[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 21:44

Hier staan ze als vliegendeken met waterdichte rug onder de bucas buzz off rain zebra. Is bij de ene te lang voor het mooie maar blijft redelijk goed liggen. Als dat te warm is hebben ze de fedimax zebra vliegendeken, of de buzz of zebra. Momenteel ligt er voor nood een Nika zebra vliegendeken op. Die ligt ook best goed eigenlijk. Nu heeft de ene zomereczeem, en de ander dazen allergie. Dus helaas verplicht om ze in te pakken.

Straks met de dazen krijgen ze hun snuggy hoods maskers weer op.
Vorig jaar als tussenoplossing de vliegendeken van de kroo eigen merk met waterdichte bovenkant gehad. Die was an sich zeker niet verkeerd. Valt beetje als qhp


samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 18:37

Josien_ schreef:
Hebben jullie toevallig nog tips voor een fijne vliegen uitrijdeken voor een brede pony?
Mijn harry's horse deken begint na een aantal jaar wat uit elkaar te vallen.


Hier gebruiken we daarvoor een blauwe busse vliegenuitrijdeken een maatje groter als hun gewone dekens.

samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 20:39

CK88 schreef:
Hoi! Wie heeft er ervaring met de vliegendekens van fedimax? Bij mij blijft de Rambo echt het mooiste liggen maar helaas wel hier en daar afgeschuurde vacht door het harde gaas. En de binnenvoering bij de borst is er door naar 5 jaar, die laat ik dus vervangen. Ik heb voor mijn andere paard een bucas buzz of, waardeloos, schuift en trekt naar achter, duidelijk niet voor dit paard geschikt.... dus nu aan het rondkijken voor een goede deken die niet schuurt vergelijkbaar met de pasvorm van de Rambo en ZONDER of met afneembare hals. Niet schuren op borst en schoft is echt een pre!! Brand maar los *\o/*


Hier hebben ze in de winter oa een rambodeken, en in de zomer een fedimax zebra vliegendeken. De dames hebben ern gevoelig huidje maar dit gaat goed. Het gaat hier gemiddeld 3 weide seizoenen mee. En ook voor zomereczeem fijnmazig genoeg.

samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 22:22

@kasmir: Is fedimax niet iets, mits ze de juiste maat hebben? Of anders die van shires?

Hier qua maskers blij met de bucas buzz off& snuggy hoods.

Verder hier ook vooruit aan het kijken naar het dekenseizoen. Ik ben afgelopen winter overgestapt op horseware dekens met liner systeem.

Nu vroeg ik me af hoe vaak jullie een 300 grams liner/ staldeken gebruiken?
En hoe handig is het om een extra 100grams liner/ staldeken te hebben?

springen is passie, dressuur is een kunst

samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 07:10

@kasmir: Klopt fedimax komt uit Duitsland. Ze zijn snel met leveren. En geven ook maat advies. Hier is hun zebravliegendeken zelfs afdoende voor onze eczemer.

Hier ligt nu een Nika op. Qua pasvorm prima. Alleen de steekvliegen steken er dwars door heen bij ons ene paard.

Shires is de sweet itch combo, ook fijnmazig. Die schijnt vrij aardig te vallen bij bredere paarden. Horsegear heeft ook een variant die wat smaller valt.

Ik hoor ook veel goede dingen over de rsih en de rambo protector. Maar goed, dat is gelijk weer een andere prijsklasse..

Hier op tevreden over de bucas buzz off zebra. Maar goed moet je paard ook maar net passen qua model.

Ooteman heeft ook nog wel iets van eigen merk.

springen is passie, dressuur is een kunst

samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 22:37

@kasmir; dat ziet er bij de borst net zo uit als het net niet-je bij onze paarden met de rode master regendeken afgelopen winter. Echt mooie dekens! Alleen helaas geen match met onze paarden.

Misschien zou je een shires kunnen passen? Of iets van Horseware?

Voor de rest ga ik ongeveer mee in het hierboven aangegeven schema qua deken diktes. Na uitproberen blijkt dat onze paarden wat kouwelijker/ gevoelig zijn voor kou op de spieren dan gemiddeld. Dus er gaat iets sneller een wat dikkere deken op.

Afgelopen winter was bizar. Normaal wel klaar met zo'n 200 / 300 gram. Toen met -20 zelfs een nacht 700gr op gehad.

Staat tegenover dat ze de warmte beter kunnen hebben. Al vinden ze 30+ graden ook niet leuk meer.

Uitgangs set dekens wat ik fijn vond om mee te werken:
Ongevoerde regendeken
200 grams regendeken.
100 grams staldeken/liner
Evt 200 grams staldeken/ liner

Evt vliegendeken
Zweetdeken.

Vandaar kun je uitbouwen. Of misschien heb je een paard wat met alleen een ongevoerde regendeken toe kan. Het verschilt per paard.

Grote uitdaging daarbij is uitvinden welk merk/model qua pasvorm bij je paard past. En daarbij dan ook nog wat je eraan uit wil geven? Nieuw of tweedehands?

springen is passie, dressuur is een kunst

samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 18:15

Daphneeeej schreef:
Ik heb nu sinds vandaag de snuggy hood bug deken. Ben benieuwd hoe die gaat bevallen. Heb tot nu toe de Rambo protector oogehad met alle tevredenheid. Maar nu hij verplicht 24/7 hele seizoenen door met deken op moet ivm staart amptatie wilde ik een zachtere meer comfortabele deken hebben. Vind het er tot nu toe uitzien als een mooie deken! Deze deken zal iig niet schuiven zo mooi sluit hij aan.


Hier groot fan van snuggy hoods!
Voor onze eczemer de headless hood& masker in gebruik ivm verschillende maten. Ze hebben fijn spul! Hun bib is ook super.

samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 23:49

de equitheme easy move misschien iets? of master/

springen is passie, dressuur is een kunst

samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 00:18

Die premiere equine zien er goed uit! Ik heb ze ook liever voor het mooie iets te lang. En dan qua breedte prima. Hoeft niet perse schuurplekken op te leveren. Het is soms zo lastig om iets passends te vinden.

Ik zou het idd voor onze model tank gewoon met een aanbieding proberen.

springen is passie, dressuur is een kunst

samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 18:34

@josien; de horseware halzen zijn een paar jaar terug vernieuwd en vallen ruimer. Als voorbeeld van bucas heeft ons paard een hals XL, van horseware een maat L hiervan.

@plutolover: Hier al langer een bucas buzz of rain. Gemiddeld gaat dat tot ongeveer 20 graden. Onze watjes/ gevoelig op de spieren tot max 25 graden.

springen is passie, dressuur is een kunst

samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 18:59

san4nie schreef:
Ik probeer hem al dikker te krijgen, zodat de heupen minder uitsteken, maar dat gaat natuurlijk niet heel snel.

Hij krijgt het ook weer helemaal open van rollen in de paddock en wei. Heb nog spray staan van de veearts die ik bij mok gebruikte om de huid “af te sluiten” misschien dat dat werkt inderdaad. Vaseline en sudocreme doet niks. En wacht inderdaad ook zo lang mogelijk met een deken op doen weer.

Of toch dat turnpakje aan.. :')


Als je toch " turnpakjes" gaat overwegen zou ik eens naar snuggy hoods kijken. Die hebben meerdere varianten.
Hier voor een paard met een iets ander soortgelijk probleem hun silk bib & onderdeken variant. Werkt hier als een tierelier totdat ze genoeg spek/ spier gekweekt heeft om zonder te kunnen.

samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 22:10

Yelizaveta schreef:
Sinds wanneer is het zo moeilijk om een 0 gram, fleece gevoerde deken te vinden?
Iemand aanraders? of kijk ik gewoon niet goed :o


Ej of Nika. En er zijn er vast nog meer.

samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 00:44

Hier toch maar de dames omgepakt naar 200 grams met ongevoerde hals. Ze zijn ongeschoren, maar door de combi koude wind open vlakte & gevoelig op de spieren toch iets dikker dan gemiddeld ingepakt.

springen is passie, dressuur is een kunst

samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 19:12

Caitlin_K schreef:
Weet iemand waar je borst/schoft beschermers kan vinden voor mini Shetlanders (rond de 90cm) pony heeft van haar deken een kleine schuurplek, na het scheren.


Snuggy hoods misschien? Of anders evt le mieux misschien?


samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 20:30

Ik gebruik zelf de bucas buzz of rain. En heb ook een poosje hetzelfde soort idee van de kroo eigen merk gehad. Die deken deed het ook prima. Fedimax heeft ook nog iets wat er op lijkt.

springen is passie, dressuur is een kunst

samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 18:10

Is fedimax evt wat? Die hebben ze ook in extra breed, iig de regendekens. Paardlief past hier van de vliegendeken zelfs de 205. Maar echt sloopbestendig zou ik de zebra vliegendeken niet noemen.

Of evt shires dekens? Laatst de sweet itch combo in handen gehad. Die is echt stevig, wel wat warmer.

springen is passie, dressuur is een kunst

samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 21:58

Newallure schreef:
Thx ik ga is kijken.
Helaas extra breed betekend ook vaak extra ruimte voor de nek en dan zakken de dekens naar achter waar door ze alsnog strak zitten op de borst.....

darkchrystal al shire geprobeerd? Ik neem aan die met loopsplitten samirah?


Ik ken het probleem bij de hals. Hier een Gelderse merrie met flinke hals en goed breed. Ze heeft een stokmaat van amper 1.65m, maar heb al jaren dekens voor haar in 205/206/ 6,9 ipv een 195 etc. Die zijn dan vaak voor het mooie iets lang, maar ligt verder prima.
Hier liggen de volgende dekens goed:
Fedimax freemax zebra vliegendeken 205
Bucas buzz off ( zebra/rain) mt 213/ 7,0
Nika zebra met hals 205
Regendeken equitheme easy move 206 ( hele hoge loopsplit)
Imperial riding tornado& breezer ( idem loopsplit) 205
Rambo original lite 6,9
Nika regendeken 205
Uitrijdeken busse 215

Het voordeel van fedimax is dat ze van voren verstelbaar zijn. En een aantal shires modellen heeft dat ook. Net als de shires sweet itch combo met loopsplit& donkerblauwe singels. Die liggen op de bredere paarden vaak goed.

Hier was de optimo liner 6,9 bij de hals net te ruim en zakte naar achter. De " gewone" liner zat in 6,9 precies goed.

Hier is het vaak dat het bij de schouders niet past. Of naar achteren zakt. Dus dan vaak maatje groter maar geen Xl versie. De dekens met hele hoge loopsplit gaan vaak wel, bij voorkeur van voren verstelbaar.Ej eigen merk wil vaak ook wel in 205 mits redelijke loopsplit.

samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 11:48

Is fedimax niet iets? Hier ligt 205 perfect om mijn gelderse tank van 1.65. Wel wat lang voor het mooi, maar van voren verstelbaar. Ligt als een huis hier.

If evt iets van shires? Die schijnen ook fijn te zijn.

springen is passie, dressuur is een kunst

samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 22:34

MarjanB schreef:
Nou.. zie mijn Posts hierboven voor mijn merrie met brede borst.. als hij alleen een dikke nek heeft zou ik de amigo xl bestellen. Voor mijn merrie was die nog te krap op de schouder op de hals wel goed. Heb zelf besloten maar een bucas te kopen want die zat het best ook al zat die nog niet ideaal


Dan zou ik je willen aanraden om die bucas een maatje groter dan je had te doen. En dan zonder borstverbreder.Grote kans dat hrt dan net zo zit als bij onze gelderse, voor het mooie echt te lang, maar kwa breedte ideaal. Enig nadeel achterkant wordt flink vies in een seizoen, maar je kan de deken bij een was service ook korter laten maken.

Voor het idee/ beeldvorming robuuste gelderse stokmaat 1.63m. Qua stokmaat dekenmaat 195. Meestal dekenmaat 205/ 6,9 mits voldoende ruimte voor de schouders. Zoals equitheme easymove, fedimax zebra, rambo original, imperial riding. Bucas buzz off/ qhp vliegendekens maat 215/ 7.0.

samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 08:32

MTinker schreef:
Ik heb vliegenrijdeken van Busse, die vallen mooi ruim!

Die hebben we hier ook bevalt erg goed. Wel in maat 215, kunnen ze makkelijk in bewegen.

@marjanB: Dat is balen. Is een fedimax of shires niks? Dan heb je wel de breedte& lengte van bijv een maat groter. Maar zijn van voren verstelbare, wat ideaal is.
Die gebruiken we hier in mt 205.

Of als uitproberen misschien een Nika vliegendeken? Die vallen ook breed. Zijn ook van voren verstelbaar. Of evt een Master?

samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 23:34

2 liners op elkaar gaat hier ook super als het nodig is.

Hier is mevrouw geschoren en stond onder 300 grams zonder hals.
vanavond toch maar gewisseld naar 400 grams, met ongevoerde hals en headless turnout hood eronder.
En de schuifdeur gaat dicht zodat ze helemaal uit de wind staan.

Voor van de week als het nog kouder zou worden kan er nog een liner bij. En is hopelijk de bestelde 150 grams hals binnen die vertraagd is..

springen is passie, dressuur is een kunst

samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 21:50

ina_1994 schreef:
Wie kan mij de gouden tip geven?!
Ik probeer hier de vraag te stellen want wie weet zijn er medebokkers die de tip hebben gevonden voor ik zelf van alles ga proberen...

Ik heb een Shire ruin met SME, heeft dus een eczeemdeken op. Nu heeft hij een vrij hoge schoft, breed schouder dus de deken is vorig jaar gaan schuren op zijn schoft en zijn hele schoft lag dus open. Was met de rambo sweet itch. Zodra hij eet trekt de deken op zijn schoft strak en schuurt dus. Heb nu een EJ eigen merk op de grijze met oranje bies. Deze lijkt redelijk te liggen maar ik houd het probleem op de schoft... Is en of bestaat er een deken die dit kan voorkomen of zal ik zelf iets moeten maken heb al dingen bedacht als bontje, uitsparing van foam maken of iets dergelijks maar weet niet hoe praktisch dat is en of dat dan niet gaat schuren.

Paard is 1,85. Deken maat 215/225.

Hij moet dus een deken op anders schuurt hij zich zelf open. Liefst een wat luchtige deken want de sweet itch is vrij stug en zweet hij zich een ongeluk onder met 25 graden.


Heb je al eens naar snuggy Hoods gekeken? Ook zijn er zogenaamde Bib, een soort extra laagje om schuren op de schoft& schouders tegen te gaan.

Mijn brede eczemer met Ppid loopt zomers onder een fedimax of bucas zebra deken. En als het wat minder warm is een combi snuggy Hoods halsdeken met Buzz off rain zonder hals. Of Buzz off rain met Hals.

samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 12:30

SharonIndezz schreef:
Hier het regendeken op, zeikt van de regen hier, paard is ongeschoren, staat wel al iets vacht op.. maar wil nog niet scheren


Zelfde hier.
Echt drek weer.
Ik hoop het scheren van mijn merrie met Ppid nog iets uit te stellen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Piekosjj, Timbers en 39 bezoekers