[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: Dyonne, Nicole288, Pistasche, Apple, C_arola, Coby

Slmt9

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 14:51

Hier ook alvast een regendeken op gedaan. Voor de kou hoeft t nu nog niet. Maar met alle wind, regen en kou die vanaf vannacht komt maar weer ingepakt.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 09:27

PanamaD schreef:
Wel grappig om te lezen, paar weken terug met die ijzel en sneeuw stond gros onder een deken of iedergeval dikke deken! Nu, 1 graad harde wind, sneeuw & hagel komen de 100/200 langs.

Werd gister op werk uitgelachen dat ze onder 450 staat. Niets te warm! Krijgt straks zelfs der hals op. Het is echt enorm koud! Hier dan, rook schiphol :D

Met de sneeuw was er geen wind en regen. Toen was er zelfs zon. Van die kou heeft mijn paar veel minder last.
Nu met forse wind en continu regen is t voor mijn paard veel kouder. Daarnaast is hij al aardig wat vacht kwijt.
Dus raar vind ik dat niet.

Het blijft voelen aan je paard wat nodig is.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 11:10

Het zal idd per regio verschillen. De rui is idd ook een goed punt wat nu extra energie kost.
Daarnaast zullen idd blessures en leeftijd een rol spelen.
Mijn 19-jarige heeft meer last van zn artrose, overcompensatie in spieren en is gevoeliger op de nieren geworden.

Bij een gezond, jong (volwassen) paard had ik nu geen deken op gedaan.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 08:26

Ik wilde vanaf gister pas dekenloos doen, maar hij voelde vrijdagochtend al zo warm dat ik hem toen al heb af gedaan.

Paard is ook enorm gaan ruien en ontzettend moe er van. Woensdag gaat de deken misschien weer op, even kijken wat de nachten doen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 20:31

Joliieeenn schreef:
Ik vind het ook lastig. Mijn paard is ook goed in de rui en is de laatste keer in januari geschoren. Tot nu toe nog "goed" ingepakt omdat hij s'nachts buiten staat. Maar wanneer kan ik stoppen? In principe is zijn vacht nu even lang als een zomervacht. Of s'nachts gewoon nog een regendeken ipv een dikkere deken, dekenloos of nog wachten met minderen tot de temperaturen s'nachts echt omhoog gaan?

Per paard is het verschillend wat nodig is. Dat is niet vanaf een scherm te adviseren.
Ik zou of testen met de hand (oksel en lies) en als je twijfelt temperaturen. En in je achterhoofd houden dan -5 en 15 graden voor een paard de meest comfortabele temperatuur is.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 22:14

Hahah ‘s nachts meten is wel heel fanatiek. Maar je bent vast wel een keer vroeg bij je paard als het nog koud(er) is, als t 2-3 graden warmer is dan ‘s nachts. Dan heb je in mijn beleving een prima indicatie wat kan.

Als je paard geen onderliggende spierproblemen of artrose heeft zou ik me niet zo snel druk maken om kou. Een paard kan zich, over t algemeen, prima zelf warm houden.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 17:08

Ik vind dit ook een lastige periode. Ondanks dat het 10 graden is voelt het een stuk kouder helaas. Denk morgen de deken weer op.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 18:50

EmptyWords schreef:
Dit is ook een kloten periode. Maar ja... gister had is het duidelijk koud. Strakke rug, gespannen lendenen. Dus ik ga er niet eens over twijfelen.

Nope, ik ook niet. Maar we zitten net op zo’n kantelpunt en mijn paard heeft een hekel aan de deken. Dus continu afwegen -O-

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 22:31

Ik denk ook niet dat ze het koud hebben. Voor mij is t vanwege artrose en spieren.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 23:16

De ene is van katoen en de ander polyester.
De katoenen is lichter en meer voor warme dagen. De polyester meer zweetdeken idee, maar dan niet van fleece geloof ik.

Is de ionic liner niet geschikter voor jouw doeleinde? Die gebruik ik voor als t weer vriest omdat hij ook 100gr voering heeft.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 08:38

Ja, daar ga ik in mee, tenzij zoiets als artrose speelt.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 11:50

Hier toch de deken afgelaten. Paard blijft nog soepel in zn spieren, dus kennelijk kan hij de temperatuur nog prima hebben.

Vanaf dat de deken af ging, ging mijn paard van een beetje rui naar toestand geplukte kip.
Dat was een paar dagen, nu is het ruien ook weer vermindert.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 14:20

Ik heb een fleece liner gekocht voor als ze nat zijn.
Verder is het testen wat werkt en hoe vaak je moet wisselen. Met regen en wind heeft mijn paard meer nodig dan wanneer t vriest. Dus of er iets bij of vanaf moet hangt af van hem. Ik meet het liefste in de ochtend, dan heb je een beetje een middentemperatuur.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 20:22

Dat hangt er vanaf. Mijn paard draagt max 100gr ionic. En de ruinen spelen nogal ruig met elkaar. Dan vervang ik liever een keer een 0gr dan een 200gr.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 20:43

Ik moet zeggen dat ik ook even werd overvallen door de hoeveelheid regen. Gelukkig ligt er een deken op en worden de paarden meermaals gecheckt als het zoveel regent. Geen bericht gehad, dus t zal goed zijn gegaan.
Ben benieuwd wat ik morgenvroeg aantref.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 21:44

Ja, had ik ook. Mijn stalgenootje heeft einde middag de deken voor me opgedaan. Bij ons genoeg plek om ook te schuilen tegen wind en regen. Ook heeft hij het eerder te warm dan te koud. Dus ik maakte me ook niet gelijk druk.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 12:04

Hier ook lekker warm onder de regendeken. Zatd tm zondag weer even zonder.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 12:25

Ik zou ook niets op doen. Op de trailer is t droog en winddicht. Ik vind therapeutische dekens wel fijn. Maar dat is dan puur spier gerelateerd.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 13:51

Hier ook te warm voor een deken. Wel harde (warme) wind en af en toe wat regen. Gelukkig niet aan een stuk door.
Begreep dat de ruiende paarden best last hebben van dit weer. Ze eten meer dan normaal.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 14:37

Als je de methode aanhoudt zoals Rambo dat in t filmpje laat zien, dan plak je de buitenkant van de stof. Dan kan die ook niet blijven plakken aan de buitenstof.

Dus je knipt een kruisje, stof erin, dicht lijmen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 16:30

Dispar_Vulgo schreef:
Ah top, dit was precies waar ik nu tegenaan loop!
Komende weken veel regen voorspeld, maar wel warm. En hier staan ze 24/7 buiten, dus bloot is ‘s nachts al snel te koud.

Ik ga alle modellen maar is even goed vergelijken.
Ik zoek een deken zonder/met losse hals en niet te duur (rond 60 euro zie ik genoeg) en liefst in een lichte kleur (ivm warmte)

Even advocaat vd duivel ;) dat het voor ons ‘s nachts koud is, ja, maar je paarden ook?
Die van mij heeft t altijd eerder te warm dan te koud. Zo lang t ‘s nachts boven de 5 graden blijft, gaat er geen deken op. En dat is een 19-jarige met artrose die 24/7 buiten staat.

De ideale temp voor een paard is tussen de -5 en de 15. Misschien heb je het al eens gedaan, maar zo niet, altijd nuttig om in de ochtendvroegte even je paarden onder de oksel, lies en oren te voelen :)

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 13:27

Tancreda4 schreef:
Wat een super moeilijk weer!! In de buien is het koud en guur en heeft ze het zonder deken koud. Maar tussen de buien in de zon gaat ze zweten als dat te lang duurt... Ondertussen kwakkelt ze met dr gezondheid van alle kanten door die stomme moeilijke weer... Hoe gaat het bij jullie?

JA! De struggle is real. Vreselijk dit weer.
Bij ons vreten ze ook voor t leven.

Een vliegendeken gaat het hier niet overleven in de kudde.

Mijn paard heeft ook net 6 weken vaccineren achter de rug. Dus die geef ik nu phytonics immu boost pro bij. Ik temperatuur elke dag. En hij tempt wat lager en voelt warm. Dus ik laat de deken af.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 18:55

Ja, zo’n vaccinatie is toch altijd weer een aanslag op t lijf. Normaal krijgt mijn paard dan ook weer last van zn longen, maar dit jaar (nog) niet.

Bucas zit mijn paard helaas voor geen meter. Dus die sunshower wordt m hier niet.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 12:53

MarjanB schreef:
Meer ivm regen maar vind de gewone regendeken te warm daarom die met waterdichte rug. Heeft ze geen kou op d’r spieren en staat ze ook niet te warm

Dit is ook de reden waarom ik een deken op wil doen. Die Pagony deken lijkt me ook ideaal, maar ik vrees dat die na 1 dag gesloopt is.