[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 08:00

Chesss schreef:
Willen jullie eens meedenken. Ik heb een vos van 1.85. Dekens van diverse merken geprobeerd, maar ze trekken alleemaal naar achteren en knellen dan op de schouders en schoft. Voor het mooie zou je an maatje kleiner nemen, maar dan kom ik al gauw in de knel met zijn hals. De HH highliner zitten als gegoten, maar die zijn niet waterdicht en moet ik weer deken erover heen doen. Weet iemand of er een HH deken is die lijkt op de pasvorm van de highliner? [ [url=m/vPeJVq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Iemand ervaring met de horse avalanche?


Horze avalanche had ik altijd op mijn paint ruin liggen ( op de foto's pas 3 jaar overigens ) - die qua type niet heel rastypisch was.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lag op hem prima, nooit schuurplekken, dook niet naar achteren. Dit is de ongevoerde, maar had m ook in 150 en in 300 gram voor hem, zo fijn vond ik de pasvorm. Maar die van mij had niet zo'n scherpe schoft als die van jou...


Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 08:20

balance schreef:
Ik heb een deken die 72” is. Enig idee wat ik dan in NL/Europa moet zoeken qua maat?

183 / 185

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 06:57

ponymaster schreef:
Hey ik heb vandaag mijn pony geschoren. Zou voor morgen in de wei een waterdicht 300 gram deken goed zijn? Ik heb geen dunner waterdicht deken. Alleen een onderdelen/staldeken van 200 gram die ik hem voor het scheren op deed in de wei als het droog was. Hij was vuilafstotend


Ik weet niet hoe koud het bij jullie is, maar hier is het 15/16 graden, dan vind ik 300 gram echt bizar veel, óók op een geschoren pony. Die moet met 100/150 gram nog makkelijk uit de voeten kunnen (als hij gezond is).

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 06:54

Def schreef:
Vandaag een shires deken op mijn haflinger kruising geprobeerd.
Lag helaas niet goed!
Ik had nog wel zulke goeie hoop door de haflingers in dit topic met shires dekens.
Voorkant stond te wijd dus regende in, achterkant was veel te lang. Maat kleiner was weer te klein.
Helaas... ik hoop toch nog eens een goed waterdichte betaalbare deken te vinden die past. Naast de Horseware dekens.


Thermo Master van Kramer.
Qua pasvorm de mooiste die ik op mijn haf gehad heb.
Heb nu ook een 100 grams shires liggen. Past bést ok, maar vind m naar beneden toe vrij lang.
Nika was te smal op de boeg.
Horze te strak op de schouder.
Waldhausen trok naar achteren.

Dure merken probeer ik niet, met het oog op wat slopers op stal en mijn eigen pony die gewoon blijft staan en haar deken laat slopen...

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 07:33

Def schreef:
Dank voor je tip!
Is hij ook goed waterdicht?


Tot nog toe wel, maar effectief pas een paar weken in gebruik gehad.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 07:49

Donnatella schreef:
Een vraagje, kan je aan alle Shires dekens ook een losse hals vastmaken of op zijn minst toch aan die waar ook een onderdeken aan vastgemaakt kan worden? Bv. die van 50 gr (https://www.agradi.nl/tempest-original- ... -groen.htm) kan daar ook een hals bij? Ik heb liever een losse hals die ik kan aan- en uitdoen bij goed en slecht weer dan een vast hals. Maar er staat weinig uitleg bij deze dekens (niet bij Agradi en niet bij Equimatch)


Voor zover ik begrijp wel.
Er zijn halzen voor de highlander en tempest plus, maar ik heb deze: https://www.equimatch.nl/shires-tempest ... l-100.html
tempest original dus, en daar zitten ook de d-ringen aan.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 08:29

Stal_Fiore schreef:
[ [url=m/CXuwCH.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier ook geen halsdeken


Off topic: dit vind ik echt wel stoer gedaan qua scheren! :j


Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 10:04

emilie schreef:
Iemand andere tips mbt onderdekens (100 gram zoek ik nog) de liner van horseware is te krap... Highliner Harry horse is perfect maar niet in 100 gram beschikbaar.


Ik heb de onderdeken van thermo-master van Kramer , de annecy. Die vind ik qua pasvorm heel mooi.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 08:17

Joliieeenn schreef:
Hoeveel grams deken hebben jullie op je geschoren paard liggen nu? Heeft iemand een indicator met hoeveel graden hoeveel gram ongeveer?

Eerste jaar dat mijn paard geschoren wordt en vind het wat spannend :+


Dat is paard-afhankelijk en kan ook wel echt weersomstandigheden-afhankelijk zijn.
Mijn ongeschoren merrie staat onder 100 gram. Niet vanwege de temperatuur, die is prima, maar wel vanwege de aanhoudende regen en flinke wind hier. Onder 0 gram stond ze toch wel wat koud eind van de dag op haar rug (dat regenwater koelt natuurlijk goed af met volle bak wind erover). Met droog weer en dezelfde temperaturen is 0 gram echt genoeg. Sterker nog, als het droog weer is, zonnig en het vriest, zou ik bij de mijne de deken er nog wel af kunnen halen. Het is echt het natte + de wind waardoor ze nu al een beetje 'gewicht' op heeft.

Nou zou ik een geschoren paard niet gauw meer zónder zetten, maar qua temperatuur is 100 gram nu nog wel prima voor de meesten (ik ga er even vanuit dat het paard gezond is, en niet hoogbejaard of slecht van weerstand). Maar als het heel erg nat is en waait en ze kunnen niet schuilen, is misschien 200 lekkerder, zeker als ze echt kort geschoren zijn - hoewel de geschoren menpony bij ons ook nog gewoon onder 100 staat. Alleen de echte oudjes die met dit natte weer best wel invallen qua gewicht, staan bij ons nu al iets warmer.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 08:27

Tancreda4 schreef:
"" ik kwam deze bij kramer tegen. Maar omdat ik een 50 gram wug van amigo nergens anders kan vinden vraag ik mij af of dit dan wel klopt of dat ze stiekem 0 gram bedoelen.
https://www.kramer.nl/Themen/Ponys-veul ... 2-Wug-50-g

Of eindig ik uiteindelijk toch bij een rhino wug lite die met de meerdere lagen wat warmer is?


Bij veel winkels betekent 50 gram niet meer of minder dan '0 gram met fleecevoering'. Misschien bedoelen ze dat?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 11:54

Saranghea schreef:
Nou heb ik een paar pagina's doorgespit maar nog niet echt iets gevonden.
Ik ben op zoek naar een fleece/wollen uitrijdeken voor mijn ouder wordende merrie. Op het moment is ze ongeschoren en staat 24/7 buiten met een horseware regendeken en 100g liner. Het is te merken dat ze fijner loopt als haar nieren beschermd worden tegen de kou, het is alleen niet ideaal om met een zweetdeken onder mn benen geklemd een buitenrit re gaan doen.
Ik zou zo snel alleen niet weten wat een fijne uitrijdeken zou zijn en door alle webshops word ik ook niet echt wijzer :+ wat vinden jullie fijne dekens


Ik heb er een van kramer en ben daar tevreden over. Ligt stil (ook op ronde merrie).

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 13:18

plutolover schreef:
wie weet een goede stapmolen/longeer deken..

ik wil niet belachelijk duur.. liefst wil ik er 1 0 gram met fleece of max 200 gram. Op EJ staat er 1 maar die is vanaf 185. dat is echt te groot...

Harry horse heeft er 1 maar die is weer 0 grams zonder fleece...

iemand ervaring met die van bucas? als vind ik die wel vrij prijzig


https://www.kramer.nl/Paard/Paardendeke ... trijdekens
Hier staan er best een paar, werken met rugmaten dus 125 = 175 etc.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 15:38

ClauH schreef:
Wat denken jullie van de volgende situatie?

Mijn merrie staat 24/7 buiten met schuilstal zonder deken. Dit gaat prima,bij wind en regen staat ze eigenlijk altijd in de stal.

Nu ga ik ze verhuizen naar een stal waar ze overdag buiten staat en in de nacht op stal.

Er is op de wei weinig beschutting dus ik twijfel of ik toch een deken aan ga schaffen. Ik dacht zelf aan een bucas smartex rain. Ben aan de andere kant weer bang dat het te warm is voor haar met de wintervacht.

Scheren wil ik eigenlijk niet aan beginnen. Volgend jaar begin ik eerder met een deken en is er niets aan de hand.


Zelfde situatie als de mijne in staat en bij ons staat de helft met en de andere helft zonder deken. Wie zonder staan zijn wat taaiere paarden met dikke vacht (merens, tinkers, friezen, schwarzwalder). Mijn haflinger en de welsh cobs staan mét deken en de meeste warmbloeden ook. De paarden mét deken staan daaronder omdat ze vol in training staan (oa de welsh cob en de mijne) of omdat ze snel invallen met koud/nat weer (vooral de oudere paarden). Er valt dus niet zo veel over te zeggen. Anders dan 'als ze nu met regen in de schuilstal staat, vindt ze regen vást niet zo fijn en waardeert ze een regenjas waarschijnlijk wel'.


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 bezoekers