Paard valt af in de winter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
gabyhakuna
Berichten: 26
Geregistreerd: 10-04-19

Paard valt af in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-20 22:34

Hoi bokkers!

Ik heb een Arabier en in de zomer blijft hij goed op gewicht. Hij wordt 3-5x per week gereden. Een afwisseling van western en springen, alleen hij valt iedere winter in bij zijn flanken. Ik heb hem nu al een tijdje op krachtvoer staan en geeft hem nu luzerne bij. Daarnaast krijg hij natuurlijk onbeperkt hooi en hij heeft nog gras..

Ik heb echt alles al geprobeerd en ben radeloos wat ik met het voer moet doen. Blijven veranderen is natuurlijk ook niet goed.

Alvast bedankt!


gabyhakuna
Berichten: 26
Geregistreerd: 10-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-20 22:43

Bedankt voor de reacties! Alleen mijn paard is dus nog niet heel oud. Hij is momenteel 12 jaar oud, heb hem al 4 jaar en zo lang is dat al. Hij zit al dik in zn vacht.

Op de wei heeft hij altijd hooi, hij heeft een stal maar kan altijd binnen en buiten staan. Wat ik met onbeperkt hooi bedoel is: de bak voldoen en opnieuw vullen als hij leeg is.

Hij heeft geen deken op momenteel, omdat hij al zo dik in de haren zit. Werkt dat zo goed ja?

gabyhakuna
Berichten: 26
Geregistreerd: 10-04-19

Re: Paard valt af in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-20 22:46

Ik wil best een deken gaan opletten, maar is dat nu niet te laat? Wat voor deken moet ik op doen. Wat ik heb altijd dekens gehad maar die gingen bij de borst schuren.

gabyhakuna
Berichten: 26
Geregistreerd: 10-04-19

Re: Paard valt af in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-20 23:20

Dankjewel voor de reacties! Ik geef momenteel lucerne bij alleen ik kan niet vinden of gras-mix of lucerne beter is. Ik ga het eens proberen om met koud/nat weer een deken op te leggen. Ik heb momenteel een Rambo deken voor hem, maar ben dus gestopt met dekens omdat die bij zijn borst schuren.

Momenteel heb ik pavo met extra fiber erin en dan met lucerne.

gabyhakuna
Berichten: 26
Geregistreerd: 10-04-19

Re: Paard valt af in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-20 14:28

Dankjewel voor jullie antwoorden. Ik ga beginnen met het geven van slobber na het rijden (en zijn normale eten). Het liefste wil ik geen deken erop leggen. Je ziet zijn ribben nog niet heel erg, alleen de achterste rib zie je. De rest is wel voelbaar.

gabyhakuna
Berichten: 26
Geregistreerd: 10-04-19

Re: Paard valt af in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-20 15:05

Wegen heeft geen zin, hij staat samen met een merrie in de wei. Dus ik weet niet hoeveel hij daarvan eet. En het probleem is dat de merrie veel te dik is. En mijn paard dus te dun..

gabyhakuna
Berichten: 26
Geregistreerd: 10-04-19

Re: Paard valt af in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-20 09:55

Daar kun je wel eens gelijk in hebben. Onze merrie staat de hele dag te eten. En mijn ruin die knabbelt afentoe wat. Hij staat vooral lekker te zonnen, en te genieten.

gabyhakuna
Berichten: 26
Geregistreerd: 10-04-19

Re: Paard valt af in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-20 09:46

Hij is niet perse ouder, hij is pas 12. En onze 19 jaar oude Merrie heeft nergens last van. Ook is hij verder heel rustig en totaal niet nerveus, ondanks dat het een Arabier is. Hij staat altijd op zn gemakje buiten..

gabyhakuna
Berichten: 26
Geregistreerd: 10-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-20 13:24

Ik heb momenteel geen goede foto van de zijkant.. en hij is al heel erg dik in de haren. Ik hoop dat je het op deze foto’s misschien een beetje kunt zien. Misschien geeft dat een beetje zicht. Eentje van de zijkant en een van de voorkant.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

gabyhakuna
Berichten: 26
Geregistreerd: 10-04-19

Re: Paard valt af in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-20 14:05

Ja zijn spieren gaan als eerste weg zodra de winter komt.. daar zit ik ook mee. Ik rij hem zeker voldoende en ook altijd verzameld. Zijn hele kont spieren zijn verdwenen..

gabyhakuna
Berichten: 26
Geregistreerd: 10-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-20 14:11

Is dat extra bij zijn normale voer? Of is dit eerder vervanging? Ik was ook aan het denken om mash a het rijden bij te geven, maar als ik me niet vergis zit hier veel suiker in

gabyhakuna
Berichten: 26
Geregistreerd: 10-04-19

Re: Paard valt af in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-20 14:20

Hij krijg momenteel brok met extra fibre van pavo, en ik ben al overgeschakeld op gras-mix. En daarnaast nog de hele dag hooi. Ik zet onze paarden liever niet apart omdat ze altijd samen buiten staan. Mijn ruin is wel dominant dus mijn merrie steelt geen eten van hem.


gabyhakuna
Berichten: 26
Geregistreerd: 10-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-20 14:29

Klinkt misschien raar, maar ik heb nog nooit van pssm2 gehoord. In de winkel raadde ze die van pavo aan. Gaan sojascheuten het verschil maken, waar koop je die?

Ik heb een foto gevonden van hem bij zijn vorige eigenaar. (De manier van rijden vond ik verschrikkelijk) hij had problemen met verzameld rijden, en daarom zijn we naar de western over geschakeld.
Afbeelding

gabyhakuna
Berichten: 26
Geregistreerd: 10-04-19

Re: Paard valt af in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-20 14:38

Mizora is het goed als ik je eventjes via privé een bericht stuur?

gabyhakuna
Berichten: 26
Geregistreerd: 10-04-19

Re: Paard valt af in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-20 15:22

Op de foto’s oogt hij eigenlijk redelijk normaal. Als hij loopt zie je zijn ribben helaas wel. Deze foto’s heb ik net gemaakt.
Afbeelding
Afbeelding


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, Jadero en 5 bezoekers