[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Capriootje

Berichten: 6750
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 21:32

Ze hebben nu ook de atlantic. Zonder stay dry maar wel zelfde pasvorm zeggen ze. Ik heb die gekocht en fijne deken. Helaas maakt mijn paddock maatje de sluiting open dus staat die te koop maar de deken zelf is super.

nnicolex

Berichten: 1233
Geregistreerd: 12-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 21:36

Capriootje schreef:
Ze hebben nu ook de atlantic. Zonder stay dry maar wel zelfde pasvorm zeggen ze. Ik heb die gekocht en fijne deken. Helaas maakt mijn paddock maatje de sluiting open dus staat die te koop maar de deken zelf is super.


zat ik toevallig net naar te kijken inderdaad, enig idee tot welke temperaturen die geschikt is?
die sluiting is juist weer perfect voor mijn houdini. Dus dat is mooi meegenomen. Mocht je maat 185 verkopen dan hoor ik het graag.

Spenk
Berichten: 21768
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 21:40

Ik denk dat je die temperaturen wel een beetje met een korrel zout moet nemen. Je kunt niet 1 deken kopen waar ze perfect onder staan de hele winter. Ik heb de 50 en de 300 grams + een 150 en 300 grams bucas onderdeken. Ik wissel dus steeds, ga het paard niet onder 1 en dezelfde deken laten staan. Bij de stay dry dekens kan dat ook vooral omdat die dan gewoon het zweet opvangen niet dat ze ineens afgekoeld worden ofzo onder die dekens.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 23:59

Yvank_ schreef:
Ik denk dat je die temperaturen wel een beetje met een korrel zout moet nemen. Je kunt niet 1 deken kopen waar ze perfect onder staan de hele winter. Ik heb de 50 en de 300 grams + een 150 en 300 grams bucas onderdeken. Ik wissel dus steeds, ga het paard niet onder 1 en dezelfde deken laten staan. Bij de stay dry dekens kan dat ook vooral omdat die dan gewoon het zweet opvangen niet dat ze ineens afgekoeld worden ofzo onder die dekens.


Helemaal eens. Ik heb ook een 150’gram liner en 300 gram liner bucas quilt voor onder m’n dekens.

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 11:27

Ik was wat aan het zoeken naar de horsewear dekens maar die grammen zijn zo vervelend vind ik. Ik wil gewoon een 300 gram. Moet je bij dat merk dan echt allemaal liners enzo kopen? :+

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 01:01

Weet iemand of er verschil zit in de Rhino original en de amigo bravo pasvorm?
En dan bedoel ik vooral de nek gedeelde. De amigo zit tever op der hals waarvoor een heel groot deel van der manen stuk gaan en ze daar kale plekken krijgt. Zal de rhino dit ook veroorzaken of is deze pasvorm anders?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 07:55

Rhino valt ruimer aan de voorkant

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 10:50

Nouvel schreef:
Rhino valt ruimer aan de voorkant

Oke ik heb de rhino original lite besteld.. hoop zo dat deze past! Ook een hals mee besteld..

Donnatella

Berichten: 431
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: België

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 17:20

Ik vind de nieuwe modellen van Rhino veel smaller dan vroeger en de pasvorm minder ruim. Het voordeel is nu wel dat de liners er niet meer onderuitsteken aan de hals, maar ik koos voor Rhino voor veel halsruimte en dat is nu anders vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 17:23


PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 21:19

Hopelijk komt die morgen binnen! Ga het zien en anders gaat die meteen terug

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 14:52

PanamaD schreef:
Hopelijk komt die morgen binnen! Ga het zien en anders gaat die meteen terug

Helaas. Ligt ook tever in de nek.. ga nu de amigo bestellen. Hoop dat dat wat uitmaakt

RianneH

Berichten: 28234
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 16:00

Waar wil je dat ie maximaal mag uitkomen dan? En is de deken wel de juiste lengte?

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 17:15

T geeft misschien een vertekend beeld maar waar de naad zit zegmaar in de hals, drukt hij. Ze is daar ook helemaal kaal, zo’n ‘strookje’ zegmaar.

Mijn bucas dekens hebben dit niet en liggen ook een cm of 5 terug naar de schoft. Dat zoek ik opnieuw. Ze houdt geen manen meer over en een echte drukpunt lijkt me ook naar voor derAfbeelding

Spenk
Berichten: 21768
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 17:20

Waarom koop je dan geen bucas?

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 17:26

Horseware valt nou eenmaal over de schouder en bucas meer op de schouder. Die pasvorm is totaal anders. Bucas vind ik persoonlijk een slechtere kwaliteit en niet mooi liggen op bredere paarden.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 17:46

Yvank_ schreef:
Waarom koop je dan geen bucas?

Ik heb dus 3 bucas dekens welke perfect liggen. Alleen zijn ze dus lek op staartnaad en buiknaad wat resulteert in een nat paard of onderdeken...
daarbij past de hals van bucas heel raar. Je hebt dan alsnog open schouders

Vandaar dat ik opzoek ben naar een regendeken met losse hals...

Zou de amigo XL dan uitmaken of ook waarschijnlijk niet passen?

Mocht iemand dé tip hebben?..

Spenk
Berichten: 21768
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 17:54

Ah ja daar heb ik geen last van. Staat gerust 12 uur met de bucassen in de regen lekt niks door en hals sluit mooi aan. Amigo is ook nagenoeg zelfde pasvorm als rhino.

RianneH

Berichten: 28234
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 19:02

Die deken op de foto toont sowieso een maat te groot, dan valt de pasvorm vaak al fout. Maar ik denk inderdaad dat je ook niet gaat slagen met een horsewaredeken want die hebben allemaal een vergelijkbare pasvorm. Gebruik je een liner onder je dekens? Daar komt het niet vandaan?

Als bucas verder goed ligt zou je eraan kunnen denken om te proberen de naden flink in te sprayen, te tapen of misschien te waxen? Is waarschijnlijk de meest betaalbare optie, anders zit je met die dekens en een nieuwe proberen te vinden. Mijn Bucas Irish (de zwarte) begon na jaar 1 ook door te lekker op de staartflap aanzet, daar heb ik regelmatig overheen gesprayd. Helpt wel iets, maar ik denk dat er permanentere opties zijn.

En anders kijken naar een heel ander type. Weatherbeeta, Shires, etc?

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 10:42

Heb zelf ook de irish en past wel heel mooi maar omdat de naden niet zijn getapt kan de deken eronder echt zijknat worden

Ik heb nu van kramer de Felix Bulher gezien. Zijn er hier ervaringen met de water dichtheid en pasvorm van deze deken?

https://m.kramer.nl/websale8/?Ctx=%257b ... 2fmd5%257d

Mariposa11
Berichten: 2863
Geregistreerd: 22-12-09

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 10:46

Ik heb ook een irish en die lekt echt niet door. Staat ze dag en nacht mee buiten..

Spenk
Berichten: 21768
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 10:47

Maar waarom gebeurt dat bij vrijwel niemand en alleen bij jou? Heb je niet eerder dat ze in natte wei staan en rollen en het dan in de onderdeken trekt?

Ik gebruik die dekens dus ook en ken veel die ze gebruiken en niemand heeft dat probleem. Als ik nu na van die storm regen buien m'n deken af doe is alles er onder kurkdroog.

Want bij horseware is dat bij de amigo etc ook niet het geval en in topic hier ook behoorlijk wat lekke Rambo bekend. Maar ik zou eerder kritisch kijken naar hoe je pasvorm is dat het niet inregent. En dat het water dus niet van de onderkant er in trekt.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 10:54

Zo ziet mijn bucas er na een regendag uit. Kan het zelf ook niet mooier maken dan wat het is.

Nee rolt niet, Deken waait niet op ivb buiksingels, staat in een droge zand paddock. Dit is puur door lekken. Ik ken de dekens en weet dat meerdere er last van hebben dus ‘waarom dat alleen bij mij gebeurt’ is een beetje voorbarig.

Krijg ook geen garantie op een nieuwe omdat ze dus niet getapt zijn dus dit is normaal volgens bucas

Gister bij de epplejeck zeiden ze nog dat dit een bekend probleem is.
Afbeelding

Snap je dat ik een andere regendeken wil?

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 11:21

Ik heb een smartex en deze is echt goed waterdicht. Het wil aan de voorkant nog wel is wat inregenen. Maar dat hadden mijn amigo’s ook. De naden op de staartflap zijn soms wel nat. Maar aan de binnenkant is de deken kurkdroog.


Afbeelding

Spenk
Berichten: 21768
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 11:23

Ja maar je doet alsof dit bij iedereen gebeurt. Maar ik en hier ook vele anderen hebben dit totaal niet.

Maar dat die naden niet getaped zijn is bij veel zo. Ook horseware, Felix buhler , alle goedkopere merken. Dan moet je al richting een Rambo of bucas smartex gaan.

Bij ej hebben ze destijds tegen mij gezegd deze dekens heel geschikt zijn en niet lekken dus ik ga al niet meer uit van wat ze in de winkel roepen.

Wel was ik de dekens elk jaar met bucas spul voor waterdichtheid.

Maar als bucas de pasvorm je wel bevalt waarom ga je dan niet voor de smartex?