[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
nieky1993

Berichten: 2086
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 08:38

rayoow schreef:
Ik heb mijn bucas nog niet binnen.
Ze staan nu snachts onder 0 grams. Zijn geschoren. Overdag nog bloot.
Maar wat doe ik vanavond op??.
Blijft eerst rond de 8 graden, dan tegen de ochtend ineens 3 graden.

Of gewoon 0 grams en dan binnen zetten die ene nacht?

Normaal kunnen ze binnen en buiten en laat ik de stal deur gewoon open.

Wat een temperatuur schommelingen _-:(



Same problem als mij dus. Van zaterdag op zondag is het van het zelfde kwa temperatuur. Snachts 2 en overdag 19 8)7 . Wat leg jij er vanaf volgende week op? Dan is het overdag 15 en snachts 6 gemiddeld.

Brandon :+:


nieky1993

Berichten: 2086
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 08:54

Welke bucas heb je gekocht? Hier staan ze snachts binnen dus als de temperatuur niet teveel wisselt kan ik normaal dezelfde deken oplaten als overdag. Ik heb ook niet de mogelijkheid om elke morgen te wisselen. Denk dat ik toch maar de smartex ga opleggen na het scheren. Eventueel zondag de light overdag. Ben toch de hele middag daar dus dan is wisselen geen probleem

Brandon :+:

nieky1993

Berichten: 2086
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 11:20

Als ik jullie zo hoor is de smartex medium idd het beste voor op te leggen na het scheren in het weekend. Het is een tinker en heeft het niet snel koud dus dat zal voldoende zijn.

Brandon :+:

nieky1993

Berichten: 2086
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 11:39

RianneH schreef:
Overdag nieky of 's avonds? Overdag wordt het zondag zo'n 19 graden, dan is de medium wel warm..


Snachts haha. Overdag de power turnout light. En dan savonds terug de smartex en die moet dan wel blijven omliggen want ik kan niet wisselen door de week smorgens (ja om 6-7u dan is het nog koud...). Maar volgende week is het 15 graden ( en veel regen) en naar het weekend toe 12 dus dat zal wel lukken denk ik niet?
Hij staat wel snachts op stal maar tis niet echt een heel geisoleerde stal dus veel frisse lucht en daardoor scheelt de temperatuur met buiten niet zo veel.

Brandon :+:

nieky1993

Berichten: 2086
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 09:26

Hier gaan de ongeschoren die pas ingereden zijn en de oudjes ook vanaf vrijdag onder een fleecegevoerde regendeken

Brandon :+:

nieky1993

Berichten: 2086
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 12:13

Wat is een fijne deken voor onder de bucas smartex als het dadelijk gaat vriezen? Een staldeken gewoon eronder of hoe doen jullie dat?

Brandon :+:

nieky1993

Berichten: 2086
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 17:09

Ik heb geschoren de smartex medium opliggen, voelde hij prima onder. Ook met rijden lekker soepel dus hij lijdt geen kou aan de spieren.

Ik vroeg hier eerder welke deken jullie onder de smartex zouden leggen als het vriest, ik heb wat over die liners opgezocht ( leek kwa dekens hoor :+ ) maar ik kan mij niet herinneren dat mijn smartex die bevestigings punten heeft, zonder blijft dat ding wss niet liggen wel?

Blijft dat uberhaupt goed liggen zonder singels?

Brandon :+:

nieky1993

Berichten: 2086
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 23:38

Hebben jullie de temperaturen gezien voor volgende week :brr:

Tot nu toe doet brandon het (zelfs geschoren) goed met de smartex medium. Maar met snachts -2 en overdag maar 4 graden wil ik toch een dunne deken erbij leggen. Wat is aan te raden? Mijn smartex heeft volgens mij niks om liners te bevestigen ( of ik moet scheel gekeken hebben :+ ) wil ook weer niet te dik gaan ineens dus zoek echt een dun dekentje voor eronder als extra. Misschien een wollen/fleece/zweetdeken? En dan haal ik nog wel een 100gr staldeken voor als het nog kouder wordt, eventueel nog een hals eraan als het barkoud is. Wat denken jullie? Paard heeft het zelden koud overigens maar ik wil wel voorbereid zijn :+ ik heb overigens nog genoeg gewone 200-300 grams dekens liggen hoor als reserve maar hij is een deken sloper en tot nu toe blijft de smartex heel dus wil proberen deze op te laten, eventueel dus met dekens eronder

Brandon :+:

nieky1993

Berichten: 2086
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 09:23

Fabster schreef:
nieky1993 schreef:
Hebben jullie de temperaturen gezien voor volgende week :brr:

Tot nu toe doet brandon het (zelfs geschoren) goed met de smartex medium. Maar met snachts -2 en overdag maar 4 graden wil ik toch een dunne deken erbij leggen. Wat is aan te raden? Mijn smartex heeft volgens mij niks om liners te bevestigen ( of ik moet scheel gekeken hebben :+ ) wil ook weer niet te dik gaan ineens dus zoek echt een dun dekentje voor eronder als extra. Misschien een wollen/fleece/zweetdeken? En dan haal ik nog wel een 100gr staldeken voor als het nog kouder wordt, eventueel nog een hals eraan als het barkoud is. Wat denken jullie? Paard heeft het zelden koud overigens maar ik wil wel voorbereid zijn :+ ik heb overigens nog genoeg gewone 200-300 grams dekens liggen hoor als reserve maar hij is een deken sloper en tot nu toe blijft de smartex heel dus wil proberen deze op te laten, eventueel dus met dekens eronder


Liners kunnen toch overal onder? Bij geen van mijn dekens zijn dingen om de liners aan te bevestigen. Maar elkedeken heeft ringen aan de achterkant om bil/staartriem aan te bevestigen. Daar kun je je liner dus ook aan vast doen. Aan de voorkant zitten ze bij mij ook niet vast. Blijft prima liggen. Doe je er een 100 grams bij. Of 200, als je ook voor siberische winters voorbereid wil zijn. Die kun je ook nog combineren voor echt noordpooltemperaturen. Aan de voorkant van de liners zitten klittebandjes, die eigenlijk aan de buitendeken moeten, als je dat soort dekens hebt. Maar als he meerdere liners wil combineren. Klittebandje van de bovenste vouw je dan achterover en klittebandje van de onderste gaat eroverheen. Zitten ze voor aan elkaar en achter allemaal aan de ringen. No sweat.


Ooh dat wist ik niet. Ben een leek kwa liners enz. Maar die liners die ik zie, zitten geen buiksingels aan zoals ik ze zie op de fotos. Gaat dat niet schuiven dan?

Brandon :+:

nieky1993

Berichten: 2086
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 09:39

Bedankt voor je uitleg. Zijn we weer wat wijzer geworden. :D Ik ga eens kijken dan voor een 100gr en 200gr liner erbij te kopen.

Brandon :+:

nieky1993

Berichten: 2086
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 11:24

Heb een onderdeken besteld van 100gr van een ander merk. Ben benieuwd hoe hij gaat liggen. Morgen komt hij al aan dus kan hij mooi zondag avond eronder, dan gaat het voor de eerste keer echt vriezen hier. Desnoods laat ik er wel buiksingels aanmaken als hij schuift.
Overigens legde ik vroeger ook wel eens een fleecedeken onder de gewone deken en nooit geen problemen gehad met schuiven of trekken

Brandon :+:

nieky1993

Berichten: 2086
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 20:03

War hebben jullie komende week op kwa dekens?
Brandon is nog behoorlijk kaal. Staat nu onder de smartex rain medium. Ik heb niet de mogelijkheid om smorgens en savonds te wisselen. Snachts staat hij op stal.
Wat zouden jullie opleggen?

Brandon :+:


nieky1993

Berichten: 2086
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 22:02

op stal is het niet aangenaam snachts haha, is niet geweldig geisoleerd dus binnen temperatuur scheelt niet veel met buiten :') . Ze staan natuurlijk uit de wind enz dus dat scheelt wel al veel. Denk dat ik gewoon een gevoerde regendeken ga opleggen dan. Totaal bloot vind ik echt te koud snachts, heb hem in maart nog geschoren namelijk :+

Brandon :+:

nieky1993

Berichten: 2086
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 08:35

Nies_ schreef:
Daar had je dan misschien eerder aan moeten denken. Je kunt een paard geen winterdeken opleggen met 20 graden.



Oohja want het weer is ook zoooooo voorspelbaar tegenwoordig he ;). Ik had eerder in mijn glazen bol moeten kijken dan had ik geweten dat het komende week 20 graden werd :Y)

Enige wat ik kan doen is vragen aan Leen ( stalhouder). Om smorgens de deken af te halen ( staat hij wel al van 8u zonder deken als het fris is) en dat ik hem savonds zelf opleg. Maar eerst maar eens zien hoe warm het effectief wordt.

Brandon :+:

nieky1993

Berichten: 2086
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 19:47

xMalibu schreef:
Ik zit echt te twijfelen of ik z’n deken af zal laten. Paard is in februari voor het laatst geschoren en is nu volop aan het verharen. Snachts staat hij op stal, met windgaas dus wel frisse lucht. Ik kan overdag zijn deken niet afhalen anders zou ik hem de nachten wel op houden en overdag afdoen. Maar nu is de keuze of helemaal met deken of helemaal zonder en ik twijfel echt wat de beste keuze is. Ene moment denk ik ja het is niet zo koud doe maar af en dan denk ik weer maar straks gaat het waaien en is het wel te koud :+


Zelfde probleem hier :+ ik heb net met mijn lesgeefster gepraat ( en die is normaal heel voorzichtig met dekens en koud enz) en die zegt volledig aflaten vanaf het weekend. Dus denk dat ik dat maar ga doen

Brandon :+:


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Annefleur200 en 3 bezoekers