij heeft een vacht van een beer, maar ik weet niet hoeveel hij daar nu aan heeft? Zal 100 gram genoeg zijn als, vanaf morgen, de temp weer onder de 5 graden uit gaat komen? Heeft het zin om daar eventueel een fleecedekentje onder te leggen of zeg ik nu iets heel stoms? In die 23 jaar heb ik (en daarvoor ook nooit) nog nooit een paard onder een deken gehad, dus zal het echt niet weten.

Het regent hier vanaf vorige week donderdag al non stop en het ziet er naar uit dat daar voorlopig geen verandering in komt. Helaas heeft hij nu even geen afdak, maar over 2 weken gaan we verhuizen dus dit is echt even afzien en uitzingen.

Afbeelding

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 21:25

Ik heb een gezond paard onder 50 gram staan nu, ongeschoren, minder haar dan die van jou. Ik denk dat je prima zit met je deken. Die 50 gram deed het vorig jaar met de sneeuw ook prima.

Oy with the poodles, already

Bagheera_206

Berichten: 25862
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 21:59

evelienn28 schreef:
Hey ik kom hier even binnenvallen.
Ik heb laatst een smartex Rain voor mijn mini gekocht 122cm die leek mij wat te groot

[ [url=m/eNB97X.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nu een 114cm gekocht, deze lijkt bij de hals dan weer krap met eten

[ [url=m/lkHsUE.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/GrP0np.jpg]Afbeelding[/url] ]
Wat denken jullie?
Kan dit of zou je dit niet doen zit zo te twijfelen.

Had er ook een hals bij gekocht maar die is helemaal te groot :+
[ [url=m/rG34FP.jpg]Afbeelding[/url] ]



Die hals! _O- Wel heel schattig. <3

Hier ook soort van zelfde probleem met Bucas... Of te groot of te krap bij borst. -O- Heb uiteindelijk dus maar geen Bucas gekocht en zitten de dekentjes van Horseware beter bij mijn merrie.

It's not how good you are, but how good you want to be!

Bagheera_206

Berichten: 25862
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 22:01

Danuah schreef:
Ook ik kom even binnenvallen. Hier een Tinkertje die van de week stond te tollen op z’n benen, waarschijnlijk was de weers omslag even teveel voor zijn spieren en kwam daar een reactie vanuit zijn PSSM2 uit voort.

Hij staat 24/7 buiten, ik heb hem nu een 100 grams regendeken van EJ omgedaan en dat lijkt goed te gaan. Hij heeft een vacht van een beer, maar ik weet niet hoeveel hij daar nu aan heeft? Zal 100 gram genoeg zijn als, vanaf morgen, de temp weer onder de 5 graden uit gaat komen? Heeft het zin om daar eventueel een fleecedekentje onder te leggen of zeg ik nu iets heel stoms? In die 23 jaar heb ik (en daarvoor ook nooit) nog nooit een paard onder een deken gehad, dus zal het echt niet weten.

Het regent hier vanaf vorige week donderdag al non stop en het ziet er naar uit dat daar voorlopig geen verandering in komt. Helaas heeft hij nu even geen afdak, maar over 2 weken gaan we verhuizen dus dit is echt even afzien en uitzingen.

[ [url=m/D81vUt.jpg]Afbeelding[/url] ]


He wat vervelend. Ongeschoren en 100 gram lijkt dan wel voldoende. Goed in de gaten houden hoe warm hij aanvoelt etc. Hou er wel rekening mee dat niet alle dekentjes van EJ zo heel goed tegen dagen lange regenbuien kunnen. := Ik hoop dat je dekentje het houdt.

Hier staat mijn ongeschoren merrie nog onder 0 gram regendekentje.

It's not how good you are, but how good you want to be!

Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 23:08

Ik denk die EJ deken die regenbuien niet overleven gaat. Die zijn niet zo geweldig waterdicht...

Bagheera_206

Berichten: 25862
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 23:21

Spenk schreef:
Ik denk die EJ deken die regenbuien niet overleven gaat. Die zijn niet zo geweldig waterdicht...


Regent harder dan de deken hebben kan. :)ddd #valsenootemoji

It's not how good you are, but how good you want to be!

Danuah

Berichten: 451
Geregistreerd: 16-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 08:07

Spenk schreef:
Ik denk die EJ deken die regenbuien niet overleven gaat. Die zijn niet zo geweldig waterdicht...


Bagheera_206 schreef:
Danuah schreef:
Ook ik kom even binnenvallen. Hier een Tinkertje die van de week stond te tollen op z’n benen, waarschijnlijk was de weers omslag even teveel voor zijn spieren en kwam daar een reactie vanuit zijn PSSM2 uit voort.

Hij staat 24/7 buiten, ik heb hem nu een 100 grams regendeken van EJ omgedaan en dat lijkt goed te gaan. Hij heeft een vacht van een beer, maar ik weet niet hoeveel hij daar nu aan heeft? Zal 100 gram genoeg zijn als, vanaf morgen, de temp weer onder de 5 graden uit gaat komen? Heeft het zin om daar eventueel een fleecedekentje onder te leggen of zeg ik nu iets heel stoms? In die 23 jaar heb ik (en daarvoor ook nooit) nog nooit een paard onder een deken gehad, dus zal het echt niet weten.

Het regent hier vanaf vorige week donderdag al non stop en het ziet er naar uit dat daar voorlopig geen verandering in komt. Helaas heeft hij nu even geen afdak, maar over 2 weken gaan we verhuizen dus dit is echt even afzien en uitzingen.

[ [url=m/D81vUt.jpg]Afbeelding[/url] ]


He wat vervelend. Ongeschoren en 100 gram lijkt dan wel voldoende. Goed in de gaten houden hoe warm hij aanvoelt etc. Hou er wel rekening mee dat niet alle dekentjes van EJ zo heel goed tegen dagen lange regenbuien kunnen. := Ik hoop dat je dekentje het houdt.

Hier staat mijn ongeschoren merrie nog onder 0 gram regendekentje.


Dank voor de tips. Hij ligt er sinds zaterdagochtend op, er is nog geen druppel doorheen gekomen. Ik check het meerdere keren per dag, dus komt vast goed! Eventueel nog een 0 grams van Kentucky liggen om de tijd te overbruggen als deze het begeeft en er een nieuwe moet komen.

Lys_PPA

Berichten: 1313
Geregistreerd: 30-09-19

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 08:29

Bedankt voor de tips :D


Wiwabalia

Berichten: 4688
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 10:20

@Evelien; ik heb dat bij mijn KWPNer ook, 155 is te ruim, ook te ruim bij de schouder eigenlijk, en gaat daardoor sneller scheef hangen. Maar een maat kleiner is vervolgens weer te krap..

Ik heb daarom een Rhino 206, en die ligt perfect, sluit ook mooier aan bij haar hals dan de Bucas en blijft bijna altijd mooi recht liggen.

Wiwabalia & Piroska <3

Donnatella

Berichten: 429
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 11:30

Een moeilijk vraagje, maar ik gooi het even in de groep. Mijn merrie is bijna 7 maanden drachtig. Ik had haar graag zonder deken laten staan, maar begint ze dadelijk te rillen en te snotteren. Zonder deken is dus geen optie. DA is al moeten komen om haar te behandelen en dat is nu ook weer niet ideaal.
Ze heeft al jaren een Rhino original deken, maar sinds vorig jaar geeft dit een lichte drukplek in de hals. Dit jaar beginnen de singels te kort te worden en begint de drukplek nu al ipv eind van de winter.

Iemand suggesties?
Ik wou de Amigo XL turnoutrug bestellen, maar die is nergens meer te vinden in haar maat.
Een V-hals sluiting lijkt mij het beste, maar die zijn niet zo simpel te vinden. De Rambo original van mijn andere paard (wel een maat kleiner) leek erg nipt te zijn voor haar halsvorm.

Wat met DR vario deken? Vallen die groot?
Ik heb nog een Shires reservedeken liggen in haar maat, maar dat is ruim een maat te klein... Vallen die zoveel kleiner dan?
Wat met de dekens van Kramer? Zit daar iets tussen met een ruime pasvorm voor hals en buik?

Ninx

Berichten: 14561
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 11:32

Ik heb een vraag en hoop dat iemand het weet....

Ik heb van al mijn Horseware dekens altijd maat 125/175. Deze zitten ruim maar netjes. Ik heb ook nog 1 115/165... deze past ook nog heel aardig.

Maar nu zit ik dus te kijken naar een Smartex om ze iets beter vochtig weg te kunnen zetten. Ik heb het idee dat dat met de Rhino + losse Fleece eronder niet zo goed werkt als die Stay Dry voering van Bucas.

Maar dan: de maat? Ik zit te kijken naar de maten en vind het lastig te beslissen wat correspondeert met 125/175.
Kies ik dan de 125/165 of 130/175?

Rainer
Berichten: 632
Geregistreerd: 13-02-13

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 11:55

Bucas zelf laat je de ondermaat opmeten voor de juiste maat, dus ik zou zeggen 130/175. Dat is natuurlijk wel mits die maat niet te groot is, begint de staartflap echt bij de staartaanzet?

Ninx

Berichten: 14561
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 11:58

Rainer schreef:
Bucas zelf laat je de ondermaat opmeten voor de juiste maat, dus ik zou zeggen 130/175. Dat is natuurlijk wel mits die maat niet te groot is, begint de staartflap echt bij de staartaanzet?


Mmm, goeie.... ik ga dat even checken!

Ik liep wel te denken: kun je die stay dry functie niet na-apen door een goede fleece onder een Rhino?
Ik heb dat onlangs wel geprobeerd, maar kreeg de indruk dat het dan 'doorslaat' doordat het vocht bovenop de fleece komt te liggen... heb ik daarmee mijn eigen vraag beantwoord? :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers