Wat werkt nu echt tegen die vliegen????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Wat werkt nu echt tegen die vliegen????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-20 20:30

Het is niet te doen dit jaar. Ik hoop dat de regen, die nu eindelijk ook ons lijkt te bereiken, ook gaat helpen. Maar toch zoek ik verder. We hebben echt veel heel veel vliegen op stal, niet normaal meer. Mijn merrie heeft er best veel last van. Ze heeft een deken en een masker op, maar het masker ziet gewoon zwart ook van de vliegen en de deken ook. Ze is moe, ze is het zat. En rent regelmatig van ellende rond. Een schuilstal bouwen kan helaas en een constructie met Schaduwdoek werk niet voldoende. Vorige week stond ze overdag op stal, een verademing ook omdat daar stuk minder vliegen zijn. Maar dat is niet zo goed voor dr longen...

Ik heb tedax, veerust en iets van anijs geprobeerd om haar, de deken en het masker mee in te sprayen. Dat helpt helaas niet. Ze komen ook op dr 'snot' op het masker af, die was ik elke dag om dat te verminderen.

Iemand nog tips?


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Wat werkt nu echt tegen die vliegen????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 20:36

Jeetje, dat zijn er echt veel. Ik gebruik ook tedax maar eigenlijk tegen de dazen en muggen. De vliegen boeit het inderdaad minder.. Kan je niet zo'n grote vliegenval kwijt ergens

Esplendido
Berichten: 3134
Geregistreerd: 09-08-11

Re: Wat werkt nu echt tegen die vliegen????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 20:53

Wij hebben net buiten onze paddock (buiten bereik van de paarden) een vliegenval staan met biologisch spul er in. Dat werkt echt heel goed, de vliegen geven de voorkeur aan de val en er zitten dus amper vliegen op de paarden.

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Wat werkt nu echt tegen die vliegen????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-20 20:55

Dacht dat zulke vallen meer voor dazen waren? Ik ga eens rond zoeken!!

Kidde
Berichten: 3445
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 20:58


Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Wat werkt nu echt tegen die vliegen????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 21:02

Hier ook veel vliegen. Enige wat even rust geeft is afspuiten.
Dan blijven ze even weg. Met ultrashield op (dat is tegen vliegen en steekvliegen en teken) blijvenze ook beperkt weg. Veerust vervliegt ook snel.

Esplendido
Berichten: 3134
Geregistreerd: 09-08-11

Re: Wat werkt nu echt tegen die vliegen????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 21:05


Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 21:06

Zitten er toevallig veehouders in de buurt? Varkensfokkers?

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Wat werkt nu echt tegen die vliegen????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 21:18

Je kunt het hoofd insmeren met wat vettigs ,bv vaseline, daar houden vliegen niet van, maar
hier ook zoveel vliegen op de paarden, bah...

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Wat werkt nu echt tegen die vliegen????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 21:25

Hier ook extreem veel vliegen dit jaar. Ik heb het nooit eerder zo erg meegemaakt.
Ik spuit met veerust, maar ook dat helpt hooguit een halve dag.

Ik ga ook eens vliegenvallen proberen. Heeft iemand een idee wat het beste werkt als lokstof?

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Wat werkt nu echt tegen die vliegen????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 21:29

Zo is het bij onze paarden ook. Hoewel wij geen vliegendekens opleggen, maar de maskers zitten inderdaad echt vol als ik mijn paard uit het weiland haal. Wij hebben wel een inloopstal waar ze in gaan staan als het echt te heftig is. Dus ik denk dat dit jouw enige oplossing kan zijn: een goede stal waar ze binnen en buiten kunnen lopen. Als dat niet kan zoals je al aangaf vrees ik dat het bikkelen wordt tot de herfst.

martinev

Berichten: 2580
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Re: Wat werkt nu echt tegen die vliegen????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 21:35

Wij spuiten onze paarden in met hertshoornspray, werkt echt perfect, ze staan heerlijk rustig in de wei, terwijl het hier ook echt stikt van de vliegen en dazen. Het stinkt als een malle, en meestal spuiten we ze twee keer per dag in, maar dat vind ik het helemaal waard, de paarden hebben er op deze manier haast geen last van gelukkig!

evita2
Berichten: 131
Geregistreerd: 10-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 21:39

Ik heb nu sinds een week z-itch op mijn paarden. Ze staan letterlijk naast de koeien dus extreem veel vliegen. Met het hele warme weer vond ik het lastig om te zien of het goed werkte maar nu het weer wat koeler wordt heb ik het idee dat er minder vliegen bij hun zitten (nadat ik ook hun dekens verschoond had). Ik ben dus nog even aan het kijken of het komt door de schone dekens of het spul.

Het paard van mijn moeder die niet in de buurt van koeien staat heeft vrijwel geen last meer van vliegen (maar wel weer dazen) nu hij dit spul op heeft.

Je hoeft dit maar 1x per week op ze te gieten en dan zijn ze ongeveer een week beschermd (afhankelijk van de regen en hoeveel ze zweten).

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Wat werkt nu echt tegen die vliegen????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 21:42

Wij hebben vliegenvallen van BSI. Daar kun je ook een navulverpakking voor kopen (fles met poeder) waar je lang mee doet. De vallen kun je neerzetten en ophangen; wij hebben er twee hangen en eentje staan. Ze stinken een uur in de wind, maar vangen wel veel.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 21:45

Die van mij kunnen in de schuilstal maar doen het niet. Hier een deken met buikflap (bucas buzz off) en vliegenmasker. (rambo)

Het vliegenmasker en de benen spuit ik soms in met veerust, dat doet wonderen.

roekes

Berichten: 753
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat werkt nu echt tegen die vliegen????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 21:58

Een walnotenboom bij de stal of in de wei werkt super tegen de vliegen!
Boeren hadden ze vroeger al vaak vlakbij de stallen staan hiervoor. Vliegen houden niet van de geur van deze boom (die ik zelf niet ruik)

Mar_jolijn

Berichten: 541
Geregistreerd: 23-03-09
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 22:21

Afbeelding

Deze is een lifesaver! Ik denk dat er zonder te overdrijven binnen een dag 1000 vliegen in zitten. Paarden dragen vliegenkap en spray ze altijd in met tedax maar die val is écht fantastisch. Organische val bij de welkoop vandaag, wel stinkspul

(Dat zwarte in de val zijn allemaal vliegen en die noodles zijn maden, na 2 dagen zijn zowel de vliegen als de maden dood)
Laatst bijgewerkt door Mar_jolijn op 16-08-20 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

mirim

Berichten: 4404
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 22:21

Wat interessant te lezen dat een walnotenboom zou werken tegen vliegen.
Dat wist ik niet. We hebben er 1 staan bij de paddock van de pony’s . Ik ga daar toch eens op letten.
De pony’s doen er sowieso niet moeilijk over.
De paarden wel !
Vooral mijn ene paard rent als een dolle de stal in als hij de vliegen echt beu is.
Ik ben gestopt met anti-vliegenspray.
Er is er volgens mij geen een die opgewassen is tegen de hoeveelheid vliegen dit jaar.
Dus ik zou een schuilstal aanraden , als die mogelijkheid er is.

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-20 22:29

Helaas is een goede schuilstal niet mogelijk ivm niet mogen bouwen. Ik had een party tent en deze woext binnenkort vervangen door een verplaatsbaar ijzerenframe met schaduwdoek, maar als ze daar al onder gaat staan (het is een mietje) dan helpt dat helaas niet voldoende...

Mijn pony heeft minder vliegen om zich heen en hun buurvrouw Welsh heeft helemaal aanzienlijk minder vliegen. Maar m'n grote straalt ook veel warmte uit (niet geïsoleerd als een pony), wellicht helpt dat ook niet.

Ik ga eens van die vallen proberen op een paar plekken in de weide.

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 22:30

Butox, dat is een pour on verkrijgbaar bij een veearts, is eigenlijk voor koeien. Geen idee of een particulier dat via veearts krijgt, maar als er zoveel last is op de gehele stal misschien wel een overweging waard, niet alle paarden hoeven persee, een paar is al voldoende in een kudde. Dat werkt in ieder geval zeker weten. Zelfs paard met zomerexzeem heeft na behandeling geen jeuk. Moet wel herhaald worden na zoveel weken. Zelf per ongeluk beetje op mn vingers gekregen en duidelijk minder aantrekkelijk voor muggen.

Macs

Berichten: 7635
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Wat werkt nu echt tegen die vliegen????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 22:37

Ik ken dat vliegen-aantrek spul in die zak of pot (en dat stinkt echt onmenselijk). Er zitten inderdaad duizenden vliegen in maar.... dit zijn die groene strontvliegen. Die zitten op de mest, en niet op je paard :o Dus die dingen helpen wel tegen vliegen maar niet tegen de juiste soort.
Hertshoornspray, ik vind het al zo sterk ruiken en krijg er hoofdpijn van. Een paard ruikt zoveel beter dan wij, ik zou het hem niet aan willen doen om de hele dag in die lucht te staan. :o

Ik gebruik niks bij mijn paard. Ik vermoed ook dat hoe meer ze gewend zijn, hoe beter ze er mee om kunnen gaan. Maar dat is mijn mening, en mijn paard gaat er goed mee om. Ze stampt een keertje met haar been of slaat met haar staart en that's it. Ik ben goed spul ook nog niet tegen gekomen.

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-20 22:40

roekes schreef:
Een walnotenboom bij de stal of in de wei werkt super tegen de vliegen!
Boeren hadden ze vroeger al vaak vlakbij de stallen staan hiervoor. Vliegen houden niet van de geur van deze boom (die ik zelf niet ruik)


Wat interessant zeg! Leuk te weten!

Mar_jolijn

Berichten: 541
Geregistreerd: 23-03-09
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 23:00

Macs schreef:
Ik ken dat vliegen-aantrek spul in die zak of pot (en dat stinkt echt onmenselijk). Er zitten inderdaad duizenden vliegen in maar.... dit zijn die groene strontvliegen. Die zitten op de mest, en niet op je paard :o Dus die dingen helpen wel tegen vliegen maar niet tegen de juiste soort.
Hertshoornspray, ik vind het al zo sterk ruiken en krijg er hoofdpijn van. Een paard ruikt zoveel beter dan wij, ik zou het hem niet aan willen doen om de hele dag in die lucht te staan. :o

Ik gebruik niks bij mijn paard. Ik vermoed ook dat hoe meer ze gewend zijn, hoe beter ze er mee om kunnen gaan. Maar dat is mijn mening, en mijn paard gaat er goed mee om. Ze stampt een keertje met haar been of slaat met haar staart en that's it. Ik ben goed spul ook nog niet tegen gekomen.


Zijn zeker hoop strontvliegen,echter ook de irritante "Ik ga in je ooghoek zitten likken"-vliegen! Dazen hebben er niks van helaas, de rest vliegt er graag in (wespen ook, gelukkig nog geen bijen of hommels)

kimmie1

Berichten: 2342
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 23:16

martinev schreef:
Wij spuiten onze paarden in met hertshoornspray, werkt echt perfect, ze staan heerlijk rustig in de wei, terwijl het hier ook echt stikt van de vliegen en dazen. Het stinkt als een malle, en meestal spuiten we ze twee keer per dag in, maar dat vind ik het helemaal waard, de paarden hebben er op deze manier haast geen last van gelukkig!


Krijgt die van jou op een gegeven moment ook een soort bruine waas van zich af als je m borsteld?

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 23:27

Ik doe in een sprayfles, 3/4 liter water. , Scheutje dubro ,azijn , citronella olie, teatree olie van kruitvat de goedkoopste. Herzhoornspray of olie tot het goed stinkt.
Je kan er nog geranium bij doen.
Schudden voor gebruik en 1 keer per dag sprayen.
Bij witte paarden is herzhoorn niet aan te raden want het geeft zwart af.
De friezen vinden dat niet erg. Ik vind het goed helpen.