Hoe giftig zijn de groene eikels?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Irene793
Berichten: 268
Geregistreerd: 04-08-17

Hoe giftig zijn de groene eikels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-20 18:59

Gisteren zag ik dat mijn merrie de groene eikels eet die uit de bomen zijn gevallen. Ze krijgt onbeperkt ruwvoer, honger heeft ze zeker niet. Mijn pp is nagenoeg volledig omzoomd door eikenbomen, een stukje afsluiten gaat dus niet. Opruimen probeer ik nu, maar dat is ook geen doen. Ze is er eerder bij dan ik. Veel eikels zijn het denk ik niet. Twee handen vol per dag schat ik. Kan dat veel kwaad op een merrie van 500 kg?

Kimley

Berichten: 9146
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Re: Hoe giftig zijn de groene eikels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 19:04

Groene eikels zijn volgens mij het meest giftig :=
Ik zou toch echt zorgen dat ze er niet bij kan.. want ik denk dat ook 2 handjes per dag op lange termijn kwaad kan!

Hagel
Berichten: 154
Geregistreerd: 21-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 10:40

Kimley schreef:
Groene eikels zijn volgens mij het meest giftig :=
Ik zou toch echt zorgen dat ze er niet bij kan.. want ik denk dat ook 2 handjes per dag op lange termijn kwaad kan!


Dit meen ik mij ook te herinneren.

Anoniem

Re: Hoe giftig zijn de groene eikels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 10:43

De groene zijn inderdaad het ergste, dus zorg ervoor dat hij het niet eet! Wel onhandig dat paarden ze juist lekker vinden.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Hoe giftig zijn de groene eikels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 10:46

Ik heb al 40 jaar paarden die eikels snoepen en nooit geen last van gehad. Maar dat geeft jou natuurlijk geen garantie. Wil je het zeker voorkomen dat ze er last van hebben dan kun je het beter afzetten.

Ik heb ook wel eens gelezen dat mensen netten spannen om het op te vangen...

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Hoe giftig zijn de groene eikels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 10:49

De groene zijn inderdaad het giftigste. Ons paddock paradise is ook omringd door eikenbomen en wij zetten van augustus t/m november een deel af zodat ze niet bij de eikels kunnen. Een paar kunnen ze wel hebben maar bij ons vallen er echt kilo's dus wij nemen er wel maatregelen voor (maar dat hebben wij nu ook nog niet gedaan nu er nog maar een paar vallen)

Monody

Berichten: 209
Geregistreerd: 28-09-19
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 15:27

Groene zijn inderdaad giftig, voorkomen is beter dan genezen lijkt mij, dus ik zou het zekere voor het onzekere nemen! Lijkt mij wel lastig, zeker als ze er nu met bosjes vanaf vallen.

Irene793
Berichten: 268
Geregistreerd: 04-08-17

Re: Hoe giftig zijn de groene eikels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-20 21:57

Bedankt allemaal. Ik heb het nu toch maar afgezet. Veel ruimte blijft er helaas niet over, maar inderdaad beter het zekere voor het onzekere.

Orezriver
Berichten: 31
Geregistreerd: 09-08-20

Re: Hoe giftig zijn de groene eikels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 01:33

Inderdaad oppassen, goed dat je alert bent!

Do_Dijksma
Berichten: 5
Geregistreerd: 24-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 20:42

bij ons op stal eten de paarden ook eikels, de eigenaar zegt dat een kleine hoeveelheid geen kwaad kan, hij is van mening dat paarden veel moeten eten voordat ze echt ziek worden, maar ik zou gewoon goed opletten, beter voorkomen dan verhelpen!