[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 19:05

Paardlief heeft vorig jaar onder de dekens gestaan. Was mager (lees alle ribben bijna zichtbaar maar verder niet echt dun). Dit jaar weer hetzelfde. Geen wormen of dergelijke wordt flink bijgevoegd en het hooi is goed. :\

Paardje is inmiddels al wel 16 geworden. Denk toch maar de dekens weer opgooien hoeft ze daar geen energie meer in te stoppen


xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 19:53

Selka schreef:
Niet gedacht hier een berichtje te plaatsen aangezien mijn mannen al jaren bloot staan. Maarrr ik ben in dubio. KWPNer 8 jaar oud is door een hele pijnlijke zoolzweer in combinatie met stress van op een andere locatie staan flink afgevallen. Hij is niet te mager maar in plaats van Hollands welvaren is hij nu erg slank. Hij krijgt onbeperkt ruwvoer maar hij heeft een dun vachtje. Op zijn rug vind ik hem wat koud ogen. Hij is alert, niet aan het snotteren, eet goed en staat niet te rillen.

Wat zouden jullie doen? Rustig afwachten of toch een deken? En indien een deken, hoeveel grams? Zou 100 gram voldoende zijn hem comfortabel de winter door te helpen.


Ik heb ongeveer hetzelfde, paard is alleen wel 16 en dus niet zo jong als die van jou. Ik heb wel een deken opgedaan. Ze is nu een stuk vrolijker en staat nu ook weer meer buiten. Ze stond afgelopen maand heel veel op stal wat zei normaal ook niet veel deed.

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 20:43

ninne1 schreef:
ninne1 schreef:
Mijn geschoren paard staat nog steeds onder 100 gram zonder hals. Daar heeft ze het nog warm genoeg onder. Heb een dekensensor in mijn deken zitten en die gaf zelfs aan dat ze het vanmiddag best warm heeft gehad.


Heb er vandaag een 0 gram hals bij op gedaan voor de regen.
Moet zeggen dat ik niet echt naar temperaturen kijk, maar hoe ze voelt onder de deken. Als ik merk dat ze het frisser krijgt gaat er een dikkere op. Maar niet omdat ik denk dat het koud is dat paard ook een extra jas aan krijgt. En zeker sinds ik een dekensensor heb ben ik er achter gekomen dat ik eerst te snel dikke dekens opdeed.


Mag ik vragen waar je die dekensensor vandaan hebt :Y) mag via pb.


xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 11:55

Iemand ervaring met dit deken?
Ik werk normaal nooit met onderdekens maar het schilt toch flink in prijs met een outdoordeken.
Afbeelding

En als ik het goed begrijp kan ik hier dus een 0 grams regendeken over heen doen? :Y)

Paardje is niet geschoren maar voelde vanochtend best fris onder de 200 gram.

Er staat bij dat deze geen bevestigingsringen heeft en dat ze hierdoor kunnen schuiven (de kans is groter) is dat ook echt zo of valt dat reuze mee?

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 20:31

prugelpiet schreef:
xtessax83 schreef:
Iemand ervaring met dit deken?
Ik werk normaal nooit met onderdekens maar het schilt toch flink in prijs met een outdoordeken.
[ [url=m/Cl0tyd.jpg]Afbeelding[/url] ]

En als ik het goed begrijp kan ik hier dus een 0 grams regendeken over heen doen? :Y)

Paardje is niet geschoren maar voelde vanochtend best fris onder de 200 gram.

Er staat bij dat deze geen bevestigingsringen heeft en dat ze hierdoor kunnen schuiven (de kans is groter) is dat ook echt zo of valt dat reuze mee?



[ [url=m/ExofA8.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/SBlv3v.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit zegt wel genoeg denk ik... :+



Dit is wel heel extreem :')
Ik zoek even verder denk ik maar

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 22:42

Joliieeenn schreef:
MISTRAL94 schreef:
Ik heb mijn oudje, ongeschoren al onder een 340 grams staan met hals. Ze begon onder een dunnere deken in te vallen. Ze lijkt er tevreden bij te staan. Ik persoonlijk vind 200 grams voor een dier wat geschoren is wel weinig. Ervan uit gaan dat ze overdag buiten staan in weer en wind.


Die van mij buiten in weer en wind en is geschoren (alleen benen niet) en staat onder 200 gram. Heb hem een half uurtje 300 opgelegd en hij was vuurheet onder zijn deken. Ik vind het zo gek dat iedereen zijn paarden zo zwaar inpakt, wat leggen ze dan nog op als het echt koud wordt? Die van mij smelt als ik er meer opgooi nu.. is dat dan echt zo verschillend per paard?


Ik heb trouwens een tempest highlander (ofzoiets) deken gekocht met afneembare hals. Helaas was die een maatje te klein dus ben ik nu aan het wachten op een maatje groter. Maar geloof dat dat hele fijne dekens zijn! Voelde kwalitatief heel fijn aan vond ik... Kan stiekem niet wachten tot het kouder wordt en hij zn 300 gram tempest highlander op kan :+



Ja dit schilt enorm per paard. Mijn ongeschoren staat ook onder 200 gram nu. Sochtends als het tegen 0 is voelt ze daar fris onder dus mag ze wel een 300 op voor enkel de nacht.

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 22:03

0 gram met fleece zou ik doen. Morgen nog steeds hetzelfde probleem dan zou ik de ongevoerde pakken.

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 12:15

Iemand ervaring met de bucas freedom turnhout? Ik wil deze aanschaffen in 300 grams. Gebruiken jullie hem ook echt op de temperaturen zoals aangegeven in de tabel?

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 20:30

Pally schreef:
xtessax83 schreef:
Iemand ervaring met de bucas freedom turnhout? Ik wil deze aanschaffen in 300 grams. Gebruiken jullie hem ook echt op de temperaturen zoals aangegeven in de tabel?


Ik heb de Irish en kijk niet naar de tabel, maar naar mijn paard ;)


Dat snap ik dat doe ik nu ook maar het is meer voor een indicatie.

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 21:55

Pally schreef:
xtessax83 schreef:
Dat snap ik dat doe ik nu ook maar het is meer voor een indicatie.


Ik weet de indicatie van mijn deken niet eens :')
Hij heeft hem iig nu op


Is die van jou geschoren of ongeschoren? :)

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 22:31

Yvank_ schreef:
xtessax83 schreef:
Iemand ervaring met de bucas freedom turnhout? Ik wil deze aanschaffen in 300 grams. Gebruiken jullie hem ook echt op de temperaturen zoals aangegeven in de tabel?

Ik zou naar je paard kijken... Ik heb nu een irish 50 grams op met een bucas onderdeken van 300 grams + een hals op een geschoren paard.


Dat zeker. Het is meer mijn paard is niet geschoren en staat nu met een 200 gram niet heel warm. Vandaar dat ik die tabel enigsins interessant vond. Als ze te warm aanvoelt gaat ze gewoon weer terug maar was wel benieuwd of mensen nou echt vinden dat die tabel klopt ondanks dat ieder paard anders is.

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 17:16

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat vinden jullie? Mijn eerste bucas. Staartflap begint bij het begin van de staart. Voor genoeg ruimte, voor mijn idee wel veel maar wanneer ze hooi eet is het juist voldoende vind ik. Misschien even wennen voor mij omdat bucas een andere pasvorm heeft?

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 18:11

Ik heb thuis dekens die nog verder van de staart af beginnen die zijn echt te groot :+ deze is al 1 maat kleiner dan die dekens

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 18:49

IlonavL schreef:
Ik zou die ruimte voor nog even checken, als je hem makkelijk naar achter kan trekken (tot aan de schoft) dan is hij volgens Bucas te groot. Ik denk dat hij aardig goed ligt :)


Ik kan hem wel iets naar achter doen maar voor mijn gevoel niet zoveel dat hij echt vast ligt. wanneer ze hooi eet heeft ze deze ruimte wel nodig

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 21:28

Tancreda4 schreef:
xtessax83 schreef:
[ [url=m/2DCSfg.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/tDWmfi.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/PLHDVc.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/bH0FWX.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat vinden jullie? Mijn eerste bucas. Staartflap begint bij het begin van de staart. Voor genoeg ruimte, voor mijn idee wel veel maar wanneer ze hooi eet is het juist voldoende vind ik. Misschien even wennen voor mij omdat bucas een andere pasvorm heeft?


Ik vind hem netjes passen zo vanaf de fotos


Dan ga ik hem gewoon houden. Meerderheid denkt wat ik ook denk :j

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 18:33

Jairo schreef:
Kan je een gewone fleecedeken die je met dekensingel aandoet ook onder een bucas turnout high neck gebruiken als “voering”?

Zo niet


Kan je bijna alle merken gebruiken onder een high neck deken van bucas of moet je echt bij merk blijven? Want de onderdekens zijn bijna duurder als de bovendeken.


En is een staldeken ook te gebruiken?


Een fleecedeken met dekensingel is niet erg prettig voor zo'n paard om dat lang op te hebben.

Meestal kunnen andere onderdekens ook aan een ander merk gemaakt worden zolang beide gewoon bevestigingspunten hebben. Staldeken zou ik persoonlijk ook niet gebruiken als er nog een ander deken overheen komt.

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 12:10

Met oud en nieuw gaat hier ook alles af. Heb wel een stal zonder isolatie maar door de stress en het zweten is een deken veel te warm.

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 22:44

Ik heb mijn bucas turnout 300g omgewisseld voor een 100g.

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 18:40

Ik zit zoals vorig jaar weer met een probleempje. Paard bezweet nu op stal door het vuurwerk. Deken af en een zweetdeken op maar ik heb maar 1 zweetdeken. Hieronder laten staan tot ongeveer na 12e dan gaan ze weer naar buiten of iets anders? Iemand tips. Vorig jaar heb ik de deken afgelaten alleen het is nu wel vrij fris daarvoor.

Stal is buiten niet geïsoleerd

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 18:46

Nee die heb ik helaas niet omdat ze altijd 24/7 buiten staat met een outdoordeken

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 18:49

ellepel schreef:
je kunt toch prima die zweetdeken op doen nu.
daar is het voor, als ze naar buiten gaan de gewone deken er weer op en dan kun je je zweetdeken te drogen hangen.
of de gewone deken er gewoon op laten.als het niet heel veel zweet is drogen ze wel weer


Oké dankjewel. Dan ga ik dit gewoon doen! Meestal is het zweten over als ze weer lekker de wei in kunnen.

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 19:55

Ik zelf niet maar er zijn genoeg paarden die zonder hals staan hoor terwijl ze geschoren zijn.

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 18:04

Ik kwam er vandaag achter dat er een soort elastiek onder de staartflap van mijn bucas deken zit :+
Is het de bedoeling dat je de staart daar doorheen haalt? :')

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 18:46

Ah oké dat dacht ik al. Gelukkig waait hij hier niet omhoog.

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 22:49

Hier 300


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers