[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4161
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 21:34

Hoi!

Sorry dat ik zo even binnen kom vallen, maar ik heb een paar vraagjes omtrent scheren.

Ik moet mijn paard scheren omdat ik hem om medische redenen moet wassen, met zijn dichte vacht is dat ongeschoren niet te doen (het moet echt op de huid gewassen, dus door de hele vacht doordringen) en om over het ellendige opdrogen nog maar te zwijgen :')
Ik moet zijn volledige lijf wassen, van het puntje van zijn neus tot en met zijn staartwortel en alles daar tussenin, ook zijn benen.
Hij staat nu (ongeschoren) onder een dun deken (100gr). Overdag komt hij buiten, 's nachts staat hij op stal.

Wat voor scheerpatroon is aan te raden? ivm eventuele kou op onbedekte lichaamsdelen?
En als je de hals scheert, is een halsdeken dan echt een must, of kan een geschoren halsje ook gewoon bloot blijven?

Weet iemand ook toevallig een scheermachine te huur in de omgeving Spijkenisse/Hekelingen/Simonshaven of omstreken?

Alvast bedankt :)
Laatst bijgewerkt door Yinthee op 24-01-14 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt


Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4161
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 21:58

Bedankt voor de reacties, hij is gisteren geschoren, helemaal, alleen de onderbenen niet :) Hij staat zonder hals, 200 gr deken en voelde daar vanmorgen om 9u prima onder op stal. Ik houd hem goed in de gaten, ook als hij naar buiten gaat, misschien moet hij buiten wel een dikkere deken op. :j

Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4161
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 23:37


Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4161
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 21:03

Die van mij is inderdaad ook eind januari geschoren en staat al ruim een week onder alleen zijn eczeemdeken.. overdag buiten en 's nachts op stal. En dat is warm zat!
Daarvoor stond ie nog even onder een ongevoerde regendeken (over zijn eczeemdeken heen) maar daar had hij het al snel te warm onder, zeker overdag in het zonnetje buiten..

Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4161
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 21:10

Daarbij, je hoeft je shetlander toch niet helemaal op zijn kortst te scheren?
Je kan - als je machine instelbaar is - ook een cm of wat laten zitten ipv echt 'tot op de huid' te scheren. En als hij niet instelbaar is dan scheer je met de haren mee en dan blijft er ook nog wat meer zitten.
Dan zit ze in ieder geval niet meer zo extreem dik in haar vacht en heeft ze het minder warm..

Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4161
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 21:42

Die van mij laat zich gewoon overal scheren zonder sedatie of praam of wat dan ook, hoofd is ook geen probleem.
Laatst bijgewerkt door Yinthee op 25-10-14 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4161
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:27

Hoi,

Ik wilde mijn haflinger dit jaar ongeschoren proberen te houden en d.m.v. dekens zijn vacht kort houden.. Maar overweeg nu al om hem toch te laten scheren. Hij staat momenteel, en straks van de winter ook, overdag (mits het niet de hele dag stort giet o.i.d.) een aantal uren buiten (zonder schuilmogelijkheid) en 's nachts gaat hij op stal. Dekens zijn geen probleem, die heb ik gewoon nog liggen. (Vorig jaar is hij ook geschoren geweest, wel pas in februari i.v.m. andere omstandigheden.) Hij wordt gemiddeld gereden, zowel buitenritten als wat intensiever in de (buiten)bak ('s winters vaker in de bak dan op buitenrit :Y) ). Hij heeft wel een redelijk gevoelige huid i.v.m. littekenweefsel over zijn gehele rug/romp.

Dit was vandaag na een (vrij rustig) buitenritje van +- 1.5 uur, waarvan ik zeker het laatste half uur alleen maar gestapt heb. Nog een half uur met zweetdeken opgestaan daarna maar toen was hij nog niet bepaald droog. De voornaamste reden waardoor ik ben gaan twijfelen om toch te laten scheren.. Wordt alleen maar erger natuurlijk...

http://www.mijnalbum.nl/Album=ABYAXKPT


Wat denken jullie? En indien scheren, gewoon helemaal kaal of een modelletje (en welke dan)?

Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4161
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 19:31

Bedankt voor de reacties! Bevestigd toch mijn eigen idee, altijd fijn haha. Ik ga hem van de week toch maar laten scheren dan! :)

Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4161
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 20:49

Bij zo zeiknat bezweet raken en 2 uur nodig hebben om op te drogen zou ik toch zonder twijfelen een scheermachine eroverheen halen ja :=

Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4161
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 20:51

Tja, die van mij is woensdag geschoren en nu ook al knetter in de kop en vind alles eng.
Rijden graag buiten maar uit veiligheidsoverwegingen ( :Y) ) zal ik van de winter toch bijzonder vaak in de bak rijden, en ook daar zal ik ongetwijfeld een heleboel keer doorheen gaan vliegen met paard en al. Maar dat neem ik dan maar voor lief. Eventueel een uitrijdeken erop..

Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4161
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 22:28

Mijne is volledig kaal, benen tot de helft/behang en hoofd tot bakstukken en staat ook gewoon zonder halsdeken om hoor. Gaat prima. Zijn buurvrouw (kwpn) heeft ook hoofd en benen volledig kaal en doet het ook prima zonder halsdeken. Overdag buiten, 's nachts staan ze binnen.

Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4161
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:35

Mijn Haflinger wordt altijd geschoren tot iets onder zijn knieën en spronggewrichten en dan vanaf daar een stukje in de richting van de haren mee scheren tot waar het behang begint. Dan is de overgang inderdaad niet zo groot/opvallend.

Voorbeeld fotootje van zijn 'uggs' ;) :
Afbeelding
Afbeelding

Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4161
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 00:01

Jeetje wat scheren jullie vroeg zeg.. en vaak. Die van mij gaat al 2 jaar de winter door met 1x scheren in eind oktober/begin november.. haha :)

Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4161
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 10:26

Marjo89 schreef:
Yinthee schreef:
Jeetje wat scheren jullie vroeg zeg.. en vaak. Die van mij gaat al 2 jaar de winter door met 1x scheren in eind oktober/begin november.. haha :)


Ligt er misschien aan wat voor ras je hebt.
Een koudbloed zal veel dikkere jas willen aanmaken.


Zelf heb ik new forest kruising, maar zij heeft van zichzelf een jas waar je U tegen zegt.
En ik scheer aan einde van de winter, zo zitten ze sneller in hun zomer jasje. En scheelt mij hoop borstelen :o


Ik heb een rasechte ouderwetse Haflinger :D ;)

Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4161
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 20:11

Ik scheer bij de mijne de benen altijd tot het behang, dat betekend bij zijn voorbenen ongeveer vanaf/net onder de carpus/voorknie en bij de achterbenen ongeveer vanaf zijn zwilwratten. Hij staat 's winters de nachten op stal en overdag een poosje buiten.

Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4161
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 15:05

Denk dat de vachten zo hard gaan door het rare weer.. Zijn ook achterlijke temperaturen toch voor deze tijd van het jaar... Die van mij is 4 weken geleden geschoren en ik vind ook dat zijn haar bizar hard terugkomt hoor :j Die moet dit jaar ook nog wel een keer.. Terwijl ik normaal altijd met 1x scheren wel toekom (al moet ik er dan ook wel bij zeggen dat ik hem nu wel een maand eerder heb geschoren dan anders, normaal gaat hij pas begin november kaal)

Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4161
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 12:18

3mm is standaard scheerlengte voor paarden. En elk merk heeft zijn eigen messen. Merk A past vaak niet op merk B, van de grotere merken in ieder geval.

Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4161
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 12:52

1 mm is ook bijna tot op de huid kaal.. :j

Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4161
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 18:08

Hier volledig geschoren onder 200 grams (misschien iets minder inmiddels door het wassen v/d deken) en een losse eczeemhals + masker.

Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4161
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 19:28

Heb die van mij vandaag weer helemaal geschoren. Alleen z'n oren zijn nog behaard + gezicht tot de bakstukken. Ik kan hem in principe volledig met het grote apparaat scheren maar vind sommige stukken met tondeuse gewoon makkelijker. Alleen zijn oren zijn vaak drama, ongeacht welk apparaat ik daar gebruik. :+

Rijden is hier nu niet van toepassing maar met longeren gebruik ik geen deken. Of het met echt vreselijk nat/koud/guur zijn.

Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4161
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 22:00

Absoluut Liscop dan inderdaad!

Mijn beste vriendje leeft helaas niet meer, dus niet meer standaard scheren hier..
Nieuw paardje begint nu pas beetje pluizig te worden, valt nog reuze mee, maar weet nog niet wat ik er van kan/moet verwachten als hij straks echt in de winter in het werk staat. Dus die mag nog even harig en deken loos blijven, ik kijk het nog even aan. Heb gelukkig zelf een apparaat dus mocht het toch nodig blijken is hij zo kaal..

Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4161
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 01:40

Ik kom even binnenvallen.. Ik lees dat een aantal van jullie materiaal opsturen naar Kommer. Nu heb ik bij hun geïnformeerd en kreeg ik te horen dat het slijpen van een setje messen 15,42 kost?! :wow: Ik heb het nog 2x nagevraagd maar blijf het zelfde antwoord krijgen (6,37 excl. BTW per mes, niet per set.)
Begrijp ik ze nou zo verkeerd of is dat echt hun tarief? :') Dan ga ik even verder zoeken namelijk...
Dus andere tips zijn welkom :o
Hier in de buurt kan ik niets vinden, dus zal sowieso moeten opsturen ben ik bang. (iemand die ook gelijk onderhoud kan uitvoeren aan mijn machine is helemaal makkelijk)

Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4161
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 01:45

Laurie schreef:
Ik kom even binnenvallen met een vraagje als dat mag :) Ik heb afgelopen weekend voor het eerst zelf geschoren met een Heiniger Progress en de normale 31/23 messen, maar voor m’n gevoel is het haar nog wat langer dan de laatste keer dat het door een prof gedaan is. Geven de 31F/23 mesjes een nog gladder resultaat of wordt dat echt te kort?


31 scheert op 3mm, 31F scheert op 1mm. Dat is echt wel heel kaal/kort hoor.


Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4161
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 16:09

Ja hoor ik heb gisteren 3 paarden geschoren.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 bezoekers