[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 19:45

Ik ben flink aan het twijfelen, pony is geschoren en zit nu zo goed als in de zomervacht. Nu steeds overdag zonder deken en ‘s nachts met regen deken en ik ben aan het twijfelen of ik vannacht de deken af laat. wordt op zijn koud 11° en als het goed is is de stal warm. Wat hebben jullie?


Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 08:18

mijn haf gister aan het begin van de avond een regendeken op gedaan (24/7 buiten) en zometeen er weer af denk ik, nu 12 graden en het wordt 17, om 1500 ging het weer regenen vgm dus dan weer de deken op denk ik.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 15:40

Nou, ik weet niet of julkie het je nog herinneren maar ong 2 maanden terug heb ik een bucas freedom besteld met vaste hals, bleek helaas na 2 dagen op t paard niet waterdicht te zijn, geld teruggekregen, weer dezelfde deken besteld omdat de pasvorm enorm beviel, maar vanaf t begin al twijfel gehad over de waterdichtheid daarvan maar nooit genoeg regen gehad om t zeker te weten, maar gister avond na een redelijke bui was ik even die kant op gelopen om even te kijken, en ja hoor, nat aan de onderkant. Afbeelding
Afbeelding
Voor mij niet weer deze deken, lijkt me wel heeel toevallig dat ik nou net de 2 niet waterdichte heb.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 18:36

Yvank_ schreef:
Ik ook die gaat trekken denk ik..

Die bucas trekt de regen niet van onder erin met rollen? Ik heb dezelfde en geen enkel probleem ermee.

nee echt de complete rug was nat en ze heeft niet gerold want ze stonden vast op het verharde stuk.
Vreemd dat jij er dan geen last van hebt, waar heb je m besteld?


Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 18:36

mijn haf staat onder 200 grams, overdag stond ze onder regendeken maar ze voelde net koud, het regent en waait hier flink, ze staat 24/7 buiten en mijn 100 grams is eigenlijk te versleten dus daar moet een nieuwe voor komen volgend winter.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 09:47

mijn haf staat nu overdag onder 0 grams, en als het s'nachts onder de 5 a 6 graden word gooi ik daar een 200 grams onder. (mijn 100 grams is gesneuveld helaas).
Ze is overigens wel geschoren geweest, voor t laatst in januari.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 08:51

emilie schreef:
Dank je wel! Dat ziet er inderdaad zo op het eerste gezicht niet verkeerd uit! Bij mij gaat het om een Friese merrie, met niet echt een horizontale hals inzet :+ dus ik twijfel haha.
Voor de prijs is echt echter wel het proberen waard.

ik heb de decatlon deken ook voor mijn Haflinger en daarop past hij ook heel netjes, goede kwaliteit deken ook, heb hem nu 1 seizoen in gebruik gehad afgelopen zomer. Mijn haf heeft ook een wat meer opgerichte halsinzet (maar niet zoveel als jou/een fries verwacht ik haha), dat levert hier geen problemen op!

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 11:20

Pfff, ik kwam vanochtend aan op stal..Afbeelding
Afbeelding

Zeiknat onder dr deken, terwijl deze deken gewoon waterdicht was naar mijn weten. Maar nee dus, heb ruim een uur met dr in de schuilstal gezeten om op te drogen met dr zweetdeken en daarna een andere regendeken opgedaan die ik nog had liggen, ik hoop dat die dus wel waterdicht is... dr tempratuur was iets lager dan normaal maar niks zorgwekkends gelukkig, het is dan ook niet echt koud nu.

Wat doen jullie als de dekens niet meer waterdicht zijn? Laten jullie ze dan ergens impregneren of spuiten jullie ze zelf in met iets?Om 3 dekens professioneel te laten behandelen ben ik vast een hoop geld kwijt namelijk.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 14:12

ik vind hem eigenlijk best wel netjes liggen hoor, waar vind je hem strak dan?

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 15:37

Wat vinden jullie? Hij is niet te lang heb ik het idee maar wel erg laag aan de voorkant, weet niet of dat zo hoort bij deze deken, buikflap zit verder wel prima en ze lijkt geen last te hebben met stappen en een stukje draven. Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 06:16

Weidebloem schreef:
Faitherr schreef:
Wat vinden jullie? Hij is niet te lang heb ik het idee maar wel erg laag aan de voorkant, weet niet of dat zo hoort bij deze deken, buikflap zit verder wel prima en ze lijkt geen last te hebben met stappen en een stukje draven. [ [url=m/7zSjKk.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/gS3bcF.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/rZUaeU.jpg]Afbeelding[/url] ]


Blijft lastig van een foto maar hij lijkt goed te passen ( kan de kont alleen niet zien). Bij mijn paard valt hij ook zo lang.

Kont kreeg ik idd niet op de foto maar daar zit ie netjes!


ellepel schreef:
faitherr, welk merk deken is dat?

Euhm, een amigo Bravo 12 plus T/O lite

Blij dat de meeste mensen ook denken dat ie past! Dan houd ik hem.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 19:25

Welke bucas dekens gaat het om? Ik heb 3 maal een nieuwe gekregen en ze waren allemaal lek, lekte bij redelijke regen door op de rug en bij extreme regen had ik een zeiknat paard.
Ging om de bucas freedom (met hals)
Heb nu een ander merk want was er wel klaar mee.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 12:19

over de shires onderdeken, ik heb deze ook in 100 grams, achter zitten de haakjes inderdaad veel te hoog, maar heb niet het idee dat de voorkant echt knelt bij mijn haflinger met flinke nek.. moet m wel redelijk ver naar voren leggen/

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 12:28

Mijn (pas geleden) geschoren staat nu onder 200 grams met ongevoerde hals 24/7 buiten.
Dit gebruik ik als indicator maar is heel erg afhankelijk per paard:
10-15 graden = 0-100 gram
5-10 graden = 100-200 gram
0-5 graden = 200-300 gram
-5-0 graden = 300-400 gram
-10- -5 graden = 400-500 gram

Afhankelijk natuurlijk ook van wel/geen regen/wind etc

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 14:26

mavantos schreef:
mavantos schreef:

Ik hou dit schema ook aan en mijn paarden staan op dit moment onder 200gr.

Wel zie ik de temperaturen als de temperaturen overdag. Dus als het overdag tussen de 5 en 10 graden is hebben ze 200gr op en ik wissel dan niet voor een warmere deken in de nacht.

Ik werk overigens alleen met 0gr, 200gr en dikkere dekens heb ik nog niet. Dit wordt waarschijnlijk 500gr, die zou ik dan op gaan doen als het overdag rond de 3 graden is en in de nacht vriest.



Ja de overgang is groot, maar ik ben niet van plan om nog tig dekens aan te schaffen. Daarbij koop ik geen dure dekens, dus ik neem de grammen wel een beetje met een korreltje zout.


dus als het overdag 12 graden is en s'nachts 4 dan hou jij nogsteeds die 0/100 grams op als ik het goed begrijp? Moet zeggen dat ik dat niet ideaal vind klinken. Ik wissel indien nodig s'ochtends en s'avonds.

Daarbij is de overgang van 200 naar 500 wel heel groot inderdaad, en bovendien zul je die 500 maar heel weinig kunnen gebruiken, zo koud is het hier niet vaak.
Over dat je niet heel veel dekens wilt aanschaffen, ik doe het zo:
ik heb
-(goede) regendeken met hals 0 grams
-100 grams onderdeken
-200 grams onderdeken
-300 grams onderdeken

onderdekens/staldekens zijn vaak wel te vinden voor een nette prijs en op deze manier kan ik 100, 200, 300, 400 (300+100), 500 (300+200) en 600 (300+100+200) opleggen, moet ik eerlijk zeggen dat het dikste wat ik ooit opgehad heb (geschoren) is 400. En de regendeken ligt er dus altijd op. Dit werkt voor ons prima en is ook goed te betalen

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 23:14

mavantos schreef:
Klopt, maar het is hier praktisch nooit 12 graden overdag en dan 4 graden in de nacht. Die van mij staan in de nacht binnen, dus daar koelt het ook niet zoveel af als buiten natuurlijk. Ze zullen bij mij grotendeels onder de 200gr staan. De dagen dat het overdag net boven het vriespunt hangt en 's nachts eronder zijn er niet zoveel in Nederland aan de kust, dus verwacht dat ik de dikste deken maar een paar dagen per jaar nodig heb.

Ik gebruik dekens van slechts één type/merk en dat merk heeft 0, 200, 300 en 500 gram dekens. Het verschil tussen 200 en 300 vind ik vrij klein en het zijn vrij goedkope dekens waardoor ik de grammen ook wel met een korreltje zout neem.


Nouvel schreef:
Ik ben ook wel van mening dat als je er voor kiest om je paard onder dekens te zetten (en dan niet alleen een dunne tegen regen), en zeker als je scheert, dat je dan eigenlijk alle verschillende diktes moet hebben of moet kunnen combineren dmv gebruik van onderdekens/liners.

Je gaat zelf ook niet van een zomershirtje naar een skipak...

Edit, 500 heb ik ook nog nooit gebruikt inderdaad...


Klopt, maar ik ga ook niet van een zomershirt naar een skipak. Ik ga van een winterjas naar een skipak.


Nouja, het was vandaag 11 graden hier en 2 graden nu. Overdag heeft mijne onder 100 grams gestaan en nu staat ze lekker onder 300. Maar als ze op stal gaan scheelt dat natuurlijk wel een stuk. Dan kan ik begrijpen dat je niet hoeft te wisselen. Ik denk dat je hier overdag nooit 500 gram nodig gaat hebben.
Ik zou toch overwegen om er nog een 100 en/of 300 grams bij te kopen. Als je een 100 erbij koopt kun je samen met je 200, 300 grams opleggen. In Nederland heb je overdag vaak niet meer nodig en in een stal s’nachts ook niet. En dan kun je ook op dagen als vandaag, dus wel redelijke kou maar een heerlijk zonnetje lekker die 100 grams opleggen. Anders is het het toch allebei net niet.
Aan een 100 grams ga jij in mijn ogen meer hebben dan aan een 500 grams. Mocht het echt ooit zo koud worden kun je er altijd nog een fleecedeken onder bij gooien!

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 15:01

Wat zouden jullie aanraden als ik zeg dat ik echt een 30000% waterdichte deken zoek? Ik heb nu 2x een Bucas freedom turnout gehad, niet waterdicht, eerste al na een paar dagen, 2e na 2 maanden. Daarna een amigo bravo 12 plus gehad, super fijne deken, paste heel goed en kwaliteit voelt echt top. Was helemaal fan maar nou is deze na een maand of 3 ook niet meer waterdicht (zie foto), nou heb ik gelezen dat dat kan komen door het rollen, dat dan de laag eraf schuurt. Maar het lijkt mij dat ik toch ergens wel een echte waterdichte deken moet kunnen vinden?
Ik zoek een 0 grams (mag evt ook 50) regendeken met hals, vast of los maakt niet zoveel uit.
Ik zit nu op het randje van de Bucas irish turnout bestellen omdat ik hier heel veel goede verhalen over hoor qua waterdichtheid.
Max prijs is toch wel 200

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 19:16

RianneH schreef:
Faitherr schreef:
Wat zouden jullie aanraden als ik zeg dat ik echt een 30000% waterdichte deken zoek? Ik heb nu 2x een Bucas freedom turnout gehad, niet waterdicht, eerste al na een paar dagen, 2e na 2 maanden. Daarna een amigo bravo 12 plus gehad, super fijne deken, paste heel goed en kwaliteit voelt echt top. Was helemaal fan maar nou is deze na een maand of 3 ook niet meer waterdicht (zie foto), nou heb ik gelezen dat dat kan komen door het rollen, dat dan de laag eraf schuurt. Maar het lijkt mij dat ik toch ergens wel een echte waterdichte deken moet kunnen vinden?
Ik zoek een 0 grams (mag evt ook 50) regendeken met hals, vast of los maakt niet zoveel uit.
Ik zit nu op het randje van de Bucas irish turnout bestellen omdat ik hier heel veel goede verhalen over hoor qua waterdichtheid.
Max prijs is toch wel 200


De waterdichtheid van dekens wordt uitgedrukt in milimeterdruk per m2. Dekens met meer dan 3000 mm/m2 zijn gegarandeerd waterdicht. Deze dekens worden op onze site aangeduid met een icoontje met drie druppels.
Meer: https://www.paardendrogist.nl/blog/wegw ... dichtheid/

Is de deken echt lek? Heb je dat getest en hoe? Of staat je paard te warm en voelt de deken daarom klam?


Ja de deken is echt niet meer waterdicht, foto ben ik er vergeten bij te zetten maar ik zal m hieronder zetten!

Deze deken is 3000 mm/m2 dus dat zit wel goed.


plutolover schreef:
Fhaiter hier geen problemen met geen waterdichte dekens

Zelf de bucas light Turnhout die niet meer wit is blijft waterdicht. Al vind ik de smartex deken sterker..

Hmm, staan die van jou ook veel buiten?
Ze hebben hier natuurlijk wel veel te verduren aangezien ze ze 24/7 opheeft en ze zeker wel 2/3 keer per dag flink aan het rollen is in de modder.


SBravour schreef:
ik zeg dan rambo! Mijn ervaring is dat die echt niet kunnen lekken.... Zo wel, garantie!
Waterdichte laag zit niet aan buitenzijde nml

Dit heb ik inderdaad vaker gehoord, zal hier even naar kijken. Deze zijn wel wat prijziger meende ik? Ik heb tot nu toe wel elke keer mijn geld terug gekregen omdat het steeds op korte termijn was gelukkig!


Afbeelding

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 22:53

Bedankt voor de tips!! Fedimax ga ik zeker even naar kijken, waar heb jij deze besteld?
Rhino en Rambo hoor ik idd ook veel goede dingen over dus die ga ik ook even bekijken.

Tot nu toe lekken de meeste dekens die ik heb gehad op deze manier door, is dit vreemd? Zijn ze normaal gesproken helemaal lek bedoelen jullie dan?
Opzich lijkt het zo wel een beetje alsof het doorlekt op de plekken waar die waterdichte laag eraf geschuurd is met het rollen. Maar dit zou toch niet moeten gebeuren lijkt me

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 20:38

Ik heb een vraagje voor jullie, ik heb mijn paarden altijd 24/7 buiten gehad maar nu gaat mijn merrie deze winter op pension, waarbij ze overdag gewoon buitenstaat en s'avonds op stal. Ik scheer mijn paarden altijd en wissel normaal gesproken dan vaak de dekens s'ochtends en s'avond. Maar de pensionstal is best een eindje rijden en ik red het dus zeker niet om hier 2x per dag heen te gaan. Hoe doen jullie dat? Laten jullie de outdoor deken gewoon op op stal? Ik zat te kijken naar de smartex dekens, misschien dat ik hier 1 van kan aanschaffen. Maar ik vind het even lastig inschatten dus ben benieuwd hoe anderen dit doen.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 21:54

Ik vind ook dat sommige er echt al veel op leggen, maar dit wisselt uiteraard ook veel per paard. Mijne is helemaal geschoren en staat nu al een tijdje onder 100 grams. Overdag staat ze de hele dag buiten en snachts op stal, maar wel een buitenstal. Daar staat ze prima onder. Vandaag overdag zelfs wat te warmpjes


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers