[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rayoow

Berichten: 3453
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 00:00

Heb ze nu snachts wel wat op, staan 24/7 buiten en gister nog geschoren.
1 onder 50 gram de ander 100.
Straks nog weer navoelen en eventueel wisselen. Als de 100 net te veel is

Morgen nog 1 scheren.

cayenne123
Berichten: 344
Geregistreerd: 25-07-10
Woonplaats: Gelderland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 11:55

Die van mij stond gisteren met 200 gram maar voelde wel warm aan, overdag de deken afgelaten en nu 100 gram op.

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 12:20

Gisteren was het erg lekker weer. Tijdje onder zomerdeken gestaan. S avonds weer 250.

Nu staat hij ook onder 250. Alweer aardige vacht maar is niks te warm.
Geen zonnetje te zien vandaag en 10 graden. Dan zet ik hem niet bloot.

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 12:22

Juangi schreef:
Bij welke nachttemperaturen zouden jullie de deken van een geschoren paard aflaten?



Is heel wisselend. Op stal of buiten?
En open stal of in dichte schuur etc

Ik zie hiee mensen met net geschoren paarden of ponies die leggen al niets meer op.

Mijne gaat ivm cushing nog 1 x kaal en met deze temperaturen gaat er minimaal 250 tot 300 op. In het zonnetje buiten als het boven de 10 graden is 150 gr.

Wij kunnen het goed in de gaten houden want hij staat bij mijn ouders achter het huis.

Samy

Berichten: 11076
Geregistreerd: 16-07-02

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 22:41

Mijne is geschoren en staat nu onder 0 grams voor de nacht. Denk dat ik hem morgen ga wisselen voor de vliegendeken.

simoneeee

Berichten: 210
Geregistreerd: 04-06-09
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 11:12

Hier laatste keer geschoren in november, stalletje met uitloop. Staat overdag zonder en 's nachts met 0 grams regendeken. Is een fjord en heeft het eerder te warm dan te koud.

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 11:23

Ga vanmiddag scheren. Wil geen dikkere deken op doen. Leg weer 250 gr op.

Vanavond en morgen even voelen of het goed is.

RianneH

Berichten: 28234
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 11:28

Hoe zit dat met scheren zo 'laat' nog, haal je niet al het apparaat door de nieuwe vacht heen of zit je nog net ervoor? Hier ruien ze nog niet echt hard trouwens..

Vannacht heb ik de 0 grams ook af gelaten, het was nog zo warm op stal en ze stond met een ontspannen rug, dat het me niet nodig leek. Komende nachten blijft het ook warm, vanaf donderdag zakt de temperatuur weer, dan denk ik dat ik voor de nacht weer even een dekentje op doe.

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 11:36

RianneH schreef:
Hoe zit dat met scheren zo 'laat' nog, haal je niet al het apparaat door de nieuwe vacht heen of zit je nog net ervoor? Hier ruien ze nog niet echt hard trouwens..

Vannacht heb ik de 0 grams ook af gelaten, het was nog zo warm op stal en ze stond met een ontspannen rug, dat het me niet nodig leek. Komende nachten blijft het ook warm, vanaf donderdag zakt de temperatuur weer, dan denk ik dat ik voor de nacht weer even een dekentje op doe.


Mijn paard heeft cushing en heeft erge lange haren. Wordt zelfs in de zomer geschoren omdat hij het anders te warm krijgt.

RianneH

Berichten: 28234
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 11:41

Ah ja, dan is het een ander verhaal :)

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 11:53

Ik scheer ze altijd halverwege maart nog een keer omdat het verharen eigenlijk te traag gaat voor de temperaturen dan. Komen altijd netjes in de zomervacht.

Sintara

Berichten: 7393
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 13:40

Ik zit ook te twijfelen of ik er donderdag weer een deken op doe.. Aan de ene kant vind ik dat ze er wel tegen kan, aan de andere kant is ze met de vorst periode toch wat afgevallen en had ook twee dagen een klein snotje zeg maar tijdens de dooi. Is wel allang weer over hoor, maar ik ben haar ook weer aan het oppakken dus ze kan haar energie wel goed gebruiken.

What to do what to do

xLoki

Berichten: 3488
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 20:32

Ik ga mijn 4-jarige (ongeschoren, stond hele winter met 200 gram en met de sneeuw 300 gram) donderdag een regendeken op doen en mijn oudere paard (oktober geschoren) krijgt 100 of 200 gram op donderdag. Ze staan nu allebei nog bloot.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 22:09

Ik scheer meestal pas eind april en hij zit altijd mooi in z’n vacht in de zomer :j

Dit jaar scheren we wat eerder, namelijk morgen. Hij heeft een goede 6-7 cm aan vacht staan en het is 21 graden dus hij heeft het gewoon veel te warm. :(:) en zoveel jeuk.. arme..
Dus morgen wordt hij verlost en dan gaat er voor de nacht 100 gram op (24/7 buiten). Overdag mag hij bloot vanaf 10:00 want dan is de zon er, of 0 gram als er regen komt. Maar dat krijgen we de komende weken niet meer geloof ik.

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 22:13

Mijne is kaal. Erg blij want onder die dikke krulvacht kwamen diverse irritatie plekjes naar voren. Paard stond zichtbaar te genieten :j

Heb dezelfde deken opgedaan. 250gr.

Hopelijk kan hij binnenkort even in het zonnetje tijdje bloot

Iesje0485
Berichten: 85
Geregistreerd: 09-11-20
Woonplaats: Brabant

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 11:44

Hallo allemaal,

Ik heb een beetje een domme vraag, maar moet een geschoren paard elke nacht binnen in de winter? Of kan hij ook buiten blijven met een winterdeken op (300g)?

Ik wil mijn trekpaard komende winter gaan scheren omdat het rijden anders echt niet leuk is, enorm bezweet na 2 minuten :(

Vandaar dat ik me eerst goed laat informeren zodat we niet voor onaangename verrassingen komen te staan.

xLoki

Berichten: 3488
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 11:50

Iesje0485 schreef:
Hallo allemaal,

Ik heb een beetje een domme vraag, maar moet een geschoren paard elke nacht binnen in de winter? Of kan hij ook buiten blijven met een winterdeken op (300g)?

Ik wil mijn trekpaard komende winter gaan scheren omdat het rijden anders echt niet leuk is, enorm bezweet na 2 minuten :(

Vandaar dat ik me eerst goed laat informeren zodat we niet voor onaangename verrassingen komen te staan.

Ik scheer mijn 24/7 buiten paard ook! Alleen ik scheer de benen en (een deel van) het hoofd niet, zodat hij met een deken op weinig ‘bloot’ heeft. Gaat prima :) hij staat bij temperaturen onder 5 graden met een 350 grams en met de sneeuw van laatst had ik nog 200 gram extra eronder gedaan en een hals.

Iesje0485
Berichten: 85
Geregistreerd: 09-11-20
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 11:52

Oh top dankjewel!

Maar hoe zit het dan met temperatuur checken etc. Kan ik haar de hele winter onder hetzelfde deken zetten of is dat erg slecht voor haar?

xLoki

Berichten: 3488
Geregistreerd: 16-01-08

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 11:58

Dat hangt erg van je paard af en wat voor deken je hebt. Daarbij kan een deken natuurlijk stuk gaan en moet je wel iets op reserve hebben.
Ik heb mijn paard ondertussen zo lang dat ik wel weet wanneer hij welke deken op moet. Maar ik heb veel keuze in hoeveel gram hij op heeft. Ik vind zelf het linersysteem van Horseware daarbij heel fijn. Dan kan je heel makkelijk een deken warmer of koeler maken. :) Je zou dan dus bijvoorbeeld 2 'basis' dekens kunnen kopen (dan zou ik een 0 grams regendeken en een waterdichte dikkere, zeg 200 gram deken kopen) en een 100 gram en een 200 gram liner. Dan zit je behoorlijk safe en kan je eventueel tussendoor wat wassen of repareren.

En qua temperatuur checken: voelen (in de oksel en flank), kijken (hoe staat je paard erbij) en weten (kan hij goed schuilen voor wind en regen). Een paard moet lekker warm aanvoelen, maar zeker niet klam of zweterig.

Sintara

Berichten: 7393
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 11:59

Nee dat zal je niet redden, je zult dan afhankelijk van het weer en je paard dikkere of juist dunnere op moeten doen.. Jij moet dan de functie van de vacht opvangen met dekens

Iesje0485
Berichten: 85
Geregistreerd: 09-11-20
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 12:04

Super bedankt voor jullie hulp alvast!! <3

Dat wordt wel erg lastig. Ik kom niet elke dag bij het paard (paard is van mijn oom)

Het weer veranderd natuurlijk behoorlijk in Nederland dus dat wordt nog een behoorlijke uitdaging!

Maar er is dus geen *safe* optie? Het is echt per dag bekijken hoe het weer eraan is?

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 12:13

Het wisselt ook per paard. Pony van mijn moeder (koudbloed) heeft half geschoren vrijwel de hele winter onder 1 deken gestaan (bucas power turnout), alleen vorige week in de sneeuw iets eronder gehad. Mijn paard daarentegen krijgt het sneller koud dus heb ik meer voor nodig en moet ik dus ook iets meer wisselen. Maar dagelijks wisselen doe ik ook zelden hoor, alleen in weken zoals deze dat hij overdag bloot kan en 's nachts nog met deken.

RianneH

Berichten: 28234
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 12:25

Je kan ook denken aan enkel een deel van de hals eruit scheren en de rest van de vacht behouden, dan kunnen ze de warmte beter kwijt maar gaan ze niet helemaal kaal dus hoef je niet direct met dekens te werken.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 13:40

Wat doen jullie na donderdag, deken weer op of af laten? De temperatuur daalt weer, maar niet extreem.

Mijn paard is niet geschoren en staat s'nachts binnen. Ik twijfel om dr dekenloos te laten of dat ik weer mn 0 grams regendeken of 100 grams deken op ga doen.

Ze is al flink on de rui, dus nieuwe wintervacht krijgt ze toch niet meer.

Mariposa11
Berichten: 2863
Geregistreerd: 22-12-09

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 13:50

Ik denk dat ik regendeken met fleece op ga doen.. Maar 26 en dag en nacht buiten.