[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Tancreda4

Berichten: 24022
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 19:33

Hier toch dekentje voor de nacht. Mijne staan buiten. Morgen ochtend gaan ze af voor de dat. Vandaag opgelaten ivm de vele regen vanmorgen.


Tancreda4

Berichten: 24022
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 10:49

Ik heb halve halsen en zonder hals. De halve hals met veel regen, omdat zonder hals dan zoveel inregent. Ik vind hele hals wat benauwend, zonde van de manen en snel te warm (ongeschoren). Ik zit er echter nu wel wat aan te denken vanwege artrose in haar hals. Dan is een warmere hals misschien toch beter.

Tancreda4

Berichten: 24022
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 18:14

Hier staan ze onder een 100 grams shires tempest. Is 600 denier nu ook kouder dan bv een 1200 denier die ook 100 gram is?

MN merrie leek vanmorgen wat rillerig. Maar heb d'r vorig jaar niet dikker gezet dan dat ze nu al staat, dus ging beetje uit van nervositeit ipv koud hebben. Morgen weer even kijken.

Tancreda4

Berichten: 24022
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 23:07

MTinker schreef:
Tancreda4 schreef:
Hier staan ze onder een 100 grams shires tempest. Is 600 denier nu ook kouder dan bv een 1200 denier die ook 100 gram is?


Ja, dat is frisser. Minder denier laat meer wind door, de stof minder isolerend.

Mijn paard kan heel lang onder de 0 gram staan van Rambo in de winter, die is voor mijn paard warmer dan de 100 gram amigo bravo.


Maakt het wel lastig om te bepalen wat ze dan nodig hebben := ze krijgt met droog weer 100 gram 600d op en met regen een halve hals 0 (1800d)met 100 onderdeken.

Ander vraagje. Ik heb ooit een topic gezien van stevige dekens uit het buitenland. Met hoge denier en hoge waterdichtheid. Ik bedoel dan niet Fedimax maar een ander merk... Iemand enig idee welke ik bedoel en zoek? Je hoort het niet zo vaak lamgskomen/niet zo bekend.

Tancreda4

Berichten: 24022
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 14:14

Muze schreef:
Weatherbeeta? Felix buhler? Premier equine?


OH die laatste, bedankt!!

Tancreda4

Berichten: 24022
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 00:16

Emperor schreef:
Onder hoeveel gram staan jullie paarden nu? :)

Mijn KWPN is deels geschoren (Iers model) staat onder een oude verwassen 200 liner + rhino buitendeken. Ik twijfel om een dikkere deken op te doen.


Minimaal beschoren (hals helft en borst) en ze staan onder 100 grams (de shet) en m'n grote nu een 50gr 1680D regen met 100gr onderdeken op gedaan omdat ik dr wat onrustig vond en twijfelde of ze het niet gewoon koud had. Deze combo is net wat warmer dan een enkele 100 grams deken.

Tancreda4

Berichten: 24022
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 00:19

Plantje15 schreef:
Hebben jullie ervaringen met 24/7 een tegendeken ophouden? Nu altijd een gedoe of ik al dan niet het regendeken extra op de 200grams stal deken leg of niet. Gaat om een sport paard dat ook in de winter meeste van de dag buiten staat. Ik twijfel een beetje om over te schakelen naar 24/7 een waterdicht deken omdat ik bang ben dat dit niet genoeg ademt.

Verder ben ik tot hiertoe nog geen enkel regendeken tegengekomen dat het echt tegenhoudt bij uren hard regenen, dus hiervoor zijn tips ook welkom!

200g is trouwens maximum wat ik op leg tijdens het jaar, paardje is wel niet geschoren maar blijft zo toch wat kort in vacht :-)


Qua mega waterdicht ben ik tevreden over m'n inmiddels 10 jaar oude Rhimo Wug en m'n fedimax regendeken. De laatste heeft een waterdichtheid van 6000-10000 mm, dat vind je niet snel voor die prijs. Hij is wel zwaarder dan andere dekens.

Een goede ademende deken kan je prima op houden. Maar dan moet je wel in wat duurdere klasse zitten.
Mijn merrie staat weinig op stal maar heeft het ook snel warm op stal. Maar met een bucas Smartex Rain gaat dat wel goed. Die ademt he goed.

Tancreda4

Berichten: 24022
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 13:54

Ik wil heel graag een rhino turnout plus (lite) maar nergens meer te vinden. Iig waar je makkelijk kan retourneren als hij niet past. Ik ben altijd anti hals geweest, maar het zou toch wel fijn zijn er een te hebben voor als het echt lang regent... M'n oude rhino wug is wel echt de beste deken tot dusver, vandaar dat ik toch een nieuwe wil proberen. En een 0 gram rhino is ook wat warmer dan andere 0 grams dekens vind ik. Iig als ik naar de wug kijk (en bv een 0 grams tempest shire)

Tancreda4

Berichten: 24022
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 18:37

Zoiets?

Afbeelding

Ik probeer de liner wat meer naar voren te halen, dat werkt wel. En anders is hij aan de achterkant wat nat. Het trekt gelukkig tot nu toe nog niet door. Ik heb dezelfse maat liner als bovendemen. Missxhien is een maatje kleiner voor de liner beter.

Blij met m'n nieuwe deken!

Afbeelding

Tancreda4

Berichten: 24022
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 22:14

Ik heb het tot nu toe niet als storend ervaren dat hij iets uit steekt. Gebeurd bij meerdere bovendekens een beetje. Het is niet dat de nattigheid er door heen trekt naar voren, dat scheelt.

Ik hem m'n recuptex okk wel eens als onderdeken en die steekt ook aan de onderkant uit. En dat is ook nog geen ramp geweest verder gelukkig.

Tancreda4

Berichten: 24022
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 16:13

Van die deken zou ik het niet snel verwachten. Met wugs heb ik er weinig last van. Andere dekens wel ALTIJD inregenen tot voorbij de scouders.

Tancreda4

Berichten: 24022
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 11:22

Ongevoerd vind ik sowieso geen optie in de winter eigenlijk. Met 10 graden prima, maar ook dan bij langdurige regen merk ik dat ze toch vaak koud worden. Dan kan je ze beter bloot laten lopen. Ik gebruik eigenlijk nooit echt 0 grams dekens. Of het moet een Rhino zijn, die zijn ook net wat dikker dan een ongevoerde gewone deken. Hier 50 grams of meer.

Mijn shet staat al een heel tijd met 100 grams op en m'n grote met een 0 rhino en 100 grams onderdeken. Die heb ik vorig weekend wel even een 200 grams onderdeken opgedaan omdat ze best koud voelde onder haar deken. Met -5 en rond vriespunt overdag gaat die ook op.
Al vond ik de 200 grams niet heel echt veel dikker aanvoelen dan mn 100 grams onderdeken, dus ik vraag me af of het eigenlijk wel zin heeft := Ik heb nog een 300 grams buitendeken liggen die ze op zou kunnen hebben.

Beiden alleen voorkant geschoren.

Volgend jaar wil ik een groter deel scheren, iig bij mijn grote merrie. Er zullen dan wel weer dikkere dekens moeten komen ben ik bang :=

Tancreda4

Berichten: 24022
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 09:03

Gisteren hebben m'n dames paar uurtjes buiten gestaan. Ipv 100 grams kreeg de grote 300 op en de shet 200. Maar door de wind voelde de grote met binnenhalen koud aan.

Ik doe komende week 0+300 liner op bij haar denk ik. En snachta zolang ze op stal komt 100

Tancreda4

Berichten: 24022
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 11:47

Komende dagen waarschijnlijk snachts fleece voering (smartex) en overdag bloot.

Tancreda4

Berichten: 24022
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 08:48

Gisteren even bloot, maar na rijden eerst paar uur met recuptex en daarna weer 100 voor de nacht op gekregen

Tancreda4

Berichten: 24022
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 11:33

Tussen de buien is het zonnig en stuk warmer. Ik heb ze lekker onder 100 gelaten, de buien zijn kort en liever even koud dan dat ze tussendoor te warm hebben. Ze stonden er vanmorgen prima, happy en warmpjes bij na een nachtje buien en wind.

Tancreda4

Berichten: 24022
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 09:12

Hier ook afgelopen weekend en vandaag overdag bloot, en snachts 50 grams op.

Tancreda4

Berichten: 24022
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 09:12

Wat een super moeilijk weer!! In de buien is het koud en guur en heeft ze het zonder deken koud. Maar tussen de buien in de zon gaat ze zweten als dat te lang duurt... Ondertussen kwakkelt ze met dr gezondheid van alle kanten door die stomme moeilijke weer... Hoe gaat het bij jullie?

Tancreda4

Berichten: 24022
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 18:43

Slmt9 schreef:
JA! De struggle is real. Vreselijk dit weer.
Bij ons vreten ze ook voor t leven.

Een vliegendeken gaat het hier niet overleven in de kudde.

Mijn paard heeft ook net 6 weken vaccineren achter de rug. Dus die geef ik nu phytonics immu boost pro bij. Ik temperatuur elke dag. En hij tempt wat lager en voelt warm. Dus ik laat de deken af.


Oh ja, hier ook idd aan het vreten! Ondanks dst ze een paar uur op het land staat.

Immuboost is een goeie. Ik geef dr nu een weerstandbooster van Horseflex en m'n equistro secreta max pro komt hopelijk morgen binnen. Ze moddert na een enting weer met de luchtwegen. Of het komt door het gras en het rare weer. Het zal allemaal wel niet helpen.

Bucas sunshower zat ik idd aan te denken! En ik ga die pagony eens opzoeken, daar heb ik niet eerder over gehoord!

Tancreda4

Berichten: 24022
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 10:40

hier paar uurtjes op stal overdag gisteren, ze stonden allemaal te rillen en waren onrustig. Omdat ze al zeikes waren, maar even opgedroogd op stal tot het droger was ipv een deken op doen

Tancreda4

Berichten: 24022
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 19:11

Saaams schreef:
Wat een fijne deken. Oke mag ook wel voor die 2 ribben. Mijn hemel.

[ [url=m/Qahbmz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Was even bang dat ie te krap was. Maar met lopen zat ruimte. Zeker zonder de hals


Ik ben benieuwd hoe die bevalt met buien!


Tancreda4

Berichten: 24022
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 08:33

Afbeelding

Handig zo'n deken net buik flap.... Maar past dat ooit bij paarden?? Zo dik is ze nu ook weer niet vind ik := Oranje is waar 't klitteband zit en aan elkaar vast zou moeten zitten :=

Horseware vliegendeken past net wel net niet. Maar deze bucas is wel heel krap bij de buik :=
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 20-08-21 08:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Tancreda4

Berichten: 24022
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 13:59

Hier gaat deken vanaf vanavond ook op. En als het mooi weer is overdag (of snachts) weer af. Het is even niet anders, op / af, dat is het rotte in deze periode. Klein voordeel dat ik toch al 2x daags naar stal moet, en dat het nu er wel bij kan... De shet krijgt een 0 gram Tempest op en mijn grote merrie een 0 grams Rhino.

Tancreda4

Berichten: 24022
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 14:34

Hier nu zonnig en droog... hopelijk is de wind koud genoeg dat ze het niet te warm krijgen := Ik had meer ellende verwacht. Maar dat komt vanavond weer volgens mij.

Tancreda4

Berichten: 24022
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 09:39

beegee schreef:
Klopt, de ene deken zit op de 2000, andere 3000 en andere weer 4000ml per m.


Klopt. Helaas konden mijn dekens de regen van afgelopen weekend ook niet handelen. Dat mijn tempest van paar euro en 600 denier het niet hield, snap ik. Ook wel zuur, shetlief was echt helemaal nat :o Maar ik baalde stiekem wel een beetje dat mijn grote wat natte plekjes had onder haar Fedimax van 1800 denier en een waterdichtheid van 6.000 - 10.000 mm. Maar het had ook echt veel geregend en op zich waren het enkel een paar plekken van handgrootte en niet hele plakkaten natheid. Ben iig blij dat ik voor de Fedimax was gegaan om op te leggen, en niet mijn Rhino wug van 12 jaar oud. Weet niet of die het had gehouden :=


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Slmt9 en 43 bezoekers