[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
mavantos

Berichten: 3517
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 08:30

Het is weer de tijd van het jaar, de dekens komen uit de kast. Mijn paard (vierjarige hengst) z'n favoriete tijd van het jaar, want dan kan hij ze weer slopen -O-

Nu ben ik dus opzoek naar dé tip tegen slopen. Hij zet gewoon z'n tanden in de deken en gaat dan leuk ermee spelen en aan trekken. M'n dunne zomerdeken die hij eergisteren op kreeg had gisteren al twee serieuze gaten...

Nu hebben we al de deken met anti bijt ingesprayd en overwogen z'n tanden eruit te trekken ~~}> . Alleen dat eerste helpt niet en dat tweede lijkt me toch geen goede optie.

Nu ben ik dus opzoek naar een echte onsloopbare deken die ik over m'n staldekens kan doen om ze een iets langer leven te gunnen. Bij voorkeur met een dichte voorkant, zodat hij niet vast kan komen te zitten in de gespen als hij erin bijt. Al is ieder ander onsloopbaar deken ook welkom. Iemand tips? Deken hoeft niet waterdicht te zijn overigens.

Kilimanjaro
@puppy_freek



mavantos

Berichten: 3517
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 08:39

EmptyWords schreef:
mavantos schreef:
Het is weer de tijd van het jaar, de dekens komen uit de kast. Mijn paard (vierjarige hengst) z'n favoriete tijd van het jaar, want dan kan hij ze weer slopen -O-

Nu ben ik dus opzoek naar dé tip tegen slopen. Hij zet gewoon z'n tanden in de deken en gaat dan leuk ermee spelen en aan trekken. M'n dunne zomerdeken die hij eergisteren op kreeg had gisteren al twee serieuze gaten...

Nu hebben we al de deken met anti bijt ingesprayd en overwogen z'n tanden eruit te trekken ~~}> . Alleen dat eerste helpt niet en dat tweede lijkt me toch geen goede optie.

Nu ben ik dus opzoek naar een echte onsloopbare deken die ik over m'n staldekens kan doen om ze een iets langer leven te gunnen. Bij voorkeur met een dichte voorkant, zodat hij niet vast kan komen te zitten in de gespen als hij erin bijt. Al is ieder ander onsloopbaar deken ook welkom. Iemand tips? Deken hoeft niet waterdicht te zijn overigens.


renco dekens


Ja die heb ik gezien inderdaad! Ik zag alleen een groen totaal vormloos deken op de site staan... Kan me niet voorstellen dat die fijn zitten en daarnaast is die zo lelijk dat het pijn doet aan m'n ogen. Het deken hoeft echt de schoonheidsprijs niet te winnen, maar dit is echt té erg :')

Kilimanjaro
@puppy_freek

mavantos

Berichten: 3517
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 08:41

ellepel schreef:
kijk naar canvasdekens of new zealand dekens :j
renco inderdaad erg goed!
of goedkopere 2e hands dekens als ze niet waterdicht hoeven te zijn?


Ik heb er idd naar gekeken, maar kan geen betrouwbare site vinden die ze hebben. Tips?

Ik zie ze op enkele sites wel staan, maar die lijken niet echt betrouwbaar en ik ken ze ook niet.

Tweedehands kan ook, maar hij sloopt ze zo snel dat, dat alsnog een erg duur grapje gaat worden. Zoek iets waar ik echt even mee vooruit kan.

Kilimanjaro
@puppy_freek

mavantos

Berichten: 3517
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 22:16

fransje23 schreef:
mavantos schreef:

Ja die heb ik gezien inderdaad! Ik zag alleen een groen totaal vormloos deken op de site staan... Kan me niet voorstellen dat die fijn zitten en daarnaast is die zo lelijk dat het pijn doet aan m'n ogen. Het deken hoeft echt de schoonheidsprijs niet te winnen, maar dit is echt té erg :')


Het is een groene plank als de deken net nieuw is maar deze vormt zich naar het lichaam.
Deken is wel wat zwaar en totaal niet modieus maar wel echt hufterproof. Hooguit het riempje of een bilkoord die kapot gaat.
Bij ons in de ruinenkudde van 15 paarden gaat een Renco jaren mee.

Maar goed als het oog belangrijker is kun je beter regelmatig nieuwe dekens kopen.



Nee ik ga echt niet aan die dekens beginnen. €250 voor één lelijke stugge groene deken met een pasvorm van een zak heb ik niet over. Heb wel een fijne new zealand van equitheme gezien, maar nog niet gevonden in maat 195 helaas.

Kilimanjaro
@puppy_freek

mavantos

Berichten: 3517
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 09:48

Djali schreef:
Mijn paarden staan al enkele weken onder 0 gram. Nu wil ik toch misschien een dekenloze winter.

Kan ik ze nog afhalen, of ben ik al te laat? :brr:

Staan overdag buiten (wind, regen) en 's nachts op stal. Als het echt regent kan de 0 gram erop.


Ik zou dan vrijdagochtend de dekens af doen, want aankomend weekend wordt het warm en komende week blijft het dinsdag in Zuid-Holland rond de 15 graden. Dan kunnen ze nog prima zonder deken staan en heb je nog een soort overgang. Althans, dan zet je ze niet ineens in 10 graden met mega regen in hun naakkie :')

In principe geeft 0 gram bijna weinig warmte en houdt ze voornamelijk droog. Lijkt mij geen probleem om nu nog van de dekens af te gaan.

Kilimanjaro
@puppy_freek

mavantos

Berichten: 3517
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 23:44

Faitherr schreef:
Mijn (pas geleden) geschoren staat nu onder 200 grams met ongevoerde hals 24/7 buiten.
Dit gebruik ik als indicator maar is heel erg afhankelijk per paard:
10-15 graden = 0-100 gram
5-10 graden = 100-200 gram
0-5 graden = 200-300 gram
-5-0 graden = 300-400 gram
-10- -5 graden = 400-500 gram

Afhankelijk natuurlijk ook van wel/geen regen/wind etc


Ik hou dit schema ook aan en mijn paarden staan op dit moment onder 200gr.

Wel zie ik de temperaturen als de temperaturen overdag. Dus als het overdag tussen de 5 en 10 graden is hebben ze 200gr op en ik wissel dan niet voor een warmere deken in de nacht.

Ik werk overigens alleen met 0gr, 200gr en dikkere dekens heb ik nog niet. Dit wordt waarschijnlijk 500gr, die zou ik dan op gaan doen als het overdag rond de 3 graden is en in de nacht vriest.

Kilimanjaro
@puppy_freek

mavantos

Berichten: 3517
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 08:06

Nouvel schreef:
mavantos schreef:

Ik hou dit schema ook aan en mijn paarden staan op dit moment onder 200gr.

Wel zie ik de temperaturen als de temperaturen overdag. Dus als het overdag tussen de 5 en 10 graden is hebben ze 200gr op en ik wissel dan niet voor een warmere deken in de nacht.

Ik werk overigens alleen met 0gr, 200gr en dikkere dekens heb ik nog niet. Dit wordt waarschijnlijk 500gr, die zou ik dan op gaan doen als het overdag rond de 3 graden is en in de nacht vriest.


Vind je dat niet een hele grote overgang, van 200 naar 500?

Hier nu ook geschoren onder 200, rond de 5 graden gaan ze naar 300 en onder de 0 naar 400/450.


Ja de overgang is groot, maar ik ben niet van plan om nog tig dekens aan te schaffen. Daarbij koop ik geen dure dekens, dus ik neem de grammen wel een beetje met een korreltje zout.

Kilimanjaro
@puppy_freek

mavantos

Berichten: 3517
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 16:33

Faitherr schreef:
mavantos schreef:

Ik hou dit schema ook aan en mijn paarden staan op dit moment onder 200gr.

Wel zie ik de temperaturen als de temperaturen overdag. Dus als het overdag tussen de 5 en 10 graden is hebben ze 200gr op en ik wissel dan niet voor een warmere deken in de nacht.

Ik werk overigens alleen met 0gr, 200gr en dikkere dekens heb ik nog niet. Dit wordt waarschijnlijk 500gr, die zou ik dan op gaan doen als het overdag rond de 3 graden is en in de nacht vriest.


dus als het overdag 12 graden is en s'nachts 4 dan hou jij nogsteeds die 0/100 grams op als ik het goed begrijp? Moet zeggen dat ik dat niet ideaal vind klinken. Ik wissel indien nodig s'ochtends en s'avonds.

Daarbij is de overgang van 200 naar 500 wel heel groot inderdaad, en bovendien zul je die 500 maar heel weinig kunnen gebruiken, zo koud is het hier niet vaak.
Over dat je niet heel veel dekens wilt aanschaffen, ik doe het zo:
ik heb
-(goede) regendeken met hals 0 grams
-100 grams onderdeken
-200 grams onderdeken
-300 grams onderdeken

onderdekens/staldekens zijn vaak wel te vinden voor een nette prijs en op deze manier kan ik 100, 200, 300, 400 (300+100), 500 (300+200) en 600 (300+100+200) opleggen, moet ik eerlijk zeggen dat het dikste wat ik ooit opgehad heb (geschoren) is 400. En de regendeken ligt er dus altijd op. Dit werkt voor ons prima en is ook goed te betalen


Klopt, maar het is hier praktisch nooit 12 graden overdag en dan 4 graden in de nacht. Die van mij staan in de nacht binnen, dus daar koelt het ook niet zoveel af als buiten natuurlijk. Ze zullen bij mij grotendeels onder de 200gr staan. De dagen dat het overdag net boven het vriespunt hangt en 's nachts eronder zijn er niet zoveel in Nederland aan de kust, dus verwacht dat ik de dikste deken maar een paar dagen per jaar nodig heb.

Ik gebruik dekens van slechts één type/merk en dat merk heeft 0, 200, 300 en 500 gram dekens. Het verschil tussen 200 en 300 vind ik vrij klein en het zijn vrij goedkope dekens waardoor ik de grammen ook wel met een korreltje zout neem.


Nouvel schreef:
Ik ben ook wel van mening dat als je er voor kiest om je paard onder dekens te zetten (en dan niet alleen een dunne tegen regen), en zeker als je scheert, dat je dan eigenlijk alle verschillende diktes moet hebben of moet kunnen combineren dmv gebruik van onderdekens/liners.

Je gaat zelf ook niet van een zomershirtje naar een skipak...

Edit, 500 heb ik ook nog nooit gebruikt inderdaad...


Klopt, maar ik ga ook niet van een zomershirt naar een skipak. Ik ga van een winterjas naar een skipak.

Kilimanjaro
@puppy_freek

mavantos

Berichten: 3517
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 23:27

Faitherr schreef:
Nouja, het was vandaag 11 graden hier en 2 graden nu. Overdag heeft mijne onder 100 grams gestaan en nu staat ze lekker onder 300. Maar als ze op stal gaan scheelt dat natuurlijk wel een stuk. Dan kan ik begrijpen dat je niet hoeft te wisselen. Ik denk dat je hier overdag nooit 500 gram nodig gaat hebben.
Ik zou toch overwegen om er nog een 100 en/of 300 grams bij te kopen. Als je een 100 erbij koopt kun je samen met je 200, 300 grams opleggen. In Nederland heb je overdag vaak niet meer nodig en in een stal s’nachts ook niet. En dan kun je ook op dagen als vandaag, dus wel redelijke kou maar een heerlijk zonnetje lekker die 100 grams opleggen. Anders is het het toch allebei net niet.
Aan een 100 grams ga jij in mijn ogen meer hebben dan aan een 500 grams. Mocht het echt ooit zo koud worden kun je er altijd nog een fleecedeken onder bij gooien!


Ik wil geen 2 dekens combineren en het soort dekens wat ik heb hebben ze niet in 100gr. Sowieso doe ik nooit een fleece eronder, want dat trekt altijd vreselijk naar achteren als je ze onder andere dekens langere tijd op houdt.

Nee het wordt 300gr of 500gr. Andere keus is er niet. De dekens die ik heb zijn overigens vrij goedkoop. Mijn hengst sloopt nog wel eens een deken, dus dure dekens durf ik niet te testen. Als ik ze een keer gewassen heb dan zullen ze wel al dunner zijn.

Kilimanjaro
@puppy_freek


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers