[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 16:42

Mijn shet heb ik op die manier geschoren en wel een deken op gedaan.


Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 10:50

Ketly schreef:
Dat ziet er niet erg comfortabel uit Marjan..

Ik heb gisteren na het scheren een Bucas Irish Light opgegooid, deze is maar 50 gram en geschikt van 5 tot 12 graden. Kwam erachter dat het vannacht heeft gevroren! :o Zou deze dan ook de licht zijn? Ze staat wel gewoon binnen met alle deuren dicht in een goed geïsoleerde stal..


Mijn half geschoren shet staat met 50 gram buiten 24/7. Ging ook de afgelopen nachten prima. Verschilt ook per paard. Die Temps zijn een indicatie en verschilt per paard

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 10:51

Saaams schreef:
Heeft iemand ervaring met de horseware liners onder de bucas? Die zijn er vanaf 100 gram. Ik vond 150 gram van bucas echt teveel. Voorgaande jaren heeft ze nooit hoger dan 200gram gestaan.


Jep altijd liners onder de bucas gehad. Eventueel kan je klitteband aan de klitteband van de hals doen maar dat deed ik niet omdat je deken dan binnenkant iets kan beschadigen. Ik heb ze alleen aan de achterkant vast aan de deken. Nooit peoblemen gehad.

Oh wacht. Jij had hem geschoren. Vind die Temps van die dekens altijd dubieus. Want is dat met of zonder eigen haar? 50 voor een kaal paard zou ik te koud vinden. Mijn pony is aantal weken half geschoren. En mijn grote met alleen borst eruit heeft ook 50 op. Zou een geschoren paard iig 100 opleggen nu persoonlijk.
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 30-10-19 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 23:07

Is het ids iets om een stukje hals eruit te scheren?

Ik had vandaag een zeer zeiknat paard. Zo vies zo bezweet dus even afgesponst. En dan?? Op stal wilde ze niet en buiten ging het regenen. De smartex rain vond ik te koud. Dus heb daaronder een weatherbeeta zweetdeken gedaan. 3 uurtjes opgehad in de regen. Ze was mooi droog eronder en warm genoeg. Dekens deden toch goed hun werk, had ik met 2 over elkaar niet verwacht eigenlijk.

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 06:14

xMarizka schreef:
Silver, mijn haf, staat ongeschoren onder zijn shires flamingo 0gr.
Wordt binnenkort geschoren, weet nog niet of het jachtpatroon wordt of helemaal.

Dacht zelf aan praktisch een 100 gr kopen met linersysteem zodat ik zelf de gr kan opvoeren naarmate het kouder wordt. Bestaat dan? En zoja, welk deken is nog redelijk betaalbaar die dat heeft? Shires ligt heel goed op hem!

[ [url=m/oETWrX.jpg]Afbeelding[/url] ]
Oh my, wat was het deken toe nog schoon :')
Nu moet ik zoeken naar de flamingos hahaha _O-


Ik heb deze in 0 gram ook en zit nu een liner van horse ware onder. Gaat prima. Heb hem aan de hals lusjes voor vastgemaakt door daar de klitteband doorheen te halen maar je liner Los eronder en alleen aan de achterkant vast kan ook prima.

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 15:05

Weidebloem schreef:
Ik snap nooit zo goed waarom mensen de deken wisselen als deze nat is. De deken blijft toch droog aan de binnenkant? Ik leg altijd een aan de buitenkant zijnde natte deken zo weer droog terug op mijn paard, dan droogt de deken des te sneller en heb nog niet gemerkt dat mijn paard er last van had.


Ik hou hem juist yet liefts op als ze nat zijn want als je ze weg hangt slaat de nattigheid naar binnen en duurt het eeuwen voor ze droog zijn. Op het paard zijn ze zo weer droog.

Kan mij het wisselen wel voorstellen als ze niet 100% waterdicht meer zijn.

Pony (half geschoren) staat onder 100 + 0 en m'n grote (borst hals geschoren) met 50. Pas als het onder de 5 blijft overdag gaat er weer wat meer op waarschijnlijk. Of ze moeten het koud krijgen.

Ik heb voor de grote 50 ouddoors, 100 en 200 onderdeken en nog een 300 outdoors eken. Ik zou, met max 2 dekens, 500 gram kunnen maar nog nooit gebeurd.

Pony heeft outdoor 0, 150 en 200. En 100 onderdeken. Ik had nog een 50 maar die is lek helaas.

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 22:52

Helaas weer deken perikelen. Nu was het ook echt niet normaal weer, maar weer een lekke deken. Ik zoek dus war nieuws.

Ik wil heen 0 gram maar ook niet veel vulling. En graag halve hals. In had een 50 gram wug van felix Buhler maar die begeeft het dus. Bucas Irish turnout ben ik ook echt 3x klaar mee ivm doorlekken op de naden. En fleece voering gaat schuiven..... Blijft er weinig over maar misschien weet iemand ern minder bekend merk?

"" ik kwam deze bij kramer tegen. Maar omdat ik een 50 gram wug van amigo nergens anders kan vinden vraag ik mij af of dit dan wel klopt of dat ze stiekem 0 gram bedoelen.
https://www.kramer.nl/Themen/Ponys-veul ... 2-Wug-50-g

Of eindig ik uiteindelijk toch bij een rhino wug lite die met de meerdere lagen wat warmer is?

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 08:41

Hoe zit het met het verschil in maat tussen Amigo, Rhino en Rambo? Klopt het dat mijn rhino wug net wat te krap is op de schouders, maar een normale amigo weer wat ruimer zit (en eigenlijk te ruim dat het inregent)
En klopt het dat de 0 grams van deze dekens ook 'warmer' zijn dan normale 0 grams vanwege meerdere lagen?

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 14:37

@ SBravour; nee Rambo nog niet geprobeerd... Die lagen toen net buiten mijn budget maar zit er nu wel aan te twijfelen.

KWam in mijn zoektocht ook de Fedimax tegen. Deze deken lijkt mij wel wat: https://www.fedimax.de/regendecke-pferd ... -d/a-1180/
1800 Denier ipv de 800 van mijn lekkende deken. Waterkolom 6.000-10.000 ipv de 3.000 van mijn huidige deken(s). Maar wel duitsland en lastiger ruilen/terugbrengen.

Ze zit helaas beetje tussen maten in. Ze past goed in de Irisch Turnouts en Smartex 198. Maar de Bucas Freedom 195 was te krap op de borst. De Amigo 198 past ook aardig. De Rhino Wug 195 is eigenlijk te krap op de borst. Horseware van Felix Buhler heeft ze 205, maar dit is voor het mooie wat te ruim.
Imperial riding 205 was veelte lang naar achtere toen, maar te kort naar beneden (blote buik).

Weet nu niet zo goed of ik voor de 195 (145) zou moeten gaan van Fedimax of de 205 (155).

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 18:41

Ja die sluiting is bij pony maten echt super suf gedaan, veelte laag...

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 19:19

Bij mijn shet was het wel lastig omdat ik hem niet aan de voorkant kan vastmaken aan de buiten deken. Dus heb hem omhoog laten plaatsten. Zelf kan ik het niet

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 19:57

Faitherr schreef:
Wat zouden jullie aanraden als ik zeg dat ik echt een 30000% waterdichte deken zoek? Ik heb nu 2x een Bucas freedom turnout gehad, niet waterdicht, eerste al na een paar dagen, 2e na 2 maanden. Daarna een amigo bravo 12 plus gehad, super fijne deken, paste heel goed en kwaliteit voelt echt top. Was helemaal fan maar nou is deze na een maand of 3 ook niet meer waterdicht (zie foto), nou heb ik gelezen dat dat kan komen door het rollen, dat dan de laag eraf schuurt. Maar het lijkt mij dat ik toch ergens wel een echte waterdichte deken moet kunnen vinden?
Ik zoek een 0 grams (mag evt ook 50) regendeken met hals, vast of los maakt niet zoveel uit.
Ik zit nu op het randje van de Bucas irish turnout bestellen omdat ik hier heel veel goede verhalen over hoor qua waterdichtheid.
Max prijs is toch wel 200


Ik heb een fedimax besteld en komt volgende week binnen. Deze heeft een waterkolom van meer dan 6000 ipv de 3000 bij de meeste merken. En hogere denier. Ik hoop dat het idd een sterkere, echt waterdichte deken gaat zijn.

Fedimax heeft fleece voering, 0, 50 of meer grams en ook niet onnoemelijk duur.

Mijn merrie staat 24/7 buiten. Irish turnouts zijn inmiddels lek, bucas smartex vind ik teveel doorlekken op de naad bij de buik, kramer Felix Buhler is ook opeens lek, dus was er klaar mee. Ik heb wel al een 100 jaar oude rhino wug die (als het goed is) nog helemaal waterdicht is.
Mocht de fedimax niets zijn ga ik sparen voor een Rambo bijvoorbeeld.

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 16:41

Fedimax.de heb ik hem besteld. Wel Duitsland. Maar je kan ook maat advies vragen per email. Hoop zo dat die past!

Wel blij met mijn inmiddels 10 jarige rhino wug, ondanks alle regen (24/7 en niet schuilen) was ze nog droog! Halleluja!
De pas gekochte shires o gram van m'n pony had het zwaar. Ze was nog wel droog maar hij leek wel wat verzadigd te worden.

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 17:30

MarjanB schreef:
Heb je de 1300 (plus) deken of de 600?


Van de Rhino? Dat was een Lite deken. In m'n email ff teruggezocht: Rhino Wug Turnout Lite collectie 2010 (Maat: 6ft6 (198) Kleur: Bruin (gele ruit).

Januari 2010 gekocht. Was toen 130 euro. Geen idee welke denier. Volgens mij niet de plus.

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 19:42

MarjanB schreef:
Nee van de shires :)


600. Pony was nog helemaal droog maar hij leek wel aardig verzadigd te raken. Ze staat nu binnen dus deken is af en mag even drogen

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 08:51

Nu met de nachten rond 0 krijgt ze 10 gram onder haar 50 grams dekens. Als het rond of meer dan 10 gat snachts maar snachts koud houdt ze alleen de 50 op.

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 12:44

Blij met mijn nieuwe deken!
Voelt mooi stevig en zit goed.
Fedimax 50 grams. Er zit een (oude en versleten :o) liner van 100 gram onder
Afbeelding
Afbeelding

Als hij bevalt bestel ik er ook nog een zonder hals.

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 20:48

Ik heb bucas Irish turnout gehad voor mijn shet (24m7 buiten) maar die is nu lek. Licht beschadigd door rollen en schuren dus tja... Ze heeft nu een shires met onderdekens en ik heb een nieuwe hms en bucas freedom voor haar. Ben benieuwd.

Rhino wug had ik een maat te groot en kon toen niet kleiner vinden. Had direct nodig dus toen voor bovengenoemde dekens gekozen.


Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 08:30

Ligt ook zo per merk. De 125 van de EJ is te kort voor die van mij, die hebben een bovenlengte 75 cm. Maar bucas 125 (bovenlengte 95) past wel weer top. Van exzeemdeken Rambo heeft ze 130, maar toen ik een wug 125 kocht verzoop ze er in. Nika heeft ze 118 rn van mhs 125. Een enorme puzzel dus -O-

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 16:51

Lijkt netjes te zitten!

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 08:44

Fijn dat hij past :)

Ik heb voor mijn shet 2 dekentjes besteld bij horseminishop. Hopelijk passen die! Een regendekentje met fleecvoering en een onderdeken met buiksingels. Ik heb nu een liner, maar wil eigenlijk eentje die aan kan blijven op stal, en dat alleen een bovendeken hoeft te worden verwisseld. Een liner is helaas daar niet geschikt voor, want dat blijft niet zitten.

Ik ben erg blij met de Fedimax voor mijn grote merrie. Zware kwaliteit en zit als gegoten. Even spannend om uit het buitenland te bestellen, maar ik heb er geen spijt van!

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 21:02

2 nieuwe dekentjes voor mijn uk. Van minihorseshop. De onderdeken is te groot, maar laat ik maar zo. Weet niet of ik die veel ga gebruiken. Heb hem nu nodig voor op stal.
De regendeken met fleece past beter.


Afbeelding

Afbeelding

Normaal is ze dikker en buikiger en passen ze waarschijnlijk net wat beter. Ze is nu wat teruggevallen en leeg.

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 21:31

Ja, het lijkt erg strak maar heb mijn hand er tussen gelegd tijdens het eten en dan valt het alles mee. Morgen nog even kijken als ze hem langer op heeft gehad hoe hij dan zit.

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 13:36

Ja past op de smartex. Ik had iig een turnout hals aan mijn smartex rain aantal jaar terug.

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 19:43

Afbeelding

Hmmm. Paar nachten opgehad (overdag niet) en er is al een Voorsluiting stuk |(


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers