Paard valt af in de winter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ampi
Berichten: 89
Geregistreerd: 16-03-15

Re: Paard valt af in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 16:03

hooi laten testen en afwegen zodat je weet hoeveel hooi hij daadwerkelijk eet. Meten = weten wat dat betreft

gabyhakuna
Berichten: 26
Geregistreerd: 10-04-19

Re: Paard valt af in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-20 16:05

Wegen heeft geen zin, hij staat samen met een merrie in de wei. Dus ik weet niet hoeveel hij daarvan eet. En het probleem is dat de merrie veel te dik is. En mijn paard dus te dun..

meggiemeg

Berichten: 12218
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Paard valt af in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 17:47

Wat is het eetpatroon van je paard?
Onze ruin is niet het type van kop naar beneden en door blijven eten, hij eet een poosje en gaat dan ergens staan kijken, rollen, poosje slapen, weer een poosje eten, poosje kijken, hapje eten.
Op die manier komen ze minder aan omdat de ander waarschijnlijk wel door eet en daardoor krijgt hij minder ruwvoer binnen wat er toch ook voor zorgt dat het kacheltje beter blijft branden.

gabyhakuna
Berichten: 26
Geregistreerd: 10-04-19

Re: Paard valt af in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-20 10:55

Daar kun je wel eens gelijk in hebben. Onze merrie staat de hele dag te eten. En mijn ruin die knabbelt afentoe wat. Hij staat vooral lekker te zonnen, en te genieten.

Gerinck
Berichten: 26
Geregistreerd: 18-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 16:35

Is jouw paard wat ouder of nerveus? Afvallen tijdens winter gebeurt vaker bij oudere en nerveuze paarden. Ze hebben moeite hun lichaam op temperatuur te houden. Gras is arm aan energie. Beter dat je extra ruwvoer geeft om meer warmte te produceren, waardoor hij minder extra energie gebruikt. Je kunt ook de energiebehoefte aanvullen met plantaardige olie of vetsupplement.

gabyhakuna
Berichten: 26
Geregistreerd: 10-04-19

Re: Paard valt af in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 10:46

Hij is niet perse ouder, hij is pas 12. En onze 19 jaar oude Merrie heeft nergens last van. Ook is hij verder heel rustig en totaal niet nerveus, ondanks dat het een Arabier is. Hij staat altijd op zn gemakje buiten..

Kidde
Berichten: 3447
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 11:01

Kidde schreef:
Heb je misschien een foto waarop je hem te mager vindt? Het kan ook zijn dat hij in de zomer wat te zwaar is en in de winter juist op gewicht

Ik ben nog steeds wel benieuwd naar een foto eigenlijk. De meeste paarden in Nederland hebben in de zomer gewoon overgewicht

gabyhakuna
Berichten: 26
Geregistreerd: 10-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 14:24

Ik heb momenteel geen goede foto van de zijkant.. en hij is al heel erg dik in de haren. Ik hoop dat je het op deze foto’s misschien een beetje kunt zien. Misschien geeft dat een beetje zicht. Eentje van de zijkant en een van de voorkant.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Femke_Tweety

Berichten: 11978
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Paard valt af in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 14:52

Deze is toch niet mager?

Misschien dat de foto's vertekenen, dat kan. Maar ik vind hem -zeker voor het type- beslist niet mager overkomen.

Kidde
Berichten: 3447
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Paard valt af in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 15:02

Ik vind hem persoonlijk ook niet mager, wel wat onbespierd eerlijk gezegd

gabyhakuna
Berichten: 26
Geregistreerd: 10-04-19

Re: Paard valt af in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 15:05

Ja zijn spieren gaan als eerste weg zodra de winter komt.. daar zit ik ook mee. Ik rij hem zeker voldoende en ook altijd verzameld. Zijn hele kont spieren zijn verdwenen..

Skessa_
Berichten: 10615
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 15:10


gabyhakuna
Berichten: 26
Geregistreerd: 10-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 15:11

Is dat extra bij zijn normale voer? Of is dit eerder vervanging? Ik was ook aan het denken om mash a het rijden bij te geven, maar als ik me niet vergis zit hier veel suiker in

meggiemeg

Berichten: 12218
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Paard valt af in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 15:18

Kan je ze eventueel 's nachts apart zetten zodat je hem extra kunt geven omdat je al aan geeft dat de merrie dat niet nodig heeft en vol genoeg is? Ik zou bovenop de normale voeding dingen zoals Fibrebeet of Senoires Priores bijvoeren anders zal je niet echt snel resultaat zien.

Skessa_
Berichten: 10615
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 15:19

Het is meer bedoeld als ruwvoer vervanging, dus ik zou ook zeker de normale brok of vitamine brok/korrel erbij geven.

gabyhakuna
Berichten: 26
Geregistreerd: 10-04-19

Re: Paard valt af in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 15:20

Hij krijg momenteel brok met extra fibre van pavo, en ik ben al overgeschakeld op gras-mix. En daarnaast nog de hele dag hooi. Ik zet onze paarden liever niet apart omdat ze altijd samen buiten staan. Mijn ruin is wel dominant dus mijn merrie steelt geen eten van hem.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Paard valt af in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 15:26

Ik zie vooral een spierarm paard. Maar of het paard zonder zadel mager is kan ik niet goed zien. Ik zou proberen een standfoto te maken als hij bloot is. Hier zou ik eerder eiwit in gooien, 200g sojaschroot (eerst 4 dagen 100g) en een goede mineralenbrok. Marstall Force heeft mijn voorkeur.

Is hij getest op PSSM2?

gabyhakuna
Berichten: 26
Geregistreerd: 10-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 15:29

Klinkt misschien raar, maar ik heb nog nooit van pssm2 gehoord. In de winkel raadde ze die van pavo aan. Gaan sojascheuten het verschil maken, waar koop je die?

Ik heb een foto gevonden van hem bij zijn vorige eigenaar. (De manier van rijden vond ik verschrikkelijk) hij had problemen met verzameld rijden, en daarom zijn we naar de western over geschakeld.
Afbeelding

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 15:37

Laatst bijgewerkt door Mizora op 26-11-20 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

gabyhakuna
Berichten: 26
Geregistreerd: 10-04-19

Re: Paard valt af in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 15:38

Mizora is het goed als ik je eventjes via privé een bericht stuur?

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Paard valt af in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 16:12

Ik zet even een stipje, ons nieuwe paard is nog steeds te mager (als in: knokige achterhand, rug steekt uit en ribben duidelijk zichtbaar, dus echt té mager)

Dagmar80

Berichten: 1850
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Re: Paard valt af in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 16:20

Mooi paardje hoor! Oogt op de foto op zich niet heel mager.

Wat bij mijn surrogaatpaardje erg goed hielp was Senioren Priores met maïslijnzaadbrok erdoor. Muesli erdoor vond hij ook erg lekker :P Verder een deken op, hij had meerdere diktes en ook een lichtgevoerde regendeken. Als ze het toch koud hebben dan gaan ze veel verbranden, dan is alleen wat extra voer geven niet voldoende.

gabyhakuna
Berichten: 26
Geregistreerd: 10-04-19

Re: Paard valt af in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 16:22

Op de foto’s oogt hij eigenlijk redelijk normaal. Als hij loopt zie je zijn ribben helaas wel. Deze foto’s heb ik net gemaakt.
Afbeelding
Afbeelding

Femke_Tweety

Berichten: 11978
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Paard valt af in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 21:24

Ik blijf hem niet mager vinden. Er kan misschien wat spier bij op, dat wel. Maar mager vind ik hem niet, ook niet schraal, ook niet aan de dunne kant. Gewoon normaal.

Mensen hebben door de enorme hoeveelheid paarden met overgewicht in Nl langzaamaan steeds vaker een vertekend beeld van wat normaal is...

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 10:05

Mizora schreef:
Niet sojascheuten, maar sojaschroot.

Ik koop het hier:
https://www.grevers-winkel.nl/product/9 ... jaschroot&

Met een zak van 20kg doe je bij 200g/dag dus 100 dagen.

Welk voer van pavo heb je precies? https://www.pavo.nl/producten Want Pavo heeft een heel groot assortiment.

Over pssm2 kan je hier lezen: [MD] PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken
Al hebben veel paarden juist hele vage klachten, maar flink spierverlies is wel een bekende.

Sojaschroot is dus goed bij spieropbouw?
Afbeelding
Dit is die van mij :)
In de bodymass score kwam naar voren dat ze nof wel wat aan mag komen. De ribben zijn net iets te makkelijk te voelen en op haar achterhand en laatste stukje hals mogen wat meer spieren komen.