[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 00:52

Hier even een vragensteller. Jullie kunnen mij vast verder helpen, aangezien ik nooit met dekens werk haha. Mijn pensioenpaard komt altijd lekker met wintervacht en nachtstalling de winter door. Dit jaar helaas niet.. Op advies van de dierenarts (i.v.m. stijfheid, artrose, blessures) begonnen met een regendeken 0 gram zonder voering, zo'n hele lichte (haren staan overeind, als ik de deken afhaal) en op mooie dagen nog lekker bloot. De laatste dagen zie ik mijn paard weer als een zielig vogeltje in de wei staan. Stijf, stram, bijna een soort kreupel en niet blij --> topic over gemaakt (dierarts komt over 3 weken, i.v.m. vakantie). Nu wil ik toch een dikker deken proberen, om te kijken of dit iets op gaat lossen. Ik kan hem goed in de gaten houden, dus als hij het te warm heeft, dan wisselen we weer. Maar... ik heb alleen een 200 grams staldeken in huis (met singels omdat mijn paard een roller is).

Is het verstandig om van 0 gram zonder voering naar 200 grams te gaan? Of moet ik toch opzoek naar 100 grams? (waar echt geen mooie stal/onderdekens in te vinden zijn *zucht*)


Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 14:05

__elise__ schreef:
Yaffie schreef:
Is het verstandig om van 0 gram zonder voering naar 200 grams te gaan? Of moet ik toch opzoek naar 100 grams? (waar echt geen mooie stal/onderdekens in te vinden zijn *zucht*)

Ik zou ook gaan voor een 100 gram deken. En liever een lelijke deken op dan een ziek paard toch? Mijn 300 gram deken is ook lelijk, maar is werkelijk de enige die haar past. Dat moet dan maar, er zijn ergere dingen zou ik zeggen..


Hahah, ik bedoelde meer dat hij echt een moeilijke maat heeft, dus dat de dekens niet mooi passen. Ik heb de duurste merken al geprobeerd als regendeken, maar hij sloopt ze of ze zitten echt voor geen meter.

Beetje onduidelijk beschreven van mijn kant. Hij staat nu ook onder een lelijke petrol kleur deken, maar die is tenminste wel goed waterdicht, super sterk en schuurt niet.

Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 21:34

Koper schreef:
Terwijl ik dan juist weer heel graag petrol zou hebben ipv saai zwart.

Hahaha, och, dat ding is zo lelijk als de nacht :') :') . Doe mij maar blauw of grijs met een leuk patroontje. Zwart is inderdaad ook wel saai.

Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 20:09

Hoi! Mag ik hier eventjes meepraten over mijn vliegendeken crisis? :Y)

Ik ben naar een stal verhuisd met mijn paard, waar (helaas) heel veel vliegen/dazen/andere prikbeesten zitten in de zomer. Mijn paard is wat allergisch voor steken, krijgt daar flinke bulten van, maar hij stond voorheen in een gebied waar het weinig voorkwam. Die 5 bulten paar jaar overleefde hij ook wel zonder vliegendeken :j

Ik heb dus nog nooit in mijn leven een vliegendeken gekocht := Maar ik overweeg er nu toch maar 1 te kopen, omdat hij nu al een paar bulten heeft van de eerste vliegen. Aangezien ik een leek ben op dit gebied, heb ik nog wel een paar vragen:
Zou ik een vliegendeken met losse of vaste hals moeten kopen? En gaat zo'n hals dan niet schuren over de manen van mijn paard, ik heb liever geen kaal paard :o (tenzij het echt niet anders kan). Welke merken zijn fijn volgen jullie? Voldoet een 'simpele' Pagony of moet ik toch voor de duurdere merken (bijv. Bucas) gaan? En moet er dan ook zo'n buikflap bij of is dat een kwestie van uittesten?

Iemand die mij verder kan helpen?

Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 12:43

Laurievc schreef:
Wij staan op het punt om een Bucas Buzz Off te bestellen maar mijn moeder merkte net terecht op dat er geen loopsplitten in het deken zitten. Normaal nemen wij enkel dekens met splitten.
Heb jullie hier al problemen mee ondervonden?

Heeft er verder iemand ervaring met dit deken?
https://www.dochorse.nl/qhp-vliegendeken-grijs.html


Heb van iemand ook een bucas zonder loopsplitten geprobeerd. Paste eigenlijk heel mooi. Maar mijn paard krijgt wel echt schuurplekken van vliegendekens als er geen loopsplitten in zitten. Terwijl andere dekens nooit schuren op die plek (wel eens op de schoft). Schijnbaar toch een ander stofje, wat meer schuurt. Hij beweegt vrij veel bij de borst/schouder, misschien dat het daar aan ligt.

Over vliegendekens gesproken. Hebben jullie ervaring met elastische hals bij een vliegendeken? Ik twijfel tussen een losse of een elastische hals, waar gaat jullie voorkeur naar uit? En hebben jullie dan ook een losse of een vaste buikflap?

Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 01:39

Weet iemand nog een wat dunnere vliegendeken met ongeveer dezelfde pasvorm als de rsih? En dan vooral de borstsluiting ivm paard met hoge schoft en lage halsaanzet. Andere dekens smoren hem of trekken enorm op de schoft, voor sluiting gekruist vastmaken werkt helaas niet. De rsih v-sluiting is ideaal, maar is wat aan de dikke kant voor warm weer.

Heb de protector ook gepast, maar de hals is veel te kort helaas..


Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 08:49

Die van mij staat nu nog lekker met regendeken (amigo bravo). Hij had de deken wel een poos af met mooi weer, maar werd toch weer erg stijf met die kou.

Even een vraagje overigens: mijn paard gaat over een week alweer 24/7 het land op. Heerlijk voor hem natuurlijk, maar wel nog aan de frisse kant. Ik wou dus een dekentje scoren wat niet te warm is als het overdag 15-18 graden is en hem 's nachts bij een graad of 5-10 wel goed warm houdt en ook tegen een buitje kan. Ik heb een vliegendeken met regenliner, maar die vindt ik wat te fris.

Zelf zag ik de bucas sun shower. Is dat wat? Ik weet alleen niet of de pasvorm fijn is, mijn paard draagt eigenlijk alleen maar horseware met v-sluiting. Iemand ervaringen mee? Of nog andere suggesties?

Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 19:22

CK88 schreef:
Yaffie schreef:
Die van mij staat nu nog lekker met regendeken (amigo bravo). Hij had de deken wel een poos af met mooi weer, maar werd toch weer erg stijf met die kou.

Even een vraagje overigens: mijn paard gaat over een week alweer 24/7 het land op. Heerlijk voor hem natuurlijk, maar wel nog aan de frisse kant. Ik wou dus een dekentje scoren wat niet te warm is als het overdag 15-18 graden is en hem 's nachts bij een graad of 5-10 wel goed warm houdt en ook tegen een buitje kan. Ik heb een vliegendeken met regenliner, maar die vindt ik wat te fris.

Zelf zag ik de bucas sun shower. Is dat wat? Ik weet alleen niet of de pasvorm fijn is, mijn paard draagt eigenlijk alleen maar horseware met v-sluiting. Iemand ervaringen mee? Of nog andere suggesties?


Kijk eens naar deze, en wil je dan je ervaring delen :)
https://www.agradi.nl/tempest-by-shires ... gKFn_D_BwE



Ziet er interessant uit inderdaad. Ga me eens inlezen. Jij hebt er geen ervaring mee dus?

Iemand nog andere suggesties of ervaringen?

Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 23:35

Joliieeenn schreef:
Wilde eigenlijk een felix buhler deken bestellen, deze: https://www.kramer.be/Paard/Paardendeke ... 80-D-300-g
Maaaarrr ik heb geen creditcard grrrr ;(


Woon je in Belgiƫ of Nederland? Er is ook een Nederlandse site, staat de deken ook op, daar betaal ik altijd met ideal Nog nooit problemen gehad.

Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 22:30

Ik heb mijn ongeschoren paard onder de bucas sunshower staan. Deze afgelopen zomer goed ingespoten met waterdichte spray, na getest te hebben blijkt het goed te werken. Hij heeft niet veel warmte nodig (in de winter max 100 gram), maar bij regen is hij snel stijf en krijgt gevoelige rugspieren. Hij staat nu nog 24/7 buiten zonder schuilmogelijkheden. Fijne is dat de sunshower nog een net eronder heeft, zodat het wel een beetje kan doorwaaien, maar hij niet nat wordt. Voor mijne is een 100 grams zeker nog te warm. En de regendeken van vorig jaar hebben zijn maten gesloopt (een stuk of 3 trouwens). Dus die is nog even niet waterproof.
Zo zie je maar dat het voor ieder paard heel erg verschilt. Als ik 200 op zou leggen, zou die van mij gek worden. Gewoon goed in de gaten houden.

Ik zoek nog een nieuwe regendeken met v sluiting, niet een al te dure vanwege het slopen. Als iemand nog tips heeft over een actie of 2de hands, hoor ik het graag!

Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 11:53

@Bagheera_206
Ik denk idd dat de amigo heel mooi bij je ponypaard past. Vooral omdat de hals aanzet wat lager is. Dat krijgt wat meer ruimte in deze deken.


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: alysha92, annikavolder, JudithDario en 3 bezoekers